Thecus N4100PRO Review

eelco74 21 november 2008, laatste update op 19 januari 2015, 6.542 views

Thecus N4100PRO

Dit systeem heeft de afgelopen 6 jaar zijn kwaliteiten ruim bewezen. Thecus heeft ook de interface in de loop der jaren flink verbeterd en veel modules uitgebracht. Ondanks de warme zolder blijft deze NAS maar doordraaien, dus met de kwaliteit is zeker niks mis, zelfs na de nodige jaren.

Pluspunten

• Redelijk geprijst tov de andere NAS concurrenten
  • Zeer verrassende performance
  • Stiller dan de N4100+ (was een groot nadeel)
  • NFS ondersteuning
  • Goed opgezette (beetje sobere) interface
  • Nette kleine kast

Minpunten

• Erg nieuw, dus weinig extra modules
  • Momenteel weinig harde schijven op de compatibility lijst

Kwaliteit voeding Score: 5
Gezien het groot aantal pc's en harde schijven in huis alsmede het groot aantal filmpjes, foto's werd het ondoenlijk om nog backups te draaien op CD's of DVD's. Daarom had ik ongeveer 2 jaar geleden een NAS gekocht om automatisch backup de draaien van systemen en data.

Bij de migratie van mijn oude hoofdsysteem naar een nieuwe heb ik hier al heel veel plezier van gehad aangezien tijdens het kopieeren van data van het oude naar het nieuwe systeem de data schijf kapot ging. Gelukkig was er net de nacht daarvoor een (automatische) backup gedraait naar de NAS en was de data eenvoudig terug te halen.

De NAS begon echter vol te raken. Nu was deze wel met externe USB drives uitbreidbaar, maar deze kunnen niet goed tegen 24 uur per dag draaien in een ongeconditioneerde ruimte (lees zolder). Op zoek dus naar een NAS met meer opslagcapaceit, raid-5 en vooral ook NFS ondersteuning. Er moet ook een Sun Ultra-10 met Solaris op kunnen backuppen.

Nu zijn er voldoende 4 disk NAS systemen te vinden die allemaal RAID 1,2 of 5 ondersteunen. In de klasse rond 400 Euro hebben deze bijna allemaal een groot nadeel, ze zijn langzaam. Vaak veroorzaakt door de simpele processor. De thecus N4100+, Intel SS4000 en ook de Synologic 407 zijn daar voorbeelden van. Alternatief is bijvoorbeeld de thecus N5200, deze heeft 5 bays en een Intel celeron processor, die zorgt voor een goede performance. Alleen is hij ook met bijna 600 Euro een stuk duurder.

De nieuwe Thecus N4100 PRO lijkt dit gat op de vullen. De nieuwe AMD Geode processor bezit voldoende kracht om de performance ten opzichte van de N4100+ te overstijgen. Verder zal het extra geheugen en de beter processor ervoor zorgen dat de extra modules (torrent, webserver, media etc) beter draaien.

De release datum was 28 September, maar Komplett had er de 26e twee op voorraad. Een daarvan staat nu bij mij thuis.

Installatie
De installatie is kinderlijk eenvoudig. De 4 WD Caviar Blue schijven worden met 4 (bijgeleverde) schoefjes in de tray gemonteerd. De tray schuift in het apparaat. De trays kunnen op slot en op de tray zitten per disk een aantal indicatieledjes. Het is handig om de schijven gelijk te markeren met een sticker, dat verkomt verwarring mochten de schijven of het apparaat kapot gaan. Dan weet je bij het terugplaatsen tenminste nog waar ze zaten. Vervolgens de stroom en het netwerk aansluiten en er kan begonnen worden. Wat direct opvalt is dat deze stiller lijkt dan de N4100+. Hij is bijna zo stil dat plaatsing in de woonkamer (mocht je dat uberhaupt willen) zou kunnen.

Het is aan de raden om de HD compatibility list van thecus te bekijken voor welke schijven er ondersteund worden. De enige 500G schijven in de lijst waren de door mij gebruikte WD Blue schijven.

Setup
Er is een quick setup tool voor op de PC, maar dat is niet strict nodig. Het default adres is 192.168.1.100 en de GUi is via een HTML interface te benaderen. De Interface is sober maar wel doeltreffend. De eerste stap is bouwen van de RAID. Op de oude N4100+ duurde het bouwen van 1Tb (750Gig effectief) ruim 14 uur. Deze nieuwe N4100PRO klaarde het met 4x500Gig (1,5Tb effectief) in een kleine 4,5 uur. Dat geeft al aan hoeveel sneller deze unit is tov de oude 4100+.

