Cooler Master X Craft RX-360 Review

JosvnE 24 oktober 2008, 851 views

Cooler Master X Craft RX-360

Pluspunten

• Mechanisch uitstekend uitgevoerd, mooi om te zien.

Minpunten

• Werkt alleen met ge-preformatteerde disks, USB protocol problemen met Linux, geen ondersteuning voor disk spin-down.

Kwaliteit voeding Score: 3
Deze Coolermaster Xcraft 360 is mechanisch mooi en degelijk uitgevoerd. De alu behuizing is prima voor de warmte-afgifte. Met mijn 1TB Samsung F1 disk wordt de behuizing aan de buitenkant nog hand-warm.
Echter, de in de behuizing aanwezige firmware is mijns inziens ondermaats, en onvoldoende compatibel met de Linux computer waarop ik hem wilde aansluiten:
  • De behuizing vereist een geformatteerde disk, overeenkomstig de bijgeleverde manual. Als je dus een blanko harddisk koopt, moet je die eerst op een andere manier in je computer aansluiten en formatteren, voordat je hem in deze externe behuizing kunt gebruiken. Erg onhandig! Inderdaad, met een blanko disk krijg ik alleen USB errors in mijn systeem log, en geen device te zien.
  • De manual vertelt niet welke formattering(en) acceptabel zijn. In elk geval blijkt 'ext3' niet te werken, en 'ext2' of 'W95 FAT32 LBA' zijn wel OK. (NTFS niet geprobeerd.) Vervelend dat deze behuizing hier kritisch over is.
  • Als alles is geinstalleerd, disk erin, kabels aangesloten, en je zet op de behuizing de power-switch aan, dan wordt er in mijn Linux computer GEEN storage-device gemount: er komen alleen errors over USB problemen in mijn syslog. Het apparaat functioneert alleen indien de behuizing eerst een paar seconden tijd krijgt voor disk spin-up, en dan pas de USB kabel wordt aangesloten. (Dit is waarschijnlijk een specifiek Linux probleem.)
  • De disk in deze behuizing reageert NIET op 'spin down' commando's vanuit de computer.
Merk op dat bij twee andere merken externe USB disks aan deze zelfde Linux computer, al deze problemen niet optreden. Ik heb daarom deze behuizingen terug gestuurd naar de winkel.

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-360?

Ik heb geen problemen met een niet geformatteerde disk gehad hiermee.
Voor wat betreft Linux-issues ben ik het met je eens. In mijn review staat de oplossing genoemd om 'm onder Linux aan de praat te krijgen (USB-time-out in de kernel-sources verhogen tot zo'n 12 a 13 sec en nieuwe kernel compileren).
Heel vreemd, ik herken niets van de problemen terwijl ik 3 dezelfde Coolermasters heb die ook nog eens dezelfde harddisk gebruiken die jij hebt.

2 exemplaren heb ik probleemloos kunnen formateren op een XP PC.
1 Exemplaar heb ik geformateerd op een Dreambox 800 op Linux gebaseerde satelietontvanger.

Tot zover heb ik nog nooit een probleem ondervonden van welke aard dan ook met deze combinatie en ik zou niet anders meer willen.