F1 2013, Xbox 360 (Windows) Review

Phusebox 14 oktober 2013, 1.615 views

F1 2013, Xbox 360 (Windows)

Pluspunten

• Detailniveau van de auto's
  • Races in de regen zien er goed uit
  • Correcte implementatie van alle officiële auto's, rijders, circuits en regels

Minpunten

• Weinig vernieuwing
  • Classic content voelt maar half af
  • Online problemen met verschillen tussen classic en normale uitvoering

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 4

F1 2013 REVIEW

6 November 2012, het is een zonnige maar vooral ook warme dinsdagochtend ondanks de tijd van het jaar. Ik ben in een saaie huurauto met te weinig PK's onderweg van mijn hotel in Abu Dhabi naar het Yas eiland even daarbuiten. Op uitnodiging van Ferrari ben ik hier naartoe gereisd om deel te nemen aan de eerste dag van de Young Driver Tests, welke sinds een paar jaar worden gehouden op het Yas Marina circuit. Waar eergisteren nog de grote namen als Vettel, Alonso en Hamilton hier streden om de winst (overigens ging Kimi Raikkonen er uiteindelijk mee vandoor) is het vandaag mijn beurt deze 5.554 meter lange geasfalteerde arena te betreden.

Na een korte briefing en ontmoeting met de ingenieurs die vandaag aan mijn auto sleutelen, stap ik met knikkende knieën in de scharlaken rode bolide die op me staat te wachten. Mijn hartslag stijgt met de minuut en mijn pupillen schieten wijd open van de adrenaline op het moment dat de motor wordt gestart. De garage wordt gevuld met de huilende klanken van een 2.4 liter V8 motor die even doorschiet naar 15.000 omwentelingen per minuut. Net op het moment dat ik naar buiten wil rijden voor een eerste verkenningsronde gaat plots de deurbel. "Shit", denk ik terwijl ik de game (F1 2013, mocht je het nog niet door hebben) op pauze zet en de trap afloop, "Welke collecte komt mijn heilig uurtje gamen nu weer verstoren?"

Seasoned rookie

Wanneer ik weer terug plaats wil nemen achter het stuur van dit 740 PK sterke monster wordt mij aangeboden de eerste dag van de test over te slaan, aangezien ik vorig jaar deze basiskennis ook al heb opgedaan. Goed denk ik, verloren tijd inhalen, dus sla die uitleg en tests maar over. Optrekken, afremmen en sturen heb ik wel onder de knie mag ik hopen, wil ik ergens komen in deze keiharde wereld waar elk foutje genadeloos wordt afgestraft. De tweede dag begint met een flinke hoosbui waardoor de eerste tests op een natte baan verlopen. Ik merk al meteen dat de auto zich bij het uitkomen van de bocht wat nerveuzer gedraagt, maar eigenlijk voelt dat wel lekker. Je krijgt hierdoor echt het gevoel dat je op het randje aan het rijden bent en een tiende te vroeg op het gas kon je wel eens duur komen te staan. Gelukkig weet ik alle tests met vlag en wimpel af te sluiten en vertrek ik met een tevreden gevoel weer huiswaarts.

Het seizoen 2012 zit er inmiddels op, Sebastiaan Vettel heeft wederom de titel op zijn naam weten te schrijven en ik wacht ongeduldig op een mailtje van mijn manager. *PLING* *PLING* Met een dosis gezonde spanning kijk ik op mijn telefoon en zie ik dat ik op basis van mijn prestaties in Abu Dhabi enkele aanbiedingen van diverse Formule 1 teams heb gekregen voor een stoeltje in 2013. Mijn keuze valt op Sauber, een jong dynamisch team met één van de mooiste auto's uit het veld en met Nico Hülkenberg als teamgenoot heb ik meteen een toprijder te pakken waar ik mezelf aan kan meten. De maanden in aanloop naar de start van het seizoen lijken wel eeuwen te duren, maar eindelijk is het dan zover, het is begin maart en ik mag met het hele circus afreizen naar Melbourne, Australië. Mijn vuurdoop in de koningsklasse van de autosport is nog enkele dagen verwijderd, maar gelukkig is dit niet de eerste keer dat ik debuteer in de Formule 1 (zie o.a. de reviews van F1 2011 en F1 2012), dus ik weet wat me te wachten staat.

