Seagate Laptop SSHD (2016) (8GB flash), 1TB Review

gijsbertb 2 december 2013, 5.413 views

Seagate Laptop SSHD (2016) (8GB flash), 1TB

Pluspunten

• Hij past in de laptop
  • maakt vrijwel geen geluid.
  • Veel opslag voor weinig geld

Minpunten

• Opgebrand na 24 uur.

Paar weken geleden een mooie laptop gekocht, i7 erin met net geheugen. Het enige minpunt was de harde schijf die op 5400 toeren draait en echt belabberd presteerd.

Dus:

Twee weken geleden deze schijf gekocht bij de MediaMarkt, ik was eigenlijk op zoek naar een SSD schijf maar toen deze slechts voor exhorbitant hoge bedragen aanwezig waren (lees 300 euro vindt ik echt te veel)

Aangezien ik mijn huidige installatie niet teniet wou doen heb ik gekozen voor een clone van de huidige hdd. Dit bleek al een heel karwei. Eenmaal gekloond bleek de seagate schijf niets te doen. Niets aan de hand dacht ik. gewoon even de batterij etc. loskoppelen en opnieuw verbinden zodat de laptop echt vers kan starten.
Dit werkte!.. een dag.. de dag erna bleek de schijf niets meer te doen, bleef hangen in Bios scherm waarbij zelfs de toetsaanslagen niet meer herkend werden.

Ondertussen de schijf teruggebracht naar MediaMarkt (werd netjes geholpen en heb geld terug). En nu verder kijken naar een echte SSD (die hybriede-gevallen vertrouw ik niet meer)

Heb jij ook een Seagate Laptop SSHD (2016) (8GB flash), 1TB?

Dit is meer een een negatieve ervaring delen dan een review waar een gemiddelde tweaker weinig aan heeft.

Elk stukje apparatuur kan stuk gaan. Als harde schijven stuk gaan, doen ze dat juist meestal de eerste 24-uur. Jouw eenmalige ervaring zegt weinig over de betrouwbaarheid van deze harde schijf.
Het is dan ook erg moeilijk om benchmarks te draaien met dit soort producten.
(ik had ook zo een nageltrekkende wel/niet/half "werkende" seagte) externe 2 TB usb 3)
Soms kom je met een review gewoon niet verder, eenvoudigweg omdat het product niet veel verder komt dan 'fysiek contact met een ander product' maar niet doen wat het moet doen vervolgens...
Klopt, maar dat is ook de bedoeling van reviews :) Door meerdere reviews kun je echt iets gaan zeggen over de constante van een product.
Nobel streven, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is voor reviews. Er zullen in alle gevallen zo weinig reviews komen dat het alsnog nietszeggend blijft. Reviews gaan wat mij betreft over de kwaliteit van het werkende product (tenzij het dus geen RMA geval en dus geen defect is).
Ik vind het wel fijn om te weten dat het voorkomt dat de sshd na 24 al kapot gaat, dat dit nu toevallig de enige review van dit product is geeft misschien een verkeerd beeld, maar er zullen er wellicht meer volgen.
Dat en zoals in het geval van mijn seagate expansion desktop....
Men gaat gerichter zoeken en ja hoor, hele batches met het euvel, dus snel terug naar de winkel er mee, niet verder modderen.

Kan het een uitzondering zijn? Ja.
Maar kan het ook 1 van vele zijn, ja ook.
Ik zie deze bad-case reviews dus net zo lief (nu ja,. liever niet! :-) ) als uitgebreidere van wat wel werkt zoals het hoort.
Wel bijzonder eigenlijk, als er namelijk slechts reviews behoren te zijn van producten die niet direct stukgaan komen we er ook niet achter als dit bijvoorbeeld bijzonder vaak gebeurt.. Terwijl dit wel de foutmarge laat zien van de fabrikant.

Ik begrijp dan ook niet de "0" als waarde van de review.
Het staat je vrij een review een review in te sturen, hoe uitgebreid of summier dan ook. Wat ik probeer aan te geven is dat wij hier op Tweakers niet zo veel hebben aan een review met 1 negatieve ervaring.

Af en toe gaat er een keer een harde schijf stuk, vaak in de eerste 24 uur, dat is typisch voor alle harde schijven. Jij hebt dit keer pech.

