Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Far Cry 2, PC (Windows) Review

BruceAllMikety 29 oktober 2008, laatste update op 30 oktober 2008, 2.681 views

Far Cry 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Graphics
  • Realisme hoofdpersonage
  • Realisme wapens
  • Groot scala aan display settings

Minpunten

• Display settings veranderen zorgt voor vertraging performance
  • Soms domme AI
  • Slechte Introductie van het verhaal

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Far Cry 2,
De lang verwachte shooter, de hype van de herfst zullen we maar zeggen.
Voor de verandering heb ik deze game meteen maar gekocht, aangezien de verwachtingen hoog waren, en ik ook wel nieuwsgierig was of mijn systeem dit pareltje aan kon.
Nu we het over mijn systeem hebben:

Q6600 @ 2.8 GHZ
Asus P5K/EPU
4 Gig PC 6400
Ati Radeon 4870 512GDDR Peak Hardware
Windows XP home 32 bit.

Eerste indruk:
Als een dolle natuurlijk mijn pakketje uitgepakt ( Ik had hem besteld bij 12game.com, 1 dag levertijd en 41 euro aanrader _/-\o_ ).
Daarin natuurlijk de standaard DVD doosjes van tegenwoordig, een boekje erbij, en jawel. Een landkaart van de wereld waar Far Cry 2 zich afspeelt. Waarmee een uitgever/developer altijd mee scoren zijn extra dingen toevoegen, en dan al helemaal zo'n map.
Installeren dan maar en gaan met die Banaan.

Allereerst , het hoofdmenu is leuk uitgewerkt, gaf mij meteen al een soort van Guerilla/ Afrika gevoel aan het spel. Natuurlijk eerst naar de display settings op de limiet op te zoeken voor mijn systeem.
Wat opvalt is dat er veel verschillende instellingen mogelijk zijn, ik dacht zo een stuk of 10-15, waarbij de meeste 4 opties hebben , sommige 5. Low-Medium-High-Very High-Ultra High.
HDR,Bloom, AA, de hele mikmak bij elkaar dus.
Na het een het ander veranderd te hebben verliep het menu opeens stroperig, ik dacht dus dat ik te hoge instellingen had ingesteld, terug gezet naar de oude, maar nee het probleem was er nog steeds.
Wat blijkt nu, je display settings veranderen zorgt voor een performance decrease van het spel, en niet al te zuinig ook. Echter het spel opnieuw opstarten verhelpt het, maar het is dan zo ook een aardige klus om toch je limiet op te zoeken omdat opnieuw opstarten van de game elke keer vereist is. Maar dit ging niet mijn spel plezier bederven !

Intro Spel:
Ja ik zal hier niet teveel over vertellen, want ja...er valt weinig te vertellen. Zeer slecht en kort naar mijn mening, het is dat ik een aantal dingen gelezen had over de game, en wat trailers heb gezien. Maar iemand die dat niet zou hebben gedaan die vraagt zich echt af waar het nou om draaide in de intro, matigjes.
Kortom, mijn eerste indruk was niet positief, maar toch maar verder gaan spelen met de hoop dat de rest wel beter uitgewerkt zou zijn.

Gameplay:

De gameplay:

- Veel rijden in voertuigen
Jeeps, vrachtwagens, gare kleine auto's. Echt heel veel auto rijden. Wat opzich geen ramp is natuurlijk, maar na verloop van tijd wordt het wel vervelend. Zeker als je van de ene kant naar de andere kant van map moet. Maar onderweg is er altijd wel wat te beleven, guardposts scouten, achtervolgt worden door vijanden in een andere auto, Diamanten die je kunt vinden.

-Schieten
Tja, je kan een persoon 3 of 4 keer een lading kogels in zijn pens geven, en vervolgens herlaad die vrolijk zijn wapen, en gaat door met schieten...Niet echt realistisch, en toch wel vervelend.
Echter een goed gemikt schoot op zijn schedel zorgt ervoor dat die in een instantie direct contact heeft met de lieve heer.
De wapens reageren wel realistisch, een zwaar machine geweer zal veel terugslag geven, en een ver bereik hebben.
Een pistool veel minder ver bereik en bijna geen terugslag.
Een toffe feature is dat je wapens na verloop van tijd verslijten, dat zie d.m.v roest vorming op je wapen. Als je wapen versleten is zal die regelmatig vastlopen waardoor je speler gaat proberen het wapen weer los te krijgen. Soms duurt dit erg lang soms kort.
Echter wat wel vervelend is, is dat de wapens van de vijanden altijd verschrikkelijk versleten zijn en om de haverklap vastlopen.
Gelukkig is er een arms dealer waar je in ruil voor diamanten wapens kunt kopen, alleen het aantal wapens is beperkt. Deze kun je unlocken door missie te doen voor de wapen handelaar.

