Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

RiDo78 2 november 2008, laatste update op 2 november 2008, 1.286 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• Niet echt iets wat positief uitblinkt

Minpunten

• De drive kan langzaam aan dood gaan zonder dat je enig signaal krijgt.
  • De drive wordt erg warm dus een losse fan paraat houden kan geen kwaad
  • De webinterface kan prima een Drive OK aangeven van een stervende harddisk

Features Score: 3
Kort samengevat, het is een onbetrouwbaar onding!

Betrouwbaarheid
Ik heb een 500 Gb My Book World edition nu een krap jaartje in gebruik en de schijf heeft zichzelf inmiddels al om zeep geholpen. Volgens een banner op de WD site kon je die schijf mooi in je boekenkast zetten, dus tussen boeken en andere my books in. Nu ziet elke tweaker daar natuurlijk al een niet te onderschatten vijand, warmteontwikkelling. Ik heb het dus niet in mijn botte kop gehaald om die disk tussen andere disks in te prakken, maar heb hem lekker vrij laten staan.

Dat ging in het begin prima. De enclosure werd wel warm, maar niet echt heet. Tot op een dag, anderhalve maand geleden dat de drive ineens uit viel en niet meer terug wilde komen. De enclosure voelde toen nog warmer aan. Dus de enclosure op z'n kant gelegd, een 12 cm fan op de ventilatieopeningen gericht en af laten koelen. Na een paar uur afkoelen de drive weer aangezet en toen kwam de webinterface weer tot leven, maar de shares waren niet te benaderen. De webinterface zegt dan nog vrolijk: "Drive Status: OK". Maar zonder shares...

WD Support
Dan maar WD Support gebeld, helaas konden zij niets voor de data betekenen. Ik mocht hem wel opsturen naar een professioneel data-recovery bedrijf zonder de garantie te verliezen. Kost je dan ongeveer 250 euro.... Right! met een nieuwe drive ben je goedkoper uit. Maargoed, garantie had ik toch al niet meer aangezien ik in het begin al idioot werd van die MIONET rotzooi. Het laatste wat ik wil is dat mijn schijf wereldwijd bereikbaar is. Dus ik had SSH op dat ding gehac.... geactiveerd.

In de syslog van dat ding zag ik dat de drive al meer dan een maand lang bad sectors aan het verzamellen was:
===
Oct 14 13:36:13 MyBookWorld user.warn kernel: ata1: error=0x40 {
UncorrectableError }
Oct 14 13:36:15 MyBookWorld user.err kernel: ata1: translated ATA stat/err
0x51/40 to SCSI SK/ASC/ASCQ 0x3/11/04
Oct 14 13:36:15 MyBookWorld user.warn kernel: ata1: status=0x51 {
DriveReady SeekComplete Error }
===
Dus WD gevraagd hoe het mogelijk was dat volgens de web-interface de drivestatus nog steeds OK kon zijn als de syslog VOL met dergelijke meldingen stond. Ook de ledjes gaven geen fout aan. Op die vraag heb ik tot op heden geen antwoord gekregen. Het is voor mij wel duidelijk... geen andere WD Mybook drive meer. Toegegeven, bij een single-drive configuratie loop je altijd het risico dat de drive crashed en je alles kwijt bent. Maar vaak krijg je van te voren nog signalen (Syslog, SMART, Ledstatus) waarop je kunt reageren om zo het risico te beperken.

Afin, badblocks gedraaid op de datapartitie (MD4) en daar vond ik een wonderbaarlijk aantal van 1104 bad blocks terug. De superblock en de eerste kopie (8193) waren onleesbaar en dan kun je gaan gokken naar andere superblocks. Uiteindelijk de enclosure maar even uit elkaar geschroefd (hey! geen fan?!?!) en de SATA drive aan mijn PC gehangen. Daar met TestDisk nog een groot deel van de data kunnen restoren, scheelt weer 250 Euro ;)

Goed, nog even wat andere puntjes doorwerken om het review zo compleet mogelijk te maken:

Features
Het aansteken van SSH zorgt ervoor dat je je garantie verliest, maar dat ding draait op een 2.4 Linux kernel, dus je kunt (binnen het beperkte geheugen en rekencapaciteit) nog wel wat leuke dingen doen. Maar voor wie liever zijn garantie behoud, biedt de drive enkel ondersteuning voor MIONET en het heeft een USB-poort waarop je andere drives aan kunt sluiten. Ja, driveS, WD vermeldt het niet in de documentatie, maar je kunt er gewoon een USB-hub aan hangen waar je meerdere drives op aansluit. De NAS heeft echter geen printservertje draaien, dus dat schiet niet op.

