Sony PlayStation 3 40GB Zwart Review

Gumball 7 oktober 2008, laatste update op 7 oktober 2008, 1.676 views

Sony PlayStation 3 40GB Zwart

Pluspunten

• 80 GB
  • Gb lan
  • Graphics
  • Controller
  • Blu-Ray

Minpunten

• Draadloze verbinding
  • installatie games

Multimedia Score: 5
Spelaanbod Score: 3
Allereerst: ik heb de 80GB versie, maar die kan ik niet reviewen!

Hardware

Netjes verpakt in een grote doos lag daar dan mijn Playstation 3 80 GB.
Met ook in de doos:
- Dual Shock 3 controller
- Mini USB kabel om controller op te laden
- Composiet kabeltje met een SCART blokje
- Wat handleidingen

Helaas geen HDMI of optische geluids kabel.

De lak maakt het sjiek, en de vorm futuristisch. Ook voelt de PS3 degelijk aan, mede door zijn gewicht.
Ook de aan/uit toest is gewoon net even een strak detail die het gewoon af maakt.
De geluidsproductie is laag te noemen, zeker niet meer dan mijn Wii. Als je het geluid aan hebt staan van een spel of film, dan zul je de console niet eens horen.

De controller (heb de DS3) ligt fijn in de handen, naar mijn mening beter dan de wat lompere Xbox controller. Qua gewicht ligt de controller lekker in de hand. Niet te zwaar maar ook niet te licht.
De accu gaat lang mee, heb ‘m een keertje helemaal opgeladen en heb na ongeveer 20 uur spelen nog niet opnieuw hoeven opladen.

Menu en instellingen
Het menu is overzichtelijk en duidelijk. De verschillende onderdelen staan logisch ingedeeld, al had ik zelf liever een kopje met “Media” gehad in plaats van 3 losse kopjes, Video, muziek en foto’s.
De console ziet zelf wat voor een resolutie je TV ondersteund en geeft je de keuze automatische instellingen of handmatig de instellingen door te voeren.
Bij mijn 26”Samsung TV werd de resolutie automatisch op 1080i gezet.
Aan de hand van reacties op het forum heb ik de resolutie op 720p gezet, echter zie ik daar maar weinig verschil in.
Het instellen van de internet verbinding is een eitje, je kan kiezen tussen de ingebouwde draadloze verbinding of de bekabelde verbinding.
Overigens is de draadloze verbinding niet helemaal vlekkeloos, zo krijg ik redelijk vaak een melding met een netwerk error, terwijl ik 70% bereik heb. (op LinkSys WRT54GC) hier heb ik geen last van als ik op mijn laptop met ingebouwd Intel kaartje zit te werken of te gamen.

PSN
Het eerste wat ikwilde doentoen ik de console had, was demo’s downloaden.
Hiervoor moest ik eerst een Playstation Network (PSN) account aanmaken.
Na het aanmaken van een account, dat zo’n 10 minuten duurt, kon ik naar de PSN shop, waar je van alles kan downloaden. Thema’s, achtergronden, demo’s, volledige games (moet je wel voor betalen), film- en gametrailers en soundtracks.
Het downloaden is redelijk eenvoudig, je zoekt op wat je wilt, klikt op Downloaden en de game gaat, desgewenst, op de achtergrond verder. Minpunt is wel dat je de vooruitgang van je download niet terug kan vinden in de PSN zelf, maar daarvoor eerst de PSN shop moet verlaten en in het menu bij Internet moet kijken hoe ver je download is.

Demo’s installeren
De installatie van de demo’s duurt erg lang. Hoe groter het bestand, hoe langer de installatie. Dit is wel een minpunt. De installatie van Bad Company Demo (1600MB) duurde ongeveer 25 minuten. Waarom dit zo is weet ik niet, maar op het forum staat ergens dat dit te maken heeft met encryptie.

Films kijken
Overal hoorde ik dat de upscaler van de PS3 zo geweldig was, dus heb ik deze getest.
Als test heb ik de DVD Die Hard 3 gebruikt. Ik kan hier verder niet veel meer over zeggen dat ik er meer van had verwacht. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met andere DVD upscalers.
Later zal ik dit stuk aanpassen zodra ik iets meer films heb gezien.

Voorlopige conclusie
Design, geluidsproductie, graphics, installatie: 1 woord: fantastisch!
Hoewel ik de Playstation pas 3 dagen heb, ben ik er nu al verslaafd aan.
Er zijn nog wat kleine verbeterpunten (draadloze netwerk verbinding, installatie van games) maar die doen niet af aan de geweldigheid van het apparaat.
Ik heb nog geen volledige games gespeeld en ook nog geen BR films gekeken, maar daar zal ik zeker nog wat over schrijven.

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 40GB Zwart?

Reviews door de redactie

WAUW 1000gb verbinding? :P
Goeie review, ga zo door. Hoe zit het trouwens met het van 720p naar 1080p overschakelen?
Foutje :)
Hoe het zit met overschakelen weet ik niet, maar is een game-upscaler, dus misschien dat het een 720P signaal automatisch upscaled naar 1080p? heb zelf een 1366*768 scherm dus kan moeilijk beoordelen hoe dat daadwerkelijk zit.
Draadloze verbinding slecht? Heb ik eigenlijk nooit last van. Denk dat dat aan je eigen draadloze netwerk licht. Ik heb mijn PS3 nu 3/4 jaar ofzow en heb nog nooit gehad dat hij geen internet verbinding had over me draadloos.

Verder klopt de review prima!
Ik heb hetzelfde probleem, en dat ligt zeker weten niet aan mijn netwerk. Omdat mijn XBOX360 (die er 0,5meter vandaan staat) geen enkel probleem kent. Dan kun je wijzen naar twee dingen:

* PSN is slecht
* Wireless van de PS3 is slecht

Ik verwacht zelf het eerste, maar zeker zullen we het nooit weten.
Hier ook totaal geen probleem met de wireless verbinding van de PS3, ook het online spelen van games gaat prima. Moet er wel bijzeggen dat de wireless router en de PS3 in dezelfde ruimte staan op minder dan 5m van elkaar.
of je hebt gewoon een slechte router..
Toevallig weet ik dat er wat problemen zijn met bepaalde linksys routers. Weet niet of die van jou daarbij hoort, maar ik zou het eens googelen.
Misschien duurde het installeren zo lang omdat je ook nog andere bestanden aan het downloaden was. Dan duurt het bij mij ook lang, omdat ie bestanden aan het installeren is en aan het downloaden. Dat duurt op de PC ook langer met 1 schijf.
Nee, dat maakt niets uit, heb het allebei gedaan, dus tijdens downloaden en zonder downloaden.
Heb je NCQ opstaan ? 8)7
De eerste exemplaren waren pas in november 2006 in Japan, lijkt me sterk dat jij 'm al zoveel langer hebt.

heb mijn standpunt over draadloos iets aangepast om te schetsen waarom ik het slecht vind.