Sennheiser PXC 360 BT (Zwart) Review

Valentijn 15 oktober 2013, laatste update op 11 december 2013, 1.823 views

Sennheiser PXC 360 BT (Zwart)

Pluspunten

• Stevige bass
  • Helder geluid
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Mogelijkheid tot opvouwen
  • Draagcomfort
  • Prijs (249,-)

Minpunten

• Na 3-4 uur moet je hem even afzetten (draagcomfort)

Een jaar geleden ging ik op zoek naar een BT headset. Mijn eisen waren, kwaliteit geluid, goede bouwkwaliteit, en als het kon: noise cancelling. Mijn oude headset was een HD205 van Sennheiser. Een goedkope, maar zeker geen slechte koptelefoon. Via de pricewatch van Tweakers vond ik Sennheiser's MM serie koptelefoons. Deze zijn vooral gericht op het reizen/mobiliteit.
Toen ik mijn zoektocht begon stuitte ik op best veel verwarring. Daarom zou ik graag door middel van deze review wat onduidelijkheden de wereld uit helpen. Om te beginnen is (goede) bluetooth audio een dure techniek. Wat betreft kwaliteit praten we dan ook over in hoeverre de (bluetooth) kwaliteit overkomt met het geluid via een fysieke kabel.

De Sennheiser PXC 360BT met een Samsung galaxy S3 om een inschatting te maken van de grootte

Het bedrijf

"Sennheiser is een Duitse fabrikant van onder andere hoofdtelefoons, microfoons, en andere soorten geluidsapparatuur. Aanvankelijk produceerde het bedrijf meetapparatuur, later is het assortiment uitgebreid naar microfoons, hoofdtelefoons en aanverwante artikelen."
Deutsche gründlichkeit naar mijn mening.

De testomgeving

Ik gebruik mijn 350BT vrijwel altijd in combinatie met mijn Samsung galaxy s3. Deze ondersteund apt-X (aptX), Een speciale audio codec die zorgt voor de bijzonder hoge kwaliteit bluetooth audio. Ik zal hier later nog op terugkomen. Achter mijn laptop/een computer gebruik ik het handige kabeltje wat er bij zit. Deze ondersteunen namelijk geen bluetooth.

De techniek:

De PXC 360 is kwa uiterlijk, innerlijk, draagcomfort en audiohardware vrijwel identiek aan de MM550. Het enige verschil is dat je met de 550 kan bellen, al is dit in mijn opzicht een overbodige functie die geen 150 euro extra waard is

Features:

"Wauw!" was het eerste wat ik zei nadat ik de bluetooth voor het eerst in de praktijk testte. voordat ik de headset kocht, had ik al voor mezelf de voordelen bedacht, maar in werkelijk overtrof het alles. Iedereen kent het gepruts wel met oortjes wegwerken achter je kleren. Jas aan, jas uit, het maakt allemaal niet uit. De ongekende vrijheid die bluetooth audio je biedt is ongekend.
Het bluetooth bereik is naar mijn mening ook groot genoeg, binnenshuis kan je wat problemen ondervinden, echter alleen als je echt op een andere verdieping van je huis de hoeken gaat opzoeken.

Ook aptX mag niet ontbreken. De officiele beschrijving leert ons dat aptX fits neatly within the available bandwidth of wireless transmission standards to offer an efficient solution for band-width restricted connections, so that developers can offer consumers audio quality indistinguishable from wired with an impressive dynamic range.
Wat feitjes:
  • Compression ratio: 4:1
  • Audio Format: 16-bit, 44.1kHz (CD-Quality)
  • Data Rates: 352kbps
  • Frequency Response: 10Hz to 22kHz
  • Algorithmic Delay: <1.89ms @ Fs 48KHz
  • Dynamic Range: 16-bit: >92dB
  • THD+N: -68.8dB
Simpelgezegd zorgt aptX ervoor dat de kwaliteit ook zonder kabel erg hoog is. Zeker een meerwaarde, en een erg bijzonder (goede) eigenschap.

Noise cancelling is een kunst die de 360 ook bezit. Officieel heet dit noisegard. Ik gebruik hem eigenlijk alleen in de trein/vliegtuig/auto. Het gaat jammer genoeg wel ten koste van de echt lage tonen, maar na 1 minuut hoor je het niet meer. Het is lastig uit te leggen, maar het positieve effect wat noise cancelling geeft verrast me iedere keer weer als ik hem uitzet. In een auto bijvoorbeeld, word het complete motorgeluid, en de constante lage toon van het asfalt compleet weggevaagd. Kortom: Het verlies van de lage tonen weegt totaal niet op tegen het voordeel van de extra demping

Dan is er nog Talktrough. Een functie die op bepaalde momenten erg handig is. Wanneer je op het knopje drukt wordt de muziek gepauzeerd en hoor je via de microfoontjes (voor noisegard) je omgeving. Als iemand even iets vraagt is dit handig. De mening hierover verschilt per persoon.

