TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 Review

M.Koers 2 november 2013, laatste update op 5 december 2014, 4.155 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Prima product, makkelijk in stellen. Wel wat specifieke issues.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Instelmogelijkheden
  • Doorvoersnelheid
  • Duidelijke interface

Minpunten

• Prijs zou je als puntje kunnen noemen, maar 99 euro is redelijk.
  • Materiaal zou iets steviger kunnen
  • Port forwarding instabiel

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Gezien ik ben verhuisd naar een appartement heb ik een nieuwe Internet verbinding aangevraagd. Dit betreft een 100/100Mbit KPN Glasvezel lijn.

Ditzelfde had ik vroeger bij mijn ouders waar ik middels de opzet van www.netwerkje.com de experiabox ertussen uit heb gehaald om met de PS3 goed online te kunnen gamen.

Helaas had ik daar een simpele netgear switch met een linksys router wat de snelheid beperkte tot 50Mbit/s. Dit moest nu natuurlijk goed geregeld worden.

Na wat gedegen zoekwerk ben ik op de TP-Link AC1750 uitgekomen.
Direct uit de doos de firmware bijgewerkt naar de laatste versie en vervolgens geconfigureerd.

In eerste instantie wat problemen gehad met het opzetten van de PPOE verbinding maar dit bleek uiteindelijk in de Netgear switch te zitten. Deze is dan ook vervangen door een ander, wederom van TP-link. De TL-SG3210.
Na deze geplaatst te hebben functioneerde alles direct.

De PC vervolgens voorzien van een TP-LINK TL-WDN3800 N600 Wireless Dual Band PCI Express Adapter.
Met deze wireless adapter kan ik mijn volledige WAN verbinding benutten. Downloads zijn zowel draadloos als bedraad 12MB/s.

Al met al ben ik zeer tevreden over de router en de functionaliteit.
Met name de mogelijkheid voor zowel prive als guest netwerken op zowel 2.4 als 5Ghz is gemakkelijk. En maakt gezeur met oude devices verleden tijd.

Update 5-12-2014

De router nu goed een jaar in gebruik, en ben nu toch wat minder positief.
TP Link heeft de nodige firmware updates uitgebracht, met de laatste versie is eindelijk mijn wifi verbinding op de IPad stabiel.

Er is alleen nog 1 probleem welke maar niet opgelost wordt en dat is Port Forwarding.
Sinds een half jaar heb ik een Synology DS 214Play in de meterkast staan. Echt een super apparaat dus die wil ik vanaf internet kunnen benaderen.
Dit werkt echter niet altijd. Het maakt niet uit of ik de standaard poorten 1 op 1 forward of er nog een translate tussen zet. De webinterface van de synology is gewoonweg niet bereikbaar.

Een VPN verbinding opzetten door de TP Links met de Synology werkt echter wel goed.
Dit was bij de vorige versies van de firmware af en toe het geval maar met de laatste versie is dit toch echt wel een probleem.
Wanneer de TP Link in de herstart functioneert het wel weer naar behoren. Dus de opmerking "zo stabiel als een rietje" uit de review van dmvdberg is zeker op zijn plaats.

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7?

ik heb exact dezelfde router staan, maar ik heb dat de router regelmatig compleet vast slaat. (plusminus 1x per week)
ik was benieuwd of jij dit ook ervaart.
Ik heb dit zelf nog niet ervaren.
Hij staat al 4 weken, maar ik zit er dan pas sinds dinsdag in.
Tot nu toe geen problemen.
Downloads zijn zowel draadloos als bedraad 12Mbit/s.
Je hebt 100mbps glas maar je haalt maar 12.. Ik zou eens KPN bellen.

Misschien bedoelde je dat je 12MB/s haalt?