Hauppauge PCTV Quatro Stick (510e) Review

mhvis 14 oktober 2013, laatste update op 14 oktober 2013, 2.943 views

Hauppauge PCTV Quatro Stick (510e)

Pluspunten

• Veel features (o.a. de mogelijkheid om eigen analoge video op de PC te bekijken)
  • Verlengkabel voor als de stick niet direct past
  • Installatie en instellen ging makkelijk (in Tvheadend)

Minpunten

• Geen cardreader voor een smartcard (maar is voor mij niet van toepassing omdat ons signaal niet versleuteld is)

Features Score: 5
Rondkijkend op het forum kwam ik wat topics tegen over live TV op de PC en toen ik het later bij een vriend zag ben ik zelf op zoek gegaan naar een geschikt product. Ik had al een Raspberry Pi staan in de meterkast als multimediaserver (om films en series te streamen) en aangezien wij van OnsBrabantNet een onversleuteld digitaal TV-signaal krijgen (DVB-C) leek het mij wel wat uit te proberen of de Raspberry Pi ook TV kan streamen.

De keuze viel al vrij snel op deze stick, waarom precies weet ik niet meer, maar er was in ieder geval weinig keuze toen ik deze kocht.

Inmiddels heb ik deze stick nu een paar maanden, dus tijd voor mijn tweede review op deze site.

Unboxing

Zie foto's:

De inhoud:
- de stick zelf (natuurlijk :) )
- een korte USB verlengkabel als de stick niet rechtstreeks past. Hier maak ik ook gebruik van en het werkt prima.
- een DVB-T antenne, gebruik ik niet en heb ik ook niet getest (zou ik wel kunnen doen).
- een afstandsbediening, gebruik ik ook niet omdat hij in de meterkast staat.
- een kabel om een eigen (analoog) videobeeld op de PC te krijgen (zie apart plaatje)
- quick start guide & customer support.
- CD met 'TVCenter' software (voor Windows), gebruik ik ook niet.

Specificaties

Er stond geen Nederlandse of Engelse lijst op de doos, dan maar deze:

Setup

- een Raspberry Pi met externe HDD
- server software (op de Raspberry Pi): Tvheadend
- client software (op de computers waar ik TV wil kijken): XBMC

Installatie

Eerst de stick aangesloten aan de Raspberry Pi en Tvheadend ge´nstalleerd om te kijken of het out of the box zou werken. Via de webinterface van Tvheadend werd de stick al wel gezien maar hij kon geen services (kanalen) vinden na het invoeren van de gegevens van mijn provider. Er bleek toch nog benodigde firmware te missen, maar dit was heel makkelijk te fixen (zie deze post).

Na het regelen van de firmware en het instellen van de stick in Tvheadend werkte het al en kon ik direct in de browser TV kijken via de webinterface.

Daarna XBMC op de computers ingesteld en that's it.

De mogelijkheden die ik nu heb

Op alle computers in het netwerk kan ik nu via XBMC:
- live TV kijken en radio luisteren
- teletekst gebruiken en ondertitels aanzetten
- de EPG raadplegen
- een programma aangeven dat moet worden opgenomen
- een opgenomen programma terugkijken
- de TV op pauze zetten ('timeshift')

De opnames en timeshift buffer komen dus terecht op de externe HDD aan de Raspberry Pi. Tvheadend slaat de opnames gewoon op in een .mkv-formaat en er zit bij mijn weten geen beveiliging op of iets dergelijks.

Ik heb dit ook getest op een andere plek buiten het netwerk direct via de webinterface, en zelfs dit ging, maar haperde soms wel. Een goede verbinding is dan wel vereist.

Stabiliteit, betrouwbaarheid, beeldkwaliteit

Eerst over de stabiliteit en betrouwbaarheid. Dit is eigenlijk het enige waar ik soms wat problemen mee ondervind. Soms hapert hij wel eens en dan moet hij weer even bufferen (vooral wanneer het netwerk veel gebruikt wordt). Dit heeft echter niks te maken met de stick zelf (maar met het netwerk) en deze problemen zullen er dus niet zijn wanneer de stick direct via USB is aangesloten.

De beeldkwaliteit is erg goed, ik heb nog nooit last gehad van blokjes of iets dergelijks in het scherm. Echter, HD-zenders streamen lukt niet echt over het netwerk (we hebben er ook maar 3 bij OnsBrabantNet), maar ook hier ga ik ervan uit dat direct aangesloten via USB deze HD-zenders prima moeten werken.

