Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender Review

FriedZombie 29 november 2013, laatste update op 29 november 2013, 9.625 views

TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender

Pluspunten

• Geen externe net adapter
  • Interne antenne
  • Degelijke casing
  • Goed ontvangst over redelijke afstanden
  • Sterkte indicator van het wifi op de case
  • WPS setup via druktoets
  • Ethernet aansluiting
  • Ondersteund door OpenWrt

Minpunten

• Slechts twee interne antennes
  • Één wifi radio in plaats van twee
  • Beperkte user interface
  • Geen router functie

Beheerbaarheid Score: 4
Mooie range extender goede vormfactor en zeer compact, doordat het apparaat geen externe adapter heeft maar in en zelfde soort behuizing zit als bijvoorbeeld en ethernet over powerline adapter is deze ook zeer makelijk te plaatsen. (Ook geen huisduiren die dan de kabels kunnen opeten).

Ook het roamen tussen vershillende accesspoints gaat prima zonder stottering, de wifi chip in de wa850/750 is hier snel genoeg voor. Echter zou er wel uiteraard stottering kunnen optreden terug naar een andere router over geschakeld wordt, dit gebeurd als deze niet snel genoeg de auth/preauth request kan verwerken.
Ook wifi devices (clienten), zouden niet snel genoeg kunnen zijn dat de handshake niet snel genoeg wordt afgerond. Hierdoor kan dan ook stottering kunnen optreden.

Wat ook een klein minpuntje is, is dat de wa850 slechts een WiFi radio heeft. Dit betekent dat er niet gelijktijdig naar de router of de wifi client gezonden kan worden. Dit betekent niet dat de netwerk latency ernstig omhoog gaat, maar de troughput snelheid wel naar beneden valt. Maar met normaal/heftig internet gebruik zou dit over het algemeen nog geen probleem veroorzaken.
Ook heb ik geen andere range extenders gevonden voor een redelijk bedrag die twee radio's hebben. Echter als de range extender bekabelt wordt aangesloten is hier dan ook geen probleem meer mee.

Zowel de wa750 en de wa850 zijn gebaseerd op het atheros ap123 reference board. maar uiteraard dan zonder switch.

Helaas laat de functionaliteit van de gebruikersinterface van TP-link veel te wensen over, wat ik toch jammer vind want de harware specificaties zijn toch goed genoeg om als volledige router te kunnen fungeren.

Wat dan wel weer een pluspunt is, dat de wa750 en wa850 range extenders op dit moment zeer stabiel ondersteund worden door openwrt.

Dit apparaat is met de standaard firmware te gebruiken als range extender of als wifi naar ethernet converter.

Verder is het ook een zeer degelijk apparaat wat ook niet snel stuk zou vallen of barsten. (Is door mij grondig getest, was zeer moeilijk de casing te breken omdat deze sonisch is gelast).

Ook is het enige verschil met de wa750 het aantal interne antennes, de wa750 heeft er één en de wa850 heeft er twee.

Tevens is het ook een aanrader om de firmware te updaten naar de laatste versie, sommige eerdere versies zijn soms wat instabiel.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA850RE-300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender?

Ik heb dit toestel ook sedert gisteren.
De setup, bedraad verliep eerst niet helemaal goed. Na doorlopen van de snelle setup lukte het niet meer om in de configuratie zaken aan te passen.
Na een 3e poging lukte dit wel.

Een korte termijn later kreeg ik problemen met de internetverbinding in huis. De laptop (Wifi) en 1 van de 2 vaste PC's (bekabelde verbinding) kregen geen verbinding meer met internet. Dit lukte wel op een andere bekabelde PC en op mijn tablet.
Probleem stopte na het uitschakelen van de WA850RE en keerde terug na opnieuw inschakelen.
Vermoedelijk een conflict met de modem van Belgacom.

Na wat zoeken een mogelijke oplossing gevonden door de WA850RE een vast IP-adres te geven. Momenteel heb ik geen problemen meer.

Over de prestaties kan ik me nog niet echt uitspreken, dat zal verder testen moeten uitwijzen.

Wiziging: is idd 850 RE en niet 830E

[Reactie gewijzigd door Omsk op 29 november 2013 17:36]

Heb je hier ook de laatste firmware van de tplink site er op staan? de laatste versie is TL-WA850RE_V1.20_130922 voorgaande versies hadden vooral last van deze symptomen. (ik ga er even vanuit dat je de wa850re hebt, want de wa830re bestaat ook)

[Reactie gewijzigd door FriedZombie op 29 november 2013 15:23]

De firmware update heb ik nog niet geprobeerd. Morgen eens proberen.
Bedankt voor de tip en link.
Heb meerdere van deze apparaten in gebruik en bij andere geinstalleerd. Bij allen geen enkel probleem en werkt uitstekend. Die firmware zou ik gewoon updaten indien deze nog niet aanwezig is op je apparaat.
Ik heb nu de tweede WA850RE, vorige had dus ook het probleem van wegvallen na een paar dagen. Na 2 maand was het zelfs elke dag wel één keer. Wel meeste recente firmware er constant op.
Had dit nog niet gelezen, geen vast ip-adres geprobeerd.
Retour gedaan.

