Specificaties Sport-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Pro Evolution Soccer 2009, PC (Windows) Review

Regeneration 6 februari 2009, laatste update op 19 mei 2009, 5.427 views

Pro Evolution Soccer 2009, PC (Windows)

Pluspunten

• Become a Legend ...
  • Master League ...
  • Champions League ...
  • Tempo iets lager
  • Online modus verbeterd

Minpunten

• ... maar die kan beter
  • ... zou ook een flinke upgrade kunnen gebruiken
  • ... maar heeft geen toevoegende waarde
  • Weinig vernieuwing
  • (Oude?) bugs en vastlopers
  • Goede dingen uit vorige delen verwijderd
  • Niet eens alle licenties van de "grote" Europese competities

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Review: Pro Evolution Soccer 2009 (PC)

Afb. 1. Een boxshot van PES 2009 voor de PC.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

De langlopende voetbal game Pro Evolution Soccer (PES) serie heeft in oktober 2008 weer een nieuw deel uitgebracht: Pro Evolution Soccer 2009. PES 2008 is later gebleken dat het een zeer matig deel was. Ik heb er ook een review over geschreven maar hierbij is het onspeelbare online gedeelte even buiten beschouwing gelaten. PES gamers hopen dat het met PES 2009 een stuk beter zal zijn. Konami had ook beloofd flink verbeteringen door te voren. Heeft Konami dat waargemaakt?

In vergelijking met PES 2008
Om maar gelijk even de link te leggen tussen PES 2008 is PES 2009 een verbetering in mijn ogen. Het speelt wat trager wat ik als prettiger ervaar. Online loopt beter, maar eigenlijk nog niet (altijd) heel goed. Toch heeft Konami mij met dit deel wat teleurgesteld. De belangrijkste redenen zijn dat Konami met uitzondering van de Become a Legend (BaL) nauwelijks verbeteringen doorgevoerd en heeft naar mijn mening zelfs een aantal kleine maar nuttige punten weggehaald. Verder zitten nog vele bugs in het spel dit ook in PES 2008 zaten er nog steeds in.

Daarnaast is PES die ooit eens zo realistisch was ten opzichte van Fifa met PES 2008 richting arcade met snelheid en veel doelpunten gegaan, wat ik persoonlijk niet zo positief opvat. Dat hebben ze met dit deel wat bijgesteld. De snelheid is wat omlaaggaan en het aantal doelpunten per wedstrijd lijkt ook wat minder. Even om een beeld schetsen in PES 2008 had ik een gemiddelde van ongeveer 3,5 doelpunten per wedstrijd en moest er gemiddeld 1,0 incasseren (totaal dus gemiddeld 4,5 doelpunten per wedstrijd), dit is gedaald naar respectievelijk 2,3 en 0,9 (totaal dus gemiddeld 3,2 doelpunten per wedstrijd) wat wat duidelijke verbetering is. Persoonlijk zou ik nog beter vinden als het aantal doelpunten nog iets omlaag gaat, hoewel ik niet weet in hoeverre dat realistisch is in vergelijking met in het echt.

Ook vind ik het op een gegeven moment ook niet meer acceptabel dat Konami niet eens de licenties heeft van de de "belangrijkste" Europese competities. Dat moment lijkt me nu wel aangekomen. Duitse teams missen al een aantal delen in zijn geheel, teams uit Engeland en Spanje zijn met niet officiele logo's en clubnamen. De meeste spelersnamen kloppen wel voor zover ik weet. Dan is er nog ItaliŽ, Nederland en Frankrijk die wel gelicenceerd zijn. Zo veel als Fifa hoeft van mij ook niet, maar de belangrijkste Europese voetbalcompetities moet toch wel kunnen? Er is dus wel degelijk een verbetering te zien tussen PES 2008 en PES 2009 in mijn ogen, maar een fantastisch deel is het ook weer niet.

Afb. 2. Aan de aftrap van een wedstrijd.

In vergelijking met Fifa 09
Een korte vergelijking met Fifa kan eigenlijk niet uitblijven in deze review, dus dat zal ik dan ook niet achterwege laten. Ik moet alleen wel gelijk erbij zeggen dat ik niet veel Fifa 09 heb gespeeld, maar slecht een paar potjes de Demo. Dat viel alles behalve tegen. In de reviews en beoordelingen zie je dit jaar een duidelijke ommekeer. Fifa scoort goed en in de meeste gevallen beter den PES 2009. PES 2008 is over het algemeen nog beter beoordeeld dan Fifa 08, maar de reviewers en meeste PES gamers (waaronder ik) zien ook wel in dat PES 2008 een matig deel was. Ik vind het alleen met de ervaring die ik met PES heb dat het in ieder geval terecht is dat PES geen achten en negens krijgt maar eerder zevens en achten. In tegenstelling tot PES is Fifa de afgelopen delen wel flink vooruit gegaan. Zelf heb ik hier niet echt kunnen ervaring in de zin dat ik de delen niet heb gespeeld. PES lijkt nauwelijks vernieuwing in te zitten, waar ik het in deze review over zal hebben. Wellicht is het zelfs goed dat Fifa momenteel zo goed wordt ontvangen omdat dan Konami wellicht eens echt de game op de schop gaat nemen. Wil je nog een voetbal game aanschaffen maar twijfel je nog tussen Fifa 09 en PES 2009 dan zal ik je zeker aanraden om beide demo's van beide games of bij vrienden de games te proberen.

Waarom toch PES 2009?
Er zijn een aantal redenen waarom ik toch dit jaar op de release PES heb gehaald. PES heeft de Master League (ML). Dit is ook al jaren de hoofdmodus van PES geweest waar ik dan ook veel plezier heb van heb en nog steeds beleef. Een vergelijkbare modus heeft Fifa niet voor zover ik weet.

