Apple MB110 (Qwerty NL) Review

Pannenkoek 24 oktober 2008, laatste update op 24 oktober 2008, 4.288 views

Apple MB110 (Qwerty NL)

Pluspunten

• Typt goddelijk
  • Ziet er fantastisch uit
  • Perfect voor op de Mac
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Onder windows vallen er functies weg, maar valt redelijk weg te werken met 3rd party programmatje

Ik heb het apple keyboard nu al een aantal maanden in bezit en gebruik het onder zowel mac osx met mijn macbook en onder windows vista. Het toetsenbord bevalt mij echt uitstekend!

Ergonomie

Het toetsenbord is zeer vlak en de toetsen liggen als het ware op het toetsenbord zelf. Er kan dus ook een vuil tussen de toetsen vallen!

Het toetsenbord tikt ideaal en ik heb zelfs het gevoel alsof ik er sneller mee typ dan met andere toetsenborden. Ik kan er ook heel gemakkelijk mee gamen en lange sessies zijn daarbij geen probleem. Ook met het typen van grote lappen tekst is het toetsenbord ideaal.

Functionaliteit

De extra functionaliteit die het toetsenbord biedt werkt eigenlijk alleen onder mac osx. Dit zijn namelijk de functietoetsen en heb ik tot op heden niet werkend gekregen binnen windows (heeft iemand dit wel, zou ik dit heel graag horen!). De functietoetsen beheren de meeste basisfuncties zoals de helderheid, multimediatoetsen, widgets, geluid en je kunt er ook je dvd's mee uitwerpen.

Voor sommige mensen is het misschien even wennen dat de enter toets iets kleiner is dan gebruikelijk, maar dit was voor mij geen probleem.

Het enige kleine minpuntjes die ik heb kunnen vinden is wel dat ik niet mijn itunes, mail en ical kan opstarten met sneltoetsen en dat geen van de sneltoetsen werkt onder windows. Dit is voor mij geen gebrek maar zou voor een alleen windows gebruiker erg vervelend kunnen zijn.

Precisie

Door de zeer platte toetsen kan ik erg snel typen op dit toetsenbordje en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij ook maar 1 aanslag heb gemist. Zelfs bij de toetsen zeer licht aanraken reageren ze al, maar wel net genoeg dat je gewoon je vingers op kunt laten rusten.

Vormgeving

Over smaak valt niet te twisten wordt wel eens gezegd, maar och och och wat is dit toetsenbordje toch mooi! Hij past door het geborstelde aluminium eigenlijk niet helemaal bij het wit van mijn beeldscherm, muis en macbook maar door de witte toetsen maakt het voor mij niet uit! Ik vind de uitstraling van dit bordje geweldig en als je dat niet vindt dat moet je toch echt maar eens langs de opticien :+

Bouwkwaliteit

Het toetsenbord voelt zeer solide aan en in tegenstelling tot een trust of logitechbordje zou ik hier best iemand zijn brein tot pulp mee kunnen slaan (bij wijze van spreken dan he?) en rustig weer verder kunnen typen. Ook de toetsen voelen gewoon goed en stevig aan.

Drivers en ondersteuning

De ondersteuning voor mac osx heb ik helemaal niets op aan te merken, dat werkt allemaal prima en right-out-of-the-box.

Maarrrr, zodra je dit bord aansluit op windows vallen er een aantal functionaliteiten weg en zul je ook wat ergernissen gaan tegenkomen. Ik gebruik ook mijn windows redelijk vaak en was zeker in het begin nogal gewend aan de volgorde van toetsen: crtl, windowskey, alt. Echter is met dit toetsenbord de volgorde: crtl, alt, windowskey. In het begin heb ik me daar groen en geel aan geŽrgerd, maar het went. Ik had het even gewijzigd met een 3rd party programmaatje (iets van keystroke ofzo) maar dat vond ik ook niets. Uiteindelijk went alles, maar werken op een andere windows pc met normaal toetsenbord vind ik nu wel een beetje lastig.

