Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13 inch: zwart 2,4GHz (MB404N/A) Review

Lean 6 oktober 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.293 views

Apple MacBook 13 inch: zwart 2,4GHz (MB404N/A)

Pluspunten

• ontwerp
  • beeldkwaliteit
  • snelheid

Minpunten

• trackpad
  • warmte-ontwikkeling

Sinds halverwege augustus ben ik het bezit van een MacBook 2.4 GHz 2GB Black. Mijn eerste laptop en tevens mijn eerste Apple product. Zo moet je onderstaande review dus ook lezen. Wat wellicht voor de doorgewinterde Mac-gebruiker vanzelfsprekend is, hoeft dat nog zeker niet te zijn voor de Windows die-hard. Daarnaast heb ik besloten om ook het OS te betrekken in het verhaal. Apple biedt het product immers als geheel aan en OSX is zodoende eigenlijk niet los te zien van de laptop :)

Eerste indrukken
Na flink wat reviews te hebben gelezen op internet over vergelijkbare laptops qua prijs/specificaties kwam werd ik door 2 dingen aangetrokken tot deze laptop. Ten eerste was ik geen ontevreden Windows gebruiker, maar OSX zag eruit als een significante verbetering voor mijn doeleinden. Ten tweede wil het oog ook wat; ik vond het dingetje mooi. Het zou onzin zijn om te ontkennen dat sommige mensen een Apple pc als een stijlicoon zien of dat ik daar ongevoelig voor zou zijn. Daarom zul je mijn ook niet horen zeggen dat je moet overstappen of dat Windows geweldig bagger zou zijn. Iedereen zijn voorkeur tenslotte.
Afijn, teruggekomen uit A-Mac Utrecht met een klein doosje waar bijzonder weinig in bleek te zitten. Laptop, remote, boekjes, herstel dvd’s, adapter. Na het beestje eens goed bekeken te hebben ‘m aangezet. Je komt hier een set-up tegen die erg aan een eerste keer Windows opstarten doet denken. Niet bijster spannend, echter een grappig detail is dat ik 2 linkerhanden heb wat betreft draadloze netwerken. OSX herkende direct de netwerkinstellingen en vroeg allemaal maar om een wachtwoord. Top!
Na een mooie en zeer onzinnige introductiefilm ( :P ) staat daar je desktop fris en fruitig en eerlijk waar: ik had geen flauw idee waar ik moest beginnen. :P Gelukkig wist ik dat de internetbrowser geen Explorer heette maar Safari. Na daar wat mee rondgeklikt te hebben besloten om Firefox erop te zetten. Dat maakte het allemaal al weer een stuk vertrouwder dan dat het was.

Software: anders, maar niet vies
Na wat geklungel met andere programma’s verbaasde ik mij over het feit dat ik zo relatief snel wende aan het compleet andere besturingssysteem. Er zijn weinig instellingen die je hoeft te veranderen om een comfortabel systeem te draaien en degene die er zijn maken allemaal vrij logische stappen. Het geheel voelt anders, maar doordacht..
Wat ik in het begin wel als vrij irritant ervoer was dat je voor vrijwel ieder programma dat je gewend was een alternatief moest zoeken. Dit ligt overigens niet aan OSX, want als je van Linux naar Windows zou switchen heb je denk ik hetzelfde.
Een grappige functie die Windows niet kent is het zogehete Dashboard. Niet bijster nuttig, maar met de “widgets” kun je bijvoorbeeld alles over je systeem bekijken, er zit een vertaal functie etc.

Dashboard

Minimaliseren zoals ik in de bovenstaande afbeelding heb gedaan is er overigens niet echt meer bij. Veel handiger is de functie op de F3 toets, Zo kun je makkelijk zonder dat je applicaties hoeft te minimaliseren een hoop schermen tegelijk open hebben. Ook handig wanneer je zonder externe muis werkt.