Daarbij heb ik gelezen dat de PC versie van Fifa 09 wat de "custom tactics" mist die wel in de console versies zitten. Dingen zoals tactiek instellingen, formaties aanpassen, aanvalsinstellingen en verdedigensinstellingen zijn dan minder uitgebreid dan de console varianten en dus ook ten opzichte van PES, wat ik ook al merkte aan de demo's. Daarbij vind ik het leuk om aan de tactieken te tweaken. Daarbij is Fifa 09 op de PC "minder goed is" dan de console versies heb ik vernomen. Het verschil wordt hierdoor kleiner met PES 2009 versie voor de PC.

Online speel ik eigenlijk heel weinig en het is bij PES 2009 zoals verwacht niet helemaal top (maar wel beter dan het vorige deel, maar slechter zou nog moeilijkere opgave zijn geweest ;)). Verder kan ik beide spellen niet op max instellingen spelen, maar bij Fifa 09 moest ik meer inleveren op grafisch gebied dan bij PES 09. Wat weer een reden voor mij was om voor PES 2009 te kiezen. Merk op dat deze redenen erg persoonlijk kan zijn. Geef je bijvoorbeeld minder om de ML, maar meer om online? Kan de beslissing heel anders uitvallen. Dit waren dan ook de belangrijkste redenen voor mij waarom ik uiteindelijk voor PES 2009 heb gekozen.

Een wedstrijd
PES 2009 speelt (zoals ik eerder al in het kort al had gezegd) iets trager en er vallen iets minder doelpunten wat mij positief wordt opgevat. De vervelende framesdrops zijn ook weg. Het verdedigen is wat makkelijker geworden, in het vorige deel was verdedigen echt te moeilijk. Er wordt nu ook vaker door je medespelers automatisch een been uitgestoken om de bal te blokken of een pass te onderscheppen. Nog een pluspunt is als je niet de bal hebt en aan het verdedigen bent met A / X / B (X360) of kruisje / vierkantje / rondje (PS3) maar dan "per ongeluk de bal krijgt" dan zal je de bal niet gelijk passen, een lang bal geven of de bal schieten. Dit was een van te voren aangekondigde feature wat goed werkt naar mijn mening.

Ook is het weer beter dat wanneer je een wisselt en twee spelers wil vergelijken de kleur van de vergelijkingspijltjes weer terug zijn. Als een stat beter is een andere kleur heeft dan een stat die minder is krijg je snel een indruk of de ene speler beter is of slechter. Twee PES delen geleden (PES 6) was er ook nog een onderscheidt tussen klein verschil = < 10 en een groot verschil 10 of meer. Dit is echter nu niet zo, maar ik ben persoonlijk wel voorstander dat dit ook terug komt.

Afb. 3. Het pauze menu tijdens een wedstrijd.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Er zijn echter nog wel wat minpunten. Zo is de scheidsrechter nog steeds veel te streng. Er wordt veel te snel gele en rode kaarten gegeven. Niet alleen voor mij maar ook voor de computer gestuurde tegenstander. Een overtreding waarvoor ik denk dat is een gele kaart wordt zomaar een rode gegeven. Verder wordt er door mij maar vooral door de computer gestuurde tegenstander (omdat ik door de strenge scheidsrechter de sliding tackle weinig gebruik) vaak volledig correct getackeld maar dat wordt dan bestraft met een kaart. Verder is het zo dat wanneer je een tackle echt veel te laat is, dan wordt daar heel vaak niet eens voor gefloten. Daarnaast fluit de scheidsrechter een beetje in het voordeel van de thuisploeg, wat zelfs beschreven staat in de game. Dit vind ik echt belachelijk, want in het echt is dit ook niet zo of zou het in ieder geval nooit zo mogen zijn.

Verder is het zo dat de aanvoerdersband zomaar wordt gewisseld, dit merk ik meerdere delen zo, maar elke keer zit deze bug er weer in. En ander klein maar storend punt is dat er net als het vorige deel veel te vaak tegen elkaar wordt gebotst tussen de scheidsrechter en spelers die niet aan de bal zijn. Nog een kleine bug (volgens mij) is dat als je auto sort gebruikt een rechtsbenige speler vaak aan de linkerkant komt te staan en een linksbenige spelers vaak aan de rechterkant, zeker in de verdediging is dit zeer onrealistisch, dit punt zit er ook al een aantal delen in. Ook nog een klein punt over de inworpen. Bij een diepe inworp staat bij mijn formatie altijd slechts 1 speler bij. En bij een inworp van de tegenstander staan de spelers van mij altijd "verkeerd", bijvoorbeeld bij een inworp voor de computer gestuurde tegenstander op mijn helft staat een DMF altijd meer naar mijn eigen doel en de SB meer naar het doel van de tegenstander, andersom zou logischer zijn lijkt mij.

