Specificaties Gamepad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver Review

jensoosterkamp 14 oktober 2013, laatste update op 14 oktober 2013, 1.921 views

Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver

Pluspunten

• Trilt lekker
  • Gaat lang mee op de batterijen
  • Ondersteunt XInput en DirectInput
  • Voelt stevig
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Verbindingsproblemen
  • Te zware analoge triggers
  • Iedere controller heeft een losse ontvanger (en dus USB poort) nodig
  • Lastige installatie drivers

Een gamepad vol goede bedoelingen
Helaas! Er is een aantal dingen die het gebruik van dit apparaat voor mij veel minder leuk maken. In deze review zal ik dit toelichten.

Verbindingsproblemen
Soms komt het er op aan, in een game. Die goeie tijd neerzetten, net sneller zijn dan je tegenstander, etc. Echter, de verbinding valt eens in de 15 minuten 2 seconden weg, waardoor je even niks meer kunt doen. En dit is als je op 1 meter afstand van de ontvanger zit. Op grotere afstand wordt je iedere paar minuten geteisterd. Support heeft me een nieuwe controller gestuurd, maar met hetzelfde probleem. Misschien heb ik hier teveel 2.4GHz apparaten in de buurt, echter, het lijkt gewoon een ontwerpfout (zie de onderstaande link). Verder is er ook helemaal geen lag tussendoor; helemaal geen performance problemen. Alleen af en toe valt de verbinding 100% weg. Vervolgens komt er een reconnect, en dan kan ie weer. Dan heb je toch eigenlijk niks meer aan zo'n apparaat?

Ik raad iedereen aan om even deze horrorverhalen te lezen voor je deze controller gaat kopen:

Zware trigger
De analoge triggers zijn veel zwaarder dan bij bijvoorbeeld een Xbox 360, of een GameCube. Zo zwaar zelfs dat ik er last van krijg als ik racegames speel (waarbij de triggers natuurlijk erg belangrijk zijn). Helaas, nog een reden om deze controller weg te doen.

Meerdere controllers
Als je twee controllers wilt verbinden om lekker een spelletje met je vriend(in) te spelen heb je twee USB poorten nodig, de ontvanger is slechts geschikt om maar één controller te verbinden. Zou je dus je PC als spelcomputer willen gebruiken, dan heb je vier USB poorten nodig om de controllers te verbinden. Schaf er dus nog maar een USB hubje bij aan!

Driver horror
Op een of andere manier zijn de drivers lastig te installeren. Wederom ben ik niet de enige. Het blijkt vaak gewoon het makkelijkste om het apparaat te laten identificeren als een Xbox 360 controller. Dan installeer je dus de drivers van Microsoft en laat je die van Logitech mooi links liggen.

Het is erg jammer om te zien dat de bovenstaande problemen ervoor zorgen dat zo'n, op zich, uitstekend product onspeelbaar wordt. Ik denk dat er ook werkelijk mensen zijn die geen problemen hebben, door wat voor redenen dan ook. En als je geen racegames doet zul je ook geen last hebