Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3G 16GB Zwart Review

Thy King 4 januari 2009, laatste update op 29 maart 2009, 16.860 views

Apple iPhone 3G 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede geluidsweergave (telefoon en muziek)
  • Goed ontvangst 2G
  • Updates die functies toevoegen
  • Goed ogend ontwerp
  • Erg goede interface
  • Mute switch
  • Goed en groot touchscreen
  • SMS weergave
  • Goede samenwerking met thuiscomputer
  • Applicaties te downen
  • Internet browser
  • Autocorrectie vanaf firmware 2.2 uit te zetten!
  • Belspeakervolume luid genoeg voor drukkere plaatsen
  • Ontvanger kan de Iphonehouder in drukte goed verstaan

Minpunten

• Erg onpractisch ontwerp
  • Vingerafdrukmagneet
  • Een paar knopjes te weinig
  • Batterij vervangen niet mogelijk
  • 3G ontvangst (nog) niet geschikt voor bellen
  • Autocorrectie werkt precies verkeerd om en is te dominant (mits aan)
  • Gemiste gesprekken/SMS niet kenbaar gemaakt buiten bericht op scherm
  • Camera nog steeds slecht
  • Weinig mobiele aanbieders
  • Geen agenda alarm als de telefoon uit staat
  • Volume ringer aangepast met volume setting in applicatie
  • Gesprek wegdrukken is 2x ipv 1x drukken op bovenste knop
  • Itunes zelf erg belabberd programma
  • Geen geheugenslot
  • Sms'jes niet doorstuurbaar

27-10-2008: Origineel
30-10-2008: Revisie 1
03-01-2009: Update 1
04-01-2009: Revisie 2
29-03-2009: Afbeeldingen verhuisd van Filefront naar Tweakers.net

Ik ben eigenlijk nog relatief een beginner onder de mobiele klanten. Mijn eerste mobiele telefoon had ik ongeveer 3 jaar geleden. Het was toen de Motorola V3. Dit was de eerste mobiele telefoon die ik koos omdat ik die gewoon mooi vond. Tegen die tijd begon ik ook echt 1 nodig te hebben. Daarvoor zou het voor mij meer een nutteloos mode-item zijn. En ik heb het niet zo op mode. Een jaar daarna, bij de eerste verlenging, ben ik over gegaan op de Motorola V3i. Beide zijn geweldige telefoons, en ik heb er met veel plezier mee gewerkt. Vooral sms’jes typen ging op de V3 en V3i lekker makkelijk, in tegenstelling tot de andere merken die ik onder mijn vingers kreeg. Maar na zo’n jaar of 2 a 3, wilde ik eigenlijk steeds meer van een ‘handheld’ apparaat dan alleen sms’en en bellen. En dat was weer iets waarvoor je de Motorola beter niet kon gebruiken, namelijk: internet. Niet specifiek het ‘internetten’ of surfen zoals je thuis doet, maar informatie verschaffing. Zoals treintijden opzoeken, weten of er vertraging komt, kijken op de weerradar, etc. Dit soort dingen kan alleen met een smartphone of een PDA comfortabel worden uitgevoerd. Naja, comfortabel… Minder irritant, eigenlijk. Ik had namelijk geen zin in een stylus, en de touchscreens van de verschillende beschikbare apparaatjes waren (zonder stylus) nogal slecht tot enorm slecht (en ik heb er veel geprobeerd). Met als enige uitzondering: de Iphone (en Ipod touch).

Na een aantal jaren een ‘trouwe’ klant te zijn geweest van Orange, kwam er ineens onaangenaam nieuws: Orange werd overgenomen door T-mobile. Ik zou kunnen zeggen dat mijn wereld instortte, maar dat is wel weer erg overdreven. Maar, ik zat wel met een klein probleem. Mijn contract kon weer worden verlengd (tegen hetzelfde geld, en met een ‘gratis’ mobieltje), maar ik ben tegen het veredeld stelen wat telefoonmaatschappijen doen. Je weet wel, na zoveel maanden nemen ze gewoon je beltegoed in. Dat mensen daarmee akkoord gaan is al vreemd, maar men maakt zich schijnbaar niet zo veel zorgen. Vooral de KPN en KPN-klonen zijn daar nogal goed in (stelen bedoel ik dan). Er is nu nog maar 1 aanbieder op de markt die onbeperkt meenemen in zijn aanbod pakket heeft, en dat is (gelukkig voor mij) T-mobile.

Orange was vrij goedkoop, je kreeg veel beltegoed voor weinig geld, maar ze deden niet veel aan ontwikkeling van hun netwerk. In principe deed ik naast bellen toch niet veel bijzonders dus dat was geen probleem. Maar Orange ondersteunde geen 3G, en dat heb je toch wel nodig als je een beetje comfortabel wil gaan internetten. Je raadt het al: ik was aan het kijken naar een contract met de Iphone, bij T-mobile. Dit was de enige waarmee ik de mogelijkheden had die ik zocht in mijn volgende telefoon (betere agenda functie, informatie verschaffing, (simpele) navigatie), plus nog 1 extra: Ik kon mijn oude vertrouwde, langzaam brak wordende, Xclef HDD mp3 speler vervangen. Met alle steeds kleiner wordende apparaten begon dit ding zo langzamerhand op een tuintegel te lijken.

Apple vs Xclef

Ik heb de Iphone nu al een aantal maanden onder mijn vingers. Tijd dus om de Iphone eens te reviewen. Ik weet dat er vele mensen zijn die Apple, en alles wat Apple maakt, heilig verklaren. Daar ben ik er niet een van. Ik zal dan ook absoluut niet laten om ook de negatieve kanten, zoals ik ze heb ondervonden, goed uit te lichten. En daarnaast is dit review geschreven over firmware versie 2.1 2.2. Mochten er veranderingen in mijn ervaringen zijn met andere firmware versies, dan zou er wel eens een update kunnen komen voor dit review :D.

Verpakking

Na een hoop gehannes bij een T-mobile store, kreeg ik dan eindelijk mijn Iphone in de doos in handen. Je kunt zien dat er aan het doosje veel teveel aandacht is besteed. De meeste mensen zouden blij zijn als iets zo goed is verpakt, en op zich is dat geen probleem, maar de verpakking en het ontwerp van de verpakking betaal je ook en daar heb je na het uitpakken (nagenoeg) niks aan. Een simpele verpakking met karton erin is voor mij prima.

Iphone Unpack (groot)
Klikbaar

Maar toch, de verpakking is goed uitgedacht, en alles zit er netjes en geordend in. Een voordeel van de verpakking: hij is niet enorm te groot. Zoals bij een switch die ik gekocht had: de helft de grootte van de tevens gekochte router, maar wel een even grote doos. Of zie bijvoorbeeld het verschil in grootte van de doos van de Iphone en de V3i

Doos Vergelijken

Iedereen heeft nu waarschijnlijk wel de verschillende show-off filmpjes gezien op youtube waar mensen hun Iphone uitpakken. Dus ik hoef niet in detail de verpakking door te gaan. Ik zal nog wel even een opsomming maken van wat erin zit:
  • De Iphone (goh.. :) )
  • De handleidingen
  • De ‘sim remove tool’
  • De adapter
  • Een USB-Iphone kabel
  • Een headset/oordopjes
De Telefoon
Interface
Zoals ik al zei: ik heb de Iphone nu meerdere maanden in gebruik. En om meteen maar met de conclusie te beginnen: ik vind het een geweldig apparaat! Mijn eerste indruk is dan ook eigenlijk nog steeds geldig. Waar ze naar mijn mening teveel aandacht hebben besteedt aan de verpakking, hebben ze gelukkig ook zoveel aandacht besteedt aan de gebruikersinterface. In het kort: het werkt. En het werkt goed. Alles is zo gemaakt dat het met de vingers bedienbaar is. De knoppen zijn logisch en het ziet er gewoon strak uit. Ook de meerdere front-pagina’s werken prima. Het husselen van de beschikbare knoppen om je eigen indeling te maken is ook erg handig, vooral als je verschillende iconen specifiek op de eerste pagina wilt hebben.

Iphone Startscherm

Design
Ikzelf zocht een telefoon die, net zoals de V3 en V3i, prima in mijn zak paste. De V3(i) is een vrij grote telefoon, als je deze openklapt, maar ingeklapt is de telefoon dunner dan menig anderen. Dit maakt de telefoon enorm prettig als je deze in je zak moet vervoeren. Je voelt nauwelijks je mobieltje zitten. Dit is prefereerbaar als het mobieltje de grootste deel van de dag alleen maar in je zak zit, wachtend op een berichtje. De Iphone is ongeveer een millimeter dunner dan de V3i, maar wel wat breder en langer (als de V3i ingeklapt is, uiteraard). Dat laatste maakte mij niet zoveel uit, het ging mij om de dikte van de telefoon, dat vond ik een van de belangrijkste eigenschappen in het ontwerp. Als ik dit vergelijk met vele van de Iphones directe concurrenten, dan zijn die nagenoeg allemaal om en nabij de 2 cm dik of zelfs meer. Een dikte die, vooral met een extra beschermhoesje, in je zak een ware oncomfortabele ramp is.

