Corsair Hydro H100i Review

redniels 17 november 2013, laatste update op 21 maart 2014, 2.419 views

Corsair Hydro H100i

Pluspunten

• Mooi, redelijk stil, led kleur is in te stellen via (Windows) software

Minpunten

• Onbetrouwbaar, gevaarlijk voor je overige componenten, duur.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
edit 13-02-2014: pictures! in engels omdat ik ze ook gepost heb op het corsair forum

De H100i. Gekocht, niet omdat ik deze nodig had, maar omdat ik het mooi vond. Ik heb altijd een grote hekel gehad aan de immense koeltorens op CPU's. lelijk. En, daar ik bij deze build een kast had met voldoende ruimte voor de radiator, was de keuze zo gemaakt. ook de keuze tussen H100i en H80i was niet moeilijk: grotere radiator betekend minder fanspeed nodig om te coolen dus minder geluid. de keuze tussen i en niet i bleek ook niet moeilijk: de I staat voor "te beheren via software en een nieuw type koelblok met pomp." dus... een i.

Installatie ging als een zonnetje, als er ruimte genoeg is in je kast, zit deze koeler binnen 5 minuten gemonteerd. de montage is vele malen makkelijker als een gewone luchtkoeler. geen gepruts met beugels, schroefjes of ander gedoe. Ook de warmte pasta is slim: deze zit als een soort plakker op het koelblok. dus geen geviezerik met die meuk: plasticje eraf, op de cpu plaatsen en de cpu warmte doet de rest, die laat het "smelten".

Na het installeren van de software wel tegen een vervelend probleem aangelopen: schijnbaar gaat er ergens iets fout in het register van windows8 door de corsair link software. Hierdoor was de software onbruikbaar. even googlen leverde een registerhack op waarna de software feilloos werkt. beetje slordig, Windows 8 is nu een jaar uit en nog heeft Corsair software die een suffe fix nodig heeft om te werken. het verwijderen en aanmaken van een registerkeytje is nu niet echt "rocket science" dus waarom dat dit niet in de software is (was?) opgenomen..?

de koeler doet redelijk stil zijn werk. redelijk. een middenklasser luchtkoeler maakt ongeveer net zoveel herrie. Maar toch, al met al was ik blij. mijn CPU temp was het laagst ooit, stil genoeg, mooie led, kortom: een leuk plaatje.

FFWD 2 maanden en een beetje.

Ik startte de PC. Alle fans sloegen op hol, de led van het koelblok kleurde donkerrood: die kleur geeft aan dat de pomp niet (goed) werkt. (tip: stel de led nooit op rood als standaard kleur in, dat verlies je deze waarschuwing) Maar de bios en Corsair Link software riepen allebei dat deze gewoon draait: 1800 RPM. zou mijn temperatuur sensor gek doen? het zoveelste bios probleem van mijn MSI bord? Op dat moment crashte mijn PC. toch maar uit gezet, stekker er ook uit. een zacht sissend geluid kwam uit mijn kast. omdat alles in mijn kast zwart is viel de vloeistof niet direct op.
Op mijn mainboard, ook bij de cpu power connector.
Op de GTX770.
Op de 2 2TB Barracudas.
Etcetera.
kortom: alles van waarde was nat of had sluiting te verwerken gekregen. Het sissend geluid ook thuis kunnen brengen: daar waar de pijp de radiator in gaat was deze net een beetje los geschoten. hierdoor spoot de koelvloeistof er onder druk uit, een mooie spray over bijna al mijn componenten.

Dit mag nooit gebeuren. Helemaal niet bij een dergelijk kant en klaar setje. en helemaal niet na 2 maanden en een paar dagen. Als ik had geprutst aan de buizen, ok, maar dat is niet het geval.

eindconclusie is dat waterkoeling leuk is. Leuk, en Russisch Roulette. en net zoals Russisch Roulette, als je het maar lang genoeg doet, gaat het vanzelf een keer fout. bij mij was 2 maanden genoeg.

Let op:
Op de Corsair forums zingt een "urban legend" rond dat Corsair wel eens de kosten bij een dergelijke lekkage vergoed. ik heb niets van ze vernomen. Dit (b)lijkt een broodje aap verhaal. Eigenlijk ook Logisch, want in hun garantie bepalingen staat specifiek en heel duidelijk vermeld dat ze niet aansprakelijk zijn voor schade veroorzaakt door gebruik van hun producten.
De rma is al afgehandeld: ik heb een nieuwe H100i gekregen. die staat hier, op mijn bureau nog mooi in het cellofaan. ik verwacht dat deze ook ingepakt zal blijven. Nu nog een werkende PC.

edit 13-02-14:
het lijkt ze echt allemaal niets te interesseren. ze reageren niet op RMA's, op Tickets, op tweets of op Forum posts. wat een ge-wel-dig bedrijf. NOT.

edit 2: Reactie van Corsair! ik heb een damage form gekregen. iemand had mijn forum post gezien en daarop gereageerd. kudos. De uitkomst interesseert mij al niet meer zoveel: zolang klachten maar worden behandeld.

