Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

croxz 18 oktober 2013, 6.960 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Plug-and-play, foolproof
  • Wat het kan doet het uitstekend
  • Kan door vrijwel alle (Windows, Android, IOS) apparaten op het netwerk worden aangestuurd
  • Goedkoop

Minpunten

• Beperkte functionaliteit, geen allemansvriend
  • Black box: geen (status) informatie, geen instellingen.

Geluidskwaliteit Score: 4
Door een fout in de Amazon.com bestelprocedure heb ik een Chromecast kunnen bestellen voor, alles bij elkaar, zo'n 43,- euro. Deze fout is nu overigens hersteld. Ik heb er nog maar kort mee kunnen spelen, hierbij alvast mijn eerste bevindingen.

Inhoud
De Chromecast komt in een klein doosje, ongeveer het formaat van een stapel van 3 a 4 CD-hoesjes. In de doos zit:
  • de Chromecast, een groot uitgevallen soort USB-stick
  • een HDMI verlengkabel, al kan je het eigenlijk geen verlengkabel noemen. End-to-end denk ik zo'n 12 cm. Tussen de 2 stekkers in zit 3 a 4 cm kabel
  • een USB naar micro-USB kabel voor de voeding
  • een transformator met VS-stekker
  • een minicscule gebruiksaanwijging
De VS transformator kan ik hier natuurlijk niet gebruiken. Gelukkig is het gewoon een USB transformator zoals tegenwoordig bij vrijwel alle smartphones wordt meegeleverd dus heb ik genoeg NL varianten liggen.

Installatie
Ik heb de stick in een HDMI poort van mijn A/V receiver gestoken en met de bijgeleverde USB kabel op een USB transformator van mijn smartphone aangesloten. Er verschijnt dan een statisch beeld op je TV. Vervolgens op de iPad een Chromecast app geinstalleerd dat specifiek bedoeld is voor installatie. Met behulp van de app doorloop je een aantal stappen:
  • verbinding maken met het Wifi netwerk dat de stick heeft aangemaakt
  • je thuisnetwerk selecteren
  • het wachtwoord ervan ingeven
Daarna moet je een tijdje wachten terwijl de stick bezig is met alles instellen. Helaas verscheen toen bij mij een foutmelding op de iPad dat de Chromecast niet gevonden kon worden en dat dat mogelijk aan mijn router instellingen zou kunnen liggen. Ik heb alles even laten liggen om een ander klusje te doen. Toen ik na een paar minuten de iPad en app weer aanzette, was de installatie opeens toch correct afgerond :*)
Nu kan je met zo'n beetje elke Android en IOS smartphone of tablet dat verbonden is met je thuisnetwerk de Chromecast aansturen. In de Youtube, Netflix en Google Play/Music app verschijnt een icoon waarmee je media via de chromecast kunt laten afspelen. Op je pc dien je voor de Chrome browser nog wel een extensie te installeren.

Functionaliteit
Helaas (nu) nog beperkte mogelijkheden. Afspelen van lokale media is niet mogelijk (tenzij via Chrome browser op je pc?). Alleen Youtube, Netflix, en Google Play/Music apps ondersteunen het op dit moment. Voor IOS is overigens de Google Play/Music app aangekondigd maar nog niet beschikbaar. Op zich zou je via Chrome browser op de pc of laptop wel een-en-ander kunnen streamen, maar dat heb ik verder nog niet geprobeerd.

Netflix
Ik heb alleen nog Netflix gebruikt. Binnen de app is een icoontje beschikbaar waarmee je de film waar je naar kijkt kunt laten afspelen via de Chromecast. Deze heeft een paar seconden nodig om een buffer op te bouwen en begint dan af te spelen. Bij Netflix zie je dan duidelijk dat het eerst lage qualiteit (bitrate) is maar na een paar seconden trekt dat bij en heb je de maximale kwaliteit. Zodra de Chromecast afspeelt kan je de app verlaten om wat anders te doen of de phone/tablet uitzetten. Dit is het grote verschil met Airplay waarbij de phone/tablet continue de media moet blijven streamen. Als de Chromecast speelt kan je met de app nog kiezen uit audiostream (bijvoorbeeld taal) waarbij nu soms ook een 5.1 stream als optie beschikbaar is. Ook ondertiteling kan je instellen. Het geluidsvolume kan overigens ook bediend worden via de app of door de volume toetsen van de phone/tablet.

Een nadeel heb ik wel gevonden: standaard is de Engelse audiostream geselecteerd en moet je handmatig de Nederlandse audiostreem selecteren. De app op de iPad speelt wel automatisch de Nederlandse audiostream af, dus dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door de Amerikaanse import van de stick.