Carrière maken
Tijdens de eerste vrije trainingen krijg ik meteen een R&D opdracht voor mijn kiezen om de huidige auto verder te ontwikkelen, want dat stilstand achteruitgang betekent is in de Formule 1 meer van toepassing dan waar dan ook. De tests verlopen goed en ook de afstelling van de auto is naar mijn tevredenheid. Tegen alle verwachtingen in weet ik me als vijfde te kwalificeren voor de Grand Prix van Australië. Monisha, mijn teambaas, had een achtste startplaats als doel gesteld, en aangezien ik daar ruim aan voldeed werd de tweede trede van het podium mijn streven voor de race. Naar mijn idee was dit een nogal pittige kluif voor een echte nieuweling, maar gelukkig ben ik een rookie met de nodige ervaring en weet ik uit voorgaande jaren dat je bij de start nogal eens wat plaatsen goed kan maken.

Vlak voor de start van de race bespraken we nog even de strategie, wanneer waren mijn geplande pitstops en op welke banden ging ik de tweede en derde stint rijden. Ik voelde me zelf beter thuis op de medium compound dus besloot ik om daar het grootste deel van de race op te gaan rijden. De laatste seconden voordat de rode lichten uit gingen liep ik nog even alles na, dat knopje was voor KERS, deze voor DRS en als laatste regel ik nog even mijn brandstofmix voor wat extra PK's tijdens de o zo belangrijke openingsfase. De brute en oorverdovende herrie van 22 Formule 1 auto's die op het punt staan uit te barsten in een enorme explosie van energie lijk ik totaal niet te horen. Mijn volledige concentratie en focus liggen nu op de 5 lampen enkele meters boven het asfalt waarvan de laatste zojuist rood oplichtte. Een fractie van een seconde later gaan ze alle vijf uit en probeer ik gedoseerd gas te geven om niet teveel tijd te verliezen met wheelspin aangezien ik de tractie controle uit heb staan (niet toegestaan om te gebruiken in het echt, wel zo handig in een game als deze).

Ik verpruts mijn start lichtelijk, de motor springt in de anti-stall, de toeren zakken in als een pudding terwijl de banden zoeken naar grip. Dan, op miraculeuze wijze, weet ik toch de volledig beschikbare paardenkrachten, via het zachte rubber waarop ik reeds mijn kwalificatierondje reed, over te brengen op het broeierige asfalt. Om mijn kleine foutje te compenseren gebruik ik twee, van de zeven, seconden van de opgeslagen kinetische energie middels een druk op de knop. Rechts van mij duikt Nico Rosberg op, blijkbaar ging zijn start beter, en hij drukt me langzaam iets meer naar links dan ik idealiter zou willen. De situatie in me opnemend probeer ik in te schatten waar het zo meteen gaat knellen in de eerste bocht en hoe ik daar optimaal doorheen ga komen. Ik besluit mijn positie aan de linkerkant vast te houden en hoop dat ik zo buitenom in de eerste bocht kan profiteren van de chaos die daar normaal gesproken ontstaat.

Waar het voorheen nogal makkelijk was in de eerste bocht een hele rits auto's in te halen, lijkt dit nu niet meer het geval te zijn. Middels een goede positionering weet ik echter van de vijfde naar de derde plek te gaan, een droomstart voor een team als Sauber. Enkele bochten verder weet ik ook de tweede plaats van Alonso af te snoepen nadat hij een klein foutje maakt bij het uitkomen van een chicane. Met de hete adem van het steigerende paard en, volgens een rondvraag onder teameigenaren, de beste coureur van het hedendaagse veld in mijn nek zie ik Hamilton in zijn Mercedes langzaam aan de horizon verdwijnen. Ik ben inmiddels terug moeten gaan naar een zuinigere benzinemix en door de agressieve start hebben mijn banden het ook zwaar te verduren. Ik weet de Ferrari van Alonso op een seconde of drie achter me te houden, gelukkig net buiten DRS gevaar terwijl de achterstand op Hamilton stabiel blijft op zes seconden. Er zit nu niets anders op dan de banden heel houden tot aan mijn pitstop en hopen dat ik met het hardere rubber wellicht dichterbij kan komen of in ieder geval mijn tweede positie veilig kan stellen.

