Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) Review

Inge Janse 16 mei 2005, 2.223 views

Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Pluspunten

• stabiliteit
  • (subjectieve) snelheid

Minpunten

• (voormalige) problemen met gelijktijdig gebruik van IDE en SATA schijven
  • relatief laag aantal BIOS updates

Layout Score: 4
Gebruik voor:
Audioapplicaties, internet, tekstverwerking, Photoshop & Dreamweaver.

Niet gebruikt voor:
Overklokken, encodering en decodering van video's.

Reden voor aanschaf:
Op basis van de vele recensies die er september 2004 waren over socket 754 moederborden, bleek elke keer dat de Asus K8N-E deluxe één van de beste was. De evenknie is de MSI K8N Neo, die iets meer onboard features heeft. Als medewerker technische dienst zie ik alleen iets te vaak MSI moederborden terugkomen met vage instabiliteitsproblemen. Asus maakt vaak stabiele moederborden die opmerkelijk lang meegaan (de geheugenproblemen van de i865/875 gebaseerde P4P800 en P4C800, en de te vroeg uitgekomen A8N-SLI daargelaten).

Levering:
De K8N-E deluxe wordt geleverd met de gebruikelijke selectie aan hardware (SATA en IDE kabels, extra USB poorten, I/O shield) en software (waaronder PowerDVD en enkele games). De documentatie is - zoals je dat uit het verre oosten mag verwachten - verbazingwekkend nietszeggend.

Goede punten:
De K8N-E is een opmerkelijk stabiel moederbord dat nog geen enkele keer een blauw scherm of systeeminstabiliteit heeft opgeleverd. Hier thuis werkt het moederbord even goed als dat de recensies deden vermoeden. Het systeem voelt snel, stabiel, en betrouwbaar, wat voor een niet-overklokkende gebruiker essentieel is. Ook de concrete resultaten (snelheid harde schijf in HDtach en processor in gebruik zware audioapplicaties) zijn prima, en voldoen eenvoudig aan de verwachtingen die ik van een nForce chipset heb.

Slechte punten:
1: Er waren oorspronkelijk problemen met het gelijktijdig gebruik maken van de nForce IDE controller: gelijktijdig aansluiten van een IDE en SATA harde schijf leidde tot geen detectie van schijven, of enkel van de IDE schijf. Een BIOS-update loste dit min of meer op, maar nog steeds werden niet altijd alle schijven gedetecteerd. Dit probleem deed zich voor tijdens de installatie van het systeem (sep 2004), waardoor ik niet weet of een nieuwere BIOS dit probleem helemaal verhelpt.

2: Het aantal BIOS-updates had hoger gemogen. Ik weet niet of het IDE/SATA probleem nog steeds speelt, maar de laatste BIOS is alweer van november 2004. Wel zijn er twee beta's beschikbaar (gek genoeg 1008 & en 1009; het zou logisch geweest zijn als 1008 was uitgebracht voordat 1009 beta werd, wat te denken geeft over hoe goed 1008 werkt), maar die zijn dus al sinds november 2004 in de beta-fase.

Aanbeveling tot aankoop:
Als ik momenteel een nieuw socket 754 moederbord zou moeten kopen of aanraden, dan zou ik wederom dit bord kiezen. Aangezien de ontwikkeling voor 754 moederborden niet verder is gekomen dan de nForce 3, zie ik geen reden om het gevaar te lopen mijzelf of iemand anders met een minder stabiel moederbord op te schepen. Voor niet-overklokkende Tweakers die richting socket 754 gaan, zou dit dus een prima keuze zijn. Wel zijn natuurlijk de VIA en SIS alternatieven goedkoper, zonder dat er hier qua snelheid veel prestatieverschil in zit. Dat neemt niet weg dat velen - waaronder ik - in het verleden wel eens pijnlijk teleurgesteld zijn geraakt door VIA (KT133a chipset) en SIS moederborden. Voor je gemoedsrust doet zo'n nForce3-250 chipset dan wonderen.

Heb jij ook een Asus K8N-E Deluxe, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)?

Nou lees dit dan eens.... ''AMD Athlon XP 3200+ (S-A, 2,20GHz, 512KB, 400MHz FSB, Boxed)''

Whaha wat een aap :+
Dat ide sata probleem dat zogenaamd speelt zal wel aan hem zelf liggen |:( :Z
Woops. Verkeerde processor uitgekozen. Aangepast.
Een winchester is niet beschikbaar op het 754 platform.
Ide en S-ata probleem heb ik nog nooit meegemaakt met dit mobo.