handig switchen tussen vensters

Ik gebruik mijn laptop voor veel multimedia toepassingen. Je komt hierdoor automatisch in aanraking met de media speler: ITunes. Onder Windows had ik dit ook weleens geprobeerd maar het er gauw weer vanaf gehaald, omdat het nogal log aanvoelde. Onder OSX ben ik dat gevoel wel helemaal kwijt. Wat in het begin wel tenenkrommend was, was de centrale library. 1 map waar al je muziek instaat. Ik had onder Windows alles in een mappenstructuur onder gebracht, waardoor ik niet helemaal bekend was met het fenomeen playlists. Nadat ik dat doorhad verzorgde het programma me zonder tegenstribbelingen weer fijn m’n dagelijkse portie muziek: even wennen. Uiteraard zijn er genoeg vervangers beschikbaar voor de mensen die hier niet aan willen wennen. Voor die mensen: neem ook hier eens een kijkje. :)
Voor de overstappers: het is mogelijk om je geliefde Windows applicaties te gebruiken middels virtualisatie en/of je kunt Windows XP installeren middels Bootcamp. Ik was van plan iets dergelijks nodig te hebben, maar tot nu toe kan ik nog alles onder OSX . :)
Of OSX veel stabieler is dan Windows durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Tegenwoordig reboot ik het systeem alleen bij software updates, en de rest van de tijd gaat het systeem in de sluimer stand (soort slaap stand) Hoge uptimes heb ik onder Windows nooit gehaald, simpelweg omdat ik de slaapstand niet handig vond.
Het besturingssysteem is handig, maar je hoeft er i.m.o. niet lyrisch over te doen. Ik vind dit persoonlijk veel handiger werken allemaal, maar er zullen genoeg mensen zijn die er van gruwen. Even proberen bij een vriend is trouwens niet echt een aanrader voordat je een Apple aanschaft, tenzij je een paar dagen met het systeem kunt werken. Dat heb je i.m.o. toch wel echt wel nodig om het idee achter het besturingssysteem te begrijpen.

Hardware: Quite nice!
De laptop is wat mij betreft technisch dik in orde. Ik zal hieronder enkele onderdelen bespreken:

Beeldscherm: Glossy
Tja, mat of glossy. Geheel persoonlijke keuze. Ik heb er eerlijk gezegd geen uitgesproken mening over. Ik heb de laptop niet aan een extern scherm hangen en kan zodoende niet zeggen of ik de kleuren anders zie o.i.d. Ik vind het prima werken en heeft daarom de beoordeling goed gekregen.
Afgezien van dat heeft het een prettige resolutie (1200*800) en biedt het genoeg ruimte voor tekstbewerking en browsen.

Toetsenbord: Nice!
Die heb ik wel eens slechter gevoeld op andermans laptops. Je bent uiteraard je eigen toetsenbord gewend, maar de toetsjes typen lekker en de indeling is prima. Ik heb niet het gevoel alsof ik op een te klein toetsenbord zit te typen. Daarnaast “verdwijnen” ze ook in het toetsenbord als je ze indrukt. Dit heeft tot gevolg dat je het toetsenbord prima schoon kunt houden.

Trackpad: Annoying
Het trackpad is vrij groot, maar ik vind het een gemis dat ik geen rechtermuistoets heb. Ik ben bekend met de functie om de knop wat langer in te drukken wat hetzelfde resultaat oplevert, echter vind het gewoon niet prettig werken. Daarom heb ik ook zoveel mogelijk een extern draadloos muisje in gebruik. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik sowieso iets tegen trackpads heb. ;)

Webcam + Mic: Let’s talk!
De webcam en microfoon vind je aan de bovenkant van het scherm. Prima resolutie voor bijv. Skype (640*480) en het microfoontje is voor dergelijke doeleinden ook prima. Ze doen beiden geen wonderen, maar doen gewoon waar ze voor gemaakt zijn. :)

Case: black beauty
Apple wordt veelal geroemd om de vormgeving van z'n producten. Dit is wat mij betreft zeker waar. Wat minder te roemen is, is de kwaliteit van de case van de witte MacBook. De topcase schijnt in veel gevallen na verloop van tijd scheurtjes te gaan vertonen. Bij z'n zwarte broertje heb ik er nog niet over gelezen en zo ook bij mij niet. De laptop in z'n geheel vind ik overigens best stevig aanvoelen, maar alles blijft relatief natuurlijk ;)
Gevoelig voor krassen is 'ie niet, maar wel voor vlekken. Eens in de week een vochtig doekje eroverheen is dus aan te raden. :)

Processor: working hard, working loud
In menige review wordt het geluidsniveau van de MacBook onder load ter sprake gebracht. Ik ben het hier roerend mee eens. Wanneer je het apparaat een beetje de sporen geeft komt het fan bijna direct uit de idle-stand van 1800 toeren per minuut om op z’n topsnelheid ongeveer 6100 toeren te halen. Dat geeft met een dergelijk klein fannetje een behoorlijk geluid.
Behalve veel herrie maken kan ‘ie overigens ook hard rekenen. Ik heb geen benchmarks gedraaid, maar een programma of 10 naast elkaar draaien is in principe geen probleem. Merk overigens op dat dit ook erg memory-afhankelijk schijnt te zijn. Het werkt soepel vanaf 2GB (wat dus ook in mijn laptop zit) en voor de intensieve photoshopper is een 4GB aan te raden.