-Health
Je hebt een health bar in deze game, je kunt je healt opkrikken door jezelf een injectie te geven met iets, waardoor je health niveau weer zal stijgen. Echter als je onder een bepaald niveau komt werken deze niet meer, en zul je eerst een kogel ergens uit je lichaam moeten wrikken/plukken met je mes, of tang, of een verbandje leggen.
Dit gebeurd wel allemaal automatisch, maar geeft het spel wel meer diepgang, je leeft je sneller in.

- AI
Soms doet de AI echt belachelijke dingen, een voorbeeld is dat als je achterna gezeten wordt door een jeep, dat ze echt tot op de cm achter je rijden en dan pas met volle lading op je gaan knallen, tegen de tijd dat ze bij jou zijn heb jij ze al omgelegd.
Maar soms, is de AI ook weer heel erg slim, ze verschuilen zich achter bomen/huizen etc, stappen gauw in de auto als jij ervandoor gaat in je auto.
Als jij te voet bent, en de vijand in de auto, moet je maken dat je wegkomt want ze rijden je gegarandeerd voor je sokken

-Verhaal lijn & missies
Ik heb het spel nog niet voltooid, maar de verhaal lijn is zeker wel boeiend en je leeft je daar ook wel makkelijk in ( ik iig).
Wat Ubisoft echt goed heeft uitgewerkt is het realisme hoe jou character handeld. Hoe die deuren op doet, verwondingen, weapon jamming, Sprinten, In de auto klimmen etc..
Zoals ik al eerder vermelde kun je missies uitvoeren voor de wapenhandelaar om zo meerdere wapens te unlocken. Deze missies zijn wat eentonig maar je bent er dan ook vrij snel doorheen.
De verhaallijn zelf bied je als speler gevarieerde keuzes die je kunt maken.
Je hebt namelijk zogenaamde buddies die je aan alternatieve oplossing geven voor je missie.
Je kunt zelf kiezen bij welke fractie je een missie gaat uitvoeren, dan zijn er nog de assisinate missies waarbij je als opdracht krijgt iemand te vermoorden.
Kortom, je zal je absoluut niet vervelen in Far Cry 2, en de verhaal lijn is gevarieerd en boeiend genoeg wat zorgt voor een goede herspeelbaarheid.

Prestaties:
Het is natuurlijk ook wel interesant te weten met wat voor instellingen ik Far Cry 2 draai.
Ik draai echter wel directX 9, aangezien ik geen Vista heb, maar ik ga volgende week wel even proberen hoe het eruit ziet en presteert op Vista t.o.v Winxp.

Ik heb mijn resolutie op 1680x1050, alle settings op hun max, ik kan 2 maal AA aanzetten, in sommige delen van de map loopt het speelbaar op 25 FPS, echter kom ik een dicht begroeid gebied, dan dropped de frame rate immens.
Dus ik speel het spel zonder AA aan, wat nog steeds mooie beelden en grafische wonderen op je scherm laat toveren.
Je kunt veel spelen met de settings, door wat andere settings op High of Very high te zetten i.p.v Ultra High valt er veel prestatie winst te boeken, waardoor AA weer mogelijk is ( zie speelbare frame rates).
Echter dit hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur.
Als we Far cry 2 vergelijken met Crysis, dan steekt deze grafische engine veel beter in elkaar, het loopt velen malen beter, en het is zelfs mogelijk om voor de mid, en waarschijnlijk wat menig low end systemen dit spel te draaien, echter wel op lage settings O-)

Conclusie:
Al met al is er veel gezeurd over Far cry 2 door veel mensen, maar kort gezegd is dat mieren neukerij. Je moet het spel wat tijd gunnen , zodat jij je als speler je kunt inleven in het verhaal en het spel, en geloof me na enkele uurtjes speeltijd, smaakt deze game echt wel naar meer.
Grafisch geweldig, vrijheid, het "contact" met je character door realisme, de hele sfeer en setting. Kortom een top game!