Iphone vs V3i Open

Waar de meeste mensen aan denken bij ‘design’, is hoe de telefoon eruit ziet. Ik moet zeggen, dat ik deze telefoon niet mooier vind dan de V3(i). Het ontwerp is wel erg geslaagd qua uiterlijk, maar is absoluut niet praktisch. De achterkant bijvoorbeeld is te rond om de telefoon op de tafel te kunnen leggen, terwijl je een bericht intypt. Als je dan aan het typen bent terwijl de telefoon op de tafel ligt, zal de deze alle kanten op springen. Ook is de achterkant nogal kras gevoelig. Er is een appeltje op geprint (het logo), welke, zelfs als de Iphone zijn hele leven in een hoesje heeft gezeten, vrijwel onmiddellijk krassen vertoont. Het hele apparaat is verder ook een vingerafdruk-magneet. Alles, maar dan ook alles wat je aanraakt op of aan de Iphone laat jouw vingerafdrukken achter op de telefoon.

Vingerafdruk op scherm

Een ander puntje zijn de knoppen. Er zit, wat mij betreft, een knop te weinig aan de zijkant. Ik gebruik dit apparaat ook als Ipod, en er zitten alleen knoppen op voor het volume (als je de meegeleverde headset niet gebruikt). Ik had graag nog een knop gezien voor pauze. Als laatste onhandige aan het ontwerp is ook vanuit een praktisch oogpunt: als je de batterij wilt vervangen, moet je jouw telefoon inleveren bij de winkel. Elke andere telefoon kan je dit gewoon thuis op de bank doen. Een ander gemis is toch wel het ontbreken van een slot voor een geheugenkaartje. Ondanks dat er meerdere gigabytes op de Iphone kunnen, zou een geheugenslot zeker geen overbodige luxe zijn geweest. Gelukkig is niet alles negatief over het onpraktische ontwerp. Ik ben bijvoorbeeld zeer te spreken over de ‘mute switch’ aan de zijkant van de telefoon. Heel erg handig als je de telefoon snel stil moet hebben. Ook is het ontwerp heel stijlvol, en geeft het een maximale grootte aan het scherm. Het ziet er bij deze telefoon niet uit alsof het scherm een probleem was tijdens het ontwerp (een ‘after-thought’), maar juist het centrale punt. Het scherm is waar de actie gebeurd, de knoppen zijn er omdat ze erop moeten zitten. Tenminste, dat is mijn interpretatie van het ontwerp. En met die filosofie als ontwerpspeerpunt zit er dus uiteindelijk een knopje te weinig op.

Xclef vs Iphone vs V3i

Qua uiterlijk een zeer geslaagde mobiele telefoon c.q. ipod c.q. organizer c.q. bijna-pda. Maar als praktisch ontwerp is er nog heel veel te verbeteren. Dit is een van de grootste negatieve punten aan de telefoon. Jammer.

Gelukkig drukt dit de pret niet zo heel veel. De telefoon zit bij mij namelijk in een hoesje, waarmee ik de telefoon wel op zijn rug kan neerleggen. En ik heb tot nu toe nog bij geen een telefoon de batterij moeten vervangen. Maar je zult maar net dat maandagochtend exemplaar hebben. Het is dan vrij vervelend dat je de hele telefoon moet terugbrengen, en vervolgens voor een paar weken kwijt bent voor iets wat zo'n beetje elke andere telefoon/pda in 2 minuten kan zonder zelfs de deur uit te gaan. Strikt genomen kan je de batterij wel zelf vervangen, maar dan moet je een hele handleiding door, met als risico dat je telefoon het niet meer doet. Misschien toch maar wegbrengen?? :X

Bellen
- De Ontvangst En Netwerkstabiliteit
Een van de meest belangrijke dingen die een telefoon moet doen is bellen. Laat ik daar dus maar mee beginnen. Bellen met de Iphone is absoluut geen enkel probleem. Ontvangst is prima, net zoals de geluidskwaliteit. Mits je geen 3G hebt aanstaan! Ik heb verschillende reacties gezien waar mensen goed kunnen bellen met het 3G netwerk, maar ik heb op dat netwerk nog geen 1 succesvol telefoontje afgerond. Waar ik woon is geen 3G, en dat is niet zo’n heel groot probleem, ik heb hier WLAN. Maar op de TU in Delft is 3G wel beschikbaar, en daar was elk telefoontje die ik pleegde binnen 10 seconden (!) onvrijwillig beŽindigd. 3G is prima te gebruiken als je wilt internetten, daar is een constante stabiele connectie niet perse een vereiste. Maar als de verbinding maar even weg is bij het bellen, eindigt je telefoongesprek, zelfs als je telefoon volle sterkte aangeeft. De 3G ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan is dat 3G enorm fluctueert in sterkte tijdens gebruik en daarmee meteen niet geschikt is voor telefoneren.

Dit neem ik de telefoon niet kwalijk. Ik weet dat de netwerkstatus door T-Mobile schromelijk is overdreven. Dit doen ze uiteraard om klanten te trekken (al mag het van mij best strafbaar zijn om zo tegen je klanten te liegen). Het 3G netwerk in Nederland is gewoon nog lang niet ontwikkeld genoeg om veel gesprekken te ondersteunen. Het oude GSM netwerk voldoet prima voor telefoneren en sms’en, maar is weer bagger voor internet. Dit betekent dan ook dat ik de 3G alleen aanzet als ik even in ‘the middle of nowhere’ wil gaan internetten om wat informatie te winnen. Als ik eenmaal mijn informatie heb, kan ik 3G weer uitzetten. Tijdens school/thuis uren kan ik gewoon gebruik maken van WLAN.

Het hele 3G gebeuren is helaas wel erg vervelend, vooral als je de telefoon veel meer gebruikt voor bellen dan ik. Maar het 3G netwerk is relatief nieuw, en dit kon je natuurlijk zien aankomen. Ik had dit dan ook wel verwacht, en maak er niet zo’n groot probleem van.

- Het Bel Menu
Het bellen met de Iphone is eigenlijk heel intuÔtief. Je klikt op het telefoontje links onder in beeld, en dan kies je uit een aantal verschillende categorieŽn. Voor niet bekende nummers is er natuurlijk de ‘keypad’, en voor bekende nummers zijn er de ‘contacts’. Hier hoef ik hopelijk niks uit te leggen.

Een handige feature van deze telefoon is de overzichtelijke weergave van de recente gesprekken. Alleen moet je hier bij de recente/gemiste gesprekken wel even opletten dat je niet op de naam klikt, maar op de datum van bellen (of het pijltje) als je niet meteen de persoon wilt (terug)bellen. Dit is even wennen in het begin.

Keypad

- Bellen Met De Iphone
En dan het bellen zelf. Zoals ik al eerder zei, is het telefoneren beter dan enig ander mobieltje dat ik in mijn handen heb gehad. De geluidskwaliteit is goed, en de mensen kunnen ook mij goed horen. Naja, mits ik dus niet met 3G bel ;).

Als je de telefoon tegen je oor wilt houden, dan schakelt de telefoon het scherm uit, waardoor je dus niet per ongeluk het scherm bedient met je oor. Handig. Maar de telefoon detecteert dus ook dat je de telefoon van je oor afhaalt, waarna het scherm meteen weer oplicht. Veel telefoons wilde nog wel eens de verbinding eruit knallen als je tijdens het gesprek bijvoorbeeld een notitie wilde maken (op je telefoon) of een afspraak in je agenda zetten. Hier kan je nagenoeg alle functies van de Iphone gebruiken terwijl je aan het bellen bent, inclusief het indrukken van de home-knop zonder het gesprek te beŽindigen. Samen met een aantal handige knoppen direct beschikbaar op je bel-scherm: mute, keypad, speaker, add call, hold, en contacts. Je beŽindigd je gesprek alleen als je ook daadwerkelijk op ‘end call’ drukt.

Belscherm

Het bellen met de Iphone vind ik dus eigenlijk wel een prettige aangelegenheid. Je kunt gewoon van alles nog doen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je gesprek eindigt. Nu ben ik er absoluut van overtuigd dat andere telefoons dit al jaren hebben, maar met de V3 en V3i was ik niet zo moedig. Dat betekende: eenmaal in een gesprek is niks meer aanraken.

~[Update]Ik heb onlangs ook kunnen testen wat het belspeaker volume van de Iphone (aan je oor, niet de 'speaker' functie) in drukke plekken is. De V3 en V3i hadden allebij zo'n laag maximum volume dat bellen alleen goed mogelijk was in de wat stillere plaatsen (kantoor, thuis, op straat), maar niet in een vrij drukke winkel. Ik kreeg ooit een keer een gesprek in de Mediamarkt, waarbij ik met mijn V3i de andere kant niet kon horen. Ik heb dit opgelost door in de config bestanden van de telefoon het maximum volume van de speaker op te schroeven. Dit zijn settings waar je normaal niet bij komt. Met de Iphone is deze ervaring gelukkig heel anders verlopen. Het gesprek was erg duidelijk te horen, en de andere kant kon mij ook goed verstaan, ondanks de drukte. Het was niet eens nodig om de telefoon op maximum volume te zetten. Een extra puntje voor de Iphone dus.