Harddisk: Spacy!
250GB op 5400TPM vind ik een prima hoeveelheid voor de dagelijkse werkzaamheden: ruimte genoeg voor de 40GB grote library van iTunes en 25GB docs. De schijf heb ik nog nooit horen ratelen, ook niet tijdens grote zoek/schrijfacties. Ik neem aan dat naarmate je ‘m verder vult het geluidsniveau wel toe zal nemen.

Geheugen: 2GB snelheid
Met de hedendaagse geheugenvretende applicaties is het een must om een flinke hoeveelheid geheugen in je systeem te hebben. Het standaard model wordt met 1GB geleverd wat wat weinig zou zijn. 2GB is op het moment van schrijven een prima hoeveelheid.

Graphics: not necessary
De videokaart doet prima z’n werk voor mij. Je koopt een MacBook nou niet bepaald om mee te gamen, en voor photoshoppen, office en internet heb je niet zoveel snelheid nodig.

Accu: 4uur
Ik kan 4 uur effectief werken op een accu. Dat is browsen, office, muziekje etc en de helderheid van het scherm in gesteld op ongeveer ¾ van z’n max. Dit was ook wel ongeveer wat ik ervan verwachte. Die 6 uur die je af en toe voorbij ziet komen is ook wel haalbaar: helderheid helemaal omlaag en 1 applicatie tegelijk: niet mijn ding :)

Alles bij elkaar optellend denk ik dat je een hele mooie laptop krijgt, maar niet meer dan dat. Je wordt er geen beter mens van en voor de echte Apple lifestyle heb je nog wel iets meer nodig ;) Echter i.c.m. een goede sleeve sleep je het ding overal mee naartoe als je niet uitkijkt en het is toch wel een eye-catcher ;) Positieve kanten vind ik het ontwerp, het scherm en de snelheid. Negatief vind ik de trackpad en de warmte. Schadelijk schijnt dit laatste overigens niet te zijn. :)
Kortom: zeer tevreden!

Heb jij ook een Apple MacBook 13 inch: zwart 2,4GHz (MB404N/A)?

Ik vind de trackpad van de macbook juist goed,
dit met het 2 vinger scrollen en het grote oppervlak.
Ook kan je je rechtermuisknop instellen dat als je met 2 vinger op de touchpad bent en dan klikt je ook rechtermuisknop activeerd.
Goede review! Lijkt me een mooie eerste laptop! :) Ben trouwens ook erg blij met je bespreking van de software. Ik heb zelf nog nooit een Apple gehad en vond het dus erg leuk om te lezen.
mooie review. ik heb de stap een tijdje terug ook geprobeerd, maar ik ergerde me groen en geel aan het missen van een tweede muisknop. hierdoor alsnog id verkoop gedaan

OS vond ik trouwens ook niet zo geweldig als men je het wil doen geloven, qua hardware is het echt een plaatje :)
Een tweede muisknop is er gewoon hoor (wel op de Mighty Mouse, alleen zie je dit niet). Op de Powerbook, Macbook, Macbook Air en Macbook Pro dien je gewoon met twee vingers te tikken op de touchpad voor het rechtmuisknop functionaliteit (wel even instellen) of je kunt altijd ctrl + klik (zo uit m'n hoofd) doen voor de rechtermuisknop.
Super review! Ik vind je neutrale houding ook super. Het irriteert me behoorlijk als mensen alle Apple producten de hemel inprijzen terwijl ik niet alles eraan geweldig vind. Dat wil niet zeggen dat het prut is, maar ik vind het gewoon niet zo geweldig als iedereen doet beweren (en ja ik heb o.a. met OSX gewerkt). M.i. een zeer objectieve review met duidelijke info waar iedereen wat aan heeft! :)
Zeer handige review, goed te snappen uitleg.
En wat mij vooral op viel, totaal niet pushend. Sommige mensen geven je echt t idee dat je moet overstappen op os X of dat windows echt onmisbaar is of wat dan ook.

