Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown) Review

Stinow 8 november 2013, laatste update op 27 augustus 2014, 705 views

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)

Kort gezegd een zeer degelijk mechanisch keyboard, die alle basis features die je voor een keyboard van deze prijs kunt verwachten, bevat. Verwacht geen hi-tech snufjes zoals verschillende kleuren leds, een lcd schermpje of andere soortgelijke features, maar koop dit keyboard omdat hij keurig doet waarvoor hij gemaakt is.

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Connectiviteit
  • Typgemak
  • Omvangrijke polssteun
  • Eenvoud keyboard

Minpunten

• Geen kleurkeuze LED's
  • Armsteun klikt relatief eenvoudig los
  • Pootjes geven niet top weerstand

Dit is voor nu (8 november) nog een voorlopige review. Ik ga dit weekend het keyboard uitgebreid uitproberen. Foto's uploaden wilt nog niet lukken; ik krijg geen foutmelding, maar zie ook geen foto's verschijnen... iemand enig idee??

In deze review zal ik de volgende zaken gaan bespreken:
  • Voorafgaand
  • Gebruik met games
  • Ergonomie
  • Conclusie en vooruitblik
Voorafgaand
Al langere tijd ben ik op zoek naar een mogelijke vervanger van mijn huidige Logitech Media Keyboard. Ondanks dat ik daar veel plezier aan heb gehad (en nog steeds), vond ik dat het tijd werd voor wat nieuws.

Omdat ik op werk (ook) veel achter de computer zit en vaak snel last heb van mijn rug en polsen, ben ik recent op zoek naar oplossingen of mogelijkheden om het voor mijzelf wat minder pijnlijk te maken. Zodoende ben ik eerst op zoek gegaan naar een andere muis. Dit vind ik eigenlijk zonde, omdat ik nog niet heel lang in het bezit ben van een Logitech G500 (naar volle tevredenheid). Dus dat plan heb ik even op een lager pitje gezet.

Toen herrinerde ik mij opeens dat ik een tijd geleden reviews over mechanische keyboards had gelezen. En eigenlijk was ik wel benieuwd hoe dergelijke keyboards kunnen bijdragen aan een vermindering van RSI pijn.
Volgens reviews blijkt dat enkele keyboards wel degelijk daar een bijdrage aan kunnen leveren; gelukkig!

Ik had de volgende keyboards op het oog:
  • Logitech G610+ (brown switch)
  • CM Storm Trigger (black switch)
  • Gigabyte AiVia Osmium (red switch)
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Gigabyte AiVia Osmium Black keyboard met Cherry MX Red switches en blauwe LED verlichting. De redenen dat ik voor deze heb gekozen zijn:
  • Red switches vereisen namelijk minder kracht (beter 'tegen' RSI)
  • Goede arm- en polsondersteuning
  • Beschikking over audio uitgang, omdat ik vaak met de kabels knoei achter mijn computer.
  • Mooie verlichting (blauw matcht beter thuis dan rood)
Eerste indruk
Wow! Wat een doos! Donker, met wat blauwe accenten en een riant formaat.
<fotos doos>

Eenmaal de doos geopend: Mooi en strak design. Al met al ziet het er super degelijk uit.. en dat blijkt ook nog eens bij het optillen van het keyboard; zwaar voor een keyboard. Krijg een gratis magazine bij het keyboard en wat schijnbaar extra toetsen.
<Fotos doos open>

Aansluiten gaat prima. Kabeltros is wel wat fors en stug, maar wellicht zakt dat nog weg in de komende tijd. Dit zal ik dus in de gaten gaan houden.

Update: de kabeltros is niet veel 'losser' geworden. Dit is dus wel iets om rekening mee te houden, wanneer je hem in een fijne vorm of lijn over bijvoorbeeld je bureau wilt laten lopen, zonder dat hij weg mag schuiven.
<Foto kabeltros>

Looks
< Verwijzing naar reeks van foto's >

Layout
Het toetsenbord ziet er degelijk uit. Geen rare fratsen, enkel twee quasi in het oog springende scrollwieltjes aan de bovenzijde, met een aantal macro toetsen ernaast (boven de F-keys). De wieltjes voelen verre van zo 'wiebelig' als men in verschillende reviews beschrijft.