De keeper zijn over het algemeen wel beter geworden, maar het kan nog wel iets beter. Om maar eerst met een positief punt te beginnen. Als de bal dicht bij de keepers is dan zal hij de bal pakken/duiken in plaats van dat de bal door een verdediger hard over de lijnen wordt geschoten, wat een hoop verspeelde ballen scheelt. Een minpunt is dat ze naar gevoel nog niet echt balvast zijn, ook met een keeperskill van > 90. Ze boksen de bal nog wel eens weg terwijl de ballen wel pakbaar lijken of hebben ballen vaak niet klemvast waardoor de bal soms gevaarlijk terug het veld komt wat soms dus grote kansen oplevert voor de tegenpartij. Ook heb ik een aantal keren gehad dat de keeper de bal achter de doellijn nog tegenhoudt, terwijl dat ook makkelijk voor de doellijn had kunnen tegenhouden. Verder is het zo dat keepers vaak zachte of geblokte ballen niet proberen te pakken maar over de doellijn laten lopen. Vooral de geblokte ballen pakken om een corner voorkomen zou nuttig zijn. De keepers zouden verder naar mijn ogen dus meer goed mogen tegenhouden (zeker goede keepers met een keeperskill van 90 of meer) waarbij de bal dus vaker wordt gevangen of goed over de achterlijn wordt verwerkt.

Verder is bij penalty's zo dat de keeper niet goed de bal kan tegenhouden. En dan heb ik het dan bijvoorbeeld over ballen door het midden die zouden vaker gepakt kunnen worden, maar ook over ballen in de hoeken. De keeper lijkt een vast patroon te hebben in het duiken naar de hoeken en eenmaal aan het duiken lijkt hij daar niet aan af te wijken. Als een keeper bijvoorbeeld in het echt naar een hoek duikt maar nog merkt dat de speler naar het midden schiet zal hij de bal vaak nog met zijn voeten en/of benen proberen tegen te houden, maar hier is dat eigenlijk nooit het geval. Het is zelfs soms zelfs zo dat de keeper de bal nog met zijn lichaam raakt maar dan nog het doel ingaat, omdat de keeper heel statisch naar een hoek duikt en de bal niet met de handen lijkt proberen te pakken.

Afb. 4. Tijdens een wedstrijd: Seedorf aan de bal.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Wat me trouwens nog opviel, is dat je de keeper niet kan besturen als je bij je met de Unassisted cursor modus speelt, wat ik nogal jammer vind. Deze Unassisted cursor modus (in PES 2008 als Semi-Fix) begon ik juist beter te vinden dan de Semi Auto (PES 2008 als Manual). Verder is het zo dat (in de cursor modi waar je wel de keeper kan besturen) je wanneer de keeper de bal in zijn handen heeft (dus niet een doelschop waarbij de bal op de grond ligt) je niet kan mikken waar je een lange bal geeft, dit is al een aantal delen zo en dat vind ik erg storend.

Beeld
Het beeld is eigenlijk niet heel veel veranderd. Om te beginnen met een positief punt en dat is dat je (eigenlijk alleen bij de herhaling en tussen filmpjes) kan zien dat de kleding en lange haren van spelers meebewegen in met de bewegingen van de speler. Ook lijken sommige spelers heel goed op hun werkelijke evenbeeld, maar dat is lang niet bij alle spelers zo.

Verder vind ik dat wanneer een speler wordt getackeld de getackelde speler geregeld zeer onnatuurlijk valt. Hierbij is of de tackle of de valanimatie of in het ergste geval beide niet goed geanimeerd. Een andere visuele onjuistheid is wanneer een speler naar de scheidsrechter moet komen voor een waarschuwing of een kaart lopen ze elkaar soms volledig mis (ze lopen parallel naar elkaar toe) en staan dan soms meer dan 5 meter uit elkaar. En nadat een speler bij de scheidsrechter is geweest voor een waarschuwing of kaart loop de speler vaak de verkeerde kant op bijv. richting de helft van de tegenstander in plaats van terug richting eigen doel.

Een ander voorbeeld van visuele onjuistheid is dat er nog steeds door lichaamsdelen wordt geschoten, in duels lichaamsdelen bij de ene speler bij de andere spelers wordt opgeslokt of de ene speler door het bovenlichaam van de andere speler de bal nog kan koppen. Daarnaast lijkt het zo nu en dan dat de keeper zich niet genoeg strekt. Als hij de bal niet pakt moet dat niet eruit zien alsof hij zich half strekt. Verder ziet het lopen (vooral met bal, maar ook van de keeper) niet altijd zo realistisch uit. Dit wordt versterkt door het feit dat je ook in "slechts" acht richtingen kan lopen. Wellicht de taak voor de linker analoge stick in het volgende deel? Ook "lopen" spelers soms naar de bal terwijl ik echt de sprintknop ingedrukt houd. Wat vervelend kan zijn omdat je dan net later bij de bal bent.

Dan nog iets over de animaties bij balaanname. De aannames van de bal zijn erg gedetailleerd maar heeft een te grote contrast met het tempo van de rest van het spel. Ook zijn er soms rare aannames van de bal te zien wat wellicht bugs zijn. Bijvoorbeeld wanneer een lange bal wordt gegeven naar voren is mij meerdere malen overkomen dat de speler door blijft lopen terwijl de bal aankomt waardoor de bal op bijvoorbeeld bij rug of achterhoofd komt, wat uiteraard verspilling van de bal of doelkans kan betekenen.

Een ander minpunt is dat de keepershandschoenen er zeer onrealistisch uitzien. Ze zijn veel dikker dan keepershandschoenen in het echt. Daarnaast ondersteund PES 2009 ook geen AA. Veel van deze punten zijn trouwens punten die er al een aantal delen inzitten en Konami lijkt ze gewoon niet te (kunnen) verbeteren op het moment. Sommigen zijn van mening dat dit komt door de oude engine die tegen zijn beperkingen aanloopt.

Navigatie en Besturing
Het menu is grotendeels hetzelfde gebleven en ook de besturingen. Ik speel zelfs met een controller en wel de Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows. De controller werkt prima nadat je in de Setting het op XInput hebt gezet. Force Feedback wordt alleen (nog steeds) niet ondersteund, terwijl dat wel op de console varianten is. Heel erg vind ik dit overigens niet.

