Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Corsair Raptor K30 (US Int) Review

commondus 6 december 2013, 3.048 views

Corsair Raptor K30 (US Int)

Pluspunten

• Prachtig design
  • Opties
  • Ledjes

Minpunten

• Software

Corsair Raptor K30, bang for buck?

Om eerst even antwoord te geven op de titel, ja.

Nadat ik in oktober van dit jaar mijn tweede game pc bouwden vond ik het wel eens tijd worden voor een gaming toetsenbord, aangezien ik voornamelijk game op m'n pc en ik op dat moment een simpel HP toetsenbordje had. Toen ik op een computer website las (nee, niet Tweakers) dat Corsair een budget gaming toetsenbord had aangekondigd was ik direct al positief, aangezien ik in eerste instantie al het idee had om te gaan sparen voor een Corsair K70 oid. Éen van de goede punten aan Corsair toetsenborden vind ik het design, ik vind ze er stuk voor stuk prachtig (daar is de K30 geen uitzondering op) en multifunctioneel (als je de ledjes zou uitzetten zou dit toetsenbord er op een kantoor ook nog prima mee door kunnen, het is geen echt puur game toetsenbord zoals een Logitech G19 of iets in die richting).

Unboxing en installatie
De K30 word geleverd in een mooie platte rechthoekige doos zoals bij de meesten Corsair toetsenborden. Het toetsenbord zit prima verpakt in plastic en word geleverd met een warranty-guide en een boekje. Het toetsenbord is gewoon aan te sluiten via USB 2.0 en werkt ook prima op 3.0 (ik heb in ieder geval geen problemen ondervonden). Zodra het toetsenbord word aangesloten gaan de rode en witte ledjes aan. Voor dit toetsenbord is geen driver cd'tje of een computer restart nodig, als Windows het usb apparaat heeft herkend werkt het direct.

In het gebruik
Ik heb het toetsenbord nu een paar dagen in gebruik en het werkt top. Ik heb 8 jaar lang met een laptopje gewerkt en vervolgens met een HP toetsenbordje, desondanks heb ik nauwelijks hoeven wennen aan dit toetsenbord. Ik maak zo af en toe de standaard fouten zoals per ongeluk een G-toets indrukken in plaats van esc of ctrl, maar verder heb ik nauwelijks opnieuw moeten leren typen, dit vind ik een groot voordeel aan de K30 aangezien ik dit soort problemen wel heb met Logitech toetsenborden (bijvoorbeeld met de G110). De toetsen zien er verder mooi uit en ik vind de ledjes een goede toevoeging; de letters zijn een stuk beter te lezen en het ziet er super mooi uit.
De K30 beschikt over 6 G-toetsen, vanuit de software kan je deze toetsen aansturen (op de software kom ik later terug), ik gebruik de G-toetsen zelf niet.

Software
Vanaf de website van Corsair is speciale software voor de K30 te downloaden. Vanuit deze software zijn de G-toetsen aan te sturen en zijn de ledjes te bedienen. Ik vind de software persoonlijk niet heel erg goed. Het programma beschikt over weinig opties en de opties die er zijn voegen weinig toe (het regelen van ledjes kan namelijk ook via een knopje op het toetsenbord zelf, 10 keer zo makkelijk). Verder vind ik het aansturen van de G-toetsen erg slecht. Vanuit de software kan worden gekozen voor een paar standaard functies of iets moeilijkere. Als je echt iets wil instellen wat je zelf wilt moet je dieper de instellingen in, en die zijn lastig te vinden in het programma. Aangezien ik zelf de G-toetsen niet gebruikt heb ik het programma niet nodig, daarom vind ik het weinig toevoegen.

Design
Tja wat moet ik erover vertellen, het toetsenbord ziet er prachtig uit. Ook de uitgegeven foto's van Corsair misleiden niet, you see what you get.

Prijs-kwaliteit
Ik vind de prijskwaliteit van dit toetsenbord erg goed. Hoewel de meesten toetsenborden van Corsair aardig prijzig zijn is dit "budget" toetsenbord van prima kwaliteit en top voor zowel gaming als office. Ik vind het een hulde voor Corsair dat ze tegenover toetsenborden van boven de ¤150,- zo'n toetsenbord weten te maken voor ¤60,-.

Corsair weet voor ¤60,- een heel leuk toetsenbord te maken. De functionaliteit, kwaliteit en design zijn top. Naar de software mogen ze nog even kijken, daar is Logitech nog altijd heer en meester.

Heb jij ook een Corsair Raptor K30 (US Int)?

Ik zie boven in op de plaatjes m1-2-3 toetsen zitten wat kun je daar mee?
Hoi Djdaan,

In de software van Corsair kun je de 6 G-toetsen een functie geven, de M 1-2-3 staan voor de profielen van die G-toetsen. Zo kun je de toetsen onder M-1 een functie geven, en onder M-2 of M-3 een andere. Als je toetsenbord dan bijv. op M-1 staat en je hebt de commands uit M-2 nodig kun je makkelijk overschakelen door enkel M-2 in te drukken.
Op de doos zijn wasd grijs gekleurd, zijn ze ook grijs of zijn ze gewoon zwart
Zijn de toetsen op dit toetsenboord mechanisch?