Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

DonJunior 28 oktober 2008, 2.539 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Instelbare toetsverlichting (Licht-Middel-Zwak-Uit)
  • Solide toetsenbord.
  • Mooie vormgeving.

Minpunten

• Kleine linker shift toets.
  • Ontbreken van (voor mij persoonlijk) essentiële mediatoetsen.
  • Prijs.

Ik ben al heel lang de reviews en de pricewatch aan het volgen van dit toetsenbord, eerlijk gezegd alleen omdat het toetsenbord er zo onwijs stak uitziet.
Qua design is het echt mijn ding, simpel, strak en met verlichting.
Heb het toetsenbord even mogen proberen bij een vriend van me.

Mijn eerste indruk als je het plankje ziet staan; "Onwijs gaaf ding!". Verlichting van het toetsenbord ziet er heel goed uit en is instelbaar: Licht-Middel-Zwak-Uit. Zelfs op de hoogste stand (Licht) is het nog niet storend. Het licht schijnt namelijk niet irritant in je ogen en is absoluut niet scherp (en dat is dus positief) ;)

Vervolgens even goed gaan zitten om het plankje te bedienen..
Het toetsenbord is lekker zwaar en typt heel erg rustig. Toetsen voelen als zware laptop toetsen erg robuust aan, zoals eigenlijk het hele plankje goed solide en betrouwbaar aanvoelt. De aanslag is echt wel even wennen.

Ik open kladblok om een zin te typen ..
"zhallo ik ben..."
De linker shift toets is bij al de toetsenborden die ik tot nu toe heb gehad een grote toets, behalve bij deze.. Dus typte ik er direct naast. Dat is een minpuntje.

Wat voor mij persoonlijk van belang is zijn de mediatoetsen als: play-forward en stop enz..
Op mijn huidige plank heb ik daar aparte toetsen voor en ik gebruik deze echt veel.
De logitech illuminated beschikt helaas niet over deze toetsen.. wel: volume hoger-volume lager en dempen maar geen play-stop enz..
Deze optie is wel aanwezig onder de FN toets en dan de F10-F11 enz.. maar dat werkt helaas net niet even lekker als direct een media toets in te kunnen drukken..

Mijn algemene oordeel: een mooie vormgegeven en solide toetsenbord, enige dat ik jammer vind is dat de linker shift zo klein is en dat de mediatoesten ontbreken. Ook de prijs is nog wat aan de hoge kant. Maar je krijgt wel een brok kwaliteit terug, en dat is de prijs dan wel weer waard.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Hoi,

Even wat aanvullen.

Standaard staan de F1/ multimedia knoppen als volgt

F1 enz is F1 enz en de knop FN+F1 enz. zijn de multimedia knoppen.

In de software kunje dit veranderen en word het

F1 enz. zijn dan de multimedia knoppen en FN+F1 is dan F1 enz.

Wat betreft de shift knop dat klopt maar het went al aardig.

Voor de rest een fijn bord.
Wat je kleine linker shift betreft: Dat is volgens mij bij een NL-uitvoering van een toetsenbord. Een US layout heeft een grote linker shift (waarin de MS toetsenborden ook geleverd worden).

Neemt niet weg dat een kleine linker shirt irritant is... |:(

Ohw.. kijk hier eens... http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#QWERTY

[Reactie gewijzigd door Wallie op 28 oktober 2008 21:10]

Zojuist met de helpdesk van Logitech gebeld.
De afbeelding op de site (met normale shift) is de UK layout.
De layout die in Nederland verkocht wordt is de US/International layout en heeft dus een halve shift toets.
De UK layout is niet zomaar in Nederland verkrijgbaar.
This Review Is Useless Without Pics ;)

maakt dit plankje veel geluid bij het indrukken van de toetsen of klinkt hij als een goed laptoptoetsenbord?
Als je rechtsboven even op "productinfo" klikt staan daar keurig de plaatjes ;)
Maar als het verlicht is, willen we natuurlijk ook plaatjes in het donker, en die zie ik niet bij die "persbericht"-plaatjes...
Zoals ik al aanhaal; Heb het toetsenbord even mogen proberen bij een vriend van me
Maar heb helaas geen foto's gemaakt.. vind het ook zo wat om terug te gaan om foto's te maken ;)
ik ben ook erg geinterreseerd in deze keyboard. Maar ik wil echt de 106keys model hebben (Zoals op de foto.)

Want ik heb pas deze keyboard besteld en krijg vervolgens een model met 105keys.
Deze heeft een grote "enter" toets.

edit : Ik zie nu ook dat het P/N op de keyboard zelf niet overéén komt met het P/N op de doos.

Maar als één van jullie wel de 106keys versie heeft,waar heb je die dan gekocht?
Hoe werkt die luminated nou als je er bv bier of koffie overheen gooit? Gaat dat kapot of zitten lampjes achter de toetsen?
Je moet er gewoon geen bier of koffie over gooien... Bovendien is dit tobo een US layout, wat betekend dat de Shift-toets niet veel groter gaat worden dan dat er bestaat.

een UK toetsenbord heeft een kleinere Shift-toets, want daar zit naast de links naast de Z nog een toets met de mogelijkheid om | of \ te gebruiken