PS: Allereerste review ooit 8)7

• Intel Quad Q6600
  • Peak Ati Radeon 4870 512 GDDR 5
  • Asus P5K/Epu
  • 4 GB PC6400
  • Windows XP

Heb jij ook een Far Cry 2, PC (Windows)?

Ik heb ook alweer heel wat uren in deze game zitten en ik moet zeggen dat ik alle nadelen die ik overal lees maar een beetje negeer. Voor mensen die houden van een echte rauwe, old skool FPS in een open wereld die qua vrijheid te vergelijken is met the elder scrolls serie, moet deze game gewoon echt halen. Natuurlijk zijn er kleine nadelen, maar als je begint te spelen, zit je zo ontzettend in die game, de feel is zo bizar goed. Ik heb in lange tijd geen game gespeeld waarin ik ze goed in het verhaal zat. Ik heb ook vanaf het begin het gevoel gehad dat ik zelf in Afrika aan het rondlopen was. HEERLIJKE GAME!!!
Dit kan ik echt helemaal beamen, en ik wil dan ook graag een lans breken voor deze game. De meest gehoorde klachten die ik ken zijn dat de wereld te groot is, dat er te veel respawns zijn 'die allemaal op je schieten' en dat het schieten/killen te moeilijk is. Persoonlijk vind ik dit allemaal juist goede dingen aan de game. Nu begrijp ik wel dat smaken ook qua gameplay verschillen, maar veel van deze klagers zijn volgens mij gewoon gamers die hartstikke lui geworden van alle 'kant en klaar' shooters van de laatste tijd waarin vijanden in hapklare brokken aan je worden opgediend en die na één kogel in hun kleine teen stuiptrekkend over de grond gaan rollen.
Als je de wereld te groot vindt kun je de bus nemen, dat verkort de reistijden aanzienlijk. Verder hoef je niet constant over de wegen te rijden maar kun je ook lekker avontuurlijk door de savanne/woestijn gaan, wat tijd bespaart en waardoor je bovendien de respawns grotendeels ontwijkt. Bovendien denk ik dat veel gamers alleen nog maar gewend zijn dat een game bestaat uit een serie objectives die achter elkaar afgeraffeld moeten worden, maar bij Far Cry 2 kreeg ik juist constant het gevoel dat de routes naar de missies toe, met alle actie die je onderweg tegen kunt komen, het belangrijkste deel van de gameplay vormt. Dat is helemaal geen minpunt in mijn ogen, juist omdat er constant zoveel te zien en te beleven is. Zo heb ik tijdens het hele spel (zit nu op ongeveer 70%) nog nooit twee keer dezelfde route gereden, en heb ik voor bijna iedere missie andere wapens gebruikt, en dan zelden twee keer dezelfde achter elkaar.
De respawns houden je juist constant alert en zorgen dat je je niet gaat vervelen tijdens het rondrijden. Bovendien is het ook qua realisme best te verdedigen: je zit in een Afrikaans land dat door oorlog verscheurd is en waar het wemelt van de militia's en huurlingen, dus het is logisch dat dit soort opportunistische lui de basis van hun over de kling gejaagde collega's zo snel mogelijk overnemen. Dit veklaart ook meteen de klacht dat 'iedereen op je schiet in deze game!' :X Ook zijn de respawns lang zo erg niet als je bedenkt dat er zes miljoen manieren zijn om ze uit te schakelen. Mensen die hierom gaan klagen vergeten dan imo ook dat het killen óók onderdeel uitmaakt van de gameplay (het genre heet niet voor niks shooter). Als je het niet leuk vindt doe je volgens mij iets fout gezien de schier eindeloze mogelijkheden die de game je biedt.
En dan de moeilijkheidsgraad. Persoonlijk vond ik die zelfs toen ik net begon niet eens onmogelijk hoog, en ook al is het soms best pittig, dit is juist wat de game uitdagend houdt: de kans dat je wapen jamt en je van tactiek moet veranderen, de kans dat je een respawn of rondrijdende jeep tegen het lijf loopt, de kans dat je door een sniper op de korrel wordt genomen, het zit er allemaal in. Verder is het een kwestie van zo goed mogelijk mikken en headshots maken, dan vallen de vijanden bij bosjes. Overigens vind ik het ook heel aardig van de makers dat ze het systeem met het verzorgen van wonden en de 'health bars' hebben gebruikt, want hierdoor kun je door even dekking te zoeken weer op krachten. Het aantal keren dat ik dood ben gegaan was dan ook op één hand te tellen, en bovendien werd ik dan meestal door een buddy gered (en nee ik heb niet de moeilijkheidsgraad op het allermakkelijkste niveau gezet ;)).
Verder ben ik het ook helemaal eens met de goede punten die je noemt: de sfeer druipt van je scherm, de graphics zijn prachtig, je bent helemaal vrij om je eigen plan te trekken, er is heel veel te doen, de game is 'rauw', en als je dieper in de game gaat zitten merk je dat er ontzettend veel oog voor detail is, met name wat betreft de manier waarop je echt het gevoel hebt in het vel van je personage te zitten door de animaties en geluiden. Een paar voorbeelden hiervan wil ik echt nog even noemen: 1: toen ik tijdens een gevecht in het water dook, hoorde ik het ratelende geluid van de geweren van de vijand heel 'dof' worden zoals alles klinkt als je onder water zit. Toen ik weer boven kwam, vervormde het geluid precies zoals het dat in het echt ook doet voordat je weer 'normaal' geluid hoort. 2: als je van bovenop een rots een basis een eind verderop begint te beschieten met je sniper rifle, duiken de mannetjes allemaal achter voorwerpen uit angst beschoten te worden. Het wordt dan echt een kat-en-muis spelletje waarbij je geduldig moet wachten tot ze uit nervositeit tòch even gebukt ergens heenrennen, waarbij je snel moet schieten. Als je dan nèt naast ze schiet zie je ze zich echt rot schrikken met zo'n schrikbeweging van de plek van inslag vandaan en duiken ze pijlsnel weer ergens achter. 3: Toen ik een tijdje in de brandende zon door de woestijn reed werd mijn blikveld ineens wazig en viel ik uit m'n buggy. met de handen in het zand keek ik om me heen terwijl het zicht steeds slechter werd en alles daarna zwart werd. Na een poosje stond ik pas weer op en strompelde ik terug naar de buggy. Wat blijkt: ik had een zonnesteek! Het zijn dat soort momenten waarbij ik echt het gevoel heb dat ik een kunstwerkje aan het spelen ben.
Je moet even een kleine aanpassing doen. Je Q6600 zal wellicht niet op 2,8MHz draaien (dat hoop ik althans), maar op 2,8GHz. Overigens kan ik me vinden in je verhaal. Het AI-gebeuren klinkt me bekend in de oren en ik stond bij de intro ook even raar te kijken. ;)
Mijn minpuntjes aan het spel:

De vijand hun guns slijten niet.
De vijand heeft nooit nieuwe wapens.
De vrijand kan altijd sneller rijden. Zelfs al heb je een desert buggy, en zij hebben een oude jeep. Nog halen ze je in :s
De vijand kweekt gelijk konijnen. Respawnen dat ze doen :x
Wat bedoel je, de wapens van de vijand verslijten niet? Ik heb de indruk dat ze af en toe staan knoeien met hun wapens omdat ze hen niet gereload krijgen.

Wat wel vreemd is dat als je een wapen van een vijand neemt, het altijd een slecht wapen is! Terwijl zij er nog goed mee kunnen knallen!

Het is inderdaad irritant dat je, nadat je een missie hebt volbracht, je terug langs een checkpoint moet gaan dat je voor de missie hebt gezuiverd van vijanden. Maar ik verlies er mijn plezier niet bij. Na een tijdje word je het gewoon nog een paar man meer af te knallen ;)

Ik vind het toch wel een topper hoor! Het is heerlijk om zomaar op een zelf gekozen manier de missie af te werken. Als je even geen zin hebt in een vuurgevecht, ga dan een sniperrifle halen of blaas de hele boel op. Als je zin hebt om de vijand één voor één uit te schakelen, dan doe je dat maar! Heerlijk soms :)
Ik vindt het zeer jammer dat je nog zo vaak op ze kunt schieten, pas bij de dodelijke kogel laten ze dit merken, ook moet je met een machine geweer wel 20x raken voordat er überhaupt iemand dood is.
De AI is niet altijd even slim, en reageert niet zoals een echt mens dit zou doen.