De overzichtelijkheid in de menu's is naar mijn mening nog steeds niet helemaal top. Ze veranderen elk jaar weer het uiterlijk, maar dat vind ik een beetje verspillen van de moeite. Maak het overzichtelijk zou ik zeggen. Daar allerlei beeldanimaties tussen het navigeren door het navigeren ook nog eens een tikje traag maakt. Het hoeft van mij niet elk jaar totaal anders zijn. Als het overzichtelijk is en snel en makkelijk kan navigeren vind ik het prima. Bij PES 2008 hadden ze bijv in het hoofdmenu dat je telkens slechts 1 modi zag bijv. Exhibition Match en elke keer maar moest scollen waar hetgeen stond waarnaar je zocht bijv. Master League. Dit hebben ze gelukkig wel aangepast en ze ziet nu op twee pagina alle modi in het hoofdmenu.

Afb. 5. Tijdens een wedstrijd: een lange bal naar Seedorf.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Er zijn verder ook van die zeer onnodige en niet nuttige veranderingen in de besturing zoals de knoppen LT, RT / L2 R2 bij Formation Setting was altijd om door de stats pagina van spelers door te scrollen, en LB, RB / L1, R2 was om de conditie en kaarten te scrollen. In dit deel hebben ze het omgedraaid. Het is niet zo vervelend als je dat niet vaak gebruikt en je went er op een gegeven moment wel aan, maar het nut hier is voor mij erg ver te zoeken.

Geluid
Het commentaar klopt soms nog niet zoals het commentaar van "It was selfisch from him to try to score form there football is a team game a bit more teamwork is needed" terwijl ik 1 meter voor het doel stond, naar net naast kopte ofzo. Of er is gevloten voor buitenspel en je het herhalingsfimpje is geweest en dan komt er een commentaar "of de kans zal worden benut" maar er is dus allang gevloten voor buitenspel. Verder klinkt een schot op de paal of lat een beetje onrealistisch. Verder is het veldgeluid zoals het passen van de bal naar behoren te noemen.

Wat wel minder is de sfeer en dat is toch wel altijd een punt waar minder aandacht naar uitging bij PES, maar op een gegeven moment komt dat toch wel om de hoek kijken. Je kan toch niet eeuwig blijven zeggen dat het alleen om hetgeen wat op het veld gebeurt? De sfeer in de stadion en het publiek is dus matig. Je hoort ze soms zingen / schreeuwen, maar dat is erg herhalend en monotoon. Ook de acties (zoals opstaan en gaan zwaaien) die ze doen is vaak precies hetzelfde. Verder is tijdens een doelpunt of een goede doelpoging op de paal of lat de sfeer soms wel erg ver te zoeken. Er is namelijk dan namelijk geen reactie. Geen "oooowwwww" als de bal op de paal of lat gaat of een hard gejuich als er een doelpunt valt ook niet als het een doelpunt betreft in de laatste minuten en de winnende treffer is.

Prestaties en Stabiliteit
Aan de minimale systeemeisen zijn nauwelijks veranders ten opzichte van vorige deel. Mijn systeem (Core 2 Duo E6400 2,13GHz, 2 GB RAM, Geforce 7900GS) voldoet nog steeds aan de aanbevolen systeemeisen maar alsnog kan ik niet op een hogere resolutie spelen dan 1024 x 768 wat ik toch aardig vreemd vind. Ik verwachte al dat ik niet op max. kan spelen, maar 1024 x 768 is wel erg mager. Ik heb een 22 widescreen en wil dan wel op zijn mist een widescreen resolutie hebben en wel een 16:10 verhouding, maar dat schijnt ook erg moeilijk te zijn voor Konami. In PES 2008 was een schermverhouding van 16:10 ook al niet mogelijk en daar hebben ze kennelijk niets van geleerd. Een andere minpunt is dat de resoluties zijn nog steeds gelocked waarbij hogere resoluties dan dat PES toestaat niet kan selecteren. (Zie ook Afb. 6)

Verder heb ik nog wel wat vastlopers gehad met PES, maar of dat geheel aan PES te wijten is kan ik niet bevestigen. In het begin had ik erge last van vastlopers als ik het spel opstarte later heb ik last gehad van vastlopers tijdens het spel, waarbij ik soms zelfs een BSOD kreeg. Met of zonder BSOD was "nv4_disp" probleem die in een "oneindige lus" terecht is gekomen. Nvidia drivers was hier dus bij betrokken, maar PES zou dus hier nog een rol in hebben kunnen spelen. Het nv4_disp probleem is echter een bekend probleem. Echte oplossingen van nVidia zijn er niet. Ik heb dit opgelost door met Driver cleaner goed de drivers weg te halen en daarna opnieuw te installeren. Het lijkt daarbij minder vaak voor te komen.

Afb. 6. Hier de mogelijke beeldverhoudingen die PES 2009 mij biedt behalve de afbeelding linksbovenin, die de juist is. Onderaan zie je wat de achterliggende gedachte is (rechts midden is dezelfde afbeelding). Ik kan maximaal een resolutie van 1024 x 768 met een verhouding van 4:3. instellen als je "pixelmapping" van PES gebruikt zal hij die pixels gebruiken in die 1024 x 768 zodat tot je 16:9 krijgt: 1024 x 578. Er komen dus twee grote zwarte balken boven en onder. Als ik over het volledige scherm laat uitrekken krijg je de verhoudingen die je links midden ziet. Als dit dit laat uitrekken tot ik de verhouding 16:9 wil behouden krijg ik om alle vier de randen dus een zwarte rand. Rechts boven is dan wel iets beter en die gebruik ik dan ook, maar echt goed is het eigenlijk niet...