De eerste stop gaat foutloos en in de ronden daarna blijft de situatie onveranderd. Lewis weet mijn aanval te pareren en ook Alonso kan meegaan in mijn rondetijden en consolideert zo zijn positie in mijn kielzog. Ik besluit mijn banden te sparen om zo hopelijk een ronde later dan gepland weer naar binnen te gaan voor mijn tweede en laatste stop. Helaas is de afstelling van mijn auto niet perfect waardoor het rubber harder slijt dan ik had gehoopt en wanneer ik merk dat ik tijd begin te verliezen ten opzichte van mijn concurrenten moet ik zelfs een ronde eerder dan gepland naar binnen. Met de blaren op mijn banden rijd ik de pitstraat binnen, en in dit momentje van rust kijk ik op de klok. "Time flies", en hoewel het erg lekker ging, heb ik eigenlijk geen tijd meer om deze race af te maken. Ik besluit het spel te pauzeren en gebruik te maken van de nieuwe optie om midden in de race mijn voortgang op te slaan. De volgende dag heb ik gelukkig nog een gaatje om de race af te maken en met een fris hoofd spring ik weer in mijn Sauber die zojuist met vers rubber weer de baan op gaat.

Nog 15 ronden te gaan en inmiddels zit ik niet meer achter Hamilton maar kijk ik tegen de achterkant van een Lotus aan. Romain Grosjean heeft middels een andere strategie zijn bolide voor die van mij weten te krijgen en ik zal op zijn minst hem in moeten halen om mijn teambaas tevreden te stellen. Ik besluit vol in de aanval te gaan en al snel zit ik in de DRS zone en na twee rondjes weet ik de Fransman op start/finish in te halen met DRS en een flinke dosis KERS. Ik zie dat het gat naar Hamilton nog 5 seconden bedraagt en mijn honger naar meer slaat toe. De rondjes die volgen lijken als in een waas voorbij te gaan, en ik schrik lichtelijk uit mijn trance wanneer ik drie ronden voor het einde via de radio van het team krijg te horen dat Lewis over heeft moeten schakelen op benzine besparing. Dit is onze kans, met een gat van drie seconden en een strompelende Mercedes ligt mijn eerste overwinning voor Sauber voor het grijpen. In twee rondjes rij ik het gat dicht en haal ik Hamilton met twee vingers in mijn neus in, hij kan zich immers niet verdedigen op oude banden en met de nodige PK's minder. Het laatste rondje lijkt dan bijna eeuwig te duren, zeker wanneer mijn banden "off the cliff" gaan en ik op eieren moet rijden. Gelukkig is daar de verlossing in de vorm van het zwart/wit geblokt, die mijn overwinning confirmeert, terwijl ik spottend een vinger uit de cockpit steek, al besluit ik af te zien van het euforische "Yessss boyssss".

Focus Daniel-San
Ik zal jullie het verdere verloop van mijn carrière besparen, ik wilde enkel met het voorgaande illustreren hoe goed de game kan zijn als je jezelf toestaat er helemaal in op te gaan. Formule 1 is een sport die niet voor iedereen is weggelegd, het kan (zeker met de dominantie van Vettel en RedBull) op momenten saai en gortdroog zijn. Het gaat echter om die ogenschijnlijk insignificante momenten, gevechten om het laatste punt of een geniale kwalificatie van een coureur in een mindere auto, die de sport echt doen stralen. Dat gaat ook op voor de game, de presentatie is zakelijk en de career modus mist naar mijn idee de nodige emotie, maar op momenten dat alles samenvalt geeft de game je de meest authentieke Formule 1 ervaring van de afgelopen tien jaar. Dit vereist echter wel de nodige investering en doorzettingsvermogen van de speler, vooral als dit je eerste F1 game is. Uiteraard kun je ook spelen met alle hulpmiddelen ingeschakeld en de tegenstanders op 'easy' maar dan kun je beter Need For Speed gaan spelen, daar ga je dan in ieder geval meer voldoening uit halen.

