Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB Review

chrislaarman 6 november 2013, 1.960 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

Pluspunten

• Nodigt uit om ermee te werken.

Minpunten

• Tja...

~[Onderbouwing herschreven op 10-11-2013]

╗╗ Ik heb de uitvoering met SSD van 1 TB. Die vind ik nu niet in de pricewatch.

Deze MacBook Pro (MBP) is mijn eerste Mac, naast vooral PCs. Het verschil in besturingssysteem werkt door in de bediening, in de toetsen op het toetsenbord.
Mijn intu´tie is niet die van Apple... Op zich zijn toetsenbord en glijvlak van deze MBP wel helemaal naar mijn smaak: lichte toetsaanslag, na inloggen desgewenst het glijvlak licht aantikken (in plaats van er hard op te drukken zoals tot het inloggen).

De MBP voelt zwaarder aan dan ik had gedacht, maar eerder degelijk dan log. Over de accuduur zal ik weinig kunnen zeggen: thuis gebruik ik mijn spullen doorgaans op netvoeding, en ik heb nog geen uitstapjes voor de MBP gepland.
Ik kan me wel voorstellen, dat ik in de trein op de MBP ga werken. Dat is minder waarschijnlijk dan op een tablet, maar waarschijnlijker dan op een netbook, en zeker waarschijnlijker dan op een oudere 18" notebook.

Het beeld vind ik prachtig. Het geluid is trouwens ook niet slecht!

De MBP is nu mijn sterkste computer. Van Final Cut Pro (videobewerking) is een nieuwe versie aangekondigd, dus die wacht ik af. Logic Pro (muziek) staat er inmiddels op. Maar ik moet nu met dat alles leren werken, te beginnen bij OS X Mavericks. Eigenlijk is mijn oordeel over de Prestaties nog amper onderbouwd.

Tja, de prijs... Het is veel geld, maar ik denk dat de MBP het waard kan zijn. De afweging kan positief of negatief uitvallen, vandaar mijn "Voldoende": de middelste keuze.

Waarom ik deze MBP gekocht heb? Ik zoek het "ecosysteem" dat past bij wat ik wil doen (creatief zijn met tekst, beeld en geluid) en hoe. Waarschijnlijk is er een groot middengebied waar het niet uitmaakt, maar maken randgebieden het verschil. Zo verwacht ik veel van MIDI (muziek) op MBP en iPad samen.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB?

Deze review is vooral erg vaag geschreven.
Ik ben blij, dat ik mij niet na 48 uur (bruto!) al stellige uitspraken heb aangematigd. :-)
Misschien had je dan jezelf wat meer tijd moeten gunnen zodat je review meer over het werkelijke gebruik van de Macbook Pro had gegaan, in plaats van over jouw gebrek aan kennis van het OS wat erop draait .
Ik zie het nut helemaal niet van deze review. Wat ik nu lees is dat je een Macbook Pro gekocht hebt, dat die veel geld kostte en dat je geen flauw benul hebt hoe je er momenteel aan de slag mee moet. Volgende keer dus enkele weekjes wachten eer je een review plaatst.
Hopende dat je wat ervaring hebt gekregen met deze laptop vraag ik me het volgende af:

Heeft het nut om deze versie te kopen ipv de 'normale versie met Intel iris pro?

Lijkt me dat het verschil het geld niet waard is, hoe denk jij daar over?
Ik heb mijn MBP nog niet gebruikt voor het zware grafische werk waarvoor ik hem uiteindelijk wil gebruiken (video-effecten en -montage, 3D modeling). Ik kan dus niet uit eigen ervaring oordelen.

Ik heb biij MacWorld en 9to5Mac (in hun RSS-feeds) wel tests gezien, met en zonder Nvidia-kaart. Je zou daar kunnen kijken.

Of het prestatieverschil hett prijsverschil rechtvaardigt, lijkt mij vooral een afweging voor jou als gebruiker: of je er geld mee moet verdienen, of dat je slechts consument bent. (Ik ben wannabee...)