Nu dus de tweede; meest recente firmware, vast ip-adres en WEER hetzelfde probleem.
Na twee of drie dagen is de verbinding plots weg. De extender eruit halen en na 30sec er weer in , helpt voor een paar dagen.

Heb boven een AirPort Express als bekabelde extender, totaal geen problemen.

Baal hier goed van.
Je kunt nog een poging doen met openwrt

Die is op dit moment stabieler dan de tp-link firmware en is ook te gebruiken als range extender, bekabeld en niet bekabeld.

Ben nu bezig een easy install wizzard achtig ding er op te prakken, voor het simpeler in gebruik nemen :) (maar kan ook zonder).
Hoi FrieDZombie,

Ik heb zelf ook sinds kort de TP-Link TL-WA850RE V1.2 in mijn bezit. Helaas heb ik zelf dat ik dagelijks de stekker er uit moet trekken en vervolgens weer erin stoppen, want hij disconnect dagelijks.

Ik zal vanavond eens de openwrt proberen die jij hebt gepost (http://gathering.tweakers...message/41339471#41339471). Kan ik na het flashen dit apparaat nog wel als repeater gebruiken?

Groetjes,

Ramazan
Hey Ramazan,

hier staat wat uitleg over hoe dat te doen, ik raad WDS aan als je het volledig draadloos wilt doen.

Ik kan je natuurlijk een iets gerichter andwoord geven, als ik weet welke router je hebt en hoe je het netwerk wilt opbouwen.
Heey FriedZombie,

weet jij toevallig of je TL-WA850RE ook als AP kan gebruiken? Dus bekabelt aansluiten op je router?

Groeten
Ik heb m ook, en (iig met de standaard firmware) kan dit niet.
Dan weet ik genoeg, dank voor je reactie :)
Ik begrijp niet waarom deze extender 4 sterren krijgt. Zoals je op internet kan lezen zijn er heel veel problemen mee.

Zodra de extender in je netwerk hangt wordt de rest van het internet afgesloten waardoor alleen je extender nog werkt, volgens mij is dit niet de bedoeling.
Verder is het installeren een redelijk omslachtig verhaal als je router geen WPS aan boord heeft.

Van de helpdesk van TP-Link hoef je ook niet veel te verwachten. Na diverse mails gestuurd te hebben, heb ik niet 1 antwoord teruggehad.

Na dat ding na een aantal weken weer uit de kast te hebben gehaald, knippert die ring alleen maar. Ik denk dat ie van de kast naar de kliko verhuist.

Kortom, voor mij geen TP-link meer.

[Reactie gewijzigd door Alex2014 op 4 mei 2014 16:43]

Ik ben ook niet helemaal te spreken over deze range extender. Ik heb hem al een paar weken maar het werkt nog niet naar behoren. Ik had deze voornamelijk in de la liggen om nog eens uit te proberen. Ik gebruik de extender in combinatie met een Ubee EVW 3200 modem/router van Ziggo. Op advies van de helpdesk van Ziggo heb ik Ziggo hotspots uit gezet en het automatisch kanaal zoeken op de router uit gezet en op een vast kanaal gezet. Nu lijkt de extender in elk geval stabiel internet te hebben. In elk geval voor ca. 15 minuten tot een half uur. Op een gegeven moment gaan de lampjes toch weer knipperen wat betekent dat er geen internet verbinding meer is. Dan moet de stekker weer uit het stopcontact en weer erin om opnieuw op te starten. Niet echt heel handig. Weet iemand hoe dit kan?
Hiervoor hadden we een extender van Sitecom die dit probleem niet had maar nu wel stuk is, vandaar de aanschaf van een nieuwe. Het gaat voor ons met name om wifi op de eerste verdieping. Misschien moet ik toch maar een kabel gaan trekken.
Ik zou de aanschaf van dit apparaat in elk geval afraden en vier sterren als beoordeling vind ik het zeker niet waard.

[Reactie gewijzigd door M. Dijksman op 17 januari 2015 16:41]

Bij mij staat ie een paar uur per dag aan (alleen als we m nodig hebben) de rest van de tijd staat ie uit. Ondanks dat ie dus maar kort aan staat valt met enige regelmaat de verbinding met internet weg. vaak blijkt dit te zitten in het verlies van de verbinding met het bestaande WIFI, dit ondanks dat het bereik wat de wa850re heeft van de router, op de plek waar die zit 90% is...
Even uit het stopcontact en er in is vaak voldoende om m weer aan de praat te krijgen.
Ik heb het apparaat een paar dagen in gebruik. Hier ook wegvallen van het WiFi signaal. Wat mij opviel was dat de router en de extender op hetzelfde kanaal zitten. Het blijkt dat je het kanaal van de extender niet kunt aanpassen. Als ik het kanaal van de router aanpas, dan verhuisd de extender automatisch mee naar hetzelfde kanaal. Klopt het dat hierdoor de extender eigenlijk een stoorzender wordt op de router?