Het niveau van de competitie lijkt dit jaar dan ook gelijk aan die van voorgaande jaren, echter heeft men het probleem van het 'langzame eerste rondje' van de AI bij de start van een race deels weten op te lossen. Hierdoor ga je niet zomaar van een lage klassering naar een plek op het podium, en dat is ook hoe het moet zijn. De moeilijkheid zit dan ook vooral in constant rijden, je banden sparen, maar toch proberen sneller te zijn dan de rest over de lengte van een race. Echte die-hards kiezen uiteraard voor een 100% GrandPrix waardoor al deze aspecten het meeste tot hun recht komen, en gelukkig is er daarvoor dit jaar de mid-session save zodat ook de mensen met wat minder vrije tijd toch deze ultieme uitdaging van tactisch en constant rijden kunnen ervaren. Persoonlijk mis ik echter nog steeds een soort finetuning voor de AI tegenstanders, het onderverdelen in vier moeilijkheidsgraden vind ik niet meer van deze tijd en een meer adaptieve AI of instelling in meer gradaties is echt een must voor toekomstige games.

Gauwe ouwe
Voor niet Formule 1 fanatiekelingen biedt F1 2013 nauwelijks iets nieuws ten opzichte van zijn voorganger. De mid-session save is, buiten de classic content waar ik zometeen op kom, eigenlijk de enige noemenswaardige inhoudelijke verbetering. Men heeft de menu's uiteraard weer aangepakt en men lijkt het nu nog zakelijker aan te pakken, maar er zijn verder geen grote verbeteringen op audiovisueel gebied. Persoonlijk denk ik dat men intern hard aan het werk is om de nieuwe Ego engine klaar te stomen voor de next-gen platformen waardoor men de aandacht daar op heeft moeten richten. Na vier games van de Codemasters studio raakt men zo langzamerhand verstrikt in hetzelfde probleem als de FIFA reeks jaren kende. Er is maar weinig concurrentie, en wat moet je nog allemaal gaan toevoegen zonder dat het ook de casual player afschrikt, aangezien daar het grote geld zit.

Gelukkig is er nog genoeg nieuwe inhoud voor de enthousiastelingen, om een aankoop van F1 2013 te rechtvaardigen, in de vorm van de nieuwe classic content. De game verschijnt in twee uitvoeringen, de standaard versie met enkel vier auto's en twee tracks uit de jaren '80, en een classic editie die een groter scala aan auto's en tracks bevat uit zowel de jaren '80 als '90. Deze extra content is echter ook als DLC verkrijgbaar die enkele weken na de release beschikbaar wordt. Toegang tot deze klassiekers krijg je meteen vanaf het hoofdmenu, via een eigen modus waarin je losse races kunt rijden maar ook bepaalde scenario's kunt nabootsen. Alle auto's zijn vrij te kiezen en elk team bestaat uit de coureur die ooit in die auto reed, en een team legende die veel voor de geschiedenis van het team betekend heeft.

In de Grand Prix modus kun je niet alleen kiezen uit de klassieke circuits, zoals Jerez en Donnington, maar ook voor alle circuits van het 2013 seizoen. Aangezien niet alle auto's uit een seizoen aanwezig zijn, zal het startveld bestaan uit een mix aan klassieke wagens, een beetje zoals de Grand Prix met klassiekers zoals die nog wel eens worden georganiseerd. Zodra je in deze modus gaat racen, zal het kleurgebruik het eerste zijn wat je opvalt: alles heeft namelijk een geel-bruine filter gekregen om je een vintage gevoel te geven. Leuk voor een keertje, maar zelf heb ik deze na één rondje al uitgeschakeld waardoor je beter kunt genieten van deze prachtige bolides.

Het weggedrag van elke auto afzonderlijk voelt telkens anders waardoor je niet het gevoel hebt in een eenheidsworst te rijden waarbij er enkel een skin is toegepast over een bepaald model. Voor de jongere F1 fanaten is het mooi dat ze deze auto's ook kunnen ervaren, waar het voor de oude rotten vooral een feest van herkenning is. Je voelt meteen het gebrek aan downforce, vooral in de oudere wagens, en je zult dus nog meer met een fluwelen voet te werk moeten gaan. Het in een oude Williams met Damon Hill rondrijden gaf mij nostalgische gevoelens van 'vroeger was alles beter'... Ik droomde weer even weg naar Geoff Crammond's GrandPrix 2, en besloot mijn revanche op het gestolen kampioenschap van 1994 nog één keer te nemen door de neus van mijn FW18 in de zijkant van Schumacher's Ferrari te parkeren.

