Parrot Zik Review

sokolum01 10 november 2013, 1.656 views

Parrot Zik

Pluspunten

• Mooi geluid (relatief gezien, voor mij beter dan wat ik had).
  • Werkt feilloos onder Android en iOS devices.
  • Noise Canceling werkt goed.
  • Opladen met Micro USB = overige functies blijven functioneren.
  • Niet meer zoeken naar de volume knopjes, door zijn eenvoudige swipe bediening.
  • Headset is ook te gebruiken wanneer de accu's leeg is.
  • Oplaadbare accu.
  • Microfoon voor het voeren van telefoon gesprekken.
  • Oorschelpen voelt comfortabel aan.

Minpunten

• Na het uigeven van 350.- euro mag je nog eens geld uitgeven voor een oplaad adapter...!!!
  • Na een aantal uren dragen voel je de hoofdband drukken op je hoofd.
  • Werkt onder Windows en osX niet goed, microfoon werkt gewoon niet.
  • Heel gevoelig voor vette vingers.
  • Bij gebruik van de audiokabel, schakelt Bluetooth niet uit.
  • Headset constructie dempt van zichzelf weinig geluid weg (daarin tegen werkt NC wel goed).
  • Lekt geluid wanneer je luid afspeelt.
  • Niet mogelijk om op het zelfde moment naar meerdere devices te verbinden (iPad en iPhone voor inkomende telefoon gesprekken).
  • Geen aptX.

Navigatiesoftware Score: 5
Update 13-11-2013:
Het was mij niet eerder opgevallen, maar onder Windows blijkt alles toch niet zo lekker te werken zoals ik verwachte. Parrot verwijst naar de gebruikte chipsets in de gebruikte laptops, maar op de forums van Parrot valt te lezen dat zowel osX en Windows gebruikers problemen ervaren.
De probleem die ik ervaar is dat het geluid onder Windows wel werkt, maar onder bepaalde applicaties valt het geluid weg en alsdan nog ook weer onder Windows. Getest met twee verschillende Laptops, beide reageren verschillend. Wat betreft de Microfoon, krijg hem niet werkend!
Dit alles met het de Parrot Zik firmware 1.06.

Positieve en negatieve punten geplaatst.

Update 15-11-2013:
Met het verhaal van Parrot dat Zik niet overweg kan met bepaalde chipsets, heb ik een Bluetooth Dongle (Sitecom CN-524) gekocht, alle driver lieten zich keuring installeren. Ook hier toont Zik geen success. Deze Bluetooth adapter draait op de chips van: csr8510 a10. Bij uitstek een chipset die met mobiele devices overweg kan omgaan. Zik heeft geen trek in Windows, jammer dat een apparaat uit deze klasse het laat afweten.

Notabene: een headset van Rapoo (35.-) werkt werkt wel feiloos onder Windows.....

-------------------------

De trend van in-ear earphones is de laatste jaren vrijwel overgenomen door on-ear / over-ear headphones. Gekieteld door mijn nieuwsgierigheid en mijn kapotte headphone van mijn Samsung Galaxy S3 (kabel is versleten door zijn slechte kwaliteit kabel omhulsel), ging ik opzoek naar een ander headset. Onderweg bel ik regelmatig en doe dat graag met een headset omdat een carkit altijd teveel ruis en gekraak oplevert en dat bij mij teveel afleidt.
Bij het vergelijken heb ik naar de volgende modellen gekeken (Beats niet overwogen):

Sony MDR-1RBT
Sennheiser MM 550-X Travel
Logitech UE-9000
Bose QC15
Bose AE2w
PSB M4U2 (geen BT)

Met een opgestelde lijst moest mijn headset over het volgende beschikken:
- Bluetooth (aptX bij Parrot Zik moeten laten vallen)
- Over-Ear headset (Parrot Zik valt in de categorie ½ on/over ear)
- Goed geluid (lees: geen uitmuntend geluid)
- Noice Cancellation (ook het in/uit schakelen ervan)
- Accu (geen AAA of AA)
- Micro USB aansluiting
- Moet ook bruikbaar zijn bij met een lege Accu (dan bedraad)
- Microfoon voor het voeren van telefoongesprekken

Opzoek en al gauw bleek dat de Parrot Zik vrijwel aan alles voldeed, alleen geen aptX. Toch ben ik voor de Zik gegaan omdat ik geen hifidealist ben. En in vergelijking met de in-ear van Panasonic (25 euro) die ik tot nu gebruikte, staat de Zik met zijn geluid kwaliteit ver boven, later meer.

