Lenovo 3000 V V200 076433G (TF133xx) Review

roland83 2 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 1.712 views

Lenovo 3000 V V200 076433G (TF133xx)

Pluspunten

• snelheid
  • comfort/ergonomie is top: een echte zakenlaptop
  • full-size keyboard
  • bouwkwaliteit
  • scherm is ook bij fel zonlicht leesbaar
  • veel externe aansluitingen

Minpunten

• batterij is erg slecht
  • scherm heeft geen geweldige kleuren
  • geluidskwaliteit is matig
  • geen multimedia-toepassingen

Update 16 januari 2011
Update 2 februari 2011: Zie onderaan deze review.

Waarom deze laptop?

Van mijn oude vertrouwde laptop is het beeldscherm in tweeen gebroken, dus had ik een nieuwe laptop nodig. Ik wilde per se een draagbare laptop, de standaard 15,4 inch vond ik veel te groot. Zo kwam ik al snel uit bij 12,1 inch. Maar dan krijg je ook snel dat er een klein toetsenbord bij zit, en dat wilde ik ook weer niet. Verder moest 'ie bovengemiddeld stevig zijn, ik wil er echt niet expres supervoorzichtig mee moeten zijn. Ik wil hem gebruiken voor mijn informaticastudie en wil wel onder andere snel kunnen compileren en veel dingen tegelijk kunnen doen. En Windows was een vereiste, en voor Vista heb je een snelle processor nodig. Zeker de combinatie van form factor en processorsnelheid beperkt de keuze enorm.

Dat werd een lange zoektocht, maar daar was hij dan, de laptop die al deze eisen combineert. De Lenovo 3000 V200. En voor een -- althans voor Lenovo-begrippen -- alleszins acceptabele prijs. Vooral de processor was echt snel (nu alweer opgevolgd door de T8300, zie de nieuwe Lenovo V200). Toen ik de laptop driekwart jaar geleden kocht, was het de snelste processor op de markt.

Bouwkwaliteit en ergonomie

De bouwkwaliteit van deze laptop is erg goed te noemen. Het kan nog beter, de Thinkpads zijn steviger. Maar ja, wat wil je, de Thinkpad X61 is 1500 euro duurder. De body van de laptop (allesbehalve het scherm dus) is echt niet te torderen, enkel de plaat rondom het keyboard is een beetje in te duwen. Dat heb ik wel eens anders gezien bij bijvoorbeeld Acer, Asus en Dell. Alleen het scherm is niet zo heel stevig, je kunt hem flink induwen en daarmee het TFT-paneel raken. Er is al iemand op mijn exemplaar gaan staan (oeps), de enige schade is een klein barstje in een hoekje. Hij had ook echt kapot kunnen gaan ;) De batterij zit ook goed verankerd achterop, het toetsenbord en de muis voelen onverwoestbaar en de aansluitpunten zijn ook stevig. Samengevat: uitstekend, daar kan weinig tegenop voor deze prijs.

Ook bij de ergonomie heeft Lenovo duidelijk goed nagedacht. Het toetsenbord heeft een prettige aanslag; je hoeft niet heel hard te duwen, en toch merk je duidelijk wanneer de knop is ingedrukt. De feedback doet me een beetje denken aan de IBM M keyboards van weleer, maar dan natuurlijk met laptoptoetsen. Ik kan alleen zeuren over de plaatsing van Home, End, Delete en Insert; ik heb daar een half jaar aan moeten wennen. Maar ja, dat is op elke laptop weer anders. De toetsen kunnen ook losgemaakt worden, voor een schoonmaakbeurt. Ze klikken er ook weer makkelijk op, ook dat heb ik wel eens anders gezien. Dan blijft het trackpad over. Hij is wel klein, maar zo precies dat ik toch nooit naar een externe muis verlang. De muisknoppen zijn vrij licht en moet je diep indrukken, maar dat gaat prima.