De drive herkent (linux eigen) dus EXT2/3 partities, FAT en NTFS. Waarbij de laatste enkel in READ-ONLY mode.

Prestaties
De prestaties zijn op zich best redelijk. Het is niet de snelste drive die ik heb meegemaakt, maar ook niet een van de traagste. De drive zelf is in elk geval een WD Caviar SE16 (WD5000AAKS) wat op zich wel een aardige drive is.

Geluidsproductie
De drive is op zich vrij stil. Maar als je hem op een resonantie-gevoelig oppervlak zet, zoals een IKEA bureau of op een plank in je boekenkast dan hoor je hem duidelijk. Dit ondanks de speciale constructie die WD heeft bedacht.

Tsja, de drive is een van de goedkopere NASjes die er te vinden zijn, maar je krijgt er dan ook niet zo bijster veel voor. De drive is prima te gebruiken om even snel wat data te 'parkeren' maar vanwege de geringe betrouwbaarheid zou ik de drive niet je nostalgische foto-verzamelling toevertrouwen, zeker niet zonder backup.

Zoek je een goedkope NAS zonder veel franje dan kun je deze drive overwegen. Maar aangezien Western Digital vergeten is om een fan in te bouwen raad ik je dan wel aan om er zélf even een fan op te zetten. Tussen de drive zelf en de zijkant van de behuizing zit een circa een halve cm (stilstaande) lucht, dus als de zijkant van de enclosure al warm aan voelt, dan is je drive goed aan het zweten.

Zoek je echter een drive die wat betrouwbaarder is, zoek dan rustig verder en vergeet deze drive maar snel.

Last not least:
Als er iemand in dezelfde situatie terecht komt als mij en ook de drive open wil slopen om data terug te halen: http://geekoh.com/mybook/...%20from%20MyBook%20WE.pdf
Tooltje om de data veilig te stellen: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

Misschien zou je mijn review ook eens moeten doorneuzen, ik heb namelijk ook slechte ervaringen met hetzelfde product.

Er zijn overigens wel voordelen hoor, echter worden die weerlegd door slechte software & ondersteuning :+

[Reactie gewijzigd door Jilke op 2 november 2008 21:49]

Sorry, maar ik heb niet echt voordelen kunnen vinden. Vergelijk dat ding met andere netwerkhardeschijven en er is niets wat deze schijf als pluspunt heeft. Misschien Mionet als je het handig vind om overal bij je bestanden te kunnen...

Over Mionet gesproken, ik heb je review gelezen en die drive heeft een gewone SAMBA implementatie. Je kunt via de webinterface ( http://mybookworld ) gewoon inloggen en de belangrijkste dingen configureren. Dat hele Mionet heb je dus niet nodig. Die drive werkt daarom ook prima onder XP64 en Vista. Alleen onder linux moet je even een parameter naar de juiste proc-file catten. Maar dat heeft niets met die drive te maken, eerder met de Linux -> Linux samba verbinding.
ik heb de WE II en kan niet anders concluderen dan dat het een klote product is.
Na een foute hack hersteld en opnieuw geinstalleerd, waarna de RAID 1 mode maar niet wil herstellen, maar eindigt in een hangende nas met een knipperende set ringen, betekend dat 'de drive vervangen moet worden'.
Oh ja? Welke DAN!?

Als RAID 0 wordt ingesteld werkt het wel, wat volgens mij dan ook inhoudt dat er dataverlies kan optreden. Er wordt gewoon geen goede check gedaan.
Daarbij staat de software op de schijven, dus bij een defect kun je gaan sleutelen en linuxen.
Allemaal prima, maar dan kan ik dus net zo goed een gewone Linux met software raid instellen.

Nu een Synology gekocht, die netjes 5 lege schijven van software voorziet en hot swap heeft.
Je betaalt wat, maar dan heb je ook wat.

Voor mij nooit meer een WD Nas.
Ik kan iedereen een Synoogy, QNAP of Thecus aanbevelen (de 1e het meest).