Specificaties 6" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO 6000 (Europa) Review

hagnf 26 november 2013, 3.723 views

TomTom GO 6000 (Europa)

Pluspunten

• Mooi groot scherm
  • Stevig gebouwd
  • Mooi magnetisch ophangmechanisme, de TomTom laat zich stevig plaatsen
  • Gratis HD-traffic in Europa - zit wel in prijs inbegrepen
  • Lifetime Map updates - gekoppeld aan de lifetime die tomtom voor het apparaat neemt
  • Handig zoeken, gelijk op straatnaam

Minpunten

• Duur
  • Beta (wordt hopelijk snel beter, maar geen garanties, helaas is de dev-roadmap niet publiek)
  • Scherm is te spiegelend
  • Onduidelijk wanneer het apparaat End Of Life is (i.v.m. Lifetime map updates)
  • 3D gebouwen verdwijnen (in London), een reset brengt ze weer terug (tijdelijk)
  • Aan voorruit geplaatst is net buiten handbereik
  • Stem is onduidelijk
  • Kaartkwaliteit is dubieus
  • Menuknop is heel klein en moeilijk te raken met 1 oog op de weg
  • Stroperigheid van de interface
  • Geen hoesje standaard bijgeleverd (is een optie a 30 euro)
  • Geen eigen POIs importeren van plaatsen als poiplaza.com (je kan ze wel met de hand stuk voor stuk invullen....)
  • De door tomtom aangeleverde POIs bevatten geen telefoonnummers meer (was wel zo bij de 1005)
  • Geen backup van mijn adressenlijst
  • Geen geschiedenis van gereden trajecten
  • Geen keuzemogelijkheid voor andere routes
  • Geen "vermijd de volgende 1/5/10km"-op de route optie
  • Geen andere kleurschemas
  • Geen gepersonaliseerd zoom-level voor de 3d kaart
  • Geen automatische nachtstandschakeling bij tunnels
  • Geen snelheidsafhankelijk stemvolume
  • Geen vrouwlijke stem die ook straatnamen uitspreekt
  • Geen idee wat de roadmap van TomTom is, ze zwijgen hierover, dus geen zekerheid wat features etc. nog gebouwd zullen worden
  • Valse bewering op de website: geen US / Canada / South America kaarten
  • Een microfoon (nog?) zonder functie
  • Huidige dag/nacht kleurenschemaschakeling houdt geen rekening met de latitude, waardoor de schemering niet wordt meegenomen
  • Geen lichtsensor (zie vorige punt)

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 2
Ik rij per jaar zo'n 60000km en na 6 jaar was mijn oude navigatiesysteem helaas hardwarematig geheel versleten (accu/scherm/beugel). Ik had een aantal eisen en sinds ik veel internationaal reis wilde ik sowieso iets dat TMC of vergelijkbaar deed en in ieder geval kaarten van de hele (westerse) wereld aankon.

De keuze voor de TomTom GO 6000
Gratis HD-traffic en gratis lifetime (=voor de duur van het apparaat) map updates waren de Unique Selling Points en daarom heb ik dit apparaat nu zo'n 2 1/2 maand geleden aangeschaft.
Op de website pronkt de tekst "De wereld binnen handbereik". Niets is minder waar: de wereld volgens TomTom is exclusief de verenigde staten blijkbaar. Volgens de TomTom helpdesk zal deze kaart "ergens volgend jaar" worden uitgebracht. Misleidende tekst, jammer want ik wilde hem in de US een paar maanden gebruiken.

Alles in het nieuw
De TomTom GO 6000 is gebaseerd op een geheel nieuwe softwarestack en interface-filosofie. Omdat het systeem nog vol in de steigers staat een disclaimer: deze review gaat op voor softwareversie 13.020 met kaart 9.20.
Ik heb na 2 1/2 maand gebruik 2 kaartupdates en 1 engine update meegemaakt, de verschillen waren minimaal en betroffen hoofdzakelijk bugfixes.