-Gesprekken Wegdrukken Met De Iphone
Vroeg of laat komt er een moment dat je eigenlijk een bepaald gesprek niet wilt aannemen. Het duurt even voordat ik precies doorhad hoe dat met de Iphone gaat. Een inkomend gesprek geeft een schermpje waar je een schuifje moet bedienen om het gesprek op te nemen. Als je het gesprek niet wil aannemen, ben je wellicht geneigd om de homeknop in te drukken, maar die doet niks. Vervolgens probeer de je knop bovenop. Die doet wel wat, maar niet wat je denkt! De knop bovenop zorgt alleen dat de beltoon en trilfunctie uitgaan, maar de beller hoort nog steeds de beltoon. Om het gesprek direct weg te drukken, moet je de knop bovenop niet 1 keer, maar 2 keer indrukken!

De enige manier om hier achter te komen? Zelf proberen. Dit is een van de meer merkwaardige functies van de Iphone. Waarom, als je een gesprek wilt wegdrukken, zou je willen dat je telefoon alleen maar stil is, terwijl het telefoontje niet is afgekapt? Wat is het nut, of anders gezegd, wie kwam er Łberhaupt op het domme idee om wegdrukken op 2x drukken te zetten? Als je de telefoon stil wilt hebben als deze afgaat, dan heb je de mute functie (schakelaar aan de zijkant) of je neemt de telefoon op…
Rare functie dus, en nog een negatief puntje.

Sms’en Met De Iphone
- Het Sms Menu En Sms-Gesprekken
Een ander fantastische feature is het sms’en met de Iphone. Dit vind ik werkelijk geweldig uitgedacht. Iedereen heeft ondertussen de SMS schermpjes wel gezien van de Iphone, maar voor diegene die dit helemaal heeft gemist, hier is een foto:

Sms Scherm

De sms’jes worden gerangschikt op de afzenders telefoonnummer. Zo heb je dus al snel meerdere ‘conversations’, of gesprekken, waarvan de sms’jes overzichtelijk onder elkaar worden neergezet, zodat je later nog kan terug lezen waar het hele gesprek over ging. Dit is een feature dat ik heel snel ben gaan waarderen. Je kunt ook meteen antwoorden door in het tekstbalkje te klikken, en dan kan je gelijk je sms typen. Dit dus terwijl je het hele oude gesprek gewoon kan volgen. Dit is perfect dus.

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, je kan namelijk geen sms'jes doorsturen. Een beperking waar je zo nu en dan toch best wel eens last van kan hebben. Een klein negatief puntje dus. Maar wel een puntje die zou kunnen worden opgelost door een firmware upgrade.

- Sms Typen Op De Iphone
Het typen zelf gaat op het qwerty toetsenbordje wat zo’n beetje iedereen wel kent. Dit is een zeer prettig toetsenbord, wat in het begin wel enorm wennen is. Het is bij het sms typen helaas niet mogelijk om het toetsenbord in landscape modus te gebruiken. Voor het toetsenbord zijn in het instellingen menu een aantal talen in te stellen, welke je tijdens het typen heel snel kan wisselen. Dit met betrekking tot de woordenboeken die de autocorrectie ondersteunen.

Sms typen

En hierbij komen we dan meteen bij het volgende nadeel van de Iphone. De autocorrectie is soms nuttig, maar vaak hopeloos irritant. Als je gewoon doortypt terwijl de autocorrectie komt opzetten, dan corrigeert de Iphone meteen voor de autocorrectie suggestie, terwijl je wellicht gewoon goed typte. Dit komt omdat de autocorrectie precies tegengesteld werkt dan dat het zou moeten. Om de autocorrectie suggestie niet te gebruiken moet je in de tekst op het suggestiewoord klikken, i.p.v. gewoon negeren. Dit zou dus precies andersom moeten zijn. Om het suggestiewoord te gebruiken zou je op het woord moeten klikken. De autocorrectie is dus nu te dominant. En dat gaat je snel vervelen. Gelukkig schijnt de autocorrectie wel trainbaar te zijn door 3 keer hetzelfde woord in te tikken (of 3 keer corrigeren). En zelfs al mag dat zo zijn, dan nog werkt de autocorrectie precies tegengesteld.

Dit punt is meerdere malen aan Apple doorgegeven dat die autocorrectie anders gedaan moet worden, of uitschakelbaar moet zijn. Daarvoor is zelfs een petitie voor geweest. De petitie is schijnbaar aangenomen, en de functie om de autocorrectie uit te zetten is toegevoegd aan firmware versie 2.2.

~[Update] Nu ik al een tijdje gebruik maak van firmware versie 2.2, is het typen van sms’jes stukken verbeterd. Ik heb, zodra het kon, de autocorrectie uitgezet, en alhoewel je nu zelf al je fouten moet verbeteren, gaat dat alsnog een stuk sneller dan constant de suggesties van de autocorrectie bevechten. Een hele verbetering.

Gemiste Gesprekken, Sms’jes En Het Beltoonvolume
Zoals ik al eerder meldde, de gemiste gesprekken worden weergegeven in het bellen menu. De gemiste sms’jes zijn meteen te lezen in het lock scherm. Maar als je niet meteen je telefoon oppakt bij het eerste binnenkomen van een sms’je of telefoontje, dan zal de telefoon ook verder stil blijven. Voor een gemist gesprek geeft de telefoon niks aan, anders dan een regeltje text op het (nogal erg stille) scherm.

De V3 en V3i hadden allebei de functie dat als je een gesprek of sms gemist had, dat deze om de 5 minuten een kort piepje en tril-puls gaf, totdat je keek wat er aan de hand was. Nou dit lijkt wellicht heel irritant, maar je weet vrij snel wanneer je een gesprek of sms gemist hebt. Bij de Iphone kan dus gerust uren zitten tussen dat iemand belt, en dat jij erachter komt dat iemand had gebeld. Van belang? Nou, ik vind van wel. En die functie mis ik erg op de Iphone. Kans dat dit zal worden toegevoegd in de volgende firmware acht ik nogal klein.

Een ander irritant puntje is dat als je het volume aanpast in een applicatie anders dan de Ipod functie, dan gaat het ringervolume meteen mee. Dit is toch wel irritant, want je moet er dus constant zelf aan denken om het volume weer goed te zetten als je de telefoon even niet gaat gebruiken, of gewoon de applicatie weer afsluit. Ik had liever gezien dat het ringer-volume alleen regelbaar was in het ‘home’ scherm. Als je nu dus vergeet het volume goed te zetten, is de kans dus redelijk aanwezig dat je het volgende gesprek mist. En dat wordt na dat je het gesprek mist dus ook niet met geluid of trillen aangegeven. Vandaar deze paragraaf, en nog twee negatief puntjes.

De Ipod Functie
- Het Ipod Menu
Een van de andere grote functies van deze telefoon is het zijn van een veredelde Ipod Touch. Eigenlijk is het gewoon een Ipod Touch, maar dan met belfuncties. Maar zoals ik al schreef in de introductie kon ik met de Iphone, als bonus, ook mijn verouderende Xlef vervangen. Ik weet dat niet veel mensen dit merk kennen, maar ik had het gekocht toen de eerste generatie Ipods uit kwam, en de Xlcef heeft het in al die tijd prima gedaan. De laatste paar maanden werd het apparaat langzamerhand brakker en brakker, en het kopen van een nieuwe HDD speler is al gauw weer 300 euro extra.

Maar omdat ik aan ongeveer 10 gig aan liedjes voorlopig wel genoeg heb, kon ik dus mooi de 16 gb versie gebruiken als Xlef vervanger. Nu kon ik dus in 1 klap, 2 apparaten vervangen voor 1. Een goede verbetering. In al die jaren dat ik de Xlef had, is er heel veel geschreven over de verschillende Ipod versies, maar nooit heb ik gelezen dat het een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend product was. Mensen waren altijd te spreken over het geluid van de Ipod en het bedieningsgemak.

Atriestenlijst

Dit is bij de Iphone ook absoluut goed geregeld. Door dat ze bij Apple hebben gedacht dat het leuk zou zijn om het kantelen van de Iphone te gebruiken om een ander soort menu weer te geven, kan je door het kantelen van de Iphone dus door de cd-hoezen heen bladeren om je album te vinden. Je kunt ook gewoon op artiest zoeken, etc, door gebruik te maken van de verschillende soorten tabbladen onderaan het muziek scherm.

Album-blader Scherm

- De Geluidskwaliteit
Net zo belangrijk als de bediening van het apparaat is natuurlijk de geluidskwaliteit. Zoals ik al even opmerkte is dat prima. Zelfs als je de muziek over de onboard speakers laat draaien, komt er nog best aardig geluid uit. Vooral voor een mobieltje. Het is in ieder geval een stuk minder blikkerig dan menig ander mobieltje die mensen in de trein en bus nog wel eens willen laten horen (wat trouwens ook hoogst irritant is :().

Met de geluidskwaliteit van de Iphones onboard speakers zal je absoluut je stereo niet toppen. Sterker nog, ik kan je zelfs aanraden om een koptelefoontje in te pluggen, maar het is gelukkig aardig luisterbaar. Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van de onboard speakers; tijdens het koken of zo. Kortom, de geluidskwaliteit van het apparaat met koptelefoon is absoluut prima, en redelijk tot goed te doen zonder koptelefoon. Met wel als kanttekening dat ik niet de standaard oordoppen van Apple gebruik.