Uiteindelijk heb ik een paar UPS labels gekregen, Corsair wil dit soort dingen enkel behandelen in hun lab in de USA. na het wat nader bekijken van de labels blijkt het hele pakket verzekerd te zijn voor +/- 45 USD... ze willen dat ik +/- EUR 1000,- aan hardware verstuur en verzekeren het dan voor USD 45..
Ik zag en zie dit helemaal niet zitten.. waarom? omdat werkelijk alles wat fout kon gaan ook fout is gegaan.

Uiteindelijk (op hoop van zegen) Interpolis gebeld, met de vraag of deze schade onder mijn inboedel verzekering valt... antwoord van Interpolis: "Natuurlijk meneer, morgen staat het bedrag op uw rekening"
...
....
dus bij deze, wordt dit een reclame stukje voor Interpolis: Interpolis. Glashelder. dank jullie wel!

Heb jij ook een Corsair Hydro H100i?

Mijn broertje is hetzelfde overkomen wat bereft een lekkage met een H100i en hij heeft dus zijn videokaart (MSI GTX 670 PE OC), moederbord (MSI Z68A-GD55 G3), voeding (Corsair AX850) en uiteraard de H100i naar de mallemoeren! :(

Ik heb een claim bij Corsair ingediend maar of het iets oplevert is maar afwachten dus....

Nu zijn de waterkoeler en de voeding van Corsair zelf dus die krijgt hij denk ik sowieso wel vergoedt maar dan zit hij nog wel met die andere twee onderdelen, plus dat hij nu op dit moment geen werkende PC meer heeft. Hij was al kwaad op mij omdat ik hem toen die H100i had aangeraden omdat die het bij mij altijd zo goed deed maar dit had ik ook niet kunnen weten natuurlijk...

Het is een mooie kutzooi, als ik het zo grof mag omschrijven? :/

Mag ik vragen welke dekking jij precies bij Interpolis hebt? Wij zijn namelijk voor 78.600 verzekerd qua inboedel, ook bij Interpolis.

[Reactie gewijzigd door Bull op 16 juni 2014 15:32]

Ophouden met die claim bij corsair. Je moet alles opsturen en een hoop met gezeik. Duurt weken, misschien wel maanden.

Ik heb de "gewone" inboedel verzekering van Interpolis: bellen, zeggen dat je waterschade hebt door een lekkend apparaat en morgen heb je geld. echt. enig nadeel: je moet de kapotte hardware 2-3 weken bewaren omdat je gecontroleerd kan worden. ik heb uiteindelijk een MSI z87 Mpower Max geclaimed en een Asus GTX 770. van beide zijn gewoon de aanschafwaarde (dus niks dagwaarde!!) vergoed. bijna 600 euro. Interpolis. geweldig. Oh nee: glashelder. dat was 't.

de rest had ik ook zo vergoed gekregen maar uiteindelijk bleek het probleem enkel in het MB en GPU te zitten en ik ben niet zo van t oplichten. mijn HDD's werken nog (ondanks de zichtbare waterschade) en ook de CPU bleek in het andere bord gewoon foutloos te werken.

Die H100i kun je gewoon opsturen naar corsair. heb je binnen 7 dagen een spiksplinter nieuwe. over de garantie afhandeling van Corsair kan ik niets negatiefs zeggen, die is gewoon goed.

en ook: vergeet de aankoopverzekering van VISA. nog zoiets zinloos waardat je maanden mee aan het vechten bent. die willen je niet helpen: die willen alleen maar niet betalen.

Met dit product is echt iets mis. Het risico welke je loopt bij gebruik is echt te groot om toe te passen in een dure Game/workstation build. Kapotte fan? 0 schade. kapotte H100i? alles verrot, weken gezeur.

f*ck corsair. echt. nooit meer. tot op de dag van vandaag nog steeds geen enkele reactie van corsair. ruk bedrijf.
Je moest voor interpolis de spullen 2 a 3 weken bewaren... Heb je daarna de spullen alsnog opgestuurd naar corsair? Immers viel er nu niet veel meer te verliezen..

Persoonlijk zou ik gewoon nieuwsgierig zijn naar de afhandeling. (en eventuele tweede videokaar zou best leuk zijn ;) )

[Reactie gewijzigd door jhhest op 4 juli 2015 04:02]

Ik heb online de totaalschade bij Interpolis gemeld voor een bedrag van 820 en binnen een werkdag zou ik bericht van hun krijgen dus ff afwachten. Ook ik heb nog niks van Corsair gehoord en naar mijn idee gaat dat inderdaad lang duren, zo niet eeuwig en daar heb ik geen zin in.

