HP Compaq 2133 Mini-Note (FU346EA) Review

div-er 8 oktober 2008, laatste update op 9 oktober 2008, 2.336 views

HP Compaq 2133 Mini-Note (FU346EA)

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit, ook in een andere resolutie dan de native (maar ik heb de native van 1280 niet kunnen proberen)(dus scherpte en backlite).
  • Hellingshoek scherm tov keyboard is voldoende op een tafel/buro.
  • 6-cells accu!
  • Body is chique, geborsteld aluminium.
  • 2gb intern.
  • Toetsenbord 92% en heeft een fijne aanslag.
  • Fijne mousepad incl. scrollgedeelte.

Minpunten

• Langzaam in opstarten (zelfs een frisse, nieuwe Vista installatie is langzaam).
  • Apparaat wordt erg warm, van onder en van boven.
  • Ventilator staat bijna constant aan.
  • Hellingshoek scherm tov keyboard is onvoldoende op de schoot.
  • Hoogste resolutie is onleesbaar (ondanks dat het zo scherp is).
  • Magere inhoud in de doos (ik vind het jammer dat ik zelf mijn recovery-dvd's moet branden).

Ik was van plan van dit aanvankelijk perfecte apparaat een positieve review te schrijven, maar helaas, ik kan niet positief zijn.

Wat zijn de overwegingen?
Een kleine laptop die snel aan en uit gaat, om even snel de mail te checken en op internet snel iets op te zoeken. Incidenteel dan ook een briefje, maar voor de rest zou ik dan een normale pc of laptop opzoeken.
In mijn overweging hebben alle UMPC's de revue gepasseerd: de Asus EEE, Acer One, MSI Wind, Medion Akoya, etc etc. En nu deze.

In gewone winkels nauwelijks te krijgen, daarom bij Office Centre meteen toegeslagen toen ze deze in het schap presenteerden. Net geen 600 euro incl. BTW, duurder dan de anderen, maar een goed merk, goede specs dus dat beloofde veel.

En helaas, het bleef bij een belofte. Vista is op een VIA chip gewoon te langzaam. Het opstarten en afsluiten duurt ruim 2 minuten ieder, dat is dus echt te lang. De schijf is wellicht snel, maar ook warm, nee: heet! Het hele apparaat wordt daardoor ongemakkelijk warm, ook het toetsenbord. Daardoor slaat de ventilator bijna continue aan. Dus te luid als je op de bank zit naast iemand die tv wilt kijken.

De hellingshoek van het scherm t.o.v. het toetsenbord is onvoldoende, je denkt steeds: even nog wat achterover duwen, maar dat gaat niet. De accu zit daar als het ware in de weg. De accu steekt trouwens aan de achterzijde flink uit naar de onderkant: op een tafel zorgt dit voor een fijne/prettige hellingshoek van het toetsenbord, maar visueel is het niet mooi, en praktisch (in een tas of sleeve) is het al helemaal niet.

Dit is wel de 6-cels accu, die toch zo'n uurtje of 3 a 4 moet kunnen volhouden. Dat heb ik niet getest (voor die tijd zat de machine alweer terug in de doos om retour te gaan).

De maximale resolutie die HP opgeeft is niet in te stellen of te selecteren in Vista: 1024x600 is het maximum. En dat is denk ik ook maar goed, want op die resolutie zijn sommige dingen echt 100% onleesbaar, zoals bijv. het registratieformulier van HP zelf! De kwaliteit (helderheid e.d.) is wel top!

Qua looks is de machine wel super: metalen schermdeksel (gebrosteld aluminium) is gewoon erg chique en geeft de uitstraling van een high-potentiel zakelijke laptop. En de andere specs zijn ook wel positief: 2gb intern! 120 gb HD! 128 mb video (shared)!

Het toetsenbordgrootte is 92% van een normaal toetsenbord en dat is merkbaar, positief! Zeer fijne aanslag, en hele mooie uitstraling. De mousepad is ook zeer fijn, met scroll-optie aan de rechterzijde. De knopjes voor het klikken links en rechts ervan is even wennen, maar abslouut niet storend. De dubbelklik van de pad is standaard al erg fijn.

Wellicht zijn er mensen die de negatieve zaken niet erg vinden, voor mij waren het criteria die wel erg zwaar weegden. Degelijkheid (althans de beoordeling ervan) en de uitstraling zijn goed.

Nog even over de inhoud van de doos: niets te veel! Alleen de laptop, accu, voeding en een klein boekje. Geen echte handleiding, geen restore-dvd's, geen driver-cd's of zo. Magertjes. Alles staat op de laptop.

Mijn exemplaar gaat terug/is retour.

Note tav Betrouwbaarheid: daar kan ik niets over zeggen: ik heb slechts 2 dagen getest en daarna retour gebracht (niet vanwege een defect).

Edit: foto's toegevoegd (niet echt super maar beter dan niets) en mening tav ergonomie en algemeen aangepast.

Heb jij ook een HP Compaq 2133 Mini-Note (FU346EA)?