- Andere Koptelefoon/Headset
Ik heb er voor gekozen om mijn oude koptelefoon te gebruiken. Dit is de koptelefoon die ik gebruikte bij de Xclef. Maar de headset die is meegeleverd heeft een aantal functies die ik dus nu mis. De telefoon zelf heeft een aantal knopjes te weinig, maar als je dus een headset hebt, ipv een koptelefoon, krijg je dus een knopje extra. Deze extra knop kan gebruikt worden om de muziek op pauze te zetten, volgend of vorrig liedje te selecteren, gesprekken aan te nemen en te beŽindigen (allemaal met 1 knopje).

De reden waarom ik niet gebruik maak van de Iphone headset is omdat ik niet van die oorplugjes hou. Gelukkig zijn er wel alternatieven beschikbaar. Een daarvan is de Sennheiser MM30 (Factsheet (PDF)). Tussenoplossingen zijn ook beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de Philips Hoofdtelefoon aansluiting met microfoon. Niet al deze mogelijkheden zijn even goedkoop, maar er zijn tenminste opties. Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen van alle getest heb! En er zijn wellicht nog meer alternatieven beschikbaar van andere merken.

Andere Onboard Eigenschappen
- De Agenda
Een van de andere grote redenen waarom ik ben overgestapt op de Iphone is de goede agenda functie. Ik maakte al veelvuldig gebruik van de agenda van mijn V3i, maar die was toch te beperkt om veel meer dingen mee te doen dan af en toe een afspraakje erin. Ik wilde met de agenda mijn rooster van school weergeven, zodat ik die ook niet meer hoef mee te slepen. Niet dan 1 papiertje een verschil maakt, maar toch, je pakt sneller je mobiel uit je zak dan je rooster uit je tas.

Agenda

De agenda kan in 3 smaken worden weergegeven. Per dag, per maand, en een dagenlijst. Ikzelf prefereer de maand versie, maar de dag versie is ook goed geschikt. De dagenlijst vind ik zelf wat onoverzichtelijk.

Agenda Item Toevoegen

De afspraken worden via een vrij simpel menu in de agenda gezet. De foto zegt eigenlijk al genoeg voor instellingsmogelijkheden. Een puntje waar ik toch wel over gevallen ben: als je de V3i instelt dat je een alarmpje wilt krijgen (een paar uur van tevoren) voor deze afspraak, dan zal de V3i zelfs een alarm geven als de telefoon uit staat! De Iphone heeft deze functie niet, dus als je een alarm wilt hebben, moet je telefoon aan staan. Een misser dus van Apple. Als je de telefoon uitzet kan je het alarm op je buik schrijven.

- Internet
Internetten op de Iphone gebeurt met een van de meest prettige telefoon internet browser ooit. De browser is helemaal ingesteld op het gebruik op een mobiel, en werkt heel intuÔtief. Het maakt maximaal gebruik van de toch wel beperkte ruimte op het scherm, vooral door zoemtrucjes. De Safari browser werkt met meerdere tabbladen, die je ook als quicklink op je homescreen kan zetten (erg handig :D). Het enige wat wel erg irritant is, is dat de browser geen flash ondersteunt, terwijl toch vrij veel pagina’s dit wel gebruiken. Dit betekent dus concreet dat die pagina’s niet bruikbaar zijn. Het wordt toch eens tijd dat Apple dit fixed. In praktijk heb je hier gelukkig niet altijd last van, maar je komt het wel eens tegen.

Het internetten is het beste te doen met 3G of WLAN. Je kunt ook met GPRS internetten, maar dan mag je nogal wat geduld opbrengen. Het internetten gaat dan langzamer dan in de (lang vervlogen?) tijd der inbelverbindingen! En dat is traaaaaaag….

Voor informatie voorziening (de reden waarom ik een internet telefoon wilde) is dit een zeer geslaagde telefoon. Ik gebruik de quicklink op mijn homescreen om snel de treinstoringen op de NS website te bekijken, of op de weerradar applicatie naar de regenverwachting. Ook om even wat op te zoeken op het internet is de Iphonebrowser zeer geschikt. Ik heb er al een aantal keer reviews van computeronderdelen op gelezen in de dode uurtjes. Ik ben er erg tevreden over! Sterker nog: op dit moment kan geen enkele andere telefoon de internetervaring van de Iphone tippen. Ook HTC niet.

~[Update] Dat gezegd hebbende, er zijn wel steeds kandidaten die met alle macht naar die top plaats proberen te grijpen. En het zou wel eens een spannende strijd kunnen worden. De HTC Touch HD is een mogelijk kandidaat, maar ook het nieuwe Google besturingssysteem voor mobieltjes (Android) zou een goede concurrent kunnen worden. Ik heb ze echter nog niet getest, maar mocht ik ooit de kans krijgen, zal ik zeker dit review updaten!

- Google Maps En GPS
Google Maps is eigenlijk meer een luxe dan echt iets nuttigs. Je kunt met de GPS je locatie bepalen, of als dat niet lukt, met de mobiele torens. Om Google Maps te gebruiken heb je wel een internet connectie nodig. Dit is nog wel te doen via de GPRS verbinding, mits je de kaart gebruikt, en niet de satelliet foto’s. Wil je toch wat sneller zien waar je bent, en waar je naartoe moet, dan is 3G of WLAN toch wel een vereiste. Je kunt (mits je kunt kaartlezen :D) er heel goed mee navigeren. Ook kan je zoeken naar straatnamen, zelfs zonder plaatsnaam (je krijgt dan een lijst), en (vanaf je huidige locatie (mits getraceerd)) een route laten uitstippelen. Ook kan je zoeken naar bepaalde winkels, restaurants, etc. Op zich hele handige functies, maar in het dagelijks leven meer een luxe, en ik gebruik het dan eigenlijk ook zelden.

Navigatie Op AdresNavigatie Op Zoekterm
Route NavigatieLocatie Bepaling

Dat gezegd hebbende, ik heb de Google Maps functie laatst nog gebruikt om mezelf met auto en een aantal inzittende door een woonwijk heen te loodsen, om een opstopping heen. Je zit wel even voor (de welbekende) Jan L. in de auto, maar het was goed te doen op GPRS. En ik had mijn route gevonden om de verstopping heen.

- Notes
Notes is eigenlijk gewoon een digitaal kladblokje. Je kunt meerdere notities maken met behulp van het toetsenbordje. Deze functie heb ik echt veel gebruikt, en is eigenlijk heel erg handig. Je kunt corrigeren zonder te strepen, en je kunt de notitie zelfs mailen. Je kunt in de notities dus eigenlijk gewoon een hele brief schrijven, en die dan vervolgens mailen. Een naam van een liedje of een quote die je niet moet vergeten? Maak een notitie in Notes. Het lijkt is vrij nutteloos, maar is al snel erg handig.

- Camera
De camera is zo’n functie die ik eigenlijk altijd heb beschouwd als compleet nutteloos op een mobiele telefoon. De camera is nagenoeg altijd erg prut, en zoomen maakt het er niet beter op. De camera van de Iphone stelt dan ook niet teleur, want die is ook erg beperkt. De camera heeft veel licht nodig, heeft geen flitser of lampje, en is vrij irritant te bedienen als je een close-up shot moet maken. De camera is te bedienen met een knop op het scherm, die je niet altijd kan zien, of per ongeluk aanraakt. Het is erg wennen. Ook is de ontbrekende mogelijkheid om te kunnen zoomen aardig lastig. De camera is dan ook een aardige ramp.

Foto Gemaakt Met Iphone
Deze foto is genomen met de camera van de Iphone, tijdens de avond uurtjes in mijn kamer, met vele lampen aan. Let op de grote hoeveelheid ruis.

- Photos
Maar toch gebruik ik de camera van de Iphone vrij regelmatig. Niet zozeer omdat de camera zo goed is, maar omdat je de gemaakte foto’s kan bekijken op het scherm in een foto album waarin je kunt zoomen met je vingers. Het nut? Nou, je maakt een vrij slechte foto van een aantekening of iets dergelijks, en door de zoom functie in het ‘Photos’ gedeelte van de Iphone kan je de aantekening later nog aardig goed lezen. Hiermee kan de camera gebruikt worden als een snelle kopieermachine. Erg handig. Maar de foto’s blijven vrij slecht. De ‘Photos’ sectie op de Iphone is echter weer erg goed. Je kunt snel door foto’s heen flippen met je vingers, en (beperkt) zoomen. Ook kan je een foto instellen als lock-screen achtergrond, of mailen.