Er zijn diverse RAID levels beschikbaar waaronder RAID6, er zijn ook diverse migraties mogelijk van een bestaande RAID naar een ander RAID level. Mocht 1 van de RAID5 schijven crashen, draait het geheel gewoon door zonder dataverlies. De schijf kan vervangen worden (hot swap) en tijdens het her-opbouwen van de RAID is de data gewoon beschikbaar.

Het is ook mogelijk om een volle RAID up te graden naar schijven met meer capaciteit. Door telkens een voor een elke schijf te vervangen door een groter exemplaar. De handleiding beschrijft dit duidelijk.

Na het bouwen van het RAID volume kunnen er shares worden aangemaakt. Deze kunnen dan vervolgens gedeeld worden via bijv SMB of NFS. Er kunnen gebruikers en groepen aangemaakt worden die vervolgens weer rechten kunnen krijgen op shares. Ook kun je shares "public" maken, dus toegang zonder gebruikersauthenticatie. Gebruikers kunnen eventueel ook uit een AD domein gehaald worden.

Ook kan de NAS als printerserver fungeren door de printer via USB aan te sluiten. De voorkant van de Thecus heeft een USB ingang waarmee met 1 druk op de knop een schijf of memorystick gekopieerd kan worden.

prestaties
Was ik van de vorige NAS gewend dat deze max 5Mb/sec haalde, de Thecus gaat een hele stap verder. Zover dat mijn 100Mbit switched helemaal volgeduwt wordt, voor zowel schrijven als lezen. Ik zal later mijn switch naar een Gigabit upgraden om te kijken of het netwerk de bottleneck is. Voorlopig is de snelheid meer dan voldoende om ook in de toekomst te kunnen videostreamen.

Een kleine update, ik heb imiddels een gigabit switch gekocht. Het 100Mbit netwerk was inderdaad de bottleneck. Il haal nu met schrijven ongeveer 17mB/sec (136Mbit/sec) en lezen 42Mb/sec (336Mbit/sec). Dat was voorbeen gelimiteerd tot 9.8 Mb/sec (tegen de 100Mbit/sec). Wil je dus de volle snelheid van deze NAS kunnen gebruiken zul je een Gigabit ethernet switch moeten kopen.

Verder zitten er diverse modules in het apparaat als bijv een media server en NFS. Er zijn voor de andere Thecus modellen een groot aantal laadbare modules beschikbaar. Het apparaat is echter dusdanig nieuw dat het aantal beschikbare module's nog klein is, maar daar komt verandering in. Door de andere Thecus modellen zijn een tiental extra software modules beschikbaar.

Software
er zit een eenvoudige tool bij om scheduled backups te maken naar de NAS. Daarnaast zit er een licentie driveclone Pro bij waarmee (ala ghost) hele backups van schijven gemaakt kunnen worden.

Thecus maakt de beloften die ze doen op de website waar. Het grote nadeel van ziojn voorganger de N4100+ is weggewerkt. De performance is nu voor thuisgebruik en ook kleine kantoren meer dan goed. De prijs ligt momenteel 60 Euro hoger dan de 4100, maar dat is hij wel waard.

Tweakers zullen zeggen, maar ik koop een kastje, moederboard, voeding en paar schijven en met Linux knutsel ik dit ook in elkaar. Dat is waar, maar dat mist het gemakt en de sneheid waarmee je dit product inzet. Niet iedereen heeft de tijd om zo iets te bouwen en veel tijd te besteden aan het uitzoeken. Voor die mensen is dit een ideaal apparaat.

Update
Omdat de 500Gb schijven storingen begonnen te vertonen ben ik op de RED 1Tb schijven van WD overgestapt. Ik heb elke maand een 1Tb schijf gekocht en dan het raid bijgewerkt. Dat ging vlekkeloos en inmiddels zijn alle 4 de schijven 1Tb RED van WD. Na zoveel jaren blijft het systeem stabiel en betrouwbaar. Mocht hij de geest geven dan komt er zeker een nieuwe Thecus.

Heb jij ook een Thecus N4100PRO?