Become a Legend
Become a Legend (BaL) is een nieuwe modus in PES. Hier creŽer je speler die je qua uiterlijk ook kan aanpassen (jezelf dus namaken ;)). Hiermee begin je als 17 jarige en zal je moeten bewijzen om naar te top te gaan. Uiteindelijk kan je ook opgeroepen worden voor het nationale team. Een vergelijkbare modus zat ook al in Fifa 08. (Of het "afgekeken" is laat ik even in het midden aangezien Konami ook een iets dit in de voorgaande PES versie, maar niet heeft uitgewerkt als een aparte modus.)

Deze spelmodus kan erg vermakelijk zijn. Het heeft een hele andere ervaring dan de gebruikelijke modi. Je bent een speler en moet dan ook (vooral) in het begin veel op de bank zitten. Je bent afhankelijk van ander spelers, je zal je moeten bewijzen voor de coach, transfers naar (nog) betere club afdwingen enz. Net als in het echt. Waarbij bankzitten vaak het vervelendste is. Je kijkt toe en moet wachten tot je erin mag komen. Je kan dit wel doorspelen met 2x de speelsnelheid maar dan nog duurt het soms wel wat lang. Daarnaast mag je als je op de bank zit niet eens de replay's bekijken van bijvoorbeeld de doelpunten.

Zelf heb ik het een tijdje gespeeld en vind de Master League toch iets vermakelijker omdat je meer controle hebt, maar wellicht licht het ook aan BaL zelf. Zo ben je altijd afhankelijk van medespelers, die soms rare dingen doen zoals de bal hard uitschieten terwijl er nauwelijks gevaar is. Slechte passes geven en verkeerd, niet vrij lopen enz. De AI kan dus beter.

Wat ook jammer vind ik dat je niet zelf je stats kan bepalen van de speler. Dat wordt namelijk een beetje random voor je bepaald zo lijkt het. Zo had ik naar mijn mening een zeer ongebalanceerde speler. Ook de vaste stats die niet meegroeien met je groeicurve zoals mentality, condition en weak foot acc. en freq. waren niet allemaal goed. Dit zal je met de rest van je virtuele leven met je meedragen.

Een ander vaag punt is een transfer naar een andere League. Ik heb dit zelf (nog) niet meegemaakt maar uit ervaringen blijkt dat als je van de ene naar de andere league gaat verliest je je hele historie die je hebt opgebouwd zo lijkt het. Je moet namelijk helemaal weer op de bank plaats meenemen of je mag niet eens mee. Dit is veel minder het geval als je binnen je league transfer maakt.

Ook wordt je eigenlijk veel te snel opgesteld of opgeroepen. Je speelt vaak na een ~10 wedstrijden al je eerste wedstrijden voor je club. En in de winterstop of aan het einde van het eerste seizoen krijg je al aanbiedingen van andere clubs. Ook zijn er ervaringen van spelers die na 2 seizoenen al meespelen met de nationale ploeg. Vaak ben je dan qua stats veel minder dan de andere spelers.

Dan nog iets wat wel erg slordig was van Konami. Tijdens het spelen van BaL kon het spel vastlopen. Veel spelers hebben hier over geklaagd. Konami heeft intussen twee patches uitgebracht die dat moet verhelpen. Of het daarmee helemaal is opgelost durf ik niet te zeggen.

Tot slot nog iets over je gewenste nummer. Als je bij een nieuwe club komt mag je je gewenste nummer opgeven. Het lijkt erop dat de kans klein is dat je deze krijgt. Waarbij ik ook wel begrijp dat het zo kan zijn dat het nummer bezet is, maar waarom geen 2de of 3de keus of eventueel laten zien welke nummer beschikbaar zijn?

Master League
In de Master League (ML) is een modus waarbij je een team kan leiden naar de top. Je spelers worden ouder maar ook beter althans volgens de groeicurve die voor elke speler anders is. Je kan aankopen doen en spelers verkopen. De Master League is nog lekker oud en vertrouwd dat is een pluspunt maar gelijk ook het grote minpunt. De ML was namelijk goed, maar kon nog zeker wel een stuk beter.

Afb. 7. Tijdens een wedstrijd: een hoog balletje naar Huntelaar.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Het begint al met het begin van de ML. Je hebt "slechts" 4 Leagues, waarbij de vraag is waarom dat al jaren beperkt is tot dat aantal. Verder is het weer zo waarom alleen de league waar jij in speelt een 2de divisie is en bij de andere leagues niet. Daarnaast is het zo dit keer zo hebben ingesteld dat de leagues al ingevuld zijn met random clubs, waarbij er geen knoppen combinaties is om ze leeg te maken. Iets vergelijkbaars is ook het geval bij de modus League en Cup. Nuttig voor degen die snel een ML willen starten maar minder nuttig en zelfs vervelend voor degene die een specifiek willen invullen. Je ziet namelijk niet snel of een club al is toegevoegd ergens in de 4 leagues. Bij vorige delen was het zo dat het initieel leeg is en dat je met een knoppen combinatie ze random kan vullen. Persoonlijk heb ik dus liever dat de leagues leeg zijn (of leeg kunnen worden gemaakt) en ik ze zelf kan invullen.

