Apple MacBook Air 2013 13,3" 256GB (NL toetsenbord) Review

Crazyanz 19 oktober 2013, laatste update op 21 oktober 2013, 1.891 views

Apple MacBook Air 2013 13,3" 256GB (NL toetsenbord)

Pluspunten

• Afwerking
  • Accuduur!
  • Trackpad
  • Speakers

Minpunten

• Ontbreken van HD scherm
  • Toetsenbord

Na mijn hele leven op windows bakken te vertoeven met af en toe een uitstap naar linux kreeg ik laatst de kans om een macbook air te gaan gebruiken als werklaptop (zowel onderweg als op kantoor) mijn review is dan ook gebaseerd op dit gebruik.

Specs van de air: i7, 8GB, 256GB

Looks
Behuizing voelt stevig, straalt kwaliteit uit en oh wat is die dun en licht! Het geheel is makkelijk mee te nemen, zeker als je gewend ben om met een 15" laptop + traditionele lader rond te lopen bespaar je echt kilo's aan gewicht en zeeën van ruimte in je tas.

Toetsenbord & trackpad
Iets waar ik bij mijn Dell's altijd goed over te spreken was waren de toetsenborden, wat dat betreft geen wonderen van deze macbook. Persoonlijk ben ik niet erg onder de indruk van het toetsenbord van de Air. Je kan er prima op typen en misschien is het wennen maar de toetsaanslag voelt niet lekker en ik maak nog redelijk wat typo's. Het trackpad daar in tegen is een verademing, erg nauwkeurig, groot en de multitouch gebaren zijn als je er aan gewend ben echt heerlijk om mee te werken.

Beeldscherm
Met een 1440x900 TN paneel misschien niet helemaal meer up to date met de huidige pixel wapenwedloop maar voor 13" voldoet het prima, Kleurweergave is goed, en het beeld scherp. Al zou je bij een laptop in deze categorie misschien wel toch dat HD scherm mogen verwachten. De Air heeft een Glossy scherm, maar ik heb weinig tot nu toe geen last gehad van spiegelingen.

Hardware
Kwa processing power heeft de mac op papier niet bijzonder veel power in huis. En oh wat zit je er dan naast! Ik heb thuis ook nog een desktop met i5 4670K staan met ssd etc. En de air voelt sneller aan in dagelijks gebruik, dan heb ik het natuurlijk niet over gamen maar ik maak er de slechte gewoonte van om een grote hoeveelheid tabs te openen in browsers en veel programma's tegelijk te draaien en dat kan de Air moeiteloos aan. Ik heb de HD versleuteld met Filevault en afsluiten doe ik eigenlijk nooit, zo gouw je de klep open doet staat het loginscherm klaar. Vergelijkbaar met wat je gewend ben van je telefoon op tablet. Er moet zich nog een situatie voordoen dat ik merk dat ik processing power tekort kom. Zo kwam ik er laatst tijdens het spelen met de leapmotion icm google earth achter dat er zowaar een fan in de Air zit. Kennelijk moest het geheel hier wat harder voor werken maar dat ging hem soepel af. Overigens was de fan in deze situatie wel nadrukkelijk aanwezig. Dit was de enige keer dat ik de fan überhaupt heb opgemerkt. Hiervoor zou ik iedereen die had gezegd dat de Air passief gekoeld is zo geloofd hebben want hij maakt geen enkel geluid.

Accuduur
Tja wat valt hier nog over te zeggen, dit is één van de usp's van deze laptop. 12 uur wordt er geclaimd door Apple voor de i5 en ik kan inmiddels bevestigen dat dit ook met de i7 haalbaar is. Daarbij zit er wel verschil tussen het gebruik. Multitaksen met het Office 2011 pakket, chrome en enkele andere processen zal wat meer gebruiken dan alleen surfen via safari. Maar over het algemeen is zonder al te veel te letten op het gebruik 9-10 uur goed haalbaar. Doe je wat meer je best dan is 12 uur+ ook mogelijk. Persoonlijk moet ik nog steeds glimlachen als ik met een nog volle accu soms 18-20 uur zie staan.

Geluid
Hier had ik niet zoveel van verwacht, het gaat immers om een klein apparaat die ze al vol hebben moeten proppen met accu's. Maar niets is minder waar, sterker nog er komt een verassend vol geluid uit wat ook redelijk hard gaat, tuurlijk er zit geen diepe bass in maar het geluid is voldoende vol dat het best goed aan te horen is.

Kortom, een aanrader. Ik heb mijn iPad van de week verkocht want die heb ik niet meer aangeraakt sinds de air in gebruik is. Deze specifieke setup is misschien wat prijzig, en het is ook een beetje jammer dat je nog het nodige kwijt ben verschillende thunderbolt adapters. Maar ik zou de 2013 Air aan iedereen kunnen aanbevelen.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2013 13,3" 256GB (NL toetsenbord)?

Reviews door de redactie