Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Far Cry 2, PC (Windows) Review

BakkerM 30 oktober 2008, laatste update op 30 oktober 2008, 3.207 views

Far Cry 2, PC (Windows)

Pluspunten

• vlammenwerper & bosbranden
  • grafische pracht t.o.v. prestaties
  • geluid & muziek
  • setting
  • eerste paar uur heerlijke gameplay

Minpunten

• respawn checkpoints
  • slecht uitgewerkt buddy systeem
  • herspeelbaarheid op het nulpunt
  • repetief
  • repetief
  • had ik al repetief gezegd?

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Aangezien er nogal war verschil is in Far Cry 2 reviews leek het me leuk om ook maar eens een review over dit spel in te sturen. Ik heb het spel al uitgespeeld dus bij deze, spoiler alert

Mijn rig:
q6600 @ 3,4ghz
8800 GT stock
2 GB HyperX pc 8500
24" 245b 1920x1200

We beginnen direct bij de gameplay, want dat is toch wel telt. We delen het op in AI, verhaallijn, de speelwereld, herspeelbaarheid en een korte conclusie.

AI
De A.I. wisselt mijn insziens nogal. Stel je gaat op je auto op een checkpoint af. Checkpoints, of beter de bewakers ervan, respawnen elke keer als je buiten beeld bent geweest. Je schiet iedereen kapot, je rijdt 100 meter door, en als je omdraait en terug rijdt staan er al weer nieuwe bewakers. Weinig realistisch en na een tijdje ook vrij vervelend. Ik betrap mezelf erop dat ik na verloop van tijd steeds vaker de quick travel pak (de bus) omdat je anders richting een missie doel alleen maar aan het klooien ben met checkpoints. Er langs scheuren in een auto lukt niet, ze schieten je lek of komen achter je aan in een jeep met .50 erop gemonteerd.

Dit is trouwens wel cool, de tegenstander achtervolgt je in beperkte mate en als je te voet bent proberen ze je over te rijden. Weg duiken is je motto, maar zodra je wegduikt stopt de tegenstander je en mag je .50 kogels ontwijken, best moeilijk. Hierdoor ben je vaak gedwongen om een checkpoint van afstand uit te schakelen. Je rijdt tot 50 meter afstand, je schiet je sniper leeg en dan rijdt je door tot de volgende checkpoint, waar je de procedure herhaalt. 2x leuk, daarna is het repetitief.

De AI bij missie doelen is ook wat flauw. Hun line of sight is vrij beperkt waardoor je de helft kan weg snipen. Daarna wordt het vaak lastig omdat je door de begroeiing de tegenstander slecht dit, maar zij hun dubbelloops wel vaak op je leegschieten. Voorzichtigheid is dan ook geboden. De doelwitten ( de leiders die je mag afmaken) zijn 95% passief en met een granaat door een raam maak je ze allemaal af, wel jammer.

Wel grappig, in het open veld proberen de tegenstanders je soms in de val te lokken. Een handgranaat wordt gegooid en als je naar ze op zoek gaat zitten ze in je rug, cool gedaan. De tegenstander heeft zo nu en dan ook een vastgelopen wapen. Eigenlijk zijn alle wapens van de tegenstander in slechte staat, waardoor het item zoeken ook tot nul gereduceerd wordt.

De verhaallijn dan. Opeens heb je malaria, geen idee hoe, dat mocht wel beter uitgewerkt worden. Het hele verhaal draait erom 2 fracties te helpen elkaar uit te moorden, en zo nu en dan een missie voor de underground om anti malaria pillen te verkrijgen. Al deze missies zijn hetzelfde. De missies van de fracties zijn leuk opgezet, maar wel vaak hezelfde. Doe dit, maar ga eerst naar punt a. Je buddies bieden bij elke missie een alternatief, de beloning is een upgrade van je safehouse.

De spelwereld is groot, erg groot. In principe kan je van punt A naar punt B zonder te laden, alleen kom je dan de eeuwige checkpoints tegen. Wat mij betreft heeft de map dan ook weinig alternatieve routes, je ontkomt er niet aan je langs checkpoints te vechten. De map kent wenig open stukken, veelal vecht je tussen heuvels in. Warschijnlijk voor een hogere framerate, maar je komt dus wel bedrogen uit als je mappen a la crysis verwacht. De speelwereld komt ondanks de grootte toch vrij krap over.

De herspeelbaarheid is nagenoeg nul, omdat het spel vrij lineair is. De missies staan vast, de uitvoering ook (knallen, knallen, knallen en checkpoints ontwijken, knallen, knallen, evtl je buddy helpen, maar voornamelijk knallen ) waardoor je na één keer het wel gezien hebt. Er zijn te weinig alternatieven om het opnieuw te proberen, te weinig subtiliteiten.

Concluderend is de gameplay vrij aardig, maar weinig uitdagend. Het is nogal simpel, schieten tot je wapen vast roest. Dan pak je je secundaire of special wapen en schiet je die leeg. De mappen zijn wat krap en buddy is er eigenlijk alleen maar om je missie te verlengen. Als ie dood gaat maakt het weinig uit, vrijwel geen diepgang. De eerste paar uren is de gameplay goed, vernieuwend, en na een tijdje herhaal je je zelf. Uiteindelijk bleef ik spelen A.) als je je spel opslaat zie je op hoeveel procent je bent, ik was bij 78 dus maar even doorzetten en B.) elke missie krijg je diamanten voor een beter wapen.

