Asus P5QL Pro Review

Hammer 27 oktober 2008, laatste update op 27 oktober 2008, 7.521 views

Asus P5QL Pro

Pluspunten

• PCIE-X16-2.0
  • HD Audio SPDIF out
  • kosten-baten
  • Q connectors- maken het mogelijk heel gemakkelijk de reset- en powerknop en pc speaker aan te sluiten.

Minpunten

• Formaat ivm. de DDR2-sloten (dit zou positief kunnen zijn voor bijv HTPC)
  • geen 2x PCIE x16
  • geen firewire (ik heb m niet nodig, maar kan me voorstellen dat dit door sommigen gewenst is)

Layout Score: 2

260GB HDD Sata
Allesbrander Sata
520W Thermaltake powerstation PSU m. cablemanagement

Algemene indruk

Wat een klein doosje zeg; als je de DQ6 serie van gigabyte gewend bent, is dit wel even wennen hoor! Maar goed, de doos bevat wel de belangrijkste info, zoals FSB1600 (oc) Express gate, quick connectors, 1066Mhz DDR2 ondersteuning, PCI-E x16 2.0 en de gebruikte chipset P43 ism. ICH10. Er zou ook een zgn. EPU-chip opzitten, maar ik ben bang dat ik hier geen gebruik van zal maken ivm. overclocken. De doos eenmaal geopend, is ook het formaat moederbord een beetje aan de kleine kant. De plank dient, in plaats van met 9 schroeven slechts met 6 schroeven bevestigd te worden op de mobo-tray; ik mis dus een cm. of 4 aan moederbord. Er zit een driver-CD bij, de nodige kabeltjes, een boekje en de o-zo-handige Q-connectors. 1 van de redenen voor mij om voor asus te kiezen, zijn deze connectors. De PCB heeft een zwarte/ heel erg donkerbruine kleur, die mij wel aanspreekt.

Aansluitingen en layout

Het eerste wat opvalt, is dat de 24pins voedingskabel niet helemaal rechts zit, tpv. de IDE aansluitinge, maar meer bij het IO-shield in de buurt. Nu heb ik gelukkig mijn voeding bovenin de kast zitten, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je de voeding onderin hebt zitten, je problemen kunt krijgen met je GFX-kaart, en je kunt deze kabel in dat geval dan ook heel moeilijk wegwerken. Er is ook geen front-audio aansluiting op het plankje te vinden. Voor mij verder geen probleem, want ik gebruik een USB poort aan de voorzijde voor mijn headset; dit werkt icm. de HD Azalia geluidschip overigens probleemloos.

Aan de achterzijde zijn de reguliere aansluitingen te vinden, zoals audio ( inkl. digitale coax aansluiting!) 6x USB, PS2 voor tobo en muis (mogen van mij overigens langzaamaan wel eens vervallen; kan dat geld in een iets modernere aansluiting) en een gigabit lan aansluiting (een 2e hiervan bijvoorbeeld).

Theoretisch is het mogelijk om op dit mobo 16GB aan DDR2 geheugen te plaatsen. 4x4GB dus. Naja, vooralsnog ontgaat het nut van deze hoeveelheid aan geheugen mij even, maar in de toekomst (als dit plankje al perkament is en DDR3 waarschijnlijk alweer vervangen door DDR4) heb je hier dus nog wel even genoeg aan. Ik heb er 2x2 GB aan Reapers ingeprikt. Saillant detail: Als ik er nog 2x2 gb aan geheugen aan zou willen bijprikken, dan kan ik reapers bijvoorbeeld al vergeten ivm de hoogte van de heatspreaders op dit geheugen. De DDR2-sloten zitten zó dicht op de 775 socket, dat het onmogelijk wordt een iets grotere aftermarket koeler ( in mijn geval de freezer 7 pro) icm. het meest linker geheugenbankje te gebruiken. Dit resulteerd in mijn beoordeling dan ook in een 'slechte' layout. Dit had MI een stuk beter gekund.

Goed, verder zijn er 6 sata aansluitingen op het bordje te vinden, en dat is voor mij ruim voldoende.
Of een raid-setup mogelijk is weet ik even niet zeker, en omdat ik hier verder nog nooit gebruik van gemaakt heb interesseerd dit mij ook vrij weinig. Ik zal hier nog op terug komen als ik de handleiding gevonden heb :).

