Cooler Master X Craft RX-360 Review

TD-er 12 oktober 2008, laatste update op 12 oktober 2008, 968 views

Cooler Master X Craft RX-360

Pluspunten

• Inbouwgemak. Je plaatst echt in een paar seconden een nieuwe schijf.
  • aan/uit schakelaar
  • metalen behuizing, goed voor warmte-afvoer.
  • meegeleverde doos voor opbergen losse schijf

Minpunten

• losse adapter, ik had liever gezien dat de voedingstekker rechtstreeks in de behuizing zou gaan, neemt makkelijker mee.
  • PS/2 achtige voedingstekker, die voelt nogal zwak aan.
  • Werkt standaard niet onder Linux
  • prijs

Kwaliteit voeding Score: 3
Voor backup-toepassingen was ik op zoek naar een externe USB-schijf. Mijn eisen waren degelijkheid en makkelijk wisselen van (SATA)schijf.
Mede door het laatste vielen eigenlijk de "merk-sleep-schijven" zoals van WD, Lacie en Maxtor eigenlijk af en zit je dus met een losse behuizing en losse schijf(schijven)
Na wat rondkijken kwam ik uit op de Coolermaster X-craft 360 uit.

Installatiegemak
Het plaatsen van een schijf gaat echt geweldig simpel in deze behuizing. Je schuift een palletje opzij en klapt het frontje opzij. Dan schuif je de schijf erin en doet de klep weer dicht.
Amper een paar seconden werk.
Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.

Voeding
De voeding lijkt wel wat op een normale laptop-voeding (105x45x28mm) met een niet-geaarde stekker. (platte euro-stekker)
De voeding blijft koeler dan handwarm, ook na uren lang gebruik.
De stekker die je in de behuizing steekt lijkt een beetje op een S-video-stekker, met de 4 pinnetjes. Deze pinnetjes voelen een beetje zwak aan en dus moet je altijd goed kijken of je die stekker er goed in steekt. Bij het verleggen van de schijf kan het zijn dat die stekker losschiet.
De voeding heeft geen eigen aan/uit schakelaar.

Behuizing
De behuizing ziet er degelijk uit en is goed in staat om de ingebouwde schijf koel te houden.
Mijn versie heeft zwarte piano-lak met aan de zijkant een gaas-achtig grijs motief.
Doordat de boven- en onderkant lopen naar de zijkanten toe af, dus je zet er niet zo snel iets bovenop. Daarnaast is de bovenkant ook heel glad. Aan de onderkant zitten wel rubberen voetjes, dus op tafel zal de schijf wel goed blijven liggen.
Op de voorkant zitten 2 LEDs de blauwe zie je als de behuizing aan staat en tegelijk rood bij activiteit. (LEDs zijn op de voorkant op dezelfde plek te zien)
Achterop zitten de USB en eSATA aansluitingen tussen de voeding-stekker en de aan/uit schakelaar.

Leveringsomvang
De behuizing wordt geleverd in een nogal forse doos, maar valt hierdoor wel goed op in de rekken van de computerwinkel.
Naast de behuizing en de voeding zitten er een plastic doosje voor een extra schijf, een voetje om de behuizing rechtop te kunnen zetten, een USB-kabel en een poetsdoekje in de doos.
Het voetje vind ik zelf nogal eng om te gebruiken. Als de behuizing namelijk omvalt tijdens gebruik is de drive die erin zit vrijwel zeker defect.
De losse plastic doos om een extra (SATA)schijf op te bergen vind ik persoonlijk wel handig, zeker omdat je zo snel en makkelijk de schijf kunt wisselen.

Ondersteuning
In elk geval wordt de 1TB schijf van Samsung goed ondersteund. Verder zijn er nog geen andere schijven in gebruikt.
Ook de eSATA-aansluiting heb ik nog niet gebruikt, maar dat lijkt me ook niet zo'n probleem dat ik wel verwacht dat dat zonder problemen zal werken.
De USB-ondersteuning is echter een iets ander verhaal.
Onder Vista werkt de behuizing prima, maar onder Linux werkt het standaard niet. (zelfs niet met de laatste 2.6.27 kernel)
Het probleem zit 'm in de gebruikte USB naar SATA controller. (de SATA8000 FW1.0 van DATAST0R Technology Corp)
De USB-standaard schrijft voor dat een USB-device binnen 5 seconden moet reageren. Deze controller doet er echter ruim 11 seconden over (in mijn geval 11,36)
Door de kernel te patchen kun je dit echter omzeilen.
In de file include/linux/usb.h pas je deze 2 regels aan:
#define USB_CTRL_GET_TIMEOUT 13370
#define USB_CTRL_SET_TIMEOUT 13370
Standaard staat hier 5000 (miliseconden).
Daarna maak je een nieuwe kernel en dan werkt de schijf wel onder Linux.
Ik heb het getest met de 2.6.27 kernel onder Debian etch (x86_64)
Op het internet kun je ook veel problemen vinden met eigenlijk elk niet-Windows OS icm deze USB-chip. Voor de Mac-users staat er op de Coolermaster-site een patch.

Snelheid
Even wat snelheid-metingen (alle metingen gedaan onder Linux over USB):
- leessnelheid: 27,5 MB/s
- schrijfsnelheid: 23,5 MB/s
- responsetijd tijdens initialisatie: 11,36 sec (specs schrijven max 5 sec voor)

• Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-360?

De installatie binnen 3 seconden is erg prettig als je meerdere HDs hebt liggen :)
Maar hij is inderdaad relatief duur.

[Reactie gewijzigd door quazar op 20 november 2008 19:53]