Raidsonic Icy Box IB-NAS4220-B Review

arnem_ 30 oktober 2008, laatste update op 6 oktober 2009, 4.081 views

Raidsonic Icy Box IB-NAS4220-B

Pluspunten

• het apparaat ziet er goed uit
  • in principe veel mogelijkheden
  • de prijs

Minpunten

• alleen Seagate schijven worden altijd herkend
  • slechte ondersteuning van fabrikant
  • falende drivers/software

Ik wil toch even een waarschuwing geven bij dit apparaat. Het apparaat werkt niet. Het lijkt mooi, een uitbreidbaar linux systeem met de mogelijkheid twee schijven in te bouwen die ook in RAID geplaatst kunnen worden. Het apparaat ziet er fraai en degelijk uit. Maar dan.....

Op Seagate schijven na worden er bij de herkenning van één of meerdere schijven vele problemen ondervonden. Formatteren van andere merken schijven werkt vaak niet of ze worden zelfs helemaal niet herkend. Uitbreiding werkt vaak niet (bijv. SSH). Ondersteuning van de fabrikant is er niet of slecht. Ze reageren niet op klachten en brengen af en toe nieuwe software uit die één bug oplost en tegelijk drie nieuwe introduceert. De software heeft bij elk type schijf de bug welke maakt dat schijven niet in de slaapstand komen te staan als ze een tijdje niet gebruikt zijn. Er is een community rond het apparaat maar die zitten ook vooral met de handen in het haar. (http://en.nas-4220.org/index.php/Main_Page)

Dit apparaat maakt je leven er alles behalve makkelijker op. Kijk vooral even verder als je een NAS-systeem zoekt.

Update:
Hoewel de nieuwe drivers/firmware nog steeds niet goed zijn, heb ik inmiddels een werkende configuratie.
SSH/SMB/Printer/Tranmission, het werkt. Hoe het zit met de ondersteuning van harde schijven weet ik niet. Mijn Seagate werkt wel.

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box IB-NAS4220-B?

Zelf ben ik ook in het bezit van dit apparaat, en ben er redelijk blij mee, na enkel wat instellings problemen te hebben gehad, en wat mail wisselingen met RaidSonic is het allemaal goed gekomen.

Het blijft zoals boven ook aangegeven een apparaat met een paar eigenaardige trekjes.
Zelf heb ik ook problemen gehad met het installeren van SSH, en de extra webserver maar na 2 mailtjes bleek ik het op de verkeerde manier te willen installeren ( staat erg slecht aangegeven ). Toen ik dit eenmaal goed deed was het met 5 minuten gefixt. Zelf heb ik geen problemen gehad met de harde schijven (Samsung Spinpoint F1 HD103UJ ) omdat ik het geluk had de 1.2 rev. te hebben.

Nog steeds heb ik last van de bekende spindown bug, deze zou op te lossen zijn om het OS op USB stick te zetten. Mee eens dit zou eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn.

Het is een apparaat waar je wel wat meer kennis voor moet hebben om alles optimaal te laten werken, en waar je van verwacht voor je geld dat het goed zou moeten werken.
Ik zou graag weten wat de doorvoer snelheid via het netwerk is. Weet iemand dat?
Kan dit apparaat ook de HDD uitzetten als deze niet gebruikt wordt?
Heb ook zo'n NAS gekocht helaas... Zit nu met een nog groter probleem met mijn leverancier:
Ook ik heb sinds een jaar of zo een ICY box gekocht, en twee disks (mirroring) geplaatst.
Op zich "werkt het" maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ten eerste is hij rete-traag. zelfde twee schijven zaten eerst in een klein pc-tje en dat functioneerde veel sneller.
ICY heeft een Gb interface, maar die zit daar echt pro-forma.
Haal niet eens 100Mbps, en dat ligt niet aan de schijven of het netwerk zelf.

Verder heeft de ICY een warmte-issue (PSU) en geeft er dan zelf de brui aan.
Schijven blijken dan "ineens" read-only te zijn.
enige remedie is uitzetten en laten afkoelen.

Dus dit is echte een betrouwbare backup-oplossing.
Niet duur, maar toch weggegooid geld: afknapper van het ergste soort.
QNAP is iets duurder, maar lijkt een meer betrouwbare keuze.