Aansluiten, powerup, bios

Het aansluiten verloopt probleemloos; op reeds eerder genoemde eventuele moeilijkheden na, is alles gemakkelijk aan te sluiten. Er zouden wel wat problemen kunnen ontstaan als je de GFX-kaart zou moeten demonteren, omdat je bijna niet aan het pinnetje komt om deze te releasen; dit zit namelijk zo kort op de SB-koeler, dat je erg dunne vingers moet hebben om hier fatsoenlijk aan te kunnen.
Ook het booten verloopt zonder problemen; komen we in het bios.
Het bios is vrij standaard, echter voor ¤75 krijg je een vrij uitgebreid overclockmenu; had ik eigenlijk niet verwacht. bijna alles is in te stellen. Voltages, Timings, FSB-snelheid.. Doet niet onder voor een zgn. Overclockersboard. Het verschil zal m wel zitten in de max. FSB. Kom ik op terug.

Express gate is een geinige feature, dat toestaat je binnen 5 seconden na reboot op internet te krijgen. Je hoeft niet eens in windows meer! Dus bij een windows crash ofzo natuurlijk ideaal; zou je bijvoorbeeld een eventuele oorzaak voor de crash kunnen googlen. Verder is het dus ook mogelijk om je hotmail ofzo even snel te checken, zonder dat je op een systeem-reboot hoeft te wachten. Handig, handig.

Overclocking

Tsja, mijn hardware is reeds genoemd, dus ik skip meteen naar de resultaten:
Een beetje teleurstellend was de max. FSB: met het voltage op auto, ervan uitgaand dat het bios aan de hand van de FSB-snelheid navenant het voltage aanpast : 411Mhz. Dit resulteert dus voor mij in een overclock van 2850Mhz (multi op 7), met het geheugen op 822Mhz- 1:1 met de FSB. voordeel is wel dat de timings van de reapers nu iets strakker kunnen; deze draaien nu 4-4-4-12 op 2V. De specs van de reapers: 1066Mhz, 5-5-5-15, 2.2V. Mijn CPU is een B3 stepping, waardoor deze boven de 2900Mhz meer V benodigd, en dan te warm wordt. Ik vind het prima; voor een budget game pc-tje kan het nog goed mee, en alle moderne spellen draaien er vrij aardig op; Crisis met alle toeters en bellen daargelaten ^^ Door de lage FSB verdient het bordje een nipte voldoende voor overclocking; de uitgebreide bios settings maken een hoop goed, en voor de beginnende overclocker zijn de mogelijkheden MI voldoende.

Gematigd positief; Voor ¤75 krijg je een aardig plankje, zeer stabiel en van alle moderne gemakken voorzien. Een P43 / ICH10 Chipset, een PCI-E x16 2.0 poort, 2 PCIx1 poorten en 3 'standaard' pci-poorten en een heleboel USB aansluitingen. Nadeel is wel dat er geen 2e x16 poort is, dus CF is met deze plank niet mogelijk. De bijgeleverde software werkt prima, de drivers werken perfect en bios-updaten is kinderspel. Kortom, een leuk plankje voor weinig geld. Overigens, CPU-z ziet een P45 chipset; zal wel een wat uigekledere chipset zijn dan, deze P43. Ik denk dat dit plankje het ook prima zou doen in een HTPC, ook door het kleine formaat.

Heb jij ook een Asus P5QL Pro?

Heb je de Northbridge al aangeraakt? Wordt die bij jouw ook bijna kokend heet? Ik heb de P5QL-E de iets betere variant er van. En de Northbridge is bijna gevaarlijk warm.

Ik heb zelf de P5QL-E en een vriend van mij waarvan ik de PC gebouwd heb heeft de P5QL Pro.