Gebruik
Eerlijk is eerlijk, de HD-traffic werkt geweldig. De ingebouwde SIM doet goed zijn werk en tot nu toe heb ik netjes rond de files gereden.
Maar daar houdt de lofzang op.
De interface is matig overzichtelijk en reageert stroperig, kaartkleuren zijn niet aan te passen en het is door de routeindicatie bovenin het scherm verwarrend. -- zie het bijgevoegde plaatje... aan het einde van de weg rechtsaf? of de bocht volgen en over de brug? Zoiets hoor je in een oogopslag te zien. Als ik rij heb ik maar 2 seconden om op dat scherm te spieken.
In- en uitzoomen kan, maar het apparaat onthoudt dat zoom-level niet en reset de zoom na een paar seconden. Hierdoor blijft het overzicht onduidelijk.
Ik twijfel ook over de kwaliteit van de kaarten, heb al een paar keer gehad dat er een paaltje in de weg stond en ik aan de verkeerde kant een eenrichtingsverkeersweg in werd gestuurd. Het toppunt had ik een weekje geleden: midden in een tunnel in Dusseldorf zei de TomTom vol trots dat mijn bestemming was bereikt. Helaas zat hij er behoorlijk naast.
Google maps vond het adres gelukkig wel en mijn oude navi kon dit adres ook prima vinden met zijn (!) 6 jaar oude kaarten.

De eerste 6 weken kon ik niets met de flitserinformatie. Deze was simpelweg volledig onjuist voor de mobiele flitsers. Tot ik een engineupdate kreeg en er wat functionaliteit bijkwam. Ik kan nu zelf mobiele flitsers aanmelden en gemelde flitsers verifieren.
Toch vreemd dat tomtom afhankelijk is van klanten voor een betaaldienst van 29,95 per jaar (maand geleden was het nog 44,95). Tot op heden gebruik ik de gratis flitsmeister app op mijn telefoon naast mijn tomtom. Helaas werkt flitsmeister alleen in Nederland. Ik zie graag de tomtom flitsservice gratis worden, eventueel gevoed met flitsmeister data.
Het is mij ook al een paar keer voorgekomen dat het apparaat vastloopt, dit gebeurde het vaakst bij routeherberekeningen. Voor een hard-reset moet je hem van de houder aftrekken en 10s de powerknop ingedrukt houden, paar minuten wachten en dan draait hij weer. De bestemming moet je dan ook opnieuw ingeven.
Verdere irritatiepunten: Het is niet mogelijk eigen POIs te installeren.
Het is niet mogelijk zelf flitserpalenlijsten te installeren.
Backup maken van de bestemmingen is ook niet mogelijk. Bij een factory reset mag je zelf alles met t handje opnieuw invoeren.
Dit opmerken op het forum wordt gelijk afgedaan met een standaardantwoord in de trant van "Deze functionaliteit zal waarschijnlijk zeer binnenkort geintegreerd worden".
Als de testperiode van de flitserdienst afloopt blijft de laatst geinstalleerde flitspalenlijst wel in de TomTom staan - is mij toegezegd door TomTom. Ik denk dat deze gegevens wel gewist zullen worden bij een factory reset of een engine e/o kaart update.

Updates (mapshare/engine/kaart/vaste flitsers):
Tijdens mijn bezit is TomTom gemigreerd naar een nieuw update platform, van MyTomTom naar MyDrive. In het begin had MyDrive last van behoorlijk wat kinderziektes. Hierdoor heb ik zeker al 2 uur aan de helpdesklijn gehangen. Een van de problemen was het niet goed geinstalleerd krijgen van de flitserdatabases. Ik zat op een gegeven moment in een update-loop direct vanuit de hel, waarbij er landen misten in het overzicht.

Ik heb inmiddels 2 volledige kaartupdates gekregen en 1 engine update.
Dagelijks kan je via mapsharing kaartupdates binnenhalen, naast nieuwe (vaste) flitsers. - de mobiele flitsers worden 'live' doorgeseind.
Voor updates moet de TomTom aan de computer hangen en mag je hem niet loskoppelen.
Mapshare+flitsers updaten in ongeveer 10-30 minuten
Een volledige kaartupdate (5GB) doet hij tussen de 2 tot 7 uur over.
De tijdsindicatie wanneer de update klaar is, is in het laatste geval volledig onbetrouwbaar. Als de update onderbroken wordt kan dit ervoor zorgen dat alles opnieuw moet worden geinstalleerd.
Tip: Als je wilt updaten: start hem op een dag dat je niet met 'm weg moet 's ochtendsvroeg.

Helpdesk & forum
De helpdesk is altijd correct en zeer behulpzaam. Op het tomtom-forum lees je veel klachten over het slecht functioneren van deze navi. Er wordt daar wel actief gekeken door moderators naar goeie ideeen en deze worden volgens hen direct naar het ontwikkelteam doorgezet.

