Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony SBH20 (Zwart) Review

m.w. 19 oktober 2013, 4.383 views

Sony SBH20 (Zwart)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Goedkoop
  • Net afgewerkt

Minpunten

• Knoppen moeilijk te bedienen
  • NFC werkt niet altijd vlekkeloos

Ik heb de SBH-20 gekocht omdat ik graag een draadloze headset zonder al te veel poespas wou hebben. Als je je irriteert aan de kabel aan je smartphone, of je smartphone te groot is om elke keer als je het nummer wil veranderen hem uit je broekzak te halen heb je twee opties. Een aparte mini mp3 speler zoals de iPod shuffle of een bluetooth extender. De SBH-20 is trouwens 1 van de vele compacte bluetooth extenders op de markt.

De SBH-20 komt in een vrij eenvoudige doos met daarin:

- het apparaat zelf
- een setje in-ear oordopjes met 3 verschillende maten
- een micro-USB kabeltje van slechts 20 centimeter zonder stroomnetstekker
- de handleiding

De plugjes van de oordopjes komen in de kleur van het apparaat,

Wat gelijk opvalt is hoe klein het apparaat is. Hij weegt bijna niks, slechts 13 gram en is aan je kleding te bevestigen met behulp van een clipje op de achterkant. Minpunt van dit clipje is dat het een normale clip is, wat moeite kost om aan je kleding te bestigen. Dat is bij de iPod shuffle beter gedaan; dat werkt als een wasknijper.

Hij is goed afgewerkt en voelt stevig aan. Dit ding kan zeker een stootje hebben, en aan de knoppen en het klepje voor de microUSB poort te zien zou hij geen probleem moeten hebben met een beetje spatwater.

De knoppen zijn wat moeilijk te bedienen en de icoontjes erop zijn nauwelijks zichtbaar. Je voelt niet echt waar de knoppen zitten en dus moet je er al gauw op kijken.

De geluidskwaliteit is in orde, en boven het niveau van de xperia Z. Ik kan nu mijn grote over-ear headphones gebruiken terwijl de xperia Z daar echt niet krachtig genoeg voor was. De meegeleverde oordopjes zijn niet echt bijzonder en vergelijkbaar met 20 euro in-ears. Vergelijkbaar met de standaard xperia Z oordopjes en een stapje boven de standaard oordopjes voor de iPhone.

Het pairen via NFC gaat niet altijd even makkelijk, je moet de SBH-20 precies op de juiste plek houden ook daarvoor moet je goed kijken of je hem exact op het NFC logo van de telefoon houdt. Bij een niet-NFC telefoon kun je hem eenvoudig pairen via het bluetooth menu.

De accuduur is dik in orde. Ik perste er 10 uur uit, significant meer dan opgegeven door sony zelf. Het bereik is ook prima, in ieder geval genoeg voor in dezelfde kamer.

De kwaliteit van de microfoon laat te wensen over, van noise cancelling is nauwelijks sprake. Leuk dat het erbij zit maar in een rumoerige omgeving nutteloos. De microfoon zit op het apparaatje zelf en dus niet in de kabel van de oordopjes verwerkt.

Al met al 5 sterren omdat het apparaatje inclusief de oortjes echt goedkoop is (38 euro met verzendkosten in de pricewatch) voor wat je ervoor krijgt. Je kunt hem bijvoorbeeld ook gebruiken om je telefoon met je stereo installatie te verbinden en zo muziek af te spelen.

Heb jij ook een Sony SBH20 (Zwart)?

Duidelijke gebruikersreview en nuttig voor mij om af te wegen of ik deze accessoire wel of niet zou willen kopen bij m'n Z2.