Beats iBeats with Controltalk (Zwart) Review

rrikkert 4 december 2013, laatste update op 23 juni 2017, 10.297 views

Beats iBeats with Controltalk (Zwart)

Pluspunten

• Super geluidskwaliteit
  • Bedieningsknoppen
  • Veel soorten dopjes
  • Meegeleverd hoesje

Minpunten

• Bedieningsknoppen ondersteunen geen Android
  • Koptelefoon al snel beter

Nadat mijn vorige Beats oordopjes kapot waren gegaan, kon ik kiezen tussen wachten op nieuwe van die, of ik kon deze meteen ter vervanging meenemen. Dat heb ik gedaan, en na deze oortjes ongeveer een jaar in het bezit te hebben besloot ik deze review te schrijven.

Deze review gaat puur uit van persoonlijke meningen en eigen gebruik. Feedback is altijd welkom zolang het opbouwend is.

Uit de doos:
In de verpakking bevonden zich de oordopjes, en hoesje om de oordopjes in op te bergen (wat altijd fijn is voor duurdere oordopjes) en een hele serie dopjes in allerlei soorten en maten. Dit was een kwestie van elk oortje testen totdat je het perfecte geluid hebt, en goede isolatie van achtergrond geluid.

Één probleem daarbij is dat deze oortjes een stuk doffer geluid gaven dan mijn vorige Beats, of dit kwam omdat de vorige versie een stuk scheller was of deze inderdaad extra dof heb ik niet kunnen testen. Ik merk echter geen verschil in dofheid vergeleken met Sennheiser in-ear oortjes van een vriend.

Uiteindelijk moet je de dopjes gewoon 1 voor 1 een half uurtje proberen waarbij je al gauw merkt of je grotere of kleinere nodig hebt, dus veel tijd zal het je niet kosten.

Wat mij als 1 van de eerste dingen opviel is dat het linker oortje een blauwe lijn om het oortje heeft, en het rechter oortje een rode lijn. In het donker zijn deze kleuren nog best makkelijk te zien, en zo kan je snel zien welk oortje links en rechts hoort (hoewel dit ook makkelijk te zien is aan de bedieningsknoppen die aan het kabeltje zitten die naar het linker oortje gaat).

Geluidskwaliteit:
In 1 woord: Super. Voor de personen die geen koptelefoon mee willen sleuren. Want ik merk nu dat je met een willekeurige koptelefoon voor dezelfde prijs betere geluidskwaliteit krijgt. Vooral de bas dringt dan dieper door en hogere geluiden zijn minder schel.

Maar voor iedereen die in-ear oordopjes heeft gehad, en overstapt op deze, is de kwaliteit zeker een verademing. De volledige range die ik thuis uit mijn 5.1 surround haal wordt door deze oortjes ook gehaald. Geen toon die ontbreekt. Wellicht in iets mindere kwaliteit, maar het is fijn dat zelfs de laagste bas in bijvoorbeeld dubstep tracks altijd goed gehoord wordt.

Gebruiksgemak:
In eerste instantie is het dus even puzzelen met de juiste dopjes kiezen, maar daarna mag het resultaat er zijn. Tijdens het hardlopen zullen de oortjes niet uitvallen wat bij vele andere oortjes nog wel is het geval wil zijn. Zeker het verschil met niet in-ear oortjes is te merken.

De zogeheten 'controltalk' is ook super, mits je telefoon het ondersteund. Ik heb de oortjes getest met mijn iPod touch 5e generatie en mijn Samsung Galaxy Note II. De naam zegt het al: iBeats, dit suggereert al dat de oortjes gemaakt zijn voor Apple en dat blijkt ook in de praktijk het geval te zijn.

Nou is het alom bekend dat bedieningsknoppen op oortelefoons zelden werken op Android toestellen, en ook hier is dat het geval. Met de middelste knop kan je enkel Google Now oproepen, maar dit biedt niet echt veel toevoeging. De microfoon die bij de knoppen zit ingebouwd werkt gelukkig wel tijdens het bellen. Na het installeren van een app op mijn telefoon was ik ook in staat om verschillende functies aan de middelste knop toe te wijzen. Deze zijn allemaal zelf in te stellen zoals: 1 keer klikken: afspelen en pauzeren, 2 keer klikken: volgend nummer, 3 keer klikken: vorig nummer. Dit werkt met elke muziek app die ik op mijn Samsung heb staan. Zo haal je toch nog het beste uit je bedieningsknoppen.