Volgens mij is deze laptop net uitgebracht voordat ze die nieuwe Atom processor uitbrachten.. Als het goed is heeft deze laptop een 900mhz processor... Wel energiezuinig maar gewoon niet krachtig genoeg.. Ik heb zelf ook overwogen deze laptop aan te schaffen maar ik twijfelde.. En terecht, ik hoor meer slechte dan goede verhalen over deze laptop al hoewel ik hem er wel mooi uit vind zien..
Volgens de specs van HP, ook op de doos, zou de proc op 1.6 moeten draaien.
Als je zoveel moeite doet met een Vista versie op deze HD, dan ga je toch zeker niet de proc onderklocken of zoiets. Voor mij is ee VIA 1.6ghz absoluut niet gelijk aan een Atom 1.6ghz. Normaal is HP mijn merk, maar nu ben ik erg teleurgesteld.
@metallicelmo Euh, het is een VIA C7M 1.nogwa-Ghz processor. Traag, duur, heet en energieslurper, zijn de beste woorden om deze processor te omschrijven (zijn nog ouwe dingen ook). Het is dat er een 6-cell accu in zit, anders was het helemaal huilen. Datgene wat jij bedoel zullen wel de eerste generatie EEE's (700, 900) zijn, dat waren inderdaad op 900Mhz lopende Celerons (die trouwens net zo snel (of zelfs sneller) zijn dan de 1.6ghz Atom's)
De Atom 1.6Ghz zal echter ook niet snel genoeg zijn om Vista fatsoenlijk te draaien. Die portable dingen zijn er gewoonweg ook niet voor gemaakt.

Verder, wel een aardige review. Jammer dat je hem niet meer heb, want een paar real-life foto's maken de boel toch altijd wel wat mooier, en dit is nou net het punt waar de HP zich van het 'speelgoed' (eee's en winds) onderscheidt.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 8 oktober 2008 23:08]

Ik heb wel wat foto's, maar zijn niet de mooiste. Ik moet ze resizen, doe ik morgen en dan voeg ik ze toe.

Vwb Vista: mijn doel was sowieso een Linux-variant, maar dat zal weinig verbetering hebben gebracht in de warmte zal ik maar zeggen.

Wat me trouwens ook nog tegenviel, de 2133 zou een " dubbele" wifi antenne hebben in het scherm, maar de ontvangst was beroerd. Terwijl mijn huidige laptop (van mijn werk) gewoon perfecte ontvangst heeft. Nog een vergeten min-puntje...
ik had nog een vraagje. ik wilde deze aangschaffen voor school en ik zat te twijffelen tussen deze en de acer aspire one. hoe erg is eigelijk het geluid? ik vind het niet erg als hij en beetje geluid maakt maar je kan je denk ik wel voorstellen als dat ding enorm staat de blazen in de les dat het dan geen succes is. :P
Ik heb de hp 2133 ook gekocht bij Office Centre. Hier heb ik uitgezocht wat de specs waren en of ik eventueel elders goedkoper kon krijgen.
Laten we zeggen dat je inderdaad op 600 euro incl. BTW zit. Op de meest andere website's staat de laptop met een 6 cell batterij en met 2gb geheugen. De 6 cell batterij zit op 119 euro (bron: hp website) en het geheugen op ongeveer 20 euro. Reken zelf maar uit.

Zelf vind ik het een prima laptop, ik heb dat ding ook puur voor school gebruik, office, mail ect. Min punt is inderdaad dat de laptop zo warm werd, maar dit wist ik van te voren ook al (ik werk bij Office Centre ;-), maar ook door een aantal reviews).

Met het draadloze kaart heb ik echter nergens problemen mee. Wij hebben hier een U.S. Robotics staan (g) maar heb overal prima bereik.

Langzaam in opstarten ben ik het met je eens alleen erger ik me er niet aan. Ik heb deze laptop niet aangeschaft vanwege de snelheid maar omdat hij makkelijker mee te nemen is.

Ik heb de laptop een week en al redelijk veel gebruikt.
dit ding zal toch vanuit Sleep of Hybernation op kunnen starten?
mijn laptop restart ik 1x in de maand (en duurt lang),
maar restart vanuit Sleep in 5 seconden?
Zo te zien zijn er voor deze laptop maar 2 processors beschikbaar, De VIA 1.2 GHZ en VIA 1.6 GHZ.. Dit is dus niet die nieuwe Atom processor want deze laptop was al eerder beschikbaar in Amerika... Nog voordat de Atom uitkwam..
Wie zegt er dat er een Atom inzit?
Een VIA inderdaad.

Lijkt mij een gemiste kans, die chipset, daarnaast ook jammer dat het scherm zo klein is vergeleken met het potentiele oppervlak.
je wil dus alle helemaal NIET dat atom in een pc zit als deze. De via is namelijk krachtiger. met atom is het dan ook echt janken als je dan vista op wil starten!
Ik heb vrijwel dezelfde versie (C7, 1.6 GHz, 2GB ram, 120GB hdd 5400 rpm) gisteren gekocht, maar dan met XP home erop (en de prijs is in die paar maanden gehalveerd)
Persoonlijk ben ik best wel tevreden met het apparaatje. Opstarten gaat vlot en werken ook. Ik snap alleen je opmerking niet dat je hoger dan 1024x600 zou willen draaien op deze machine, aangezien de native resolutie van het scherm niet meer pixels heeft.
IMHO moet je op dergelijke machines gewoon geen Vista willen draaien en ik snap HP dan ook niet dat ze het verkopen icm. Vista. Dat geeft alleen maar ontevreden klanten.

Voor wat betreft de degelijke feel kan ik je review beamen. Het apparaatje voelt gewoon degelijk aan.