MSI Mega 651 (S478) Review

Schapie 3 september 2006, laatste update op 3 september 2006, 1.218 views

MSI Mega 651 (S478)

Pluspunten

• Behoorlijk klein mooi design radio en cd/mp3 speler als de pc uitstaat.

Minpunten

• Verouderde chipset en de hoge geluidsproductie.

Ik ben redelijk tevreden over deze barebone hij is nu meer dan ander halfjaar in mijn bezit.

De feature set is redelijk standaard wordt er een flashcardreader en een aantal vervangende front bezels mee geleverd. Ook is er een ingebouwde radio tuner aanwezig die zowel gebruikt kan worden als de pc aanstaat als waneer deze uitstaat maar dit is helaas alleen mogelijk met een speciaal programma van msi. De pc kan als deze uitstaat naast radio ook een cd of mp3 cd tengehore brengen dit is een mooie feature helaas werkt dit niet met een dvd maar door de het ontbreken van eentv-out aansluiting is dit geen gemis. De barebone is verder voorzien van een 10/100 mbit realtek netwerk aansluiting voldoende voor de meeste werkzaamheden er is geen wireless lan aanwezig. De onboard gpu laat te wensen over hier ben ik het minst tevreden over spellen zijn amper tespellen op minimale settings en de barebone is standaard niet voor zien van een tv-out wat ik een groot gemis vind. De onboard gpu is geintregreerd in de sis 651 chipset tentijde dat de barebone is gekocht was deze al verouderd maar mijn kennis was op dat moment nog niet toereikend genoeg omdit teweten. (had tweakers nog niet ondekt :P).

Verder is de barebone voorzien van 5.1 kanaals geluid (realtek chip) een standaard 56k modem. Een parallele en een seriele poort en verder is de barebone voorzien van 3 firewire poorten en 4 usb poorten waarvan er van ieder twee aan de voorkant zijn gemonteerd en zich verschuilen achter een klepje. Ook is er een optische spdif aanwezig. Verder is er een pci slot en een agp 4x slot aanwezig en 2 ddr sloten.

De prestaties zijn door de verouderde chipset in combinatie met de gpu die daar bij hoort niet erg goed tenoemen. Zo is de fsb van de cpu beperkt op 533Mhz en wordt er door msi ook geen processor ondersteund sneller dan 2.8Ghz. De cpu koeler maakt behoorlijk veel lawaai zo gauw er iets meer prestaties gevraagd worden van de pc (zoals een dvd afspelen wil de cpu koeler zo nu en dan nog eens flink opspinnen dit is zeer hinderlijk). De barebone is erg stabiel ik heb weinig vastlopers en zeer sporadisch een blauw scherm maar dit is teverwaarlozen. De hardware werkt geheel naar behoren en ook de voeding is toereikend voor het gehele systeem.

De bouwkwaliteit is goed tenoemen vooral de aluminium geborstelde kap is erg netjes. Een minpuntje is echter dat er rekening gehouden dient teworden dat videokaarten even hoog moeten zijn als de backplate anders krijg je hiermee problemen tijdens het installeren van een videokaart of pci kaart. Er is standaard ruimte voor een hardeschijf en er is een 3,5" ruimte voor ofwel een diskettestation, cardreader of een extra hardeschijf. Er is plek voor een (niet telange) cd/dvd speler/brander.

Ik zelf ben wel tespreken over het uiterlijk van de barebone echter dit is puur persoonlijk natuurlijk vooral bij een barebone is dit mooi te beoordelen. De kap van geborsteld aluminium vind ik zelf erg netjes en de strakke voorkant vind ik ook prettig om tezien evenals het oranje verlichte display en de oranje zijstroken.

De geluidsproductie is acceptabel maar wel erg op het randje de chipset is voorzien van een 4cm fan en de cpu fan (7cm) is ook behoorlijk luid wanneer deze aanslaat. De voedings fan is dan weer nauwelijks tehoren. Het geluid van de cpu fan had beter voorkomen kunnen worden door het beter construeren (of weg laten) van de nu gebruikte (en benodigde) fan duct.

Over de prijs kan ik niet zeggen aangezien ik de barebone niet zelf heb betaald ik zou dan ook niet weten wat deze heeft gekost tentijde van de aanschaf.

Heb jij ook een MSI Mega 651 (S478)?