Aansluitingen
De laptop heeft de volgende externe aansluitmogelijkheden:

Aan de linkerkant:
  • VGA
  • geluid in en uit (analoog)
  • IEEE 1394 (FireWire 400)
  • 1 USB-poort
  • een ExpressCard 54 slot
Aan de rechterkant:
  • SD-cardreader
  • modem
  • LAN-aansluiting
  • 1 USB-poort
En aan de achterkant zit ook nog een USB-poort. Deze zit wat verdiept, waardoor niet alle usb-sticks erin passen.
Ik heb nog niet alle aansluitingen geprobeerd, maar de USB-poorten, de LAN- en de VGA-aansluiting doen wat je verwacht. De cardreader was in het begin wat nukkig door driverproblemen, maar die lijken zich opeens spontaan opgelost te hebben. Die doet het dus ook.

Prestaties

Het allerbelangrijkste onderdeel van een laptop is toch wel de prestaties die hij neer kan zetten. De specificaties zijn:
  • Intel Centrino-platform met Intel Core 2 Duo T7500 op 2.2 GHz (en te verlagen naar 800 MHz, via 1200, 1600 en 2000 MHz)
  • Intel GMA965 chipset
  • Intel X3100 grafische chip
  • 2 GB PC2-5300 DDR2-geheugen (667 MHz)
  • 160 GB sata-harde schijf, 5400 toeren
  • Intel 3965agn WLAN-adapter
  • dvd-dl brander, schrijft en leest dvd+r op 8x en cd-r op 24x.
Ik weet niet veel te zeggen hierover, het is gewoon lekker snel. Zelfs Windows Vista werkt zonder problemen, en programma's die veel snelheid goed kunnen gebruiken, zoals Photoshop, gaan ook als een speer. Alleen de harde schijf lijkt af en toe wat langzaam te zijn. Windows wil bijvoorbeeld nog wel eens met grote hoeveelheden data slepen, zonder dat er zichtbaar iets gebeurt. Ook maakt de cd-brander redelijk wat herrie, maar die gebruik ik zo weinig, dat ik daar geen last van heb. Het geheel wordt ook niet warm (50 graden) en de ventilator slaat maar af en toe kort aan. Als je de boel vol belast, wordt het nog steeds niet warm en blaast de ventilator zachtjes mee. Ik zal proberen om binnenkort wat benchmarks aan deze review toe te voegen. De WLAN-adapter doet zijn werk opvallend goed, het bereik is fenomenaal. Op meer dan 30 meter afstand van een onaangepaste home-router houd ik nog 40% bereik over, dat vind ik erg netjes. Een Macbook en een Macbook Pro halen deze afstand niet (ze hebben geen bereik, ik heb het getest.)

En dan komt het grote nadeel van al dit moois: de batterij is dramatisch slecht. Het is een 3-cell Li-ion accu met een capaciteit van 2600 MAh op 10.8 volt. Als ik de computer in power saving zet (processor vast op 800 MHz, beeldscherm op laagste helderheid, alles zoveel mogelijk in "powersaving", wireless en bluetooth uit) en dan alleen een tekstbestand ga schrijven in Notepad, is de batterij in 2 uur leeg. Erger nog: in dezelfde modus een film gaan kijken (xvid 640x352 en mp3-geluid) is de batterij in een uur (!) leeg. En Photoshop voluit laten werken, wireless aan en de processor op 2.2 GHz: een half uur maximaal. En een grotere batterij (2 keer zo groot) kost minimaal 140 euro. Dat is de grote domper op het geheel, hij moet te vaak aan het stopcontact, in de trein kijk ik films op mijn mp3-speler en schrijf ik teksten op mijn telefoon. Die houden 2 uur treinreizen wel vol.

Multimedia

Aan de specificaties is niet af te lezen dat deze laptop veel multimediamogelijkheden heeft, en dat klopt ook. Het is een zakenlaptop, waarop je vooral veel tekst leest en schrijft, en af en toe een film kijkt. Hij is echt wel snel genoeg voor HD-films, maar het is niet de moeite op zo'n klein scherm. Er zit een webcam op, en die is nog opvallend goed, maar wanneer gebruik je die nou helemaal? En er zit een geluidskaart in, die zich "HD Audio" noemt, maar de kwaliteit daarvan is niet geweldig. De luidsprekers zijn relatief redelijk, maar het lijkt alsof de geluidskaart niet beter geluid kan maken dan de luidsprekers kunnen weergeven... En laat spelletjes maar uit je hoofd, de X3100 kan Half-Life 1 nog wel aan, maar dat is al op het randje.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit heb ik een apart kopje gegeven, omdat ik zelf wel baat heb bij een goed beeldscherm. Ik wil nog wel eens foto's bewerken, en tot voor kort was dit mijn enige computer die wel Photoshop Lightroom vloeiend kan laten werken. Het beeld is scherp, en 1280x800 is echt een keurige resolutie. Maar de kleuren en helderheid vallen me een beetje tegen. Het contrast tussen zwart en wit is goed, maar de primaire kleuren zijn vrij flets. En geel lijkt haast grijs. Dus niet geschikt voor realistisch foto's bewerken, gelukkig heb ik een extern scherm. Dit onderstreept maar weer dat de doelgroep zakelijke veeltypers zijn, en geen fotobewerkers. Een positief puntje is weer de leesbaarheid bij veel licht. Het scherm is glanzend, maar zelfs als er fel licht op reflecteert is het goed leesbaar.