Er zitten links op het toetsenbord gelukkig geen macro toetsen, omdat ik het erg vervelend vind om links van mijn normale 'keyboardrand' nog meer toetsen te hebben zitten. Dit komt ook omdat ik zo nu en dan de muis links van mijn keyboard gebruik i.v.m. RSI klachten.

Ik wil wl de bouwkwaliteit van het toetsenbord in het algemeen nogmaals benadrukken omdat ik daar veel waarde aan hecht; het keyboard is OERDEGELIJK.

Verlichting
Er zit een grote (extra verlichtte) 'Aivia' toets aan de rechterzijde van het keyboard, boven de numpad. Aivia is de game benodigdheden lijn van Gigabyte. Wanneer je op deze toets drukt veranderd in de keyboardsoftware op je computer het profiel. dit heb ik nog niet uit kunnen proberen.

Verder zijn alle toetsen van het keyboard te verlichten met een druk op het scrollwieletje bovenaan. Je kunt hier tevens aan draaien op de lichtintensiteit in te stellen. Dat is erg prettig. Hij gaat van uit (en bijna uit) tot erg fel.

Enige wat ik jammer vind, maar al wist voordat ik het keyboard kocht, is dat je niet de kleur van de verlichting kan aanpassen. Dit is default blauw (ook niet verkeerd).

Armsteun
Er zit ook een pols- / armsteun bij het toetsenbord, die van omvangrijk formaat is. Dat vind ik geen enkel probleem en hij past qua vorm goed bij het design van het keyboard (enigszins rechthoekig, futuristisch).

Onderkant en zijkant keyboard
Wanneer ik de zijkanten bekijk, staat er een net logo van Gigabyte op in de strakke, solide stijl van het keyboard. De onderkant van het keyboard bevat vier uitklapbare pootjes. Erg handig en best stevig. Niet als een blok, maar wel genoeg voor een paar potjes FPS-en.

Update: ook meer dan ' een paar' potjes FPS-en gaat prima op deze pootjes.

Ook zitten er twee vierkante 'haken' waar we de pols- / armsteun aan klikken. Dit voelt wat losjes en is ook zo. Een subtiele tik zorgt er ook voor dat de armsteun weer losklikt. In mijn optiek een iets t subtiele tik. Dit gebeurt dus als je het keyboard op zijn kop hebt liggen, maar ook als je hem bijvoorbeeld over de rand van je bureau laat zweven en dan er tegenaan tikt.

Connectiviteit
Zoals ik al beschreef is de keuze voor dit keyboard mede gekomen door de connectiviteit die hij biedt.

Er zit op:
  • Mini-jack audio uitgang op voor speakers of koptelefoon.
  • Mini-jack microfoon ingang
  • USB 3.0 ingang
  • USB 2.0 ingang
Beiden USB poorten kunnen wel/niet goed omgaan met ..
<Fotos aansluitingen>

Weight: 1500g 10%
Cable Length: 2.0m 10%
OS Support : Windows XP/ Vista/ Windows 7
Color: Black

Bij het keyboard zitten nog wat extra's geleverd, zijnde:
  • Grote pols- / armsteun~[/i]
  • Drie extra toetsen met grappige icoontjes erop
  • Game magazine (/reclame)
Dat soort dingen stel ik altijd wel op prijs, zelfs wanneer ik er niets mee zou doen.

Gebruik met doorsnee typwerk
Ik heb het toetsenbord een kleine 3 uur gebruikt met typen in de browser en in verschillende tools zoals MS Word en Notepad++.

Wat direct opvalt bij aanraken van de toetsen, is dat ze eenvoudig in te drukken zijn. Het is geen wereldschokkend verschil met mijn oude toetsenbord, maar het viel mij wl direct op.