Ik wil binnenkort de nieuwe macbook aan schaffen die op 14 oct uit zou komen en t is goed om dit verhaal te lezen van iemand die ook pas is overgestapt. Je geeft duidelijk aan wat je mist en wat je niet mist of wat even uit proberen is.
Ik had t helemaal perfect gevonden als je er ook t gebruik van bootcamp of virtualisatie in mee had genomen.
Maar dat is eigenlijk omdat ik zelf van plan ben om dat te gaan doen.
Leuk verhaal, leest lekker weg!

Ik ben was al vrijwel zeker van plan om voor mn studie een macbook te kopen.
Zou voor mij ook mn eerste apple zijn en dus een hoop over getwijfeld want ze zijn (zeker voor een student ;)) niet bepaald goedkoop. Deze review bevestigd weer mn gevoel dat na even wennen een macbook minstens net zo lekker werkt als windows, nice! :)

Voor mij nu gewoon afwachten tot 14 oktober! :9~

[Reactie gewijzigd door Ramquin op 5 oktober 2008 23:43]

Voor mij ook want dan ben ik jarig! :D 8-)
Ik koop alleen geen MacBook, ondanks deze goede review en vele mac gebruikers die me het al hebben aangeraden. Mijn verjaardagskado voor mezelf mag ook niet meer als 200 kosten dus ik koop een 1TB NAS schijf, maar ik raak offtopic.
Goede review!
haha grappig dat je het trackpad als minpunt opgeeft ;) geeft alweer aan dat smaken verschillen. Na een tijdje werken op een macbook (ik heb m inmiddels een jaar) ben ik helemaal gewend aan het 2 vinger scrollen. Rechtermuis doe ik idd met de 2 vinger truc.

Ik herinner me dat ik het meest irritante in het begin vond, dat er geen delete knop op het keyboard zit. Dat valt ook wel weer op te vangen met fn+ backspace, maar handig is ander ;)

Overigens kan je natuurlijk ook prima linux draaien op je macbook, maar ik dwaal af...

mooie review, blijft bij de feiten!
Hij geeft ook aan waarom hij het trackpad een minpunt vind. totaal onnodig want je kan zoals Nitai al zei gewoon instellen dat je met 2 vingers op het touchpad kan tikken om de rechtermuisknop te gebruiken, of gewoon control ingedrukt houden terwijl je op de muisknop drukt.
^^ "mooie review, blijft bij de feiten!"

misschien begrijp ik het niet, maar gaat een review niet juist om gebruikers ervaringen (ofwel subjectief)?
De specificaties kun je ook op de site van Apple vinden.

correct me if i'm wrong

edit: wat betreft de opstijgende fan als je je laptop belast, je kunt met smcFanControl de default rotatiesnelheid verhogen zodat hij minder snel hoeft op te stijgen, en toch nog stil blijft

[Reactie gewijzigd door hans_1990 op 6 oktober 2008 16:18]

Een goede prettig leesbare review.
Valt me wel op dat boven de review de bouwkwaliteit op "heel goed" staat. Misschien beetje korte periode om dat te beoordelen? Ik hoor daar in mijn omgeving altijd hele slechte geluiden over bij Apple hardware.
Apple hardware in het algemeen? Dat is dan toch vrij typisch aangezien dat in mijn omgeving dan weer een pluspunt is.
Over de macbooks en macbook pro in ieder geval :) Dit gaat o.a. over verkleuringen, verbogen delen, gaten, scheuren, cpu whine, knipperende backlights. Het kan natuurlijk dat die 4-5 mensen die ik met portable apples ken toevallig allemaal een maandagmorgen model hebben, maar ik heb zelf het idee dat het probleem wat groter was.
Ja, de macbooks (voornamelijk) hebben een aantal van die problemen gekend. Volgens mij is dit echter vooral het geval geweest bij de eerste "shipments".
Ze hebben het zover ik weet nog steeds en zelfs de witte iPhones vertonen soms gele verkleuringen (en haarscheuren rond alle uitsparingen 8)7 )

De mijne gelukkig (nog) niet overigens :)

[Reactie gewijzigd door pagani op 6 oktober 2008 13:01]

In welke mate dan, want die haarscheuren heb ik ook nog bij niemand gezien (including me). Volgens mij ook een "probleem" van de eerste batches.
Wat is nou het verschil tussen een zwarte en een witte (behalve 200 euro?)
Alleen de kleur en de HDD grootte (90GB) als ik het goed zie.