Zoals je in dit review wel hebt kunnen lezen, zijn er veel zaken aan deze laptop erg goed of juist teleurstellend slecht. Er is niet echt iets aan te wijzen wat gemiddeld scoort. Moet ik deze laptop nou aan anderen aanraden, of juist niet? Als je veel onderweg bent, wil je een stevig apparaat wat niet bij het eerste tikje al stuk gaat. Ook moet de batterij lang meegaan. Aan het eerste aspect voldoet deze laptop ruimschoots, maar aan het tweede juist niet. En wil je veel typen, of wil je veel met je beeldscherm doen? Lenovo heeft voor dit type duidelijk voor het eerste gekozen, en daar blinkt het dan ook in uit. Het beeldscherm had best wat beter gemogen, maar misschien had Lenovo dan wel weer bezuinigd op het keyboard.

Af en toe denk ik bij mezelf: waarom ben ik zo stom geweest om niet ietsje verder te kijken naar een laptop met een beter scherm? Nu ben ik voor fotobewerking afhankelijk van mijn TFT thuis. Maar vaak genoeg denk ik: Wat fijn dat hij zo snel is en al maanden niet is vastgelopen, en dat hibernation gewoon altijd werkt! (Ik heb hele slechte ervaringen met hibernation in Windows XP.)

Dus: zoek je een goed gebouwde laptop met een goede zakelijke toepassing, en heb je vrij vaak een stopcontact tot je beschikking, kijk dan niet verder en koop deze (of de opvolger. Maar als je meer wilt, of andere doelen hebt, kijk alsjeblieft verder en koop iets anders.

Update 16 januari 2011

Inmiddels heb ik deze laptop alweer meer dan drie jaar, en hij blijft toch erg goed. Even de ervaringen van 3 jaar gebruik op een rij.

De degelijkheid van deze laptop heeft zich echt goed bewezen de afgelopen drie jaar. Ik ben er niet supervoorzichtig mee omgegaan, en toch zit alles nog helemaal goed in elkaar. Niets piept of kraakt, er zit nergens speling en er is niets gebarsten of gebroken. En een Thinkpad schijnt nog beter te zijn... dat belooft wat.

En over het trackpad: elke keer als ik reviews lees, wordt geklaagd dat deze te klein is. Maar ik heb liever een kleine precieze trackpad, dan een grote onprecieze (die van de nieuwste MacBook Pro bijvoorbeeld). Ik kan daar gewoon niet mee werken, en de trackpad van de Lenovo is klein maar fijn. (*)

Over software: Ik heb zodra Windows 7 beta uitkwam, deze op de laptop geinstalleerd. Inmiddels staat er Windows 7 Professional op. De hardware is zeker snel genoeg om dit met gemak aan te kunnen. Ik kan makkelijk meerdere programma's tegelijk draaien, maar dan merk je wel dat de dualcore processor volledig aangesproken wordt. De laptop wordt dan iets trager. Dit kan ook komen doordat Windows er al een jaar onafgebroken op staat.

De eerste accu is wel kapotgegaan, die gaf nog een uur genoeg energie om hier en daar wat te browsen. Ik heb een 6-cell-accu gekocht, die precies twee keer zoveel capaciteit heeft als de 3-cell. Deze presteert wel iets beter, maar de batterij gaat niet opeens 4 uur mee. Ik haal nu 2 tot 2,5 uur op 1 acculading. Het is dus wel duidelijk dat deze processor geen spaarwonder is...