Waar is dat gele knopje voor? SRS wow. Voor mij zal het ook nooit meer dan dat worden. Officieel zou het oude muziek tot leven moeten brengen door het dynamische bereik te vergroten; naar mijn mening krijgt SRS het voor elkaar om deze juist te verkleinen. Ik laat hem dus ook altijd uit.

De Accuduur is naar mijn mening lang genoeg. ook kan de headset prima tegen een paar spatjes water. De headset is ook heel gemakkelijk mee te nemen vanwege de handige etui, niet veel dikker dan 5 cm
De verschillende knoppen

Conclusie:

Naar mijn mening heb je met een 360BT echt waar voor je geld. Het is een koptelefoon die TOP kwaliteit geluid geeft, met een klein prijskaartje. Ik zou hem ook iedereen kunnen aanbevelen. Of je nou een student bent die graag een goede over ear koptelefoon zoekt, of graag de luxe hebt van het draadloze. Hij heeft het allemaal. Ook vind ik hem vrijwel tijdloos. Letterlijk, en figuurlijk. Op het gebied van audio worden op dit moment geen spectaculaire uitvindingen gedaan. Ook heb ik er, totaal nog geen krasjes, deuken, barsten of wat dan ook in zitten. Het materiaal voelt luxe aan.
De knopjes op de zijkant geven ook echt een meerwaarde. In het begin is het even uitvogelen waar ze ook alweer zitten, maar gelukkig zitten er (netzoals bij de J en H toetsen op je toetsenbord) kleine puntjes op wat het allemaal erg gemakkelijk maakt. Mensen om je heen zullen versteld staan. Wat betreft de accu: gaat lang mee, je zorgen maken is overbodig. Ook krijg je ruim van te voren te horen als hij bijna leeg is, je staat dus nooit voor verassingen. Mocht hij onverhoopt toch leeg raken, heb je altijd de kabel nog. In tegenstelling tot andere koptelefoons hoeft hij namelijk niet aan te staan daarvoor.
Ik heb van deze koptelefoon, nog geen seconde spijt gehad. De prijs/kwaliteit verhouding is zo enorm dat het ieder minpuntje platwalst.

Ouderwetse kwaliteit, zoals het hoort.

Specefieke vragen? PM'en of hieronder reageren mag altijd, hulp bieden doe ik graag.

Valentijn

Heb jij ook een Sennheiser PXC 360 BT (Zwart)?

Tips, verbeteringen mbt de review zijn altijd welkom :)
Lijkt mij een uitstekende review, erg bedankt!

[Reactie gewijzigd door sintorama op 13 november 2013 15:59]

Ik moet het vragen: je hebt een koptelefoon op in de auto? Serieus?
Nergens staat dat ik de bestuurder was. Het ging overigens over de noise cancelling

[Reactie gewijzigd door Valentijn op 1 december 2013 16:08]

249 klein prijsje? Dit lijkt me best veel voor een koptelefoon.
Ik geloof dat hij inmiddels goedkoper is. 249 is niet weinig, maar als je kijkt naar wat je terug krijgt is het, als je het geld hebt, meer dan waard.
Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? Ofwel is ie uitverkocht, ofwel staan er prijzen bij die volgens mij de straatwaarde van hard drugs benaderen...

edit : ik zou het nog vergeten... nette review!

[Reactie gewijzigd door RickMayall op 3 december 2013 10:46]

Thanks, mijn streven bij het schrijven van een review, het overzichtelijk, en gewoon lekker luchtig te houden. Aan bergen met exacte statistieken heeft niemand iets, daar is een review ook niet voor, daar komt nog bij dat men vaak deze al weet voordat men de review leest. En zelfgemaakte foto's natuurlijk

Toendertijd heb ik hem bij bax shop gekocht. Via de "ergens anders goedkoper" garantie kon ik er nog 10 euro af krijgen. Hij was toen 240. Ik heb even gekeken; en ik zie dat ze (en waarschijnlijk daarmee ook een paar andere winkels) zijn gestopt met hem te verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat de overgebleven winkels de prijs 70 euro verhoogden. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, de koptelefoon en/of de techniek is ook totaal niet verouderd. Een typisch voorbeeld van de marketing strategie

MIjn advies is hem gewoon te bestellen bij myheadphone. Top ding
ziet er goed uit ik ben zoekende maar heb een vraag waar is deze koptelefoon te koop kan het nergens vinden dan behalve de orniale prijs waar hebben jullie het gekocht bedankt alvast
Bedankt. Jammer genoeg is hij niet meer te koop, ze willen immers meer geld verdienen door constant nieuwe uit te brengen. Ik heb hem ooit voor 250 gekocht bij coolblue.