Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover Review

Janssuh! 5 november 2013, laatste update op 11 maart 2014, 3.063 views

Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover

Pluspunten

• Goede typaanslag (gezien het formaat)
  • Backlight
  • Magnetisch aangesloten
  • Aanraakgevoelige, niet functionele vlakken
  • Werkt als 'laptop deksel' en kan de tablet laten slapen
  • Backwards compatible

Minpunten

• Typt wat minder fijn dan een groter toetsenbord (10" is wat krab)
  • Functie toetsen werken standaard niet, je moet er maar net achterkomen dat FN + CapsLock dit "herstelt"
  • Redelijk aan de prijs

Na een review van de Surface Pro 2 (128 GiB) zal ik deze er ook even bijvoegen.

Een tablet is natuurlijk bedoeld om mobiel mee te werken. Om toch het aantal knoppen op het apparaat wat te verminderen hebben ze een virtueel toetsenbord toegevoegd. Bij het gebruik verlies je de helft van je scherm waardoor men weer losse toetsenborden heeft ontwikkeld.

Goed, de Type Cover 2. Menig mensen die ik met een extern toetsenbord zie werken, gebruiken er eentje op basis van Bluetooth. Dit werkt prachtig en zorgt ervoor dat deze mooi uitwisselbaar is tussen PC, Laptop, Tablet en telefoon.

Een nadeel is echter dat sommige functie toetsen niet altijd werken op alle apparaten en dat je om het half jaar batterijen moet wisselen (opzich geen ramp, maar als je hem vergeet uit te zetten, verkort dit de levensduur aanzienlijk) Dit is natuurlijk ook waar in dit geval, het toetsenbord zal de levensduur van de tablet door deze verlichting ook verkorten. Een opmerking hierbij is dat de kans je tablet gemakkerlijker en sneller aan een infuus hebt zitten dan de extra batterijen die je mee moet dragen in het geval je wat meer werk wilt verrichten en je toetsenbord wilt gebruiken.

Een leuke feature (vind ik) is dat het toetsenbord links en rechts naast de trackpad ook gevoelig is voor aanraking. Het viel me op dat als ik het toetsenbord op die punten aanraakte, de toetsenbord verlichting aansprong. In een donkere omgeving is dit prettig omat je op deze manier geen toets in hoeft te drukken om te kijken welke toetsen je precies zoekt. Het kan namelijk voorkomen dat een aanslag effect heeft in de applicatie die nog open staat op de tablet.

Een minpuntje welke mogelijk software matig op te lossen is, is dat de F-toetsen standaard niet gebruikt worden, maar de systeem toetsen. Opzicht is dit geen probleem en vergt het gewenning, maar in mijn vakgebied zijn de F-toetsen bijzonder nuttig en hopelijk is dit software matig te omzeilen. Mocht ik dit gevonden hebben, zal ik het hier ook even terugkoppelen.

UPDATE
Waar ik tegenaanloop bij het gebruik van de touchepad, is dat de cursor niet (of slecht) drag and drop toelaat. Je kan dit doen door de linker 'muis'knop in te drukken en vervolgens over het touchpad heen te slepen. Dit bevordert het muizen niet, en maakt het werken binnen office achtige applicaties er niet makkelijker op. Binnen Windows laten vensters zich niet altijd verslepen en het kanvas aanpassen binnen, bijvoorbeeld, Paint werkt erg onhandig. Persoonlijk gebruik ik een losse muis, welke als nadeel heeft dat de meeste, full-size muizen een ontvanger gebruiken waardoor je al snel met (powered)USB hubs moet gaan werken.

Verder vind ik het gemis van een 2e control key rechts en de 'menu'? toets (die soms rechts tussen alt, win-key en ctrl) zit. Als je met 1 hand wilt typen, maakt een 2e ctrl key het leven een stuk prettiger, zoals 'ctrl'-enter om snel(ler) een webpagina in te vullen, of 'ctrl' + (helaas)'fn' + 'F5' om een webpagina volledig opnieuw te laden. De 'menu'toets, zorgt ervoor dat je de muis niet hoeft te gebruiken om er heen te muizen en een rechtermuisklik te geven.

Overigens, als je met twee vingers tegelijkertijd op het touchpad klikt, wordt dit ook geregistreerd als rechtermuisklik. De linker en rechter edges werken goed samen met de Charm en Apps bar. Het is me overigens nog niet gelukt om met 1 vinger een app te sluiten door in het midden de app naar beneden te slepen. Hiervoor moet je ook de linkerknop indrukken en met een tweede vinger naar beneden swipen.

Er is een app beschikbaar in de store met de naam "Trackpad Settings" welke zou moeten helpen bij het gebruik van het touchpad. Dit moet ik nog proberen, mochten hier handige bevindingen uit komen, deel ik deze uiteraard met jullie.