Voor een bord van deze prijs verwacht je eigenlijk toch wel wat ondersteuning (ook al is het voor windows 8)7 )

edit

Ik heb dankzij Behzo een programmaatje (http://code.google.com/p/...?q=label:Type-Installer"> ) gevonden waarmee je een heleboel kunt rechttrekken zodat het toetsenbord ook goed samenwerkt met windows. Zet hem wel even in de expert mode, want dan kun je een aantal dingen zelf instellen en dat vond ik persoonlijk wel zo prettig.

Ik heb het bord bij de apple store gekocht voor 49 euro en ik vind dit zelf redelijk wat geld voor een toetsenbord. Je krijgt wel echt waar voor je geld als je een mac hebt, maar onder windows is de prijs/kwaliteit verhouding naar mijn mening toch iets te duur.

Zeker kopen als je een Mac hebt, maar als je windows veel gebruikt moet je jezelf toch nog even achter je oren krabben en nadenken over de nadelen en gebreken van het bord. Voor dat geld krijg je namelijk gewoon een heel basic toetsenbord, maar wel eentje die er verdomd mooi uitziet en heerlijk typt!

PS. op de afbeeldingen was ik aan het googlen naar afbeeldingen om te gebruiken maar die heb ik uiteindelijk toch maar zelf geschoten met me camera ;)

• Macbook
  • Zelfbouw pc
  • macOS

Heb jij ook een Apple MB110 (Qwerty NL)?

Het is inderdaad een heerlijke plank om op te tikken. Wat die volgorde ctrl,alt,win key betreft is het echt even wennen...
De functietoetsen heb ik onder windows werkent gekregen door middel van een programmatje Autohotkey (hierin programmeren is echt heel simpel, check ook hun forum).
Alleen de eject-key op het toetsenbord wordt fysiek niet herkent onder windows (heb al met een keysniffer e.d. geprobeerd), dus valt gewoonweg niet te programmeren...
Succes, mocht je vragen hebben; PM even...

[Reactie gewijzigd door Behzo op 24 oktober 2008 09:12]

Dankje! Door jou tip heb ik via dat forum
http://code.google.com/p/...st?q=label:Type-Installer dit gevonden, een klein programmaatje wat voor leken met programmeren zo is te installeren en je toetsen omvormt tot wat je eigenlijk verwacht (cmd-c is copy, functietoetsen werken muv backlight, widgets).

Het enige nadeel is dat de functie toets niet werkt, hier gebruik ik de rechter ctrl voor en de mediatoetsen staan als standaard ingesteld, dus ik moet de functietoets gebruiken voor mijn f-toetsen.

In ieder geval bedankt voor de tip!

[Reactie gewijzigd door Pannenkoek op 24 oktober 2008 10:01]

Mmm, ziet er eigenlijk ook wel goed uit, misschien moet ik dit ook maar eens proberen (baal stiekem toch wel dat die eject het bij mij niet doet)...

[Reactie gewijzigd door Behzo op 24 oktober 2008 10:19]

Misschien kan je de specifieke keyboard drivers uit de Bootcamp CD halen. Deze draaien de keys zelf om en enablen de volume / media knoppen ook.
Inderdaad, want dit keyboard werkt wel perfect onder OSX86.
ik had al het een en ander aan documentatie doorgenomen, check... De bootcamp drivers werken alleen niet helemaal perfect, vandaar mijn eigen oplossing...

@ScorpiusNL; hier vind je ook een oplossing voor het togglen van je f-toetsen
ja ik moet zeggen dat met dat unofficial apple keyboard support programmatje mijn leven al een stuk aangenamer is geworden. Copy/pasten gewoon met cmd-c en cmd-v en mijn media buttons doen het weer. Alleen de widgetknop, alle vensters knop en eject knop doen het niet, maar die mis ik niet echt.

Thx voor de tips, maakt me tobo weer wat beter!
Ik heb zelf ook wel interesse in dit toetsenbord onder windows. Ik heb nu een logitech toetsenbord. hoe zit het met bijv als je op ' en e druk krijg je dan ook gewoon ť?
Ook is het jammer dat volgens de info over Bootcamp op de apple website dat Bootcamp alleen met de 32-Bit versies werkt.
Ehhm, waarom zou je gaan klagen over functies die niet beschikbaar zijn onder Windows out of the box als het toetsenbord is ontworpen voor een Macintosh?
Ja dat is hetzelfde als men Ferrari wieltjes onder een Fiat Panda wilt gaan zetten xD