Specificaties Socket 775 • ATX • Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5Q Review

ghostface1979 30 oktober 2008, laatste update op 1 november 2008, 2.989 views

Asus P5Q

Pluspunten

• stabiel
  • genoeg te tweaken
  • asus kwaliteit

Minpunten

• asus express gate werkt zoals vaker gelezen niet meteen out of the box

Layout Score: 4
Na het bijna overlijden van mijn oude vertrouwde setupje ( MSI K8N + 3400+ AMD was het dan toch de tijd voor een upgrade.

Na enkele verschillende combinaties te hebben bekeken, is de keuze gevallen op dit bordje.

Het bordje loopt in combinatie met :

Intel Core2Duo E7200 @ 3.0Ghz stock cooler
Antec neo power 430watt
Asus ATi 4850
nu Kitje OCZ 800MHZ DDR2
(1e instantie ValueRam Kingston KVR800D2N5K2/2G 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM )
WD 80 Sata
WD 300 GB.

Eindelijk was alles binnen.. doosje open en ( engelengezang) haleluja ! !
mijn langverwachte nieuwe hardware was eindelijk binnen.
Na de installatie van de benodigde drivers en XP Pro was het in het begin wel even behelpen.
Ik kreeg dat Expressgate maar niet aan de praat. Na een nieuwe van de site te hebben gehaald
was dit probleem echter weer snel verholpen.

Maar... toen kwam probleem 2.

Alles liep lekker stabiel, met de allerlaatste drivers van alle overige hardware en toe opeens...
ploef... zwart scherm... weer opnieuw opgestart.. ploef.. alweer..
Na een hoop uitproberen ( RAM modules in andere slots etc ). bios gereset.. mem test gedraaid bleef dit probleem zich voordoen om de pakweg 10-15min.

Toen kwam ik op het idee andere geheugen modules te proberen, die had iemand nog over en dat waren Corsair XSM 2 modules. En dit werkte wel. Ik dacht eerst dat de andere modules brak waren. modules RMA en nieuwe ntvangen. zelfde probleem. Toen als 2e optie de OCZ modules en het probleem was weg. Volgens Asus moesten die van Kingston wel compatible zijn maar ja.

En toen begon het spelen met de FSB/ Multiplier...
CPU standaard op 2.53 nu op 3.0... FSB 1600, RAM op 400mhz 1:1 en multiplier op 7.5 en vcore iets verhoogd naar 1.15volt.. En loopt zo stabiel als wat.. op 35-40 stressed.. idle 26 graden.

dus qua overclockbaarheid geef ik het een dikke 10.. mijn inziens is bijna alles wel aan te passen. dus de echte tweaker komt ook wel aan zijn trekken..

hoop dat het een goede review is.. Is mijn 1e....

Heb jij ook een Asus P5Q?

De afbeelding die je geplaatst hebt is onduidelijk, misschien ook wel handig een foto van je moederbord erbij plaatsen...
Hi,

Ik heb ook een asus p5q. Zou je een foto willen maken van je bios tweak instellingen en deze posten ? Ik heb de ocz 1066 reaper 2g kit.

[Reactie gewijzigd door arys1995 op 30 oktober 2008 23:39]

ik zal als ik thuis ben wel ff andere screenies maken en broberen van mijn mobo instellingen een foto te maken en deze te posten...

overclock is idd niet erg heftig, maar daar heb ik de cooler op dit moment nog niet voor...
Heb je de expressgate uberhaupt wel aan de praat gekregen. Ik heb vorige week toevallig op een Asus P6T het voor het eerst werkend gezien, maar feit blijft dat nog steeds 80% van de moederborden die ik heb gehad geen deugdelijke expressgate hebben.

Je geeft aan dat hij niet out of the box werkte, maar is het uiteindelijk wel gelukt?

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 1 november 2008 00:53]

laatste versie van asus gedownload, die werkt perfect.. maar eerlijk gezegd nog niet veel gebruik van gemaakt dus over functionaliteit kan ik verder weinig zeggen.
plaatje van bios bijgevoegd, hopelijk hebben jullie er wat aan
Hij bedoelt dat het moederbord er absoluut geen moeite mee heeft, en dat je alles kan instellen. Dr geeft hij een 10 voor. Niet voor zijn persoonlijke overclock, want die is idd niet zo heel hoog.