Apple MB110 (Qwerty NL) Review

i93Jeffrey 1 oktober 2008, laatste update op 1 oktober 2008, 1.563 views

Apple MB110 (Qwerty NL)

Pluspunten

• Ruimtes tussen de toetsen
  • 2 USB 2.0 poorten op het toetsenbord
  • Veel Functietoetsen
  • Erg dun, en typt fijn

Minpunten

• Te korte kabel, maar dat maakt de meegeleverde verlengkabel wel goed!

Omdat ik een LCD Televisie had gekocht en daar mijn MacBook wou op aansluiten
heb ik gelijk ook maar een Mighty Mouse en een Apple Aluminium Wired Keyboard gekocht. Over die laatste doe ik een review!

De doos zelf ziet er al heel mooi uit! Ik vond het zo mooi dat ik het zonde vond om um open te maken.

Als je de doos opent zie je hoe mooi en dun het toetsenbord is.
behalve het toetsenbord zit er ook nog een handleiding en garantiebewijs in, maar Apple heeft ook een USB verlengkabel erbij gedaan, omdat de kabel van het toetsenbord niet erg lang is.

Zoals op alle andere toetsenborden van Apple zitten 2 USB 2.0 poorten. Het toetsenbord is erg dun, en er zitten geen verstelbare voetjes onder zoals op andere toetsenborden, er zit een soort van rechthoekig blok onder, waar ook de USB 2.0 poorten inzitten. Als je het toetsenbord aansluit vind de Mac um gelijk en kan je direct aan de slag. Ook was ik erg benieuwd of dit toetsenbord ook op een PC werkt, en ik heb um even op een PC aangesloten, hij werkte perfect!
Dit toetsenbord is net als het toetsenbord van de MacBook even wennen. Maar daarna wil je niet anders. De ruimtes tussen toetsen zijn perfect, zo maak je bijna geen typfouten meer! Op dit toetsenbord zitten ook extra functie toetsen zoals:
F1 + F2 : Helderheid
F3: Expose
F4: Dashboard
F7, F8, F9 : Afspeeltoetsen voor iTunes: Vorige, Play, Volgende
F10, F11, F12: Voor geluid: Mute, Zachter, Harder
naast de F12 staat het icoontje om een CD of DVD uit te werpen
Op de Command toets staat nu geen Apple’tje meer, maar CMD

Verder is het een erg fijn toetsenbord en ik zal het iedereen aanraden.
49.- is wel duur voor een toetsenbord, maar de prijs is het zeker waard

Heb jij ook een Apple MB110 (Qwerty NL)?

Meer advertenties

Beetje korte review, ik mis dingen als:

-Compatibiliteit (werken functietoetsen in Windows?)
-Wat was de reden dat je een Apple keyboard wilde?
-Waarom is het toetsenbord 49 euro waard?
-Speciale functies?
-Bouwkwaliteit?
-Toetsenbord indeling, vind je dit prettig werken?

Wat stoort: het 'woord' um is geen woord.

[Reactie gewijzigd door JottemJ op 1 oktober 2008 21:33]

Ik heb die toetsenbord van de week even een aantal uur geprobeerd en aangesloten op een Windows-machine:

Geen functietoetsen in Windows; tenminste niet de extra functionaliteit buiten natuurlijk de standaard F1 (voor Help) en dergelijk. De 49 Euro die ervoor wordt gevraagd is schappelijk; sowieso heb je een USB-hun ingebouwd maar als ik naar het materiaal kijk, dan is het erg degelijk en gebouwd voor meerdere jaren tikplezier.

Zelf vond ik de toetsenindeling niet erg logisch; de volgorde bij Windows-keyboards is vaak CTRL / Windows / ALT (linkerkant toetsenbord) en op dit Apple-bordje is het CTRL / ALT / Windows. Ook de Enter-toets op het qwerty-gedeelte is wat fragiel en vreemd van vorm waardoor je 'm vaker mist dan raak.
ik gebruik dit toetsenbord ook en ben er ook meer dan tevreden over. heerlijk fijn tikkend en elegant dun toestenbord dat zn gelijke in de windows/pc wereld niet kent. prijs vind ik bovendien nogal meevallen. ik ben enthousiast!

de gebruikte technologie is niet zo duur maar mijn vorige keyboard was een ibm keyboard (zon zware ouderwetse) en ik prefereer absoluut het apple keyboard. jaja, ook qua aanslag! deze is namelijk niet sponzig maar lekker helder. (het ibm keyboard had ik ooit gekocht omdat ik met een queeste bezig was op zoek naar het ultieme toetsenbord. ik vind het apple keyboard fijner dan die ibm.)

bijkomend voordeel vind ik dat het toetsenbord niet besmettelijk is voor vuil en dat eventueel vuil eenvoudig te verwijderen is. het toetsenbord kent geen nauwe diepe geulen maar is eerder een vlakke plaat aluminium waar de toetsen ietwat bovenuit steken op een behoorlijke afstand van elkaar. als je kruimels tussen je toetsen hebt liggen kun je ze eenvoudig wegblazen of wegstofzuigeren zonder dat je het toetsenbord uitelkaar hoeft te halen.

de ingebouwde usb hub is ook zeer praktisch voor de muis en eventuele andere besturings apparatuur. ik heb er ook nog zo'n 3dconnexion draaiknop aan hangen.

de review kan idd wel wat uitvoeriger maar met je conclusie ben ik het eens.

edit: herken me niet in het typebeeld dat MAX3400 schetst. ik raak elke toets feilloos. beter dan andere toetsenborden. en dat is inclusief de ENTER toets en blind tikkend.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 1 oktober 2008 18:29]

Dit laatste had ik in het begin ook, het typed gewoon wel anders dan een "normaal" toetsenboard en dus kan zal je je een beetje moeten aanpassen. Had ik na een paar weken al in mijn systeem zitten. Ik heb dit toetsenbord gekocht omdat ik al jaren op zoek was naar een laptop-bord voor de desktop, heerlijk!
Aangezien ik mijn pc voorzien had van Snow Leopard, besloten dit toetsenbordje aan te schaffen. Perfecte match, typt ontzettend fijn, ook onder Windows natuurlijk..

Echter de toetsen beginnen na verloop van tijd wat gammel te worden (veren niet goed meer).

Uiteindelijk heeft 1 kruimeltje van een cracker ervoor gezorgd dat de spatiebalk werd geforceerd, ik kon er niks meer mee doen behalve, het toetsenbord doormidden breken...

Hackintosh verwijderd, 10 jaar oude logitech maar weer aangesloten op windows 7...
Voor mij geen fancy design toetsenbord meer...