Raspberry Pi model B (512MB) Review

Roboafca 21 november 2013, 5.110 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Pluspunten

• Prijs - kwaliteit
  • HD video zonder problemen
  • Sneller dan verwacht
  • Stil
  • Veel mogelijke Operating Systems

Minpunten

• Kabels komen alle kanten uit
  • Geen wifi ondersteuning
  • Geen Windows ondersteuning

Layout Score: 5

Ik denk dat ik hier weinig over hoef te zeggen. Voor 35 euro ligt er tegenwoordig als een Model B op je bureau. Prijs is prima, niks mis mee.
Helemaal voor de kwaliteit die het levert!

Prestaties

Met een 700 MHz ARM11 (ARMv6) processor is het een prima ding waar je voldoende mee kan doen. Het is natuurlijk geen vervanging van een normale desktop maar zeker een goeie aanvulling.

Met een beeld dat tot 1080p kan gaan ben ik zeer tevreden over de Raspberry Pi. Een HD filmpje draaien heeft dan ook voor geen problemen gezorgd.

De compatibiliteit van de Raspberry Pi met bijvoorbeeld toetsenborden en muizen heeft mij eigenlijk verbaasd. Ik heb meerdere toetsenborden en muizen / all-in-one keyboard&muis aangesloten en allemaal werkten ze zonder problemen. Ook hier erg tevreden over.

Helaas kan er geen Windows op de Raspberry Pi ge´nstalleerd worden. Alleen verschillende versies van Linux zijn hier op mogelijk. Bijvoorbeeld:
-> XBMC voor Raspberry Pi
-> Wheezy
-> MinePeon (Bitcoin Mining OS)
-> Kali Linux (Voor de hackers onder ons)
Deze zijn zeer gemakkelijk op een SD card te zetten. Want dat is waar de OS op moet staan.

Zelf raadt ik aan om minimaal 4GB te gebruiken. 8GB is nog beter natuurlijk.
En dan heb ik het niet over de merkloze SD card. Neem er eentje van SanDisk bijvoorbeeld. Betaal je misschien iets meer, maar weet je zeker dat je een goeie hebt.

Benodigdheden

-> Ethernet kabel (Zit geen wifi op)
-> Raspberry Pi case
-> SD card
-> Voedingadapter
Al deze bovenstaande dingen + de Raspberry Pi zelf moeten te krijgen zijn voor rond de 80 euro totaal.

Voor 80 euro een prima computer die gebruikt kan worden als Media Center, Server of voor de hobby mensen als Bitcoin Miner is dit een prima apparaat.
Prijs kwaliteit is perfect. Zeker een aanrader voor mensen die hier nog over twijfelen.

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Geen Windows ondersteuning is natuurlijk een non-argument. Je koopt geen iPhone om vervolgens te klagen dat het geen Android draait.
80 euro? Een behuizing is niet eens nodig. SD kaartje + adapter zijn ook wel te krijgen voor totaal zo'n 15 euro. Zou dan eerder zeggen rond de 50 euro. Eventueel kan je nog een HDMI kabel erbij optellen, ook wel zo handig voor de XBMC gebruikers.
Er moet gewoon een goeie SD kaart in, 8gb SanDisk's zijn geen 15euro.
Nee?
pricewatch: Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s Ą 5,48

En dat is de eerste de beste die ik tegenkom. Er zijn wel meerdere goedkope te vinden voor rond de 5 euro. Meer dan prima voor de Raspberry Pi.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 december 2013 12:50]

Wat voor voedingsadapter heb ik hier voor nodig?

zoiets als dit? :P

[Reactie gewijzigd door rickdebilt op 28 februari 2014 16:12]

Ja gewoon een micro usb inderdaad die ook bij bijvoorbeeld samsung zit :)
Geen wifi ondersteuning
Geen Windows ondersteuning
-------------------------------------
Raspberry pi heeft zonder software inderdaad geen WiFi :9 heb je wel software zoals RetroPie of Xbmc of Linux, dan kan je gewoon WiFi op zetten :)
---------------------
Geen Windows ondersteuning 8)7
Verder wil ik je niet beledigen, want je hebt degelijk wel gelijk over de kabels ;)