- App Store En Applicaties
De App Store is ondertussen de meeste mensen wel bekend. Je kunt hier verschillende applicaties vinden, waarvan de meesten betaald, maar ook vele gratis. Gratis programma’s zijn er vaak in 2 smaken: de ‘lite versies’ oftewel: net te weinig programma, ‘we willen geld zien’. En dan zijn er nog de echt gratis applicaties. Buienradar.nl is er 1 van, en werkt prima. Er zijn gelukkig een paar gratis applicaties beschikbaar die naar mijn mening wel de moeite waard zijn. Ik gebruik de telefoon ook voor vermaak in de trein, en dan zijn een paar simpele gratis spelletjes wel leuk. Maar er blijken zelfs nog vrij goede en mooie spellen gratis te downloaden. Hier mijn lijst van tot nu toe gevonden handigheden en leukigheidjes: (~[update] Lijst wat aangevuld)
  • Buienradar.nl: Een weerradar applicatie, internet benodigd om te gebruiken.
  • Units: Een snelle omreken applicatie. Hiermee kan je snel verschillende grootheden omrekenen, waaronder ook geld.
  • Flashlight: Voor de donkere plekjes als je geen lamp beschikbaar hebt, kan je Flashlight gebruiken om een wit scherm te maken, en je Iphone als (slechte :P) zaklamp te gebruiken.
  • Ipint: gratis, en grappig. Gewoon hebben. :D
  • Aurora Feint: Een soort Bejuweled, maar dan met powerups, en RPG elementen. Ziet er heel goed uit, en is een erg vermakelijk spel.
  • Sol Free: Solitaire.
  • Moonlight Lite: De enige ‘lite’ die ik waard vond om te houden. Dit is Mahjong.
  • GraphCalc: Kan je grafieken mee laten weergeven. Is handig als grafische rekenmachine vervanger.
  • Cube Runner: Een spel waar je kubusjes moet ontwijken m.b.v. de versnellingsmeter.
  • Lux Touch: Risk voor 1 persoon, tegen de computer. Erg vermakelijk, en je wint niet altijd!
  • Pathť: Een klein programmaatje wat via internet snel en overzichtelijk de films in Pathť bioscopen weergeeft.
  • Topple: Een soort Tetris, maar dan met grappige blokken, waarbij je een stapel moet maken die niet om mag vallen.
  • Touch Hockey FS5(Free): Gratis airhockey variant. Erg vermakelijk. Ook met 2 personen te spelen.
  • File Info: Spreekt redelijk voor zich. Hiermee is op de kaart de file info per regio weergegeven. Alleen navigatie laat nogal te wensen over.
Als er nog andere mensen met goede gratis applicaties zijn, zet ze maar in de comments :D. Er zijn ook op GOT verschillende topics over de Iphone applicaties te vinden.

- De Rest
Er zijn nog meer functies op deze telefoon die eigenlijk vrijwel nutteloos zijn. Je kunt wereldklokken instellen in de ‘clock’ functie. Voor mij niet van belang om te weten hoe laat het is in Bangkok. In de 'clock' functie zit ook een alarm, een stopwatch met ronde functie en een timer. Die laatste 3 kunnen wel handig wezen maar gebruik ik nagenoeg nooit. Je hebt een ‘Weer’ functie die erg rudimentair weerinformatie geeft. Een Youtube applicatie welke ik tot nu toe nog maar 1 keer heb gebruikt, en dat is om te testen. Het werkt, maar is voor mij compleet overbodig. Ook is er een ITunes store en aandelen applicatie. Voor mij zijn beide ook weer compleet overbodig. Ik gebruik beide niet, en heb ze dan ook nog nooit getest. Je kunt deze functies er niet afgooien, of tijdelijk uitzetten. Het enige wat je kunt doen is (als ze je irriteren) ze naar de laatste pagina transporteren.

Stapel Van V3i, Iphone en Xclef

Het Touchscreen
Tot nu toe heb ik zo’n beetje alle functies besproken van de telefoon, behalve degene waar het bij deze telefoon allemaal om draait, het touchscreen. Het touchscreen is, zoals nu al lang bekend is, de enige methode om je telefoon volledig te bedienen. Op de telefoon zelf en op de headset zitten nog een aantal knoppen met een paar simpele functies, maar je doet in principe al het werk op het touchscreen. Dit is inclusief typen, instellen, navigeren, telefoongesprekken aannemen (kan ook met de headset), etc. Daarbij is het dus van belang dat het touchscreen zijn werk goed doet.

Zoals ik al zei is dit touchscreen tot nu toe beter dan wat ik heb gezien op alle andere, onder mijn vingers geweest zijnde mobieltjes en PDA’s. Het reageert vrijwel meteen, met de minste of geringste aanraking. Je kunt met meerdere vingers ‘gebaren’ maken op het scherm, wat voor het navigeren soms benodigd is. Denk dan bijvoorbeeld aan zoomen of tilten in een spel (Mahjong bijvoorbeeld). De Iphone geeft geen feedback als je een knop of functie hebt ‘ingedrukt’ (c.q. aangeraakt), zoals de LG Viewty dat doet. Is wellicht een beetje wennen in het begin dat er geen feedback is van de telefoon tijdens bediening. De kleine hoeveelheid knoppen die erop zitten, geven wel feedback (je voelt de knop ingedrukt worden, en een maximale indruk afstand hebben).

Het touchscreen is hetgeen wat de Iphone definieert, en het werkt perfect. Het scherm reageert snel en accuraat, en je kunt er zelfs heel snel op typen als je goede motorische eigenschappen hebt. Al vergt het typen zelf ook wat leertijd, want je voelt dus ook niet waar de knoppen zijn, en je moet heel goed kijken in het begin om te zien welke knop/letter je nu precies aanraakt. Maar dat went gelukkig heel snel. Oftwel: je kunt vrij snel, vrij snel typen op het scherm.

Accuduur
De accuduur wordt door heel veel mensen als ‘slecht’ bestempeld. Ikzelf vind het heel erg meevallen. Ik gebruik deze telefoon meer dan de V3i. De V3i stond eigenlijk alleen maar stand-by. De Iphone wordt ook als Ipod gebruikt. Ook het aanzetten van 3G of WIFI zijn een aanslag op de accuduur.

De grootste accuvreters zijn toch wel de 3d spellen. Bijvoorbeeld Aurora Feint ziet graag veel stroom, en zal je batterij dan ook in uren ipv dagen leegzuigen. Ik kan meestal een dag of 2 a 3 met de batterijlading doen. Ook is het na de laatste update een stuk beter geworden met het stand-by verbruik van verschillende onderdelen van de Iphone.

Ik heb zelf 3G altijd uitstaan, tenzij ik wil internetten, zodat ik altijd bel via 2G. Dit uitzetten helpt, want de 3G chip is een van de meest dorstige stand-by features.

De Iphone I.C.M. De Computer

Tot nu toe heb ik zo’n beetje alle basis mogelijkheden van het toestel zelf besproken, maar er is nog meer mogelijk. Je kunt de telefoon ook synchroniseren met de computer/Mac.

Ikzelf bezit een Windows XP computer. Ik heb een aparte map aangemaakt om een deel van mijn muziekselectie (voor de Iphone) in te zetten. Ik heb tevens een plaatjes- en fotomapje gemaakt. Waarom? Nou, deze mappen kunnen worden ingesteld in Itunes. Normaal is dit een ware ramp van een programma. Maar voor het synchroniseren van de Iphone met de voorgespecificeerde mappen is Itunes zeer geschikt. Naast de dingen waar ik de Iphone wil synchroniseren, kan je ook nog je agenda en contacts synchroniseren. Let wel dat als je dat laatste doet, bijvoorbeeld met Windows contacts, dat alle mensen in de lijst dan wel dezelfde naam moeten hebben (ook hetzelfde genoteerd), anders staat dezelfde persoon meerdere keren in je adressenlijst, onder een ‘andere’ naam (dezelfde naam, maar dan anders neergezet, of een koosnaam zoals ‘ma’ en ‘pa’).

Stapel Van V3i, Iphone en Xclef

Er zijn meerdere telefoons beschikbaar waarbij dit soort dingen zou moeten kunnen, hetzij zonder Itunes. De telefoons die ik tot nu toe onder mijn vingers heb gehad (Samsung, NEC, zelfs Motorola) wisten altijd het bloed onder mijn nagels vandaan te halen. Het was een ware ramp om de verschillende telefoons te laten communiceren met de computer. De Motorola V3 en V3i hadden een speciaal programma dat de telefoon zou moeten kunnen detecteren en dan zou je er bepaalde dingen mee kunnen doen (back-up maken, etc). Maar dit programma deed het meestal maar 1 keer, liep vaak vast, en weigerde vaak gewoon helemaal te werken (buiten opstarten dan).

Bij de Iphone werkt dit voor het eerst heel gestroomlijnd (tenminste, alleen het synchroniseren zelf, niet het proces van instellen en Itunes aanpassen). Je zet Itunes op je computer, stelt het in, plugt je Iphone in de computer met de bijgeleverde USB-Iphone kabel. De telefoon wordt gedetecteerd, en je kunt dan meteen synchroniseren. Ik raad echter nog wel even aan om eerst door de verschillende tabbladen heen te gaan, en alle instellingen nog even te bekijken voor elke synchronisatie. Het is bij mij namelijk 1 keer voorgekomen dat al mijn 10 gig aan liedjes van de telefoon af werden gegooid omdat Itunes de instelling van de muziekmap had veranderd. Dit was erg irritant. Sterker nog: Itunes ontdoet de Iphone ook van zijn muziek als je de muzieksynchronisatie instelling uitzet! Dit in tegenstelling tot de intentie van het uitzetten van die instelling, en dat is om dat synchronisatie onderdeel gewoon over te slaan en niet om mijn muziek van de Iphone af te gooien. Itunes mag dan wel een goede brug zijn voor de Iphone met de computer, het programma zelf blijft een ramp, vooral als je het wilt instellen.

