Specificaties 0.1 Subwoofer speaker - Bekijk alle specificaties

Jamo SUB 260 (Zwart) Review

rohaantje 6 december 2013, laatste update op 6 december 2013, 3.956 views

Jamo SUB 260 (Zwart)

Pluspunten

• stevige bouw
  • mooi afgewerkt
  • uitgebreide featureset
  • strakke bass weergave

Minpunten

• uit controle bij hoge volume
  • missen van gebalanceerde input via XLR

Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Intro
'Zolang hij maar hard kan.' Dat is wat jamo gedacht moet hebben bij het maken van deze subwoofer.

Een paar maand terug heb een set KRK rokit 5 g2 gekocht. Kwalitatief erg goede speakers. Maar het lage segment mist. Opzoek naar een oplossing kwam ik verschillende subwoofers tegen in het prijssegment rond de §250. Deze Jamo subwoofer viel onder dit bedrag.

Ik zal in deze review de Jamo sub 260 bespreken als een subwoofer in een 2.1 set.

In de komende dagen zal ik deze review aanvullen. Ik moet nog testen met de plaatsing, fase, volume en crossover frequentie.

Testen worden gedaan in de volgende configuratie:
- KRK rokit 5 g2 (full range)
- Jamo Sub 260 (cut off +/- 55Hz)(links/rechts aangesloten)
- Behringer xenyx 1204
- Asus xonar dx/xd
- Onboard realtek geluidskaart

Structuur is te zien in bijgevoegde afbeelding.

Algemene indruk
Het eerste wat ik dacht toen ik de doos kreeg. Wat een kanjer!
Deze sub heeft voor zijn 8' speaker een grote kast: 267mm, 325mm, 469mm (Breedte,Hoogte,Diepte)
Hij is super strak afgewerkt. In mijn geval is hij zwart afgewerkt. het houtwerk is terug te zien door de afwerking. Dit moet je natuurlijk mooi vinden.

De kopjes trilden bijna uit de kast toen ik de subwoofer op z'n staart trapte. Ik heb voor de fun de volume knop volledig opengedraaid en alle schuiven totaal open gezet. Het voelde als een aardbeving. Deze subwoofer kan wat teweeg breng, niet goed!

Featureset
Merk: Jamo
Speakeruitvoering: Subwoofer
Speaker vermogen (RMS): 260W
Versterking subwoofer: Actief
Crossover frequentie: 40Hz-200Hz
Fase verschuiving
RCA audio input and output

Wordt geleverd met:
- euro stekker( niet geaard)
- Subwoofer kabel
- boekjes

Wat ik mis:
- XLR/jack balanced input

Bas weergave
Mijn eerste indruk:
De bas weergave bij muziek van deze sub is uitstekend; Mits je hem onder controle houd!! Deze 'mits' is erg belangrijk! Wanneer je hem flink op z'n staart trapt gaat hij helemaal los. Compleet uit controle.
Heb je hem onder controle dan is hij niet opvallend aanwezig, maar zet je hem uit dan mis je de bas.

Geluidskwaliteit
Ik wil graag eerst opmerken dat ook in geluid meningen verschillen.
Ik heb hier helaas geen uitgebreide meetapparatuur staan om RTA grafieken te maken. Dus ik zal op gehoor een mening moeten vormen.

Geluidskwaliteit Muziek
Ik ben is gaan shufflen door mijn muziek lijst.( mp3 320KBPS +/- 0dB en flac bestanden )
Het eerste wat ik bij bijna alle nummers dacht: ik heb een lange tijd iets gemist in de muziek!!!
Deze sub geeft de muziek een extra dimensie naast de krk 5's.
Dit merk je erg goed als de sub te hard staat.(wat lijkt mij wel logisch lijkt)
Dit gedrag past netjes bij de krk's. Deze gaan volgens de specificaties tot 45Hz, alleen halen ze dit in dB's nauwelijks.
Met wat afstellen kun je de subwoofer op de juiste plek laten bijspringen zodat hij z'n werk kan doen waar dit nodig is.
Over het algemeen ben ik tevreden over de geluidskwaliteit bij muziek. Al kruipt het idee bij mij op dat hij meer geschikt is voor films. Diepe bassen en creŽert heel veel druk.

Geluidskwaliteit Film
Ik ben de film inception gaan kijken. De componist hans zimmer heeft voor deze film een aantal stukken geschreven die de subwoofer goed uittesten. De sub draait er zijn hand niet voor om.
Wat mij wel opvalt is dat tijdens een film de sub best een tikje harder mag. Persoonlijk vindt ik dat ik best wat mag voelen als er een bom ontploft.
De sub krijgt het voor elkaar om de kamer te laten trillen bij een flinke dreun. Al moet je hem dan wel harder zetten. Op zich kan dit ook wel, wanneer er in een film goed gebruikt wordt gemaakt van bass mag je dit ook voelen.
De subwoofer is een goede aanvulling op de KRK speakers. Hij kan z'n mannetje staan, maar ook zich gepast gedragen.

edit 6-12-2013: geluidskwaliteit muziek toegevoegd
edit 9-12-2013: geluidskwaliteit film toegevoegd

• Asus xonar DX/XD
  • Behringer Xenyx 1204USB
  • Jamo Sub 260
  • KRK rokit 5 g2

Heb jij ook een Jamo SUB 260 (Zwart)?

>Omdat de sub een eigen crossover heeft ingebouwd houd hij zich ook netjes stil totdat hij moet bijspringen.

Hoe heb je 'm aangesloten? Je doet de frequentiescheiding niet op je Xonar (flexbass)?
Ik heb m'n signaal uit het mengpaneel gesplitst naar mijn KRK toppen(full range) en naar mijn sub( links rechts ). dus de toppen krijgen full range en de sub krijg fullrange maar heeft een cuttoff op ongeveer 55 hz(afbeelding bijgevoegd)

Waarom: De krk's zijn van zichzelf erg zuiver maar gaan niet diep. De sub vult dit aan.
Dit geeft het effect dat je het laag goed hoort, maar door de sub dit nog extra voelt.

Waarom geen flexbass van de asus xonar... dat is software matige PRUT.. (het geluid komt er ook niet ECHT stereo uit)

[Reactie gewijzigd door rohaantje op 6 december 2013 17:58]