Met deze stick heb ik eigenlijk alles voor elkaar gekregen van wat ik van plan was. Voor de rest heb ik ook nog geen probleem gehad wat direct aan de stick gerelateerd was (afgezonderd van de netwerkproblemen die ik heel soms heb door het streamen). Aanrader dus!

Note: ik kan niks zeggen over de meegeleverde software omdat ik die niet gebruik, ik weet dus niet of die fijn werkt.

Heb jij ook een Hauppauge PCTV Quatro Stick (510e)?

Ik was al een tijdje op zoek naar een manier om zoiets op te zetten, maar ben er nooit echt in gedoken.
Nu met deze review heb je me over de streep getrokken om het gewoon te proberen i.c.m. een RPi.

Kun je iets zeggen over de belasting op je RPi tijdens het streamen en/of opnemen?
Momenteel staat er een XBMC raspberry beneden achter de TV en het zou natuurlijk mooi zijn als deze toevoeging op diezelfde RPi kan draaien.
Niet dat een tweede er naast zetten zo'n groot probleem is natuurlijk. }>
Bedankt voor je reactie!

Ik kan niet zoveel zeggen over de belasting op de RPi, maar ik ben er vrij zeker van dat wat jij wilt wel moet lukken op 1 RPi. Ik dacht meerdere verhalen te zijn tegengekomen op het forum die dit bevestigen, maar kan ze zo snel niet vinden.

Je kunt denk ik het beste zelf wat rondzoeken of evt. posten op het forum, hier zijn een paar topics waar ik zelf ook gekeken heb:
[TV Headend] Het grote TV Headend topic
[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC

Of bijvoorbeeld hier: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC

Mocht je het willen proberen, dan kun je gewoon de stappen uitvoeren zoals ze hier bij 'installatie' staan. Enige verschil is dan dat XBMC uiteindelijk op hetzelfde systeem zit.

Let erop dat hier geen kaartlezer bij zit, je moet daarom een onversleuteld digitaal TV-signaal (DVB) hebben! Als je een smartcard gebruikt zal het niet werken.
Hoi MHVis,

Hoe ging de installatie van het analoge tv signaal?

Ik zit te denken aan deze tv stick om het analoge signaal van upc op de raspberry pi aan te sluiten. Om zo in raspbmc op te kunnen nemen.

Heeft iemand trouwens ervaring met het bekijken van tv in het buitenland via de hauppauge tv stick en de raspberry pi?
Hey,

Ik heb het analoge signaal eerlijk gezegd niet uitgetest, omdat wij hier van OnsBrabantNet naast een analoog signaal ook een digitaal TV-signaal binnenkrijgen. Dat digitale signaal gebruik ik omdat daar meer zenders bij zitten, en de kwaliteit is beter.
Ik zal als ik tijd heb even de analoge zenders uittesten.

Wat bedoel je precies met kijken in het buitenland? Via de meegeleverde of een eigen antenne (DVB-T)?
Ik ben benieuwd, als het werkt met het analoge signaal dan ga ik zeker voor deze oplossing.

Met tv kijken in het buitenland bedoel ik dat je vanaf het internet connectie maakt met de usb tv stick/raspberry pi om opgenomen programma's te kijken of live tv te bekijken. In theorie zou het moeten kunnen. Maar er is toch altijd enig verschil tussen theorie en praktijk...
Helaas lukt het niet direct om het analoge signaal uit te testen. Het probleem is dat ik in Tvheadend alleen het digitaal signaal kan instellen. Er valt niet veel over te vinden omdat Tvheadend gericht is op digitale TV, maar hier staat dat ik de kernel opnieuw moet compilen met een andere optie om het analoge signaal werkend te krijgen. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe goed analoog werkt dus als ik een keer tijd heb zal ik dit uitproberen. Er zijn volgens mij wel andere analoge tuners die right out of the box werken met Tvheadend.

Ik heb heb wel eens getest vanaf internet en dat werkte redelijk goed! Er waren weinig haperingen, het was in ieder geval niet storend. Dat was wel met een goede upload- en downloadsnelheid, ik denk dat het niet in alle situaties goed zal werken. Via een SSH-tunnel waren er teveel haperingen en was de tv niet meer goed te bekijken.