Wat verder het vermelden waard is, is dat het toetsenbord erg solide aanvoelt. Toetsaanslagen doen niet onder voor een laptoptoetsenbord, al is de 'aanslagdiepte' nog ondieper, waar je wel even aan moet wennen. Ook op zachte ondergronden goed functioneert en stabiel aanvoelt. Ook als er van alles onder ligt (oplaad kabetjes e.d.), werkt het toetsenbord goed.

FN + Capslock wisselt tussen F-toetsen of sneltoetsen (hoera!) Dit wordt onthouden na een reboot en het los- en vastmaken van het toetsenbord (al dan niet met een reboot tussendoor)

Handige toetscombinaties die ik ben tegengekomen (al dan niet via het web in zoektochten naar het uitschakelen van de FN key):

FN + Win-key + Spatie = screenshot maken (hetzelfde als de Windows knop en Volume zachter op je tablet)
FN + Pijl links (naast elkaar op het toetsenbord) = 'Home' (hetzelfde als F9 zonder de FN toets ingedrukt)
FN + pijl rechts = 'End' (hetzelfde als F10 zonder FN toets ingedrukt)
FN + pijl omhoog = 'Page Up' (hetzelfde als F11 zonder FN toets ingedrukt)
FN + pijl omlaag = 'Page Down' (hetzelfde als F12 zonder FN toets ingedrukt)

Heb jij ook een Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover?

Ik kan be-amen wat je zegt over de F-toetsen. Zelf had ik liever een paar media toetsen gezien i.p.v de share, divices en settings toetsen. Ik grijp hoe dan ook naar de charms bar op het scherm dan naar de toetsen op het ding.

Hoe vind jij zelf het toetsenbord werken? vind je de toetsen fijn, te kort, the klein, the zacht of iets dergelijks?
Het toetsenbord voldoet (en daar is ook wel zo'n beetje alles over gezegt) ik ga het review binnenkort, als ik er meer tijd voor heb) bijwerken met mijn bevindingen. Zo mis ik namelijk ook een rechter CTRL toets! (CTRL + enter met 1 hand is af en toe lastig)
FN + Capslock wisselt tussen F-toetsen of sneltoetsen (ik heb het ook opgenomen in de update van het review)
Ah top! dat is mooi om te weten. Dat maakt het allemaal wel wat makkelijker in het gebruik.
Bedankt voor je review, ik ben blij dat het tikken toch wel enigszins goed gaat hoewel het natuurlijk geen laptop-toetsenbord is.

Wat ik bij sommige laptops nog wel eens zie, met name als ze wat ouder worden en veel (niet altijd even netjes) vervoerd worden. Is dat het scherm te leiden heeft van het toetsenbord wat er tegen aan gedrukt zit.

Nu heeft de touch-cover een relatief zacht oppervlak zonder scherpe/abrupte randen, maar kun je iets zeggen hierover met de type cover? Is er een bescherming aangebracht om dit misschien te voorkomen of verwacht je dat dit überhaupt niet op zal treden bij normaal gebruik?
Het zal heel lastig in te schatten zijn maar misschien kun je een indruk geven?
ik heb even gekeken voor je en ik zag wel wat afdrukken op mijn scherm zitten, waarschijnlijk laten vingers toch iets meer achter dan we zouden willen (of zien als het scherm aan staat).

Een doekje over het scherm en alles was weg. Ik verwacht dat dit komt doordat de tablet een glasplaat heeft i.p.v. een plastic laagje wat je bij laptops wel eens ziet. Glas laat zich niet zo makkelijk vervormen (zie oude gebouwen waar glas 'vervallen' is door de jaren heen).
Bedankt voor je snelle reactie :)
Het zal dan inderdaad wel mee vallen, heb niet stilgestaan bij het verschil tussen de glasplaat van de Pro2 en het plastic wat inderdaad op de meeste laptops zit
weet jij toevallig ook of het mogelijk is de verlichting aan te passen qua snelheid en uitschakelen? verder bedankt voor de tip van de FN en ctrl toets. ga dit ook uitproberen op de packard bell laptop van mn zusje, daar zitten de extra optie's ook standaard onder de functie toetsen, en dat is toch vet onhandig :P
Geen idee of het ook bij Dell werkt, vermoedelijk is het toch een vorm van driver functie... ik ken ook (draadloze) toetsenborden waar er een FN-lock toets op zit welke over meerdere machines 'onthouden' wordt... ik hoop het voor je! :)

Over de backlight heb ik nog niet getest, normaal tik ik erges links van het touchpad en dan springt de verlichting ook al aan. Wellicht in de bios (van het toetsenbord?) of het register. Zo eens kijken!
Fijn dat je er een review over geschreven hebt! Het is tochbeen niet alledaags artikel waar niemend over schrijft.