Geluid:
Klinkt heel goed, voor iemand met geen professionele luister ervaring en wel van goed geluid gediend is. Luister alleen via Bluetooth. Het geluid klinkt helder, duidelijk, mooi en goed gepositioneerd, aangenaam en vol met details (met de equalizer kan je behoorlijk naar smaak maken). Ik heb vooralsnog niet het idee dat aptX nog iets kan toevoegen, vooral wanneer ik het geluid vergelijk met mijn in-ear van Panasonic, klinkt Zik veel, veel beter. Vooral het laag klinkt veel beter en lekker vol en meer details en nu pas merk ik wat ik nooit hoorde in vergelijking tot de in-ear, terwijl ik het geluid altijd mooi vond. Je beleeft de muziek weer opnieuw en verbaasd over de kwaliteit die al zonder aptX bereikt wordt (geen idee wat je wel bereikt met aptX). Ik ben aanzienlijk op vooruit gegaan en nogmaals, het klinkt erg goed.
Het probleem met in-ear die ik altijd ondervond, wanneer je rustig naar stille passage luistert, is dat het geluid van je in-ear audiokabels die over je kleding schuurt wordt overgedragen naar je in-ear zelf! Dus je hoort het schuren van de kabel tegen je kleding aan. Met een over-ear headset heb je daar geen last meer van.

Noice Cancellation:
Werkt erg goed en na het velen lezen ervan ben ik ook overtuigd dat NC een must is. Het is heel aangenaam om te horen dat het omgevingsgeluid behoorlijk wordt gedempt. Vooral monotone geluiden vallen behoorlijk weg, gesprekken vallen weg naar achteren, zelfs je rustige ademhaling wanneer rustig naar film kijkt valt weg, als voorbeeld stop je vingers in je oren om je eigen ademhaling te horen, dat geluid is met NC gewoon weg! De storende factoren verdwijnen of worden behoorlijk weggedrukt. Dat maakt het luisteren een stuk aangenamer. In verschillende reviews lees dat NC een hoog sis geluid maakt, alsof je in de verste verte de oceaan hoort (eigenlijk alsof je een kopje/glaasje tegen je oor aanhoudt, zo klinkt dat). Dat sis geluid wat je hoort is zachter dan het geluid dat je kunt horen van je eigen ademhaling. Vraag mij af of NC het zelf is die dit geluid maak en niet je lichaam? Hoe dan ook, het sis is geluid werkt bij mij niet storend. Verder heb ik niet het idee dat NC het geluid van de film of muziek stoort, het blijft goed klinken ook wanneer NC staat ingeschakeld. Je hoort wel een subtiel verschil, maar verwaarloosbaar, niet storend en doet geen afbreuk op het geluid. Mijn review is ook geschreven waarbij NC constant aanstaat.

Draagcomfort:
Dit is een over-ear model, wat zou betekenen dat de headset compleet over je oren moet vallen. Dat doet het niet. Je bovenste oorschelp valt in zijn geheel erin, maar kussen valt over je oorlel heen. Is dit storend, nee. Zit nog steeds prima. Wanneer je hem een aantal uren draagt, dan voel je hem wel zitten. Eigenlijk zou de hoofdband moeten zijn voorzien van een kussen, want op een gegeven moment voel je de hoofdband zachtjes op je hoofd drukken. Hele dag rondlopen zonder hem te voelen zit er niet bij. Afgezien hiervan zit het erg goed. Als brildragend heb ik geen last van mijn brilpootjes! Alleen al daarom ben ik heel tevreden met het comfort. Het zijn geen gehoorbeschermers! De constructie dempt het geluid niet totaal weg maar, eigenlijk maar een beetje.