Itunes wordt ook gebruikt om de telefoon van nieuwe firmware te voorzien. Dit werkt gelukkig wel prima. Itunes download zelf de firmware, en doet vervolgens een update van de telefoon. Dit neemt alleen wel wat tijd in beslag, aangezien het meestal om een ongeveer 200MB installatiebestand gaat.
Ook kan Itunes gebruikt worden om de telefoon te herstellen na een catastrofale fout. Dit heb ik nog niet hoeven doen, maar ik denk dat dit ook wel even z’n tijd nodig zal hebben.

Firmware
Stabiliteit
Ik heb maar zelden een vastloper gehad van de toch wel uitgebreide software op de telefoon. Tot nu toe heb ik 2 keer een harde reset hoeven doen door de home- en bovenste knop een aantal seconden ingedrukt te houden. Het duurde vervolgens wel een tijdje om de telefoon weer opnieuw op te starten, alsof de Iphone firmware zichzelf aan het fixen was. Maar voor alle dagelijkse activiteiten die ik met deze telefoon heb uitgevoerd loopt de software erg stabiel.

Updates
Een keer in de zoveel tijd komt Apple weer eens uit met een firmware update. Hier zit dan over het algemeen een wat bug spray in (om bugs te verwijderen ;)), en vaak ook nog een aantal nieuwe features. Dit is dan ook wel een van de mooiste dingetjes op de Iphone. Als je de telefoon gekocht hebt, heb je dus betaald voor features die je in de toekomst gaat krijgen, en nog niet eens weet dat ze mogelijk zijn op de telefoon. Dit in tegenstelling tot de firmware van de Itouch, waar je wel extra voor moet betalen. Dit zal waarschijnlijk zijn omdat Apple zijn vinger diep in de pap van telefoonaanbieders houdt, en daarmee dus een mooie partij extra geld krijgt. Tenminste, dat vermoed ik. Gratis bestaat immers niet ;).

Maar ik ben wel blij dat de telefoon goed en duidelijk wordt ondersteund. Bij PDA’s is dat al een hele tijd mogelijk uiteraard, maar met de updates van Windows mobile komt volgens mij zelden nieuwe features.

Jailbreaken
Ik weet dat deze telefoon te ‘jailbreaken’ is, waarmee je vele extra functies kan toevoegen, en ook vele dingen kan veranderen, waaronder een aantal van mijn genoemde nadelen. Maar je verliest daarmee wel je garantie, en dat wil ik niet. Daarvoor zal ik hier verder ook niet op in gaan. Informatie over jailbreaken is te vinden op Iphoneclub en GOT.

De prijzen van de Iphone 3G zijn in Nederland zo langzamerhand wel bekend. Er zijn de 3 Iphone abonnementen die voor een heel schappelijk prijsje aardig veel bieden, en dan ook nog een Iphone in je hand opleveren. Alleen wordt bij dit abonnement je geld gestolen na 2 maanden. Alternatieven zijn helaas wel wat duurder, maar hebben het voordeel dat je eeuwig je geld kan meenemen.

Ikzelf heb een Flex 20 abonnement, met als uitbreiding mobiel internetten. Totaal kost dit mij §35,- per maand, waarvoor ik minder krijg aan belminuten en sms berichten dan de I-150 variant. Maar ik kon met dit abonnement vanuit Orange mijn overige beltegoed overnemen, en ik kreeg door dat internet abonnement nog extra korting op mijn telefoon.

Voor de Iphone 3G zwart 16GB heb ik uiteindelijk ongeveer §80,- betaald (ik weet het precieze bedrag niet uit mijn hoofd). Bij elkaar niet het goedkoopste alternatief, maar zoals ik al meerdere keren heb gezegd, ik hou niet van bestolen worden.

Het is ondertussen alweer een aardig verhaal geworden, maar ik wilde zoveel mogelijk voor- en nadelen die ik ben tegengekomen op deze telefoon goed bespreken. En voor de mensen die nog twijfelen ook eens wat dingetjes uitleggen. Veel is er al uit de doeken gedaan op verschillende sites op het internet en youtube reviews.

Ikzelf ben heel erg tevreden over deze telefoon. Het primaire is toch wel dat de Iphone gewoon goed zijn werk doet. Bellen gaat heel goed (zonder 3G), de interface werkt als een zonnetje, de touchscreen is fantastisch en internetten is erg aangenaam voor op een mobieltje. Je kunt verder allerlei eigenschappen aan de telefoon toevoegen d.m.v. firmware of programma’s welke te downloaden zijn in de App Store. En het apparaat voldoet prima als Ipod. Zelfs de samenwerking met de Xp/Vista computer gaat prima met Itunes. Iets wat toch zeker als voordeel genoemd mag worden.

Beter Een Iphone In De Hand....

Maar er zijn toch wel een aantal, vaak irritante, nadelen aan deze telefoon, waarvan de grootste toch wel de beperkte keuze van telefoonaanbieder is. Ik heb dit niet expliciet genoemd in mijn review, maar het is wel een groot nadeel. Ook is het ontwerp niet praktisch, en ik zou zelfs zover gaan om te zeggen dat Apple daarin gefaald heeft. De camera is ook weer van standaard belabberde kwaliteit en er is geen slot voor een geheugenkaartje. Verder zijn er nog een paar softwarematige kleinigheidjes die misschien wel kunnen worden toegevoegd bij een firmware update. Zoals het wegdrukken van gesprekken met 1 druk op de knop, of het met een hoorbaar/voelbaar signaal aangeven van gemiste gesprekken.

Ook over de netwerkaanbieder heb ik nog wat te klagen: het 3G netwerk is nog veel te onontwikkeld en instabiel om er zo veel klanten op te zetten. Ook zeggen dat het niet zo is om klanten mee te trekken vind ik erg fout. Ik snap dat de T-mobile mensen er graag geld mee willen verdienen, maar wees dan wel eerlijk en geef de echte dekkingsfoto aan de mensen i.p.v. de marketingfoto. Gelukkig gaat de kwaliteit van 3G, en de beschikbaarheid wel langzamerhand vooruit.

Alles met elkaar afwegend vind ik het een geweldig apparaat, en ben nog steeds erg blij dat ik deze heb gekocht. Als je zelf zit te kijken om aan te schaffen: loop even naar de T-mobile shop, daar hebben ze soms wel een demonstratie model waar je even mee kan spelen. En mocht je er eentje aanschaffen: koop een goed hoesje om de telefoon te beschermen tegen krassen en andere schade.

Revisies en updates
27-10-2008 : Eerste versie

30-10-2008: 1e revisie
- Spellingsronde gedaan, hier en daar zinnetje veranderd
- Stukje toegevoegd over belspeaker volume
- Stukje toegevoegd over alternatieve headsets
- Hier en daar een opmerking toegevoegd die ook in de comments was gemaakt
- Opmaak iets verbeterd

03-01-2009: 1e update
- Belspeaker volume op drukke plekken
- Aantal applicaties aangevuld
-‘ Gesprekken wegdrukken’ toegevoegd
- Stukje over de ‘Iphone ICM De Computer’ aangevuld, mbt Itunes en synchroniseren.
- Aanpassing voor het stukje over de autocorrectie in firmware 2.2
- Aantal positieve en negatieve puntjes aangepast/toegevoegd.

04-01-2009: 2e revisie
- Phillips Bluetooth stereo headset verwijderd. IPhone ondersteund dit niet
- Sms doorsturen is niet mogelijk, toegevoegd in de tekst, en in de negatieve puntjes.

29-03-2009: Verhuizing
- Afbeeldingen verhuisd van Filefront naar Tweakers.net

Mochten er dingen niet kloppen, zet het AUB in de comments.

Heb jij ook een Apple iPhone 3G 16GB Zwart?

Als je de iPhone met een eigen koptelefoon wilt gebruiken, maar niet de functie van de headsetknop wilt missen, is de Griffin Smarttalk misschien wat voor jou. Dit is zeg maar een kabeltje met het knopje van de iPhone-headset eraan, maar ipv oordopjes gewoon een 3.5mm aansluiting, zodat je je eigen koptelefoon kan inpluggen. Heb twee weken geleden even bij de MediaMarkt geÔnformeerd en die zeiden dat ze ze eind april binnen zouden krijgen. Misschien nuttig om naar te kijken, ik ga er zeker een aanschaffen! (adviesprijs VS = $19,95 geloof ik, dus heel schappelijk). Van Monster zijn er al dergelijke kabels, maar daarmee kan je alleen je telefoongesprek opnemen en beŽindigen en niet de muziek bedienen, waar ik de headsetbediening veel voor gebruik.
Fantastisch!! Dit is precies wat ik zoek, en het ziet er ook nog redelijk uit! Deze gizmo komt zeker weten in een volgende update van mijn review, als ik m kan vinden rond eind april in mijn lokale mediamarkt.