Black box
Doordat de Chromecast niet direct te bedienen of in te stellen is, krijg je ook weinig informatie over wat het doet. Qualiteit van het Wifi ontvangst, bitrate van de media die speelt, output resolutie: allemaal niet in te zien. Als het werkt geen probleem, maar als er iets niet werkt of niet goed (slechte kwaliteit) dan is dat lastig op te lossen.

Getest met
  • Windows 8.1 pc
  • iPad 3rd gen
  • iPhone 5
  • HTC One X
Niet getest met Linux, OSX of Windows Phone 8 aangezien ik daar niets op heb draaien, maar ik vermoed dat de mogelijkheden daarmee zeer beperkt zijn.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Bedankt voor deze review, klinkt veelbelovend! Zeker voor dat geld. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen op lange termijn.
Ik heb zelf nu ook een Google Chromecast van amazon.com. Het enige probleem dat ik tegen kwam was dat ik het kanaal van mijn router van 13 naar 11 moest veranderen. Dat omdat er een kanaalrestrictie zit op het Amerikaanse model (1-11). In Europa zijn er 2 meer kanalen toegestaan.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe je films kan streamen vanuit je browser vanaf je PC. Wellicht dat je daar nog wat over kan schrijven?
De ondersteuning voor casten vanaf de pc is minimaal. Dat kan volgens mij alleen door te casten vanuit Chrome browser en die extensie is nog in Beta. Dit zijn zover ik zie de huidige mogelijkheden:

Windows pc:

* Youtube app
* Netflix app

OSX
* Chrome browser extensie

Ik kwam overigens nog deze review tegen die vrijwel overeenkomt met mijn bevindingen:

[Reactie gewijzigd door croxz op 22 oktober 2013 07:48]

Hoi je schreef;
Dat is dus niet helemaal waar..., met:
"Microsft Windows Media' kan je van Windows XP tot en met Windows 7, ongestoord een gratis Windows Media Server (met Windows 8 kan het ook, maar moet je de "Windows Media Entertainment Pack" apart nog eens aanschaffen) van maken, je voegt dan je Muziek en Video bestanden toe aan een Lokale DLNA/SMB2.x Share, point/wijst je "MS Windows Media Server" naar de lokale bron/share, en speelt die bronnen/films af in een ASPX Pagina (wat de media Server kan/doet, publiceren in een aspx pagina), die jij vervolgens opent met je Eigen Lokale Chrome Browser met Extention.

Je geeft het zelf al aan:
• Windows 8.1 pc
• iPad 3rd gen
• iPhone 5
• HTC One X
Ik zie geen Windows XP t/m 7 staan, en
ik durf te wedden dat je geen "Windows Media Entertainment Pack"
hebt gekocht op die Windows 8 bak van je... ;)

Het werk dus wel - maar met een beetje omweg.... ;)

Edit: Extra line

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 28 oktober 2013 19:11]

OK, bedankt voor de aanvulling. Maar volgens mij schrijf je hetzelfde als ik "(tenzij via Chrome browser?)" maar dan uitgebreider: namelijk een truc om met Chrome browser lokale media af te spelen :)
Bottom line is dat je niet zo maar op een eenvoudige manier lokale content kunt afspelen en al helemaal niet met je smartphone en tablet.
Klopt, je hebt in feite gelijk. ;)
Ik heb gisteren ook met mijn nieuwe Chromecast kunnen spelen. Doordat familie van mij in de USA is geweest hebben ze voor mij een Chromecast meegenomen. Hierdoor komt de prijs op 28,=, een hele aantrekkelijke prijs.
Wat ik (voor mij) als belangrijkste waarde van het apparaat vind doet hij gelukkig perfect: het afspelen van YouTube-filmpjes op mijn TV. Uiteraard opzoeken via mijn (Android) smartphone en vervolgens afspelen met een eenvoudige extra menuoptie (verschijnt automatisch bij een gekoppelde Chromecast). Tijdens het kijken kan ik nog meerdere filmpjes aan mijn TV-lijst toevoegen.
Uiteraard is het beeld op de TV afhankelijk van de kwaliteit van het filmpje. HD-kwaliteit is op je TV prima, maar een crappy kwaliteit filmpje is dat natuurlijk ook op je TV.
Chrome streamen via de smartphone gaat helaas (nog) niet, wel via mijn Windows PC, maar niet altijd even goed leesbaar.
Normaal gesproken had ik nog willen wachten op meer functionaliteit, maar ik heb er vertrouwen in dat dat niet al te lang meer op zich laat wachten.
En de lage prijs maakt het zeker aantrekkelijk.