En ik verwacht toch wel dat ze dit er met een uurtje testen al wel door hebben, waarom dit er niet uit is gehaald is mij een raadsel, het is niet dat we te weinig cpu kracht hebben om dit te berekenen...
lol ik run hem op mijn pctje ook en vind het eigenlijk nog verbazingwekkend soepel lopen

specs:
CPU AMD Opteron170 2x2,0Ghz @ 2,2Ghz 2x1MbL2Cache (socket939)
MEM OCZ Platinum EL 2-3-2-5 DDR400 @ DDR440
MOBO ASUS A8N32-SLI Deluxe
VGA ATI HD Radeon 3870 TOXIC (OC version) @ 1280x960-32Bit
SOUND Creative X-FI extreme audio (PCI-E in 16x slot) @ 96Khz 24Bits
HDD RAID 2x250GB (Stripe) SATA II 2xWD2500AAKS
LCD Iiyama Prolite E2403WS (24" 2ms) @ HDMI
OS XP Pro SP-3 niks aan getweaked met McAfee 2009 op de achtergrond
CONTROLS Logitech G3 laser mouse, Logitech G15 Keyboard (Blauwe LED versie)
GAME @alles gewoon HIGH (niet hoger dan high)

verder qua gameplay is het wel vaag ja dat mijn .50sniper stukgaat en er nooit een wapen van de vijand kaduuk gaat :-(
en dat wanneer ik iedereen in het fort uitmoord er de volgende keer dat ik er terugkom gewoon weer dezelfde lui staat :P
ben nu al een paar dagen aan het rommelen maar moet zeggen dat het toch een leuk en imposant spelletje is om te spelen :-)
Ik vind de engine heel toegankelijk, ook voor mensen met een niet zo up to date PC. Zelfs op medium ziet het er nog uit om je vinger erbij op af te likken :p . (wel met shadows op high dan) En zelfs op low ziet het er niet slecht uit. Dat kan je van Crysis niet zeggen, dat vond ik alleen de mooiste game op very high.

Tot nu toe de mooiste bomen/schaduwen in een game :Y .
hele mooie review, op de 2de dvd staan 4 extra maps, is het al gelukt om die te activeren / installeren ?

omgeving is zeker erg mooi, mensen in de game zien er grafisch ook vet uit.

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 30 oktober 2008 08:55]

Volgens mij heb ik maar 1 DVD :P?
Ik zal is kijken als ik weer thuis ben vandaag.

"Mijn minpuntjes aan het spel:

De vijand hun guns slijten niet.
De vijand heeft nooit nieuwe wapens.
De vijand kweekt gelijk konijnen. Respawnen dat ze doen :x "

Ben ik het ook wel mee eens, maar ik verwacht dat ze wel een patch gaan uitbrengen die boven genoemde gaat verhelpen/aanpassen. Tenminste dat hoop ik ;)
Als ik zo kijk naar je 'prestaties' stukje kan ik toch wel concluderen dat ze echt moeite hebben gedaan om het spel te optimaliseren voor nvidia gpu's. Ik heb namelijk afgezien van de gpu vergelijkbare hardware (Q6600 @3.2Ghz, Gigabyte P35-DS4, 4GB 6400 CL4), en ik speel op 1680x1050. De enige echte verschillen zijn dat ik Vista x64 draai, oftewel DX10, en een 8800GT OC gpu heb. Ik haal echter een vrij constante 40+ fps met alles op Very High en HDR/Bloom aan, zonder AA. Alleen tijdens hele drukke/spectaculaire scènes wordt het soms even 35 fps. En dat terwijl jouw gpu (op papier althans) een stuk nieuwer en sneller is!

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 30 oktober 2008 10:37]

Op mijn Core 2 Duo E8500 @ 4 GHz en niet overclockte Radeon 4870 draait 't spel perfect op 1920 bij 1200 alles op high bij 2x AA. Dit met de FC2 hotfix driver.

Over de game niets dan lof, het is erg gaaf en verslavend. Zeker een aanrader.

Ik ben wel de volgende minpunten tegengekomen:

Ik ben linkshandig en speel dus met "5123" inplaats van "WASD" en bijvoorbeeld "0/Insert" voor interact.

Nu kan ik wel een vehicle in en uit via "0/Insert"
Een machinegeweer (zowel die in een auto als een vrijstaande) bemannen kan ook met "0/Insert" maar loslaten kan alleen met de default toets "E". Dat is vrij onhandig.

Ik kan lopen en voertuigen besturen met "5123" maar een hanglider laat zich alleen met de default "WASD" bedienen.

In het menu zijn verder nergens opties te vinden om deze toetsen te wijzigen. Hopelijk wordt dit bij de eerstvolgende patch opgelost.

Verder vind ik het leuk uitziende hoofdmenu niet echt handig om te bedienen.

Tot slot is het soms erg lastig om een multiplayer game binnen te komen.