Een van mijn grote ergernissen in ML is het oproepen van spelers voor het nationale team. Dit gebeurt de laatste jaren weinig. Het is namelijk allemaal op andere dagen geroosterd. Dit is vaak heel vervelend omdat alleen de "goede" spelers worden geselecteerd voor nationale ploegen en laat die spelers ik nou net ook nodig hebben. Als je dit spelelement erin laat laat ten miste de gamer (ik en jij dus) beslissen of de speler mee mag spelen voor de nationale ploeg of niet, zoals in het echt ook de club het laatste woord heeft over de speler. Bijna altijd zijn het namelijk belangrijke spelers en soms zelfs hele belangrijke spelers die ik gewoon niet wil laten gaan. Ik hoop dat Konami hier echt iets aan doet bij het volgende deel.

Daarnaast werkt de regular training werkt wat te omslachtig. Je moet elke speler selecteren die je niet wil trainen voor een betere conditie-(van-de-dag)-pijltje. Standaard staat iedereen namelijk geselecteerd, behalve de rode conditie-pijlen. Het zou veel beter zijn naar mijn mening als standaard elke blauwe en paarse pijl staat geselecteerd en de andere niet. Die spelers me teen blauwe en paarse pijltje train ik namelijk alleen maar voor een beter conditie van de dag. Wat daarbij ook nog toegevoegd kan worden is dat je met een knoppen combinatie alle paarse-pijltjes en lager, de blauwe-pijltjes en lager, groene-pijltjes en lager, orange-pijltjes en lager of rode-pijltjes en lager in een keer kan selecteren. Dit maakt regular training veel gebruiksvriendelijker.

Ook posities bij krijgen lijkt mij iets wat makkelijk tot de mogelijkheden moet behoren. Vaak is het gewoon zo dat de speler niet bepaald waar hij speel, maar de trainer (in PES ik en jij dus). Als ik een speler zie met bepaalde stats dan zet ik hem op de posities waar ik denk dat hij het beste tot zijn recht komt. Natuurlijk hebben spelers (in het echt) ook wel een bepaalde mening en wil ik niet zeggen dat ik nu zeg dat hij van het ene moment op het andere die positie maar toegewezen krijgt, maar dat als een speler vaak een posities speelt en ook naar behoren speelt dat hij die positie bij zijn lijst krijgt.

Het zou een zeer leuke bijdrage zijn als het mogelijk zou zijn om ster stats erbij te krijgen. Zo zou je als je veel scoort de Scoring special ability erbij kunnen krijgen. Sommige special abilities zijn wat moeilijk te krijgen zoals Marking, Play making, Covering, maar daar moet Konami maar wat op verzinnen. Je zou bijvoorbeeld sommige special abilities op bepaalde momenten laten verschijnen als spelers ouder worden, wat dus vooraf bepaald is. Verder zou de gamer (ik en jij) ook iets kunnen beÔnvloeden door bijvoorbeeld. Een leider in het defensieve centrum te selecteren, die dus sneller D-line special ability kan ontwikkelen.

Afb. 8. Tijdens een wedstrijd: Kuyt aan de bal.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr).

Wellicht zo verder ook iets als strenghten uit de Becoma a Legend modus geÔntroduceerd worden in ML. Maar dan beter gespecificeerd zoals nu bij de offseason training. Zo kan je per speler de groei ook tijdens het seizoen en dus niet alleen in de offseason training iets sturen.

Verder zou je wellicht meer stats kunnen toevoegen aan spelers (hoewel dit niet alleen betreft voor ML). Wellicht meer voor de keepers? Bal uitgooi, balvastheid, hoge bal tegenhouden, lage bal tegenhouden, 1-tegen-1 tegenhouden? Meer stats voor verdedigen, bijv. tackle, jockeying, covering, marking? Het is wel zo dat een aantal van deze stats nu special abilities zijn maar je hebt nu bijvoorbeeld toch ook scoring ability?

Bij de negotiation is het nu mogelijk om Scouts van een speler die een tijdje in je Scout list staat te ontvangen. Dat korte berichtjes zijn over de status van de speler die kan gaan over hoe tevreden hij is over zijn rol bij zijn huidige teamof hij een hoog salaris wil, hoe hij verder groeit als speler en of veel speelt enz. Het is een aardige toevoeging, maar heel veel voegt het niet toe naar mijn mening. Wat eventueel wel bij onderhandelingen kan worden toegevoegd is de mogelijkheid om een minimun vraagprijs op te geven. Je vraagt dus niet direct om een hogere transfer bedrag, maar wel indirect. En als je speler snel weg wil zet je gewoon een lage minimun vraagprijs waardoor spelers sneller verkocht kunnen worden. Ook het specifiek vragen voor een verhuring van een speler zou ik graag tot de mogelijkheden willen zien.

Verder nog iets over de contracten van spelers. Het is zo dat aan het einde van het seizoen 1 jaar van het contract afgaat. Dit is ook het geval als je tijdens de winterstop een speler hebt aangetrokken. Ook is het (volgens mij, niet 100% zeker) zo dat een speler die je in de winterstop of aan het einde van het seizoen hebt aangetrokken de volle jaarsalaris krijgt. Dat lijkt me niet helemaal correct.

Wat nog vervelend is het feit over het aanmaken van zelfgemaakte spelers. Wanneer je een spelers hebt gemaakt en deze in de ML bekijkt, dan blijft hij daar staand ook al verwijder je hem later. Ok, het is wel oneerlijk als een club de speler heeft gekocht en jij verwijderd hem, maar ook als heeft nog geen een club de speler gekocht dan kan je hem in de ML niet verwijderen. Dit was in de vorige delen anders en ik wellicht is dit gewoon een bug, maar dat weet ik dus niet zeker. Ook is het zo dat als je dus die gemaakte speler niet iets andere stats geeft dat hij er meerdere keren inkomt in plaats van dat hij de vorige vervangt.

