Cowon iAudio F2, 1GB (USB 2.0, Radio) Review

SPA2TACU5 17 augustus 2009, laatste update op 30 april 2010, 886 views

Cowon iAudio F2, 1GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Formaat
  • Groot aantal features
  • waaronder Opname via line-in of via ingebouwde mic
  • Geen keylock nodig
  • Makkelijk (muziek)bestanden overzetten

Minpunten

• (Veel) stof onder display
  • Ergonomie buttons

Geluidskwaliteit Score: 5
Gekocht voor 48 euro inc (geen) verzendkosten. Echt een koopje gezien prijs:kwaliteit.
Ik zou de F2 zeker aanraden, want je krijgt absoluut waar voor je geld.

Ik gebruik deze de F2 (1gb) voornamelijk om mee te sporten:
super klein, licht, uitstekende geluidskwaliteit (ik ben geen fijnproever), goeie en qua gewicht lichte in-ear headset om mee te sporten (zit goed in -mijn- oor en asymetrisch draad voor in de nek), veter om hem om je nek te hangen, 1gb is genoeg opslag om een aantal uren naar muziek te luisteren.

Vervelend is de bediening. De menustructuur is weliswaar goed te bedienen, maar de knoppen zijn fysiek niet ideaal vormgegeven. De harde indruk is fijn want daardoor is de keylock totaal overbodig, maar het onderscheid maken tussen de toetsen is moeilijk omdat ze te glad in elkaar overlopen en niet natuurlijk niet zo groot zijn vanwege het kleine formaat van de F2. Op zich geen groot probleem, maar wel als je de F2 probeert te bedienen door bijv. een t-shirt heen.

Ik draag de F2 onder m'n kleding tijdens het hardlopen en wielrennen. Hierdoor is ook veel stof onder de display gekomen, dat is ook jammer. Films en foto's kijken is er daardoor niet echt meer bij. Maar het kan allemaal wel, de mogelijkheden zijn echt enorm. Mooie display, maar laat dit geen reden zijn om 'em te kopen.

Voice recorder, inline recorden, super goeie kwaliteit! Ik heb em wel eens aangezet en in m'n tas gestopt die aan een kapstok hing op 1,5 meter en nog was het gesprek kraakhelder opgenomen.
Verder super veel instellingen, van geluid, timers, afspeelmogelijkheden, wallpaper, etc. etc.

Volgende keer zou ik een grotere opslagcap. overwegen, maar misschien komt de prijs:kwal. dan in geding en zou dan voor een ander model iAudio gaan.

Ook te gebruiken als 'usb stick'. Connect altijd vlekkeloos met PC. De bijgeleverde software gebruik ik nooit. Ik zet de media files gewoon over via een Windows verkenner, van harde schijf naar de F2 flash schijf.

Aan-uit knop een beetje stroef door mechanisme, maar geen probleem. Hij gaat daardoor iig nooit per ongeluk aan of uit. Dit is geen productie error, maar gewoon de keuze voor het soort mechanisme.

De bouwkwaliteit is heel goed. Dit ding kan tegen een stootje en de kunststoffen lijken niet makkelijk beschadigd te kunnen raken.

3 of 4x een vastlopertje gehad, zonder gevolgen. Geen data kwijt.

UPDATE, 17-08-2009:
Nog steeds zeer tevreden. Nooit meer vastlopers gehad. Wel nog meer stof onder het display.
Daarom heb ik de beeldkwaliteit nu als "slecht" beoordeeld.

UPDATE, april-2010:
Display is overleden. Nog maar 10% leesbaarheid door artifacts.

Heb jij ook een Cowon iAudio F2, 1GB (USB 2.0, Radio)?

Off-topic: nooit gemerkt dat er een vraag was.

On-topic: ingebouwde accu. Niet vervangbaar voorzover ik weet. Opladen via USB. Laadt in mijn beleving snel genoeg op. En de speeltijd van de accu is ook zeer goed. Ik zal binnenkort eens meten hoe lang de accu mee gaat.
Het enigste dat ik mis, is de batterij duur ?
De accu gaat met het volume op "22" minimaal 6 uur mee.
Bij normaal gebruik zet je 't volume niet hoger dan "11" en dat is al redelijk hard, dus ik denk dat de Cowon's claim van "22 hours battery life" wel in de buurt komt.
Ongeveer 2,5 jaar na aankoop: display kapot.