Mijn iPod touch maakt echter helemaal optimaal gebruik van de bediening, alle 3 de knoppen werken perfect. Volume omlaag, volume omhoog, en de middelste knop heeft meerdere functies, deze zijn hetzelfde als met de eerder genoemde app, maar dan kan je de functies in dit geval niet zelf aanpassen.

De isolatie van omgevingsgeluiden is ook top, ik heb het volume vaak halverwege staan omdat ik toch geen last heb van omgevingsgeluiden. Om enkele voorbeelden te noemen: in de trein hoor ik niet wat de conducteur omroept, ik hoor geen mensen praten die naast me zitten (is soms ook een nadeel), ik hoor geen muziek op de autoradio als ik op de achterbank een film aan het kijken ben. Ideaal dus.

Conclusie:
Ondanks de gebrekkige ondersteuning voor Android apparaten: dit ligt natuurlijk aan Android zelf, ben ik zeer tevreden met deze oortjes. Na een halfuurtje muziek luisteren ben je volledig gewend aan het ietwat doffere geluid dat er uitkomt. De controltalk knoppen werken super. En de accessoires die bij het doosje zitten mogen er ook zeker wezen. De enige vooruitgang op het gebied van geluidskwaliteit die ik me zou kunnen bedenken is het aanschaffen van een koptelefoon.

Bedankt voor het lezen! Laat in een comment weten wat je ervan vind. Ook voor vragen kan je in de comment sectie terecht.

Heb jij ook een Beats iBeats with Controltalk (Zwart)?

Goed geschreven review, alleen wat foto's erbij zou een leuke toevoeging zijn geweest. :)
Bedankt en; ga ik doen!
Spijtig dat je de dopjes niet getest hebt spul waar echt goed geluid uit komt. iPods en smartphones staan niet bepaald bekend om hun geweldige geluidskwaliteit.

Ook vraag ik me af met welke andere dopjes/koptelefoons het vergeleken hebt. Ik vind het zelf vreemd dat je zegt dat een koptelefoon beter geluid geeft, maar nog wel "super geluidskwaliteit" als pluspunt geeft. Goede oortjes klinken net zo goed als een goede koptelefoon.

Waarom ik wellicht zo kritisch overkom is omdat ik zelf Beats niet echt onder "supergeluid" vindt vallen. Heb eens naar de koptelefoons geluisterd, omdat iemand dacht dat zijn nieuwe Beats beter waren dan mijn oude versleten Sennheiser HD530, maar dat klonk voor mij persoonlijk voor geen meter. Totale bass overkill en hoog klonk erg vreemd. Misschien komt het omdat Beats niet gemaakt zijn voor doom-metal, maar toch.

Maar, verder is het een prima review, leest lekker makkelijk weg en het stukje over de knopjes is duidelijk, dus je krijgt alsnog een +1.
Bedankt voor je feedback. De reden dat er niet staat om welk type oortjes het gaat is omdat ik het type niet precies weet.

In het begin staat in mijn review dat deze review puur uit gaat van mijn eigen gebruik (en mijn eigen gebruik houdt in dit geval in; voor onderweg, in een smartphone of iPod). En omdat 99% van de mensen die Beats kopen, deze alleen gebruiken voor onderweg en niet op super apparatuur. Vandaar leek het me beter om deze praktijk test te doen.

De reden dat de beats als pluspuntje 'super geluidskwaliteit' heeft is omdat ik een setje oordoppen niet kan gaan vergelijken met een koptelefoon. Ondanks dat heb ik wel mijn mening gegeven van Beats t.o.v. een koptelefoon en dan blijkt dat een koptelefoon al gauw beter is. Maar voor een setje oordoppen leveren ze super kwaliteit.

Toch bedankt voor de +1 (ondanks dat je het met sommige punten niet eens bent :+ )
er is overigens ook een android versie van deze dopjes (deze kreeg ik als actie gratis bij mn HTC One X+) maar die doet het dan weer niet op een apple device (had daarnaast ook een iPod Touch)

het probleem schijnt te zitten dat apple en android andere signalen gebruiken en ook de + en - hebben omgedraaid voor de remote (heeft iemand me in de winkel me ooit eens wijsgemaakt en klinkt op zich ook aannemelijk).
7.1 5.1 headsets beter dan beats headset volgens geruchten