Er is in deze PES een Champions League modi. Ik heb er tot nu toe nog niets over gezegd, maar dat komt ook omdat het nauwelijks tot geen toevoegende waarde heeft. Het is eigenlijk de modus met een officiŽle Champions League skin. Wat wel een toevoegende waarde zou hebben is als ze de Champions League in de ML zouden doen. Waar je nu in ML de European Championship hebt als Champions League kopie en de European Mastercup als de UEFA cup kopie.

Training
De training is naar mijn mening erg slecht geworden. Er zijn namelijk een aantal dingen verwijderd die de training niet meer nuttig maken naar mijn mening. Zo iets over de replays en de play again spelelementen.

Afb. 9. Een vrije trap. Zie ook hier een voorbeeld van de reclame borden langs het veld.
Klik op de afbeelding voor de vergroting (bron: Flickr link).

Eerst de replays. Als je de training Shoot, Right/Left Corner Kick of Free Kick training doet en de bal gaat over de (achter)lijn dan begint de training opnieuw, maar dan kan je niet meer de replay bekijken. Ik zou graag nog wel eens terug willen zien hoe ik die vrij trap van 30 meter in de kruising heb geschoten, maar dat kan dus niet. In de vorige delen was het zo dat als de bal over de lijn ging je even een paar tellen had om op start te drukken om de replay te bekijken. Dit zorgt wel voor als je geen replay wil bekijken voor een paar tellen vertraging. Dit hebben ze niet alleen veranderd bij de training modus maar ook gewoon tijdens de wedstrijd. Echter bij een wedstrijd als de bal over de lijn is gegaan kan je wel atijd terug zien net als bij de Training modus Free Training. Je kan dus geen replay bekijken alleen bij de trainingen Shoot, Right/Left Corner Kick of Free Kick, wat ik echt jammer vind.

Verder is de play again spelelement verwijderd. Hiermee kan je bijv. bij een Free training de aanval elke keer anders opbouwen om bepaalde situaties te trainen. Bijvoorbeeld aanvallen via de flank, aanvallen via het centrum. Kijken hoe spelers reageren als je het iets langer wacht of iets sneller de aanval inzet enz. Ik vond dit soms wel eens nuttig, maar dat is dus verwijderd. Volgens mij hadden ze dit ook al verwijderd uit PES 2008. Had gehoopt dat het terug zou komen, maar helaas.

Replay en Prijs
De online modus is verbeterd ten opzichte van het vorige deel, maar loopt nog niet altijd super, maar is vaak goed speelbaar. Dit heeft in ieder geval een positieve bijdrage aan de replay waarde. Echter aan sommige (oude) bugs, vastlopers en weinig veranderingen kunnen de replay waarde aardig omlaag halen. BaL en ML zijn erg verslavende modi om te spelen. Het ligt er dus ook een beetje aan hoe leuk je ze vind. Als je het leuk vind om te spelen zou je zeker maanden kunnen vermaken met deze game.

Ik heb de game zelf gekocht voor §36,99 (exc. verzendkosten) op de release en dat vond ik een netjes en heb geen spijt van mijn aankoop. Ik heb wel de game al elders voor 30 euro zien liggen. De game heeft zijn minpunten en weinig vernieuwing, maar mijn keuze stond en staat nog steeds vast. Ik speel graag ML en tweak graag aan allerlei tactieken. De beoordeling van de prijs zou voor een ander iets anders kunnen liggen. Een echte aanrader wil ik het dan ook niet noemen, behalve als je graag de ML speelt en/of graag aan de tactieken sleutelt. Voor mij persoonlijk is de prijs dus goed, maar heb het rekening houdend met het spel in zijn geheel geef ik het een voldoende.

Afb. 10. Een corner tegen. Zie ook hier een voorbeeld van de reclame borden langs het veld.

Overige opmerkingen
Hier zijn nog de laatste (ja, de allerlaatste :P) opmerkingen over het spel, waar iets kort iets nog iets over wil zeggen.

Sinds de introducties van PES 2008 is het save systeem helemaal omgegooid. Daarbij is het niet meer mogelijk om je Replay-, Champion League-, League-, Cup-, Become a Legend-, Master League, Formation-files in PES te verwijdern. (Daarvoor moet je naar je windows terugkeren en de map van Konami opzoeken en daar bij save je files verwijderen.)

Tot slot de unlockables. Een aantal delen geleden was het zo dat je punten kreeg voor gespeelde wedstrijden en gespeelde leagues enz. Deze punten kon je in een shop in de game uitgeven aan unclockables. Aan je maar veel speelde kon je alles kopen. Nu is het dat niet het geval je moet namelijk ook "alles" spelen voordat je iets unlocked. Het is maar een kleinigheid aangezien dit een vaak gehanteerde methode is, maar aangezien ik de laatste tijd eigenlijk alleen ML speel zou ik liever het oude shop systeem terug willen zien. :P

PES 2009 is een verbetering ten opzichte van PES 2008, maar mist daarbij vernieuwing. Het tempo van het spel is iets omlaag gegaan wat goed is. Verder is de online modus verbeterd, Become a Legend modus en de Champions League modus toegevoegd. Daarbij heeft de Champions league zo eigenlijk geen toevoegende waarde, in de huidige staat. Aan de Become a Legend zou net als de Master League flink wat verbetering kunnen gebruiken. Het spel wordt geplaagd door (oude) bugs, weinig vernieuwing, verwijdering van goede punten uit vorige delen en niet volledige licenties van de "grote" Europese competities. Verder zijn nog kleinigheden zoals onnodige wisseling van knoppen en ietswat ongebruikersvriendelijke interface kleine ergernissen. Ik hoop dat Konami de kritiek ter harte neemt en met een eigenlijk eens een flink verbeterde versie van PES komt in herfst 2009.