"Mooie review! Ik heb net gister ook een 4100Pro besteld met 4x500GB WD Green schijven. die staan niet op de compatibility lijst, maar moeten het gewoon doen. Die lijsten -- altijd met een korrel zout nemen."

Kun je me zeggen of deze schijven idd compatible bleken?
Zou ik inderdaad ook willen weten. Ben namelijk ook van plan zelf deze NAS te kopen, maar de schijven die ik daarvoor heb liggen staan allemaal niet op de HCL. Ik neem normaal ook HCL lijsten altijd met een korrel zout maar heb geen zin om 400 euro uit te geven en er dan achter te komen dat ik andere schijven moet gaan kopen.

Verder een interessante review eelco74. Deze review geeft mij wat extra overtuiging dat ik deze NAS moet kopen en niet een Synology Cube. Vooral het stukje over de snelheden die je haalt op een Gigabit switch zijn interessant voor mij omdat ik daar ook nog naar aan het kijken ben. Heb momenteel nog een 100Mbit maar dat gaat dus een Gbit worden.

Nogmaals bedankt voor je review!
Uitstekende review!

Ik denk inderdaad ook wel dat je 100mbit netwerk de bottleneck is, dus ik denk dat een gigabit upgrade wel aan de orde is! ^^

In ieder geval, geniet er maar van ^^
Mooie review. Ben benieuwd naar de prestaties, op een 1gbit netwerk.

Neem aan dat het builden van een RAID5 image 14 uur duurde?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 4 oktober 2008 02:03]

ik denk dat ie bedoeld dat het builden van een raid5 image op de VOORLOPER (4100+) 14 uur duurde, Maar dat het op deze nas maar 4,5uur duurde...

correct me when i'm wrong
Inderdaad goed begrepen, ik heb ook de tekst maar aangepast aangezien het er niet al te duidelijk stond. Bovendien was die 14 uur op de 4100+ met 4 x 250Gig schijven ipv 500Gig nu.
Mooie review :)

Hoe is de snelheid met een Gigabit netwerk?
Ik heb dit in de tekst veranderd, maar je zit qua lezen op ongeveer 1/3 capaciteit van Gigabit ethernet.

Dus een hele behoorlijke 40MB/sec lezen en een goed 17MB/sec schrijven.

JBod en Raid1 is wellicht nog iets sneller.
Mooie review! Ik heb net gister ook een 4100Pro besteld met 4x500GB WD Green schijven. die staan niet op de compatibility lijst, maar moeten het gewoon doen. Die lijsten -- altijd met een korrel zout nemen. SATA is SATA en elke schijf zal werken, ténzij...

Verder nog over de zelfgebouwde NAS-sen: heb ik nu staan. Een simpel PC Chips moederbordje met een Athlon 2000+ of 1800+, weet ik 't en 512MB intern. Twee WD 250GB schijven in RAID-1 complementeren het geheel en het draait op SME Server 7. Nu is dat leuk, zo'n zelfgebouwde NAS, maar ook GROOT en het vreet stroom. CPU is wel teruggeklokt om dit ietsjes te temperen, maar toch... en daarbij zijn ze lawaaierig.

Ik ben dus heel benieuwd of ik dit net zo leuk ga vinden als jij!
Dank voor je mooie review!
Ik heb begrepen dat er nogal wat problemen zijn met de Samsung Spinpoints. En ook met oudere Seagate 7200.9 schijven. Die doen het vooralsnog niet goed in Thecus modellen, ivm fouten/afwijkende specs van de Firmware.

Ik heb met dus toch maar even aan de HCl lijst gehouden.
Oppassen met WD Green disks - nakijken of je ze kan patchen zodat die koppen niet parkeren om de 8 sec. - daarvoor zijn fixes, maar je moet ze wel onder dos aanpassen (flashen) - en in ATA-mode (dus niet in AHCI, raid e.a.)!

Ik heb wat de greens betreft navraag gedaan voor de USB-externe disks - daarvoor zegt WD dat ze geen park zouden doen maar wel een sleep-tijd hebben van 10 minuten. Daar kan ik wel mee leven.

Als je de intellipark - of hoe ze de rotzooi ook mogen noemen - naar een waarde hoger dan 15' krijgt - dan gaat de nas als die met ext3 of ext4 werkt - zowiezo elke 10' z'n journal schrijven - dan ben je eigenlijk al gerust!