Het is een beta-product en alleen geschikt voor 'early adopters', TomTomBoi's en satnav-o-fielen. TomTom leunt in mijn mening teveel op feedback van de eindgebruiker en lijkt te vergeten dat deze mensen voor een premiumbedrag ook een premiumnavi verwachten.
De basisfunctionaliteit mist en het systeem voelt ontzettend onvolwassen aan.
Er wordt druk aan doorontwikkeld, hopelijk worden veel bugs en comfortzaken snel geregeld. Maar er is geen garantie dat die kleine handigheidjes het product zullen halen.
Mijn tip: wacht tot de 2e generatie van deze TomTom uit wordt gebracht. Dit apparaat is veel te duur voor wat het nu kan en de toekomst is onzeker. Ik was helaas te laat met retourneren dus zit aan het kreng vast. Ik hoop nu dat middels softwareupdates er snel verbetering komt.

Heb jij ook een TomTom GO 6000 (Europa)?

Goede review, hoewel het product blijkbaar niet bijster goed is. Ik had deze navi ook hoog op het verlanglijstje staan (lifetime maps en life traffic zonder abo), maar na het lezen van een eerdere negatieve review en nu de jouwe, schrap ik deze voorlopig maar..
Na meerdere updates is dit inmiddels een perfect navigatiesysteem. Zie ook mijn review Go 5000. Kerstaanbieding bij Tomtom, 25% korting op vermelde prijzen op website inclusief extra's. (dec 2014). Moet je ze wel even bellen
Indrukwekkende lijst van minpunten ;)
Alles afwegende heb ik 'm toch gekocht. 8-)
Groot scherm (handig bij het invoeren) met verbeterde touch-respons, goede to-the-point-menustructuur, inclusief goede context-menu's: Drie verschillende reacties na respectievelijk 1x kort tikken (info over aangetikt item), 2x kort ("dubbel"-) tikken (zoomactie) of even vasthouden (-> context-menu).
En POI's kun je wel degelijk invoeren op de Go 6000 zelf en opslaan onder "Mijn Plaatsen". Ik heb zelf nog niet kunnen testen of een backup daarvan inmiddels met de actuele softwareversies mogelijk is. Softwareversie 13.030 (november 2013) biedt nu weer de mogelijkheid om routes op de TomTom in te voeren en op te slaan onder "Mijn routes". Door de goede touch-functionaliteit is het invoeren van een route op de TomTom (bv liggend op een tafel) best te doen.

Enkele nog niet genoemde voordelen:
- Lifetime (gekoppeld aan de TomTom) updates van kaarten (Door hagnf wel genoemd in de tekst van de review, maar niet in de overzichtstabel)
- In menu zitten dedicated knoppen voor tonen van parkeerplaatsen en tankstations
- Met het kaartmateriaal worden meteen POI's meegeleverd als bv restaurants, treinstations, hotels/motels etc.. Die worden dus gevonden bij het intikken van bv hotel in het zoekscherm.

De update duurde bij mij (november 2013, glasvezel > 100 Mb/s) -> Stap 1 downloaden van 5 GB in minder dan 10 minuten. Stap 2 in MyDrive is het overzetten via USB naar de TomTom en dat koste bij mij ongeveer 35 minuten. MyDrive klaarde de klus dus ruimschoots binnen de bij de start aangegeven 55 minuten. Tijdens deze beide stappen wordt de voortgang gerapporteerd (progress bar + schatting resterende tijd).

Gelet op de korte periode tussen de recente softwareupdates en de met versie 13.030 (opnieuw) ingevoerde functies heb ik nog wel vertrouwen in de toekomst van deze generatie TomToms.
ah goeie, ik zal de lijst aanvullen
Ik heb nog even goed gekeken naar de 'lifetime' map updates die tomtom beweert te geven. Hiervoor is niet een minimum aantal jaar te vinden.

Volgens de definitie op hun website is lifetime "zolang er updates en patches uit worden gebracht door tomtom". Ze kunnen theoretisch per 1/1/2014 hiermee stoppen, en hiermee is de end of life van het product een feit.

Oppassen geblazen, want met zo'n beschrijving van wat tomtom onder lifetime verstaat sta je als consument in de kou.
Waarom is dit ding eigenlijk zo duur? En die resolutie van 800*480 is natuurlijk belachelijk, dat had mijn HP Navi zes jaar geleden al.

Voor dit geld heb je een mooie smartphone met GPS software.
lijkt me een geweldig apparaat, vooral omdat je deze niet elke keer met je smartphone hoeft te verbinden voor actuele file- en verkeersinfo. Grappig om te lezen dat de reviews positiever zijn na de laatste update voor dit apparaat in aug 2014

Toch twijfel ik nog een beetje over de Go 500s (beter dan de 500!), Go 5000 of Go 6000. De Go 500s heeft dezelfde functionaliteiten maar moet dus via smartphone worden aangesloten voor verkeersinfo. Maar die koop je voor 169 euro. Voor het Always connected gebeuren betaal ik dus bijna het dubbele. Lastig hoor......