Eindscore: 75%
(afgerond op 5 procenten)

Spel informatie
PS2: 30 oktober 2008
PSP: 06 november 2008
Wii: voorjaar 2009
GoT topic ~[Multi] Pro Evolution Soccer 2009 - Deel 3

Nog wat afbeeldingen van GameSpy.com. (Klik op de afbeelding voor een vergroting.)

Changelog
27-01-2009
29-01-2009
06-02-2009
Review geplaatst.
Meer afbeeldingen van GameSpy geplaatst met kleinere thumbs.
Kleine verbeteringen doorgevoerd over: keepers en animaties.

Heb jij ook een Pro Evolution Soccer 2009, PC (Windows)?

ik heb een 20 inch en speel gewoon zonder zwarte balken, heb je al de widescreen resolution fix gebruikt

bugs en vastlopers heb ik nog nooit gehad, zal dan wel aan jouw pc liggen (drivers etc)
E6600 + 8800GTS 512MB

Niet eens alle licenties van de "grote" Europese competities
dit kan je zelf editen of de savefiles van internet downloaden en in de map konami kopieren, ik heb de laatste gedaan.

ik zelf ben al paar jaar verslaafd aan PES speel elke dag wel twee wedstrijden

[Reactie gewijzigd door onzam op 27 januari 2009 22:48]

Die resolutie fixen ken ik en heb ik geprobeerd maar dan zou ik mijn native resolutie van 1680 x 1050 moeten selecteren. Dan (lijkt het ) alsof zijn PC nog vaker vast loopt.

Wat betreft de bugs heb ik zelf inderdaad nagevraagd bij andere tweakers en die lijken niet alle bug te hebben zoals de aanvoeders band die zomaar van persoon wisselt. Maar vastlopers zijn zeker en aardig veel gemeld, zeker bij BaL.

Wat betreft die licenties, was ik ook op de hoogte. Het klopt dat je het zo kan downloaden, maar daar moet je op wachten en je bent al je instellingen/track record enz. weer kwijt. Verder vind ik gewoon dat het zo onderhand wel lang genoeg heeft geduurd. Op een gegeven moment moet het toch wel mogelijk zijn om wat meer licenties binnen te halen?

Ben zelf ook al een aantal jaar verslaafd aan PES. Speel ook niets anders op de PC. Maar er lijkt nauwelijks vernieuwingen door gevoerd te (willen) worden. Terwijl er wel de mogelijkheden voor vernieuwing zijn.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 28 januari 2009 01:10]

Hoewel ik zelf geen gamer ben vind ik dit toch een hele goede review, compliment. _/-\o_
wow na zo'n flinke review had ik echt een >90% verwacht :D goede review verder hoor daar niet van
Ik snap wat je bedoeld, maar ook bij een wat minder product kan ik wel een flinke review schrijven. :P :) Bedankt voor je compliment. :)

@ joopata, ook jou bedankt voor je compliment. :)
Enorm uitgebreid, kritische punten naar voren gebracht, goede score (naar mijn mening) gegeven. Ik zou zeggen koop een keer Fifa 2009 en kijk hoe die bevalt tov PES!!

Goede review!
Bedankt voor je compliment. :) Ik heb inderdaad een volledig verhaal proberen te geven. En wat betreft Fifa, wellicht dat ik ooit eens overstap. Wat ik wel een beetje mis bij Fifa 09 is het aanpassen van tactieken bij de PC versie dat is wat beperkt(er dan de console versies). Ook echt een vergelijkbare modus als de Master League zit niet in Fifa zover ik weet. Afwachten maar wat PES en Fifa brengt eind dit jaar. Ik ben eigenlijk nu al benieuwd.
Ik vind dit ook een hele mooie, realistische review. Ik speel zelf wel weer met meer plezier als ik de 2008 versie vergelijk t.o.v. de 2009 versie. Maar ik ben het er ook mee eens dat er nog genoeg verbeterpunten zijn met name bij BaL. Maar ik vermaak me verder uitstekend met PES 2009. Ik moet er wel bij zeggen over de vergelijking met Fifa 09: Op de pc vind ik Fifa 09 echt heel matig. Terwijl je inderdaad leest dat deze op de consoleversie veel beter is. En ik vind de Champions League toevoeging wel een toegevoegde waarde hebben, maar dat is mijn mening.
Bedankt voor je compliment. :) Ik heb ook nog steeds veel plezier bij het spelen van PES, maar af en toe kom je weer eens een kleine of een wat grotere ergernis tegen. Toch blijf ik het wel spelen, maar ik hoop dat het volgende deel wel (flink) verbeterd wordt.
wow, serieus waar een top review..! vanavond kijken of je meer reviews heb geplaatst op t.net

terugkomend op het spel, serieus waar wat een drama heeft konami ervan gemaakt niet normaal gewoon.. waar pes2008 al de nodige steekjes had laten vallen, en ongelovelijk slecht was uitgewerkt dachten we allen dat het niet erger kon.. wel dus :) ik was een fervente pes speler, en had fifa sinds 1998 niet meer aangeraakt.. de dag dat pes2009 uitkwam speel ik fifa2009, zo slecht vind ik hem.. 75% vind ik eigenlijk teveel vh goede
Nou, ik heb Fifa ook op de pc uitgeprobeerd, maar dat vond ik helemaal niks. Je hoort wel dat op de consoles Fifa beter is, maar op de pc vind ik van niet. Daar vond ik 'm grafisch zelfs heel matig, en gewoon ook niet lekker spelen.