Nee, ik ben ook (altijd) eerlijk en heb naar waarheid dit bedrag berekend en ik heb bovendien de facturen nog wel bewaard en daar staan de bedragen wel op.

Ik ga zelf mijn H100i ook maar vervangen door een luchtkoeler of door een veiligere waterkoeler, als die al bestaat?
Mocht je tegen problemen aanlopen met interpolis, stuur dan even een PM met je email dan stuur ik je mijn zaaknummer. We hebben tenslotte exact dezelfde schade..
Ok, zal ik doen maar ik zie het met vertrouwen tegemoet. Tis het eerste schadegeval sinds zolang wij die verzekering al hebben dus genoeg premie betaald over al die tientallen jaren. ;)
Oei wat vervelend, ik ben zelf ook aan het twijfelen over waterkoeling, maar natdat ik dit heb gelezen pak ik toch maar gewoon een dikke koel toren voor mn CPU:D
Hopelijk komt/is alles goed gekomen!

[Reactie gewijzigd door krentebol op 19 februari 2014 10:30]

de claim is in behandeling. we gaan het zien.
Beter dat Interpolis het oplost voor je.

Ik denk dat ik het ook maar bij een air-cooler houd voorlopig
Dit is toch geen normale review? Dit is eerder een haat verhaaltje omdat het verkeerd is gegaan.
Je zegt niets over koel prestaties etc, ik vergelijk deze ''review'' toch meer met een korreltje zout.

Dingen kunnen kapot gaan of wel eens een fabrieksfout hebben. We leven tenslotte in een niet perfecte wereld.

Hoofdletters aan het begin van de zin zou ook een mooie toevoeging zijn. ;)
edit: heel veel.

meningen verschillen en een echt haatverhaaltje vind ik het niet hoor: ik geef een tip om de software te laten werken, ik vergelijk 'm met een middenklasse cooler, vertel je dat een middenklasser niet veel meer herrie maakt (bv een Scythe Mugen), ik vertel je dat de installatie geweldig gemakkelijk gaat (best evah!) , dat het een verschrikkelijk mooie cooler is... maar alleen niet zo betrouwbaar. en als deze kapot gaat... is alles kapot. pas nu 2 maanden later(!!!) werkt alles weer en is alles pas geregeld met de verzekering. Het werkt dus niet dankzij Corsair, laat dat duidelijk zijn: het werkt weer dankzij Interpolis! had ik al gezegd dat ik ontzettend blij ben met Interpolis? en dat ze een klant for life erbij hebben?

de producent, Corsair, wil je nog door extra hoepels laten springen(stuur "even" op naar de States, verzekerd voor een appel en ei) voordat ze hun verantwoordelijkheid nemen.... tsja.
Ook heeft er niemand maar dan ook niemand behalve 1 community manager contact op genomen met mij, en dat enkel na het posten van de fotos op het Corsair forum.

en heel eerlijk: op mijn oorsponkelijke RMA is tot op de dag van vandaag NIET gereageerd. is dat niet een dergelijke "waarschuwings review" waard?
ook Corsair benelux is tot op de dag van vandaag ondanks deze review en die bij de buren van hardware.info, de rma de nieuwe request, etc etc etc stil. witte ruis. reageren ook helemaal nergens op.

ik vind het juist belangrijk dat dit verhaal naast alle hosanna verhalen staat: als het fout gaat met normale coolers heb je een blauw scherm, vloek je een keer en ga je door met een andere cooler. als dit fout gaat... ben je klaar. je krijgt een nieuwe van Corsair en tot ziens! waar dat je die dan op moet zetten doet er niet zoveel toe schijnbaar.

en hoofdletters? ja, misschien heb je een punt. ;-) ik zal er op letten... ho.. oops.. ;-)

[Reactie gewijzigd door redniels op 10 april 2014 17:57]

Heb je foto's van jouw manier van inbouwen? Iets heb je gruwelijk geforceerd. Kan niet anders...

En dat je de coolant niet weg krijgt komt omdat dat spul vol zit met zuren om algengroei ed geen kan te geven.

[Reactie gewijzigd door warhamstr op 16 juni 2014 21:32]

Ik heb een corsair Carbide Air 540. wat je zegt is onmogelijk met die kast. er is plek voor 2 van deze radiatoren en 1 "kleintje". zoek er zelf maar de plaatjes bij. veel meer energie als dit ga ik niet in dergelijke reacties stoppen.

"het gaat kapot dus je hebt t zelf gedaan." nice. je weet wel hoe dat je vrienden moet maken.

pffffrt. nee. het gaat kapot omdat het rommel is.