Het beeld, de grafische pracht is goed te noemen. De wereld ziet er kleurrijk uit, doet echt aan afrika denken en de animatie van bijv de zebra's is leuk gedaan. Ik speel het spel op 1920x1200 met de settings op high/very high en het spel wordt vloeiend weergegeven. Dat is trouwens een puntje van kritiek, als je auto rijdt glij je ook nogal vloeiend over de weg. Een beetje als de intro van de naked gun series. Maat terug naar het beeld, het spel draait vloeiend en ziet er leuk uit. In open gebieden wordt wel de spelwereld voor je open opgebouwd wat irritant is, opeens een struik of rots. En soms rijd je in volle vaart opeens tegen een langsrennende zebra aan, grappig detail.

Het geluid is geweldig. De wapens klinken lekker en het omgevingsgeluid is subtiel en past goed bij het spel. De muziek wisselt af en past zich goed aan de situatie. Je hoort de tegenstander, je hoort het gegrom van de achter volgende auto's en de dialogen zijn leuk ingesproken. Geen commentaar hierop.

De besturing is prima, hier kan ik weinig over opmerken. Simpele WASD om te lopen, het voelt allemaal vrij intuïtief aan.

Zoals gezegd loopt het spel soepel en ik heb in het hele spel geen crash meegemaakt. Af en toe zat ik vast doordat ik nogal wat capriolen heb uitgehaald met mn jeep. Het spel laad vrij vlot en je komt alleen nog maar laadtijden tegen als je quick travelt.

Far Cry 2 is een leuk spel met een leuke setting maar wordt na verloop van tijd wel behoorlijk saai. Je valt nogal in herhaling en in mijn geval speelde ik verder alleen maar om nieuwe wapens te unlocken. De niet besproken vlammenwerper is geniaal, het is alleen jammer dat elke bosbrand vrij beperkt in omvang blijft. Een droge savanne dooft binnen 50 meter, daar moet toch meer uit te halen zijn. Far Cry 2 draait soepel, draait stabiel, is vooral de eerste 4 uur leuk. Daarna wordt het doorbijten.

Heb jij ook een Far Cry 2, PC (Windows)?

Leuke review

Ik ben het absoluut met je eens dat het heel erg vervelend is dat je vijanden continue respawnen, dat is wel het meest irritante punt in de game.

Het is wel verbluffend hoe weinig het spel van je systeem eist terwijl het er zo mooi uitziet.
een 8800GT op stock met 1920x1200 op Very high? heel netjes zou ik zeggen, hoef je bij crysis niet te proberen.

Ik draai hem zelf op een HD48701GB op 1680x1050 ultra high, 8xAA wat nog zeker zon 40-60 fps opleverd.
ik heb wel HDR en Bloom uitstaan, ter verduidelijking, evenals AA
[quote[Het is nogal simpel, schieten tot je wapen vast roest. Dan pak je je secundaire of special wapen en schiet je die leeg. [/quote]

Ik heb bijna nooit dat wapens vast zitten, maar ik neem dan ook standaard nieuw spul mee. Variatie komt gedeeltelijk ook door te experimenteren met allerlei wapens, en om de dingen eens niet op z'n snelst/efficiëntst te doen.
omdat die checkpoints e.d. op weg naar een safehouse of arms dealer vervelend zijn verplaats ik me vaak van missiegever richting bus, van bus naar doel en terug. Na 2 missies roest de boel dan vast en is je vlammenwerper leeg :P
Opeens heb je malaria, geen idee hoe, dat mocht wel beter uitgewerkt worden.
Weet je dat malaria wordt overgebracht door muggen? Lijkt me een vrij oninteressant gegeven om dat uitgebreid te gaan uitbeelden in de game. De meeste mensen die het krijgen merken er tijdens de infectie dan ook niks van.
als je auto rijdt glij je ook nogal vloeiend over de weg.
Heel vreemd, bij mij wiebelen de wagens juist alle kanten op door de onverharde wegen waarover je rijdt. Ook heuveltjes en andere obstakels op de weg merk ik altijd duidelijk. Dit vind ik zelf juist een goed punt van het rijden, samen met het krakende en piepende geluid dat hiermee gepaard gaat. Overigens reageren de wagens op andere punten juist weer een beetje onrealistisch naar mijn mening; ze lijken allemaal begrensd op 60 km/u, ze raken nooit in een slippartij hoe hard je ook draait en als je door een andere auto wordt aangeraakt sta je ineens bijna stil.

Verder vind ik het een net opgebouwde review, ook al deel ik je mening over de gameplay niet (zie mijn reactie bij een andere review http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2815706)
ik kan me helemaal in deze review. Ik vind de review van tweakers.net dan ook meer op een commercieel praatje lijken. Waarschijnlijk hebben ze er geld voor gehad om hem zo positief te schrijven. Ik vind het spel een 7-8 waard. Op het gebied van graphics ziet het er echt goed uit, maar er zijn te veel irritatiefactor in de game zoals inderdaad de steeds terugkerende vijanden en de simpele missies.

Dit is helemaal erg als je saved in een stadje waar je net alles hebt uitgemoord. Als je dan laad kun je weer helemaal overnieuw beginnen.