Update 2 februari 2011

Deze laptop gaat binnenkort in de verkoop. Ik ben overgestapt op de Lenovo Thinkpad X201 tablet, die al zijn superdeluxe specificaties meer dan waarmaakt. Maar dat mag ook wel voor het geld. Zie de review die ik van de Thinkpad heb geschreven.

Ik weet zeker dat deze V200 nog jaren meegaat, hij is nog niet eens op de helft van zijn levensduur!

(*) De Thinkpad X201 tablet heeft een nog kleiner touchpad, omdat er ook nog een trackpoint met de nodige muisknoppen moet zijn. Die is wel echt te klein, waardoor ik daar ben overgestapt op de trackpoint.

Heb jij ook een Lenovo 3000 V V200 076433G (TF133xx)?

Ik heb gelijk even een wijziging doorgegeven bij "specs verbeteren" aangezien 4MB geheugen me wel erg weinig lijkt en het zal dus wel 4096MB zijn ;)

Btw, nette review alleen mis ik nog wel nog wat benchmarks.
Vooral qua games zodat er een goed beeld is wat er allemaal wel of niet speelbaar is.
De benchmarks ontbreken inderdaad, ik wilde ze welvanaf het begin al toevoegen, maar heb er nooit tijd voor gemaakt.

Wat betreft games: De X3100 van Intel is een grafische chip, die alle berekeningen aan de cpu overlaat. Ik heb Half-Life 1 uit 1998 wel op 640x480 gespeeld, dat was goed te doen. Half-Life 2haal de 4 frames per seconde (alle graphics-instellingen zo laag mogelijk). Geeft dat voldoendeaan dat je er geen spellen op kunt spelen?

Wat betreft cpu-snelheid: ik denk dat je deze cpu kunt vergelijken met een goede Core i3-processor van nu.
Ik ben ook van plan een Lenovo te kopen (X300 wel) en ik ben blij te horen dat de stevigheid van de machines inderdaad op orde is, dat is namelijk waar ik ze voor koop. tesamen met de ingebouwde HSDPA adapter en de ongelofelijk lange batterijduur van de X300 (tot 10 uur met grote accu).

Ik ga de notebook veel onderweg gebruiken, maar ook thuis. Echter ben ik ook nooit erg zuinig op m'n apparatuur. Mijn ik ben in een half jaar al aan mijn 2e macbook toe, en ook deze vertoond u kuren.. Dusja..

Bedankt voor de info dus :D

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 24 oktober 2008 17:30]

Veel plezier met de X300, ik heb er zelf ook heel veel vertrouwen in dat die net zo stevig is als elke andere Thinkpad. Waar haal je de 10 uur batterijduur vandaan? Als het van Lenovo zelf komt, zou ik het met een korrel zout nemen. Mijn laptop werd geadverteerd met 3 uur batterijduur, maar dat worden er bij mij dus nooit meer dan 1,5 tot 2. Ik gebruik Windows Vista Business, en ik weet bijna zeker dat de X300 dat ook heeft.
Ik heb ook een Lenovo V200 ( T8300 ) het is een perfect snel klein ding.

Hij was heel even bij Misco te koop voor een zeer scherpe prijs _/-\o_

Bouwkwaliteit is er goed. En het is wel een 12,1" maar toch heeft hij een DVD-RW.

Heb er wel via e-bay een 6 cells batterij voor gekocht ( 4400 mAh ) echter haal ik hier met wat tweaken ook maar net 2 1/2 uur mee.

[Reactie gewijzigd door WiLLoW_TieN op 24 oktober 2008 20:31]

Hm, net 2,5 uur halen met zo'n batterij is ook niet echt om over naar huis te schrijven.. Blijkbaar is dat toch iets waar ze niet erg goed over hebben nagedacht, of de laptop gebruikt gewoon teveel stroom. Toch hoor ik verhalen van mensen met een Centrino-platform, waarvan de batterij wel lang meegaat. Ik geloof dat het onder andere een FujitsuSiemens Amilo Si 2636-7001 was. Daarvan gaat de standaardbatterij al 2,5 uur mee.

Ik heb zelf overwogen om de grote batterij te kopen, maar daar zie ik denk ik toch maar van af.