Dank je voor de tip. :D _/-\o_
Schitterende review! Mooi en kritisch. Het corrigeren van je tekst is inderdaad te dominant, men denkt dat een volgende update een optie zal hebben dit uit te zetten. Wat wel zo is, is dat na veel gebruik de telefoon "leert" en je steeds betere suggesties doet, zo type ik nu behoorlijk snel en corrigeert de telefoon mij meer dan eens op een juiste manier. Over het ontwerp valt wel het een en ander te zeggen, zelf heb ik voldoende aan de knop in het snoertje van de earplugs voor controle van o.a. muziek, tenzij je betere wilt dan is het even goed zoeken naar dezelfde functionaliteit. De batterij hoor je vaak als minpunt, echter vraag ik mij dan af hoe vaak jij je batterij hebt vervangen in het verleden, ik nog nooit, misschien alleen om er 1 te plaatsen met meer capaciteit, wat welkom zou zijn ware het niet dat het apparaat dan 2x zo groot wordt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 oktober 2008 22:27]

Dank je voor je compliment! :D

Veel van je vragen/opmerkingen heb ik ook al toegelicht in mijn review. Ik heb al vele aanvaringen gehad met de autocorrectie. Ik weet dat je die kan trainen na een aantal keer typen, maar als je hele vreemde woorden, of vak-codes (van school) moet intypen, en de telefoon gaat elke keer autocorrecties toepassen, gaat dat snel hopeloos irriteren.

Ikzelf gebruik een koptelefoon die ik wat beter vind klinken, en beter op mijn hoofd past. Maar die koptelefoon is geen headset. En heeft ook geen koppen om de iphone te bedienen. En dan zitten er te weinig knoppen op. Er is dus niet aan gedacht dat er wellicht mensen zijn die de headset niet willen gebruiken.

Ik heb gelukkig nog nooit een batterij moeten vervangen, maar ik heb de batterij wel meerdere keren eruit moeten halen. Maar dat lag meer aan het ontwerp van de Motorola telefoons. Helaas is niet niet verwijderbaar zijn van de batterij gelijk gekoppelt aan de levensduur van de telefoon. Veel mensen zullen de iphone vervangen als de batterij bijna dood is. Dit vind Apple natuurlijk niet zo'n probleem, want zij hebben dan al de volgende versie van de Iphone. Daarnaast is het ook irritant als je jouw telefoon weken kwijt bent voor iets dat andere telefoons binnen 2 minuten kunnen. Ik zie dit dus toch als een groot nadeel, zelfs als het niet het altijd van belang is.

De grootte van het apparaat is compleet afhankelijk van hoe je ontwerpt. Ik snap dan ook niet waarom de batterij van de iphone helemaal 'onderin' de telefoon ligt (als je de achterkant openmaakt), haast niet bereikbaar. En je kan de telefoon ook haast niet openen. Je kan dat ook anders doen, zoals de Motorola series dat goed laten zien (ook al is die niet direct 1 op 1 een vergelijking)
Goede review!

Ben het grotendeels met je eens. Ben van een mda vario overgegaan op de iphone en verrast door het gebruikers gemak.
Het ''bestolen'' worden wat je beschrijft heb ik meer met het feit dat ik amper 3g kan gebruiken, t-mobile neemt je daar wat mij betreft bij de neus. Ik hoop dat ze het netwerk gaan verbeteren.Ik heb net als jij 3g 95% uitstaan.
Doch is dit een iphone review en aan de iphone heb ik nog niet veel minpunten kunnen ontdekken.
De ipod functie, ik moet zeggen dat het me meevalt, sinds de 1ste gen ipod nano is het geluid verbeterd maar haalt het nog altijd niet mij mijn oude trouwe iriver h120.

Kwa accu, spelen met de iphone slurpt de accu sneller leeg dan ik verwacht had, misschien was de accu in mijn vario gewoon beter maar van om de 3 a4 dgn op de vario zit ik met de iphone aan amper 2 dgn voor hij aan de lader moet, ook met 2g.

Ondanks deze kleine minpunten neem je dat voor lief, want de gebruikerservaring is geweldig.

Ow nog een ding, itunes, love it or hate it. Ergens irriteert het me dat je het ''moet'' gebruiken, aan de andere kant tjah even wennen en het werkt prima. Mij irriteert het voornamelijk dat itunes niet echt een lichte applicatie is die op je pc services vereist die constant draaien.

Goed on topic 5 sterren hoor krijg je voor je goede review
Goede review!

Ik heb niet zo'n enorm probleem met het feit dat het netwerk nog ontwikkeld moet worden, maar t-mobile is gewoon niet eerlijk geweest. Om eerlijk te zijn zag ik een hoop van deze leugens aan het begin al aankomen. Het zal nog een aantal jaren duren voordat het 3g netwerk op volle sterkte is (het is immers opkomende technologie). Gelukkig is het wel al goed genoeg om op te internetten, zodra je ontvangst hebt. En dat is toch wel de primaire functie van 3g op dit moment. Bellen kan prima via 2G
De minpunten die ik heb opgenoemd zijn dan voor het grootste deel ook op te lossen met software upgrades. Maar er zijn wel een aantal grotere nadelen in het lijstje, zoals het onpractische ontwerp, het missen van een paar knopjes, etc.
Kan ook liggen aan de koptelefoon. Ik hou helemaal niet van die kleine oordopjes, dus ik vermijd ze dan ook. Ik vind de ouderwetse schelpjes (al dan niet met zo'n koptelefoonbeugel achter je hoofd ipv erop/eroverheen) toch vele malen beter klinken. Plus dat ze als extra voordeel hebben dat ze in de koudere dagen ook gelijk dienst doen als oorwarmers. ;)
Als je er niet veel mee doet, dan valt het batterijverbruik wel mee. Nu in de vakantie haal ik wel een aantal daagjes standby (snachts uit). Maar zodra ik spellen ga spelen, of de ipod functie gebruik, gaat het iid een stuk harder met de batterij. Met als toppunt toch wel (zware) spellen. Probeer Aurora Feint eens. Leuk spel, maar je hoort nog net geen slurpgeluiden uit je iphone komen.. Half uurtje spelen in de trein is duidelijk merkbaar op je batterij indicator
Helemaal mee eens. :)
Een aantal van Itunes processen kan je uitzetten (als je het alleen gebruikt voor je iphone). Bijvoorbeeld in Start->run-> msconfig:
- startup tab:
'ituneshelper.exe' kan uit
'qttask.exe' zet itunes nog wel eens opnieuw aan. Laat maar staan dus.
- services tab:
'ipod service' kan uit
'bonjour service' kan uit
'mobiel apple apparaat' --> AANLATEN!! Anders detecteerd Itunes je Iphone niet meer.

Voor de rest staat Itunes bij mij op 'Heel-erg-uit' Alleen quicktime mag zo nu en dan zijn kunstje laten zien. Voor de rest mag Itunes van mij niks. Als ik Itunes eraf kon gooien: graag.
Maar eerlijk is eerlijk, de samenwerking van Itunes met Iphone en Xp is prima. Dat is bij vele mobieltjes wel anders (naja, mobiel vs XP dan...).
Goed on topic 5 sterren hoor krijg je voor je goede review
Ik dank de uwen!
Ik heb itunes ook gestripped op zelfde manier als jij, als pc onwetende heb je helaas wel 4 a 5 processen draaien die je niet nodig hebt, en maar trager worden. Als Itunes werkt met alleen applemobiledeviceservice waarom heb je de rest dan nodig he!?
(lang leve autoruns ;))

Kwa kopteefoon, de bijgeleverde is niet eenvan de slechtste, ik gebruik me sennheiser cx300 erbij, en dan vergelijk ik met me h120. En die is dan stuk beter kwa geluid.

Verder zijn we het aardig eens hoor ;)
Deel je mening niet over missende knoppen, ik mis ze(nog)niet nml.

Leuk dat je zo reageerd op mijn reply trouwens! :*)

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 29 oktober 2008 18:52]

(lang leve autoruns ;))
De nieuwe features die Apple verzint om te laten zien dat ze de boel nog steeds aan het doorontwikkelen zijn. Maar ipv de functies in 1 proces te stoppen, starten ze vele processen op. Maar wat ik helemaal niet inzie, is waarom heel veel van die processen moeten opstarten met windows, ipv opstarten met Itunes (en afsluiten natuurlijk). Dat zou toch een stuk logischer zijn.
Ik gebruik de koptelefoon die ik eerst met mijn Xclef gebruikte, namelijk een Philips koptelefoon, verkrijgbaar bij bol. Zit lekker en geeft vrij aardig geluid. Daarnaast kan je m opklappen, dus past makkelijk in je binnenzak.
Verder zijn we het aardig eens hoor ;)
Deel je mening niet over missende knoppen, ik mis ze(nog)niet nml.
De knoppen mis is ik omdat de iphone in mijn zak zit als ik ipod functie gebruik. Als ik dan snel op pauze wil drukken, kan dat niet, want ik heb daar geen fysieke voelbare knop voor. Ik ben nog aan het kijken of ik daar niet wat voor kan verzinnen...
Leuk dat je zo reageerd op mijn reply trouwens! :*)
Tuurlijk. Altijd de fans tevreden houden, toch? :D
Mooie uitgebreide review :*)

Dat je een extra knop mist voor het pauzeren van je muziek kun je wellicht oplossen door je Home-knop in te stellen op de iPod.