Sorry, ik liet me even gaan, maar dat gevoel van die oude rivaliteit (Schumacher vs. Hill) kwam wel meteen bovendrijven, iets dat voor mij persoonlijk een extra dimensie geeft aan deze klassieke content. Het is dan ook jammer dat men zich niet gefocust heeft op een bepaald seizoen of seizoenen waardoor je naar mijn idee diepgaandere gameplay krijgt, zeker op het gebied van de scenario mode. Het blijft nu maar een samenraapsel van auto's en rijders waar eigenlijk weinig verband in te vinden is. Het zal vast allemaal met rechten en beperkingen te maken hebben, één van de redenen ook waarom we een legende als Ayrton Senna niet terugzien. Aan de ene kant voel ik dus waardering voor de stap van Codemasters om Formule 1 liefhebbers meer te bieden dan een jaarlijkse update, maar aan de andere kant voelt het allemaal helaas aan als 'net niet'.

IN HET KORT
Codemasters is nu al heel wat jaren in het bezit van de officiële Formule 1 licentie, en met F1 2013 lijkt er langzaam de sleur in te komen. Qua weggedrag voelt het aan als een mix van de vorige twee edities, waarmee men naar mijn idee een goede sweet spot heeft gevonden. Op het gebied van gameplay, graphics, geluid en gamemodes is er verder weinig veranderd, op uitzondering van de classic content na. Hoewel het een mooie toevoeging is, lijkt het allemaal wat incompleet, zeker wanneer je extra betaald hebt voor de classic edition of de DLC. Was het een standaard extraatje geweest dan had ik iets gezegd over een gegeven paard, maar nu staat het niet in verhouding tot de ca. 10-15 euro die je er extra voor betaalt. Voor liefhebbers van de sport die de vorige editie hebben overgeslagen, of misschien zelfs voor het eerst instappen, is F1 2013 een no-brainer, het is met gemak de beste digitale replicatie van de sport van de afgelopen 10 jaar. Het feit dat men dit jaar gekozen heeft voor het tonen van echte foto's tijdens de laadschermen geeft overigens wel een betere beleving van de sport, om maar aan te geven hoe kleine stapjes de game langzaam beter maken.

Heb je echter weinig op met de jaarlijkse rijderswisselingen, kleine wijzigingen in circuit layouts of aanpassingen in de regels en ben je in het bezit van F1 2012 dan zou ik de nieuwe editie enkel willen aanraden wanneer je niet kunt wachten om enkele iconische auto's uit de jaren '80 en '90 van de sport te verkennen. Zelf koester ik de hoop dat men, niet geheel mank aan gelijkenissen met de sport, alle aandacht heeft gericht op 2014 en dit jaar maar als tussen- of verloren jaar beschouwt. Daarmee wil ik nogmaals niet zeggen dat F1 2013 een inferieure game is in de reeks, integendeel, het is de beste F1 game uit de Codemasters stal. Volgend jaar wordt om meerdere redenen echter het jaar waarop Codemasters zichzelf moet gaan bewijzen. De regels in de sport gaan dramatisch op de schop en we hikken dan tegen de tweede generatie games aan voor de PlayStation 4 en Xbox One. Met dat in het achterhoofd, en de hoop op een compleet nieuwe engine voor volgend jaar, reserveer ik nu alvast wat tijd en geld voor oktober 2014. Tot die tijd vermaak ik mij echter prima met F1 2013.

Deze review is gebaseerd op de Xbox 360 versie van F1 2013. De game is tevens beschikbaar voor PC en PlayStation 3.

Heb jij ook een F1 2013, Xbox 360 (Windows)?

Reviews door de redactie

Leuke review, wat ik alleen zou willen opmerken is dat ik heel het technische stuk mis, evenals wat diepgang over bepaalde elementen. Iets meer informatie over bijvoorbeeld online, beeld kwaliteit, geluid, en overige zaken en ik had het zeker een +3 gerate, nu een +2 vanwege je enthousiasme! :)
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Het werd echter al een heel verhaal en aangezien de game weinig veranderd is qua graphics en geluid heb ik besloten er wat meer emotie in te steken dan enkel rationele benadering.

Thanks voor de feedback in ieder geval.