Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 652 Review

TweakedTea 23 november 2013, laatste update op 23 november 2013, 568 views

Cooler Master Silencio 652

Pluspunten

• Veel ruimte voor de nodige Hardware.
  • Geluidswerende zijpanelen.
  • SD Kaartlezer aan de bovenzijde.
  • Genoeg ruimte voor de nodige koeling.

Minpunten

• Veel plastic aan de voorzijde/bovenzijde.
  • Ruimte achter de moederbord tray aan de kleine kant.

Introductie:

Een goede maand geleden heeft Cooler Master de Silencio 652 gelanceerd. Zelf ben ik al eigenaar van een Silencio 550 geweest. Een kast die mij voornamelijk zeer aansprak vanwege de stilte en zijn strakke design. Ruben bood mij aan deze kast uitgebreid te mogen testen, uiteraard heb ik deze kans met beide handen aangepakt.

Bedankt Ruben van Cooler Master voor deze behuizing!

Bouwkwaliteit:

Met de bouwkwaliteit van deze Cooler Master kast is niets mis. Net zoals de Silencio 550 komt deze kast in een grote doos met de nodige informatie op de buitenkant. Na het uitpakken stond ik toch wel eventjes te kijken van de omvang van dit monster! Dit had ik totaal niet verwacht. Na het verwijderen van het nodige verpakkingsmateriaal stond hij daar toch mooi te glimmen op de keukentafel. Het verwijderen van de zijpanelen ging toch niet zoals gepland, ik liet een van de panelen bijna vallen. Jezus wat zijn deze zijpanelen zwaar! De zijpanelen en het deurtje aan de voorkant zijn bekleed met geluidswerend materiaal, dit geeft als resultaat; een zeer stille kast. De kast bestaat uit veel modulaire delen, zo zijn de PCI plaatjes te monteren/verwijderen d.m.v. tumbscrews. Aan de bovenkant zit een strak afgewerkt plastic/kunststof paneel dat is te verwijderen door deze naar achter te schuiven, hier onder zit een geperforeerd paneel dat op de zelfde manier te verwijderen is. Na het verwijderen van deze panelen is er een groot gat te zien waar twee ventilatoren geplaatst kunnen worden. Deze plek is namelijk speciaal ontworpen door Cooler Master om een radiator te monteren. Het verwijderen van de HDD kooien is zeer makkelijk, er is geen schroevendraaier nodig om je HDD of SSD te plaatsen, je schuift je HDD/SSD er zo in! ( Deze kooien zijn tevens modulair er kan d.m.v. een simpel duwtje gewisseld worden tussen 2,5'' en 5,25'' ).

Koelmogelijkheden:

Daar is geen gebrek aan! Vergeleken met de Silencio 550 is dit een wereld van verschil. Standaard komt de kast met een 180MM en een 120MM ventilator. Voor de standaard gebruiker meer dan genoeg. Aan de voorzijde is plaats voor twee 120MM/140MM of 180MM ventilatoren, dit laatste zie je niet zo vaak voorkomen! Aan de bovenzijde is plaats voor twee 120MM/140MM ventilatoren of een 180MM/200MM ventilator. Aan de achterzijde is plaats voor een 120MM ventilator. Om alles nog koeler te krijgen kan er zowel in het zijpaneel als op de bodem naast de voeding een 180MM. Op de middelste HDD kooi kan ook nog een 120MM ventilator geplaatst worden. Zo dat was een lap tekst! Deze kast heeft gewoon te veel mogelijkheden betreffende koeling. Dit heeft wel weer als voordeel dat alle ventilatoren lekker rond de 900-1000 RPM kunnen draaien en er toch een flinke airflow aanwezig zal zijn.

Vormgeving:

Net zoals de Silencio 550, zeer strak! Ik vind het mooi dat het nieuwe front ook doorloopt in de bovenkant. Ik hou zelf wel van dit strakke design. Deze kast mag er zijn, maar het is niet een speciaal design dat de komende vijf jaar nog uniek zal blijven.

Installatiegemak:

Zoals eerder aangegeven maakt de kast gebruik van twee HDD kooien. Hier haal je zonder moeite een bay uit en schuift je HDD/SSD er zo in. De 5,25'' bays zijn ''toolless''. Alle panelen zijn eenvoudig los te halen. Veel rubberen plaatjes en strips waardoor de boel niet gaat trillen. Alles is binnen handbereik en geen lastige hoeken of plekken waar niet goed bij te komen is. De cablemanagement is erg makkelijk, alleen is de ruimte achter de moederbord tray erg krap. Dit kan wel eens voor problemen gaan zorgen bij het kruisen van kabels. Er is zeer goed te werken met deze kast.

Modbaarheid:

Door het strakke design is er voldoende plek voor een modificatie. De zijpanelen zijn van staal, dit is dik genoeg om een beetje zaag terror aan te kunnen. Zelf heb ik de HDD kooi gemodificeerd door een hoekje weg te vijlen, mijn kabels bogen naar beneden bij het sluiten van de kast wat zorgde voor een hoop geklungel bij het vast zetten van het zijpaneel. Ik verbouw niet snel een kast, maar deze kast heeft genoeg kracht om een dergelijke modificatie aan te kunnen.

Prijs:

Zelf stond ik te kijken van de prijs, in deze prijsklasse zijn namelijk veel concurrenten zoals Corsair en Fractal Design. Deze kast kost momenteel +- 87 Euro. Zelf vind ik deze prijs eigenlijk een beetje aan de lage kant, deze kast kan best concurreren met de +-100 Euro klasse. Niets op aan te merken!

Conclusie:

Een zeer goede kast voor weinig centen! Er is niets mis met deze kast, ik zie dan ook graag een opvolger komen met nog meer mogelijkheden, want er valt een groot gat tussen de Silencio modellen. Persoonlijk zou ik de Silencio 550 en 650 opzij zetten en gaan voor dit model, de prijs/kwaliteit verhouding is namelijk top!

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 652?