Dit kan via Instellingen > Algemeen > Thuisknop > iPod + iPod-knoppen

Wanner je nu tijdens het afspelen van muziek "dubbelklikt" op je home-button verschijnt er een menuutje met volume, volgende, vorige en ook pauze/play.

Wellicht heb je er wat aan ;)
Mooie uitgebreide review :*)
Dank je!

Dit kan via Instellingen > Algemeen > Thuisknop > iPod + iPod-knoppen

Wellicht heb je er wat aan ;)
Een hele handige functie. Ook meteen ingesteld. Maar het lost nog steeds dat knoppen probleem niet op. Het gaat namelijk om de knoppen die je gebruikt als je de iphone in je zak hebt zitten, en er niet elke keer uit wilt of kan halen als je even de muziek wilt pauzeren. Misschien moet ik eens gaan zoeken naar zo'n losse headset tussenstuk voor de koptelefoon. Alleen krijg je dan zo'n enorme kabel aan je iphone hangen.
Hiervoor heb je nog het volgende. De meegeleverde headset, of enig andere headset welke compatible is in de vorm van het in het bezit zijn van een microfoon, kun je gebruiken voor:
- Eťn keer klikken op de microfoon voor pauze;
- Dubbelklik op de microfoon voor nummer verder;
- Drie keer klikken op de microfoon voor nummer terug.
Ik heb het gezien. Daar ben ik nu dus naar op zoek, een goede vervanger voor mijn koptelefoon.

EDIT: Bedankt voor de tip Fab1Man. Maar dat is niet het type wat ik zoek. Ik heb in Revisie 1 van mijn review dus ook een stukje toegevoegd voor vervangende headsets, en ik zoek een headset vergelijkbaar met wat ik nu heb, zoals bijvoorbeeld de Sennheiser MM30 (PDF).

EDIT 2: die dingen zien er wel heel strak uit op de productpagina. :D

[Reactie gewijzigd door Thy King op 30 oktober 2008 17:22]

Ik heb de VModa-Vibe Duo's, misschien een goede tip?
Mooi maar daar is de prijs ook behoorlijk naar :D

Vindt de Gunmetal Rouge wel mooi
Zit al een tijdje te denken aan de iPhone, enige minpunt voor mij is de batterijduur. Verwend door Nokia modellen 8210, 6310, 6020 met bijbehorende standby tijd van bijna 2 weken is 2-3 dagen wel wennen.
Aan de andere kant zijn apps als agenda, kalender, mail en photo voor mij perfect om bij me te hebben.
Zeer goede review... ben al bijna over de streep :P

ps. ben ook al jaren 'trouwe' klant van orange. Net gekeken naar Flex 20 maar prijs p.m. is bijna het dubbele! Ik ben er nog niet uit wat het voordeligst is.
Heb je nog korting gekregen omdat je al tijden klant was?

[Reactie gewijzigd door Julius-C op 30 oktober 2008 17:21]

Als je de batterijduur vergelijkt met verschillende andere 3g telefoons, dan valt het allemaal best mee. Als je het gaat vergelijken met non-3G telefoons, dan is het idd een heel ander verhaal. Maar je hoeft 3G niet te gebruiken, je kan binnenshuis ook WLAN gebruiken.
Heb je nog korting gekregen omdat je al tijden klant was?
Flex 20 is idd een stuk duurder dan wat orange bood voor dezelfde prijs. Maar dit doen ze uiteraard expres om mensen naar de 'jat'-abbo's te lokken. Al moet ik zeggen dat de Iphone abbo's best wat bieden, ondanks dat ze van de 'jat'-variant zijn. Daarnaast heeft Orange nooit echt veel aan netwerk ontwikkeling gedaan, en dat doet T-mobile wel. Daar zitten natuurlijk ook een deel van de hogere kosten in.

Je krijgt idd minder dan je gewend bent van Orange, maar je mag het tenminste wel houden. Een ander alternatief is dat je 700 euro bij elkaar gaat schrapen (of soms zelfs meer) en dat je kijkt of je m simlock vrij op de kop kan tikken.

Ik kreeg de extra korting omdat ik (naast flex dus) ook een 2 jarig internet abbo heb genomen. Dat geeft dus een extra korting op je toestel van uiteindelijk iets van 80 euro (in die buurt).
Zeer goede review... ben al bijna over de streep :P
Dank je voor je compliment :*). Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust.
Wat een geniale review!
Klasse.

De reden dat je bij 1x drukken alleen jou telefoon op stil zet, is zodat de beller niet door heeft dat je weggedrukt wordt.
De telefoon gaat gewoon over naar de voicemail na een x aantal keren overgang, en je kan achteraf zeggen;
Ik had het niet in de gaten.
Met 2x drukken (direct wegdrukken) hoort de beller een klik en weet hij/zij dat ze weggedrukt worden :)
Kan bij vriendinnetjes/ouders/kantoor wel eens handig zijn.
Dank je voor je compliment :)

Er was al iemand voor je die dezelfde observatie maakte. Maar ik vind het nogsteeds gewoon vreemd. Als jij niet wil/kan spreken, dan heb je toch gewoon het recht om het gesprek af te breken. Als mensen daar moeite mee hebben, dan moeten ze (mij) niet bellen. :)
Het is wel bekend dat de Iphone zelf ook wel eens moeite heeft met 3G. Maar het is ook wel bekend dat T-Mobile zelf heeft toegegeven dat de dekking van het 3G netwerk een stuk slechter is dan dat ze via het marktetingplaatje lieten merken. Het is vanuit die (door T-Mobile zelf bevestigde!) kennis niet zo'n hele grote sprong naar mijn kritiek dat T-Mobile dit expres heeft overdreven. Ze hebben immers zelf het plaatje als dekkingsreferentie vrijgegeven. Simpel gezegd: ze hebben dus bewust glashard gelogen over de dekking en capaciteit van hun netwerk.

Als je dat koppelt aan de grote hoeveelheid klanten die erbij zijn gekomen door de Iphone, zijn de 3G netwerken (die in de grote steden actief zijn) sneller overbelast dan de 2G netwerken, die aardig wat extra activiteit kunnen opvangen. Het bestaat immers al vele jaren.

Er mag dan welliswaar niks mis zijn met de kwaliteit van de producten die T-Mobile gebruikt voor zijn 3G netwerk, dat zegt nog niet dat hun netwerk daarmee goed werkt. Feit is dat het 3G netwerk nog niet geschikt is voor (-in grote getalen-) mobiel bellen (gebaseerd op mijn ervaringen).

Er is geen enkel probleem met verminderd ontvangst door het nog opbouwen van het netwerk of opstartproblemen, etc. Maar er is absoluut wel een probleem met (voor-)liegen.

Het is geen flamen als het gebaseerd is op feiten...
De firmware update verandert alleen het aantal weergegeven balkjes :-P hier thuis is het aantal balkjes van 1 a 2 naar helemaal vol gegegaan, alleen als ik via de field test app (standaard niet beschikbaar maar alleen met een launcher) kijk zijn de ontvangst waardes niet verbeterd.

Verder merk ik echt wel dat tmobile op veel plekken geen / slecht bereik heeft waar andere providers nergens last van hebben. (zelfs als je geen 3g gebruikt!)

ontopic:
Mooie review

[Reactie gewijzigd door martijnve op 27 oktober 2008 23:38]

Zo'n enorme lap tekst en bij Positieve eigenschappen: 'leuk ding' :+

Edit: Aha, ik snap em ;-) Wat betreft de review, want daar gaat het natuurlijk om, zeer uitgebreid en zonder slap te gaan lullen, een hele prestatie. Voor mij als iPhone-gebruiker zeer herkenbaar, en je herinnert me eraan dat ik mijn review ook eens moet gaan editen O-) .

[Reactie gewijzigd door Supremes op 28 oktober 2008 11:18]

Preview status was uit.. Dit was nog ff testen.. Achter de schermen kan dat soort humor geen kwaad natuurlijk. Maar ja, er ging dus iets mis.

Edit: De reden dat het zo'n verhaal wordt, is omdat de Iphone zo'n veelzijdig apparaatje is. Voordat je zo'n beetje alles hebt besproken, zit je zo aan een hele lap text. En zelfs nu ben ik nog een aantal grote dingen 'vergeten', zoals die acceleratiemeter, hoesjes en accessiores, docks, etc. Maar dan wordt het er niet korter op :D

Nog bedankt voor je compliment! :)

[Reactie gewijzigd door Thy King op 28 oktober 2008 12:51]

Hij schiet soms van previewstatus af op het moment dat je een of meerdere foto's toevoegt en hij blijft hangen op een foto vanwege bijv bestandsgrootte of resolutie.
Leuke review, alleen zijn je pro's en je con's wel erg kort, ook nog even de afbeeldingen controleren? ^^
De preview status was ineens uit...?? Ik was nog aan het bewerken, vandaar de oncomplete uitrusting van dit review.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 27 oktober 2008 19:47]

Een review in mijn ogen zeker 5 sterren waard.