Hij typt naar mijn mening rg prettig. Wel maakt het toetsenbord ondanks de (volgens de specificaties lichte en geluidsstille) rode Cherry switches degelijk meer geluid dan een standaard keyboard. Ik had ook niet anders verwacht van een mechanisch keyboard. Het viel mijn vrouw in ieder geval direct op, maar zowel zij als ik ervaren het getik niet als vervelend. Het is een iets luidere, maar ook weer subtielere 'helderdere' tik.

Al met al merk ik dat typen prettiger gaat dan met mijn vorige keyboard. En dat heeft ook zeker te maken met de ergonomische armsteun die ik verderop nog zal bespreken.

Gebruik met gamen
Nog te testen

Ergonomie
Zoals al vernoemd zit er een grote polssteun bij het keyboard. Hij is echter van dusdanig formaat dat het eigenlijk meer een armsteun is. Je hoeft niet te schrikken als je hem ziet, maar hij is qua 'lengte' wel 1.5 keer de lengte van de steun van mijn vorige keyboard (en ieder ander doorsnee keyboard met polssteun).

Je vingers staan toch mooi (rechterop) boven de toetsen. Daardoor hoef je ook niet raar met je vingers te buigen om de toetsen goed te raken. Ik heb overigens gemiddeld tot grote handen.
<Foto's ondersteuning pols/arm met en zonder steun>

Conclusie en vooruitblik

Heb jij ook een Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)?

Helaas lukt het mij niet om de foto's in de review te krijgen. Ik kan ze selecteren om te uploaden en dt gaat ook prima, maar ik zie ze niet verschijnen.

Iemand enig idee?
Vraagje, ik heb deze op het oog, maar kan zowel van de webshop als gigabyte zelf geen duidelijkheid krijgen of deze een full size linker shift heeft. De nederlandse layout kan namelijk nog wel eens anders zijn. Dat is nogal belangrijk omdat ik hem met name voor FPS gebruik en daarin wil ik geen ielige shift. Heeft deze een normale linkershift?
Jep! Het is een kleinere linker shift dan fullsize.
Scheelt ongeveer 1cm t.o.v. fullsize (rechtershift is fullsize).
Ik ervaar echter geen problemen met fps-en. Hij is niet t klein.

Heb je een mail adres? Dan maak ik wel een foto. :)
Ik overweeg dit toetsenbord vanwege de audiojacks aan de zijkant, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt. Het geluid van de pc gaat normaalgesproken via de HDMI naar mijn receiver toe. Dan gaat het geluid anar de speakers tenzij ik een koptelefoon inplug op de receiver. Dat is echter best onhandig, omdat ik dan naar de receiver moet lopen om te switchen. Ik zou dat switchen graag vanaf de bank willen doen. Werkt het zo dat zodra ik de koptelefoon (+ mic) in dit toetsenbord plug de geluidsstroom automatisch naar de koptelefoon gaat ipv via HDMI? Of moet ik alsnog handmatig e.e.a. aanpassen voordat dit het geval is?
Goedemiddag Moondust,

Om een onbekende reden zie ik nu pas je bericht, excuses!
Wellicht heb je inmiddels een nieuw keyboard gevonden, maar toch:

Ik heb een vergelijkbare situatie helaas niet kunnen proberen, maar ik vermoed heel sterk dat je inderdaad het n en ander handmatig nog moet aanpassen. Een keyboard zelf kan zelden voor een dergelijke schakeling zorgen volgens mij.
Klachten over dit toetsenbord. "Gaat naar verloop van tijd meervoudige aanslagen genereren" Mijn dochter werd woedend van dit toetsenbord. Password invullen terwijl je alleen maar sterretjes in de regel ziet, gewoon niet in kunnen loggen omdat dit apparaat een F er 3 keer uitgooit , en een G ook. Of is er een barbatruuk om dit te repareren ? Heb lopen klooien met instellingen toetsenbord, maar niets hielp. Nooit weer een toetsenbord van deze fabrikant. Google flink voordat je deze aanschaft....

[Reactie gewijzigd door cindor66 op 31 maart 2016 10:59]