Accu/Opladen:
Met alle featurs ingeschakeld zou het 6 uur uithouden, geen idee of dit zo is. Want door zijn Micro USB aansluiting (wat ook op je Samsung, LG zit), kan je de accu van de Zik opladen terwijl alles gewoon door blijft werken. Onderweg? Dan maak ik gebruik van mijn Powerbank (tegenwoordig een musthave, zeker wanneer je op reis bent) of in de auto van mijn een USB charger. Het was voor mij belangrijk dat de headset via een Micro USB aansluiting kan opladen. Je kunt de Micro USB snoer dus direct aan je Zik aansluiten en de kabel stoort niet.
Wanneer de accu leeg is kan je blijven luisteren en telefoneren door je Zik aan te sluiten via de 3.5mm audiokabel, dat de microfoon ook werkt was voor mij een positieve verassing. Want de 3,5 mm stekker van de audiokabel is namelijk vierpolig en de in de headset ingebouwde microfoon functioneert gewoon.

Bediening:
Fysiek zit alleen een aan/uit knop op de headset. Overige bediening zit verwerkt in een aanraakgevoelige rechter oorschelp. Door overheen te wrijven ben je instaat om:
- Het volume te regelen (het volume van de headset zelf en niet van je Telefoon/iPad)
- Naar de volgende of vorige track gaan (werkt niet bij alles, integratie beter op iOS 7)
- Aantikken is pauzeren (werkt ook niet overal, integratie beter op iOS 7) of opnemen van een telefoon gesprek
- Afzetten headset is pauzeren, lekker handig pauzeren (weer, integratie beter op iOS 7)

De overige bediening doe je via de bedieningssoftware die op je Android of op je iOS staat. Het klankbeeld is goed naar je smaak aan te passen door het spelen met je equalizer of het de positionering van de virtuele speakers. Niet gedacht, maar heel mooi dat dit zo kan en werkt goed en het aanpassen ervan werkt tijdens het luisteren direct zonder verstoringen.

Telefoongesprek voeren:
Gaat uitstekend, geen klachten gehoord dat ik slecht te verstaan zou zijn.

Installatie / sofware:
Windows 7, na het binden detecteert het de headset, download de Parrot Zik drivers en installeert deze. Windows kent geen bedieningssoftware.
iPad detecteert de headset en installeert het bedieningssoftware uit de APP store.
Android, na het verbinden via NFC, moet jezelf het bedieningssoftware installeren.
Bedieningssoftware download zonder tussenkomst de laatste firmware versie en installeert deze weer zonder tussenkomst direct op je headset.
Alles verloopt probleemloos.

Afstand tot het apparaat:
Nooit geprobeerd deze te testen, maar een afstand van ongeveer 8 meter is geen probleem.

Behuizing:
Voelt prima aan, wel gevoelig voor vette vingers. Verder oogt het kwaliteit en zo voelt het ook aan.

Algemeen indruk:
Omdat de prijs van de headset behoorlijk omlaag is gegaan (nieuw model opkomst?), 240.- euro, is de prijs in mijn ogen juist en het waard (blijft een behoorlijke investering), wanneer je naar de concurrentie kijkt, dan is het niet duurder. Zelf heel tevreden om zijn geluidskwaliteit, wist niet wat ik ervan moest verwachten (ga tegenwoordig niet meer erop uit om ze zelf te vergelijken), maar het voldoet meer dan mijn verwachtingen en alles klopt en werkt, dit is wel heel fijn. Ook het gemak van Bluetooth (lekker geen gehannes meer met kabels) en ermee bellen. Ik ben ook verder tevreden over het gebruik van een over-ear headset, het afscheid van mijn in-ear ging te makkelijk en per direct :)

Heb jij ook een Parrot Zik?