Op basis van deze ervaring besluit jij voor een andere oplossing te gaan, dat is je goed recht natuurlijk, maar hierdoor geef je het product niet de kans zich nog een keer te bewijzen. Als de volgende weer defect was gegaan, dan kun je al wat meer vraagtekens zetten

Wat je ook had kunnen doen is een klein onderzoekje te starten en delen in je review (Google is je vriend) als daaruit zou blijken dat veel meer schijven snel stuk gaan, dan kan je onderbouwd meedelen dat er waarschijnlijk iets mis is met de betrouwbaarheid en dan heeft het veel meer waarde.
Ik zie de toegevoegde waarde van deze review wel en heb hier meer aan dan een negatieve waardering zonder uitleg. Bovendien is in deze review helder uiteengezet hoe de werkwijze is geweest. Daar kan ik tenminste nog enige conclusie aan verbinden en aan een stel sterren niet.

Ik word er overigens gek van dat ik de afzonderlijke waarderingen/scores voor produkten niet meer kan zien, want ik hecht sowieso meer waarde aan de waardering van de ene tweaker dan van de andere.
Bij een DOA wordt immers al gauw een negatieve waardering gegeven. Wanneer je dan niet weet wat de reden is voor de negatieve waardering kun je verkeerde conclusies trekken.
Ik had twee weken ervoor de laptop gekocht en volgeinstaleerd (visual studio, sql server, etc..) Hier ben ik behoorlijk mee bezig geweest. de optie van een kloon leek me dan ook een tijdsbesparende. Achteraf gezien had ik inderdaad beter voor een nieuwe installatie kunnen gaan.
Waarom je niet voor een clean install gaat .... ontgaat me. Zeker met Hybrid schijven is dit aan te bevelen. Ik werk zelf nu al heel wat jaren met de 500Gb variant, zowel als OS schijf als 2e disk onderhand. Elke keer weer helemaal schoon geformat / clean install.
Waar kan ik vinden hoeveel GB de HDD is en hoeveel GB de SS is?
Ook ik heb een Seagate sshd gekocht , alleen de desktop uitvoering.De eerste deed helemaal niets [DOA],Deze werd gelukkig snel vervangen door een nieuwe . Deze schijf heeft een accestime van meer dan 20ms , en is nog trager dan mn oude schijf.Windows 7 pro start op in meer dan 1 minuut......miskoop van het jaar dus.Ik had beter een gewone schijf kunnen kopen met een kleine ssd.
laat maar ik weet het al

[Reactie gewijzigd door zeus01 op 21 februari 2014 02:18]

Tja of een verse Windows installatie of een handdisk klonen nu zoveel verschil maakt? Scheeld wel enorm veel werk.

Ik zit ook na te denken over de aanschaf van 1 TB SSHD in plaats van mijn 120GB OCZ SSD.

Deze Seagate SSHD schijnen wel snel te werken. Alleen met Seagate had ik in het verleden niet zulke goede ervaringen. Ik kijk liever eerst de welbekende kat uit de boom.

Ik wacht liever tot dat WD met een SSHD op de markt gaat komen. WD is toch wel mijn favoriete merk. Betrouwbaar jaar in jaar uit.

Ook dat nieuwe merk HGST schijnt zeer goed te zijn, ook niet verwonderlijk HGST is van WD dat Hitachi heeft overgenomen. In veel HGST producten vind je een harddisks van Hitachi terug.

Ook harddisks van Hitachi zijn zeer betrouwbaar en oerdegelijk.

Het is nu afwachten wanneer andere fabrikanten met een SSHD harddisks op de markt gaan komen.

Op dit moment is de keus te klein. Toshiba en Seagate.

Lex

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 25 februari 2014 21:03]

Ik heb juist 1-2 schijven van Hitachi zien crashen, ik wil echt nooit weer schijven van dit merk hebben (tenzij HGST alleen maar WD componenten gebruikt, maar ik betwijfel dat). Ik vind Seagate een lastig merk, ik heb altijd schijven van Maxtor en Samsung gehad (Samsung Spinpoint), maar die zijn allebij door Seagate overgenomen.

Seagate heeft veel problemen in verhouding als ik de verhalen mag geloven, maar Maxtor en Samsung hadden m.i. nooit echt problemen (heb er echt stapels van liggen). Toch maar Seagate gekocht in de hoop dat ze de kwaliteit van Samsung of Maxtor hebben. Nu zou ik voor HDD's alleen maar WD kiezen (met name de Black serie). En voor SSD Crucial.

Western Digital maakt ook een 2,5" SSHD schijf (het is een SSD en HDD in één) maar veel te duur momenteel. Echter heb je niet veel keuze als je maar één aansluiting hebt in je laptop voor een SATA harde schijf. Ik ga binnenkort voor de combinatie SSD als opstart schijf en een normale WD Black 750Gb in de DVD drive (middels een harddisk caddy die daarvoor in de plaats komt).