En ik ben het met je eens over de ATX kabel. Persoonlijk zou ik dat ook nog bij negatieve eigenschappen zetten. Voor de rest simpel. Maar wel een hele karige pakket. Weinig Sata kabels en dergelijke. Zat er volgens mij 2 bij de P5QL Pro. De P5QL-E had er volgens mij iets van 4.
De northbridge wordt inderdaad vrij warm; een graadje of 60 schat ik? Het koelblokje dat erop zit is ook aan de kleine kant, mja, t is dan ook geen écht overclockbord. Ik moet everest nog installeren om de werkelijke temperaturen te kunnen zien; Ik zal de resultaten hier posten :)

De ATX kabel heb ik even niet als negatief aangemerkt omdat het mij persoonlijk niet uit maakt; ik heb mijn voeding bovenin zitten en de randen naast mijn window dekken de kabel netjes af^^
60 graden lijkt mij nog vrij frisjes. Kan je langer dan 10 seconden de NB aanraken? De P5QL-E heeft een iets grotere block, maar zelfs dan is 5 seconden toch echt ongeveer max dat ik dat ding kan aanraken. Ik heb een passief gekoelde videokaart die ik tijdelijk gebruikt, en die geeft ongeveer 70 graden aan. Voelt ongeveer even warm aan als de Northbridge.

En idd, niet echt een goede overclock bord, northbridge koeling laat wat te wensen over.

Overigens prima bordjes van Asus voor gewoon desktop gebruik, voor een tweaker schiet de koeling misschien wat te kort.
Nogal wat probleempjes gehad!!

- Bij installatie was een biosreset nodig om de boel te laten booten. Dacht dat het aan het bord lag, omgeruild, niet dus. Kost je weer een dagje bouwen en heen en weer rijden , zeuren etc. Belachelijk!

- Express Gate werkt helaas niet: ondersteunt nl geen wifi. Dat zit geloof ik wel in nieuwe laptops (dus het kán wel!) . Bij dit mobo niet dus.

- 4 x 1 gb werkt alleen als je het NB voltage opkrikt naar 1.4 (dominator 8500)!! Daarvoor moetje je wel je bios flashen.

- Kom ook niet veel verder dan 400. Helaas. mijn c2d e 6300 klokt nu 2.81mhz.

- Je kan met geen mogelijkheid 2 apparaten op de ide kabel aan de praat krijgen. Heb het opgegeven. Als je er 2 koppelt wil hij soms booten maar vaak ook niet(!)
Als je (nog) maar 1 ide apparaat gebruikt is het geen punt. Die ide aansluiting zit wel heel onhandig.

- De Q connector is handig, maar ik moest wel aan het buigen om de power led erin te proppen . Da´s toch jammer....

Positief:
- Dit bord heeft 3 gewone PCI poorten. Ik gebruik een wifi netwerk kaart een SB audigy en een pci 2 insteekkaart. Die laatste 2 kán je missen maar ik ben er aan gehecht. Snap niet waarom de meest borden zo zuinig zijn met PCI.

- Bij een mislukte overklok schakelt hij vrijwel automatisch weer naar een oude bios instelling. Met een beetje mazzel heb je alles nog zoals het was, maar boot hij alleen in het begin even op default, bij heftige crashes gaat hij helmaal terug. Batterij verwijderen is gelukkig niet nodig (moest ik bij mijn MSI bord wel steeds).
Ik vind zowiezo de flash utilities van asus beter dan van andere merken. Beetje kwestie van smaak.
Grappig, heb het bord er vanmiddag ingezet en ik heb ook de Arctic Freezer 7 Pro. Gaat prima samen met mijn 2 bankjes OCZ Reaper (ja, die hoge), al zit er niet veel ruimte tussen.

Het lukt alleen niet als ik de koeler in de richting van de geheugenbankjes richt, maar ik neem aan dat je 'm naar onder richt... Vind ik dus een non-argument in je review :)
2 bankjes is geen probleem, probeer het eens met 4 bankjes ;)
Leuke review om te lezen, toch heb ik een opmerking.

Je zegt dat er geen frontpanel audio connector op zit, maar die zit er wel degelijk. Namelijk geheel linksonderin (AAFP)

Heb zelf nog de volgende opmerkingen over het mobo:
- De atx aansluiting, gewoon erg onhandig geplaatst. De kabel moet nogal raar voorbij mijn cpu. Ik had dat ook liever op een gewone plek gezien, zoals geheel rechts.
- En geen raid, ik had al 2 identieke hardeschijven gekocht, blijkt hij niet over RAID te beschikken, had ik persoonlijk wel verwacht bij dit moederbord, maar dan had ik dat zelf maar beter op moeten zoeken.
- Ook ik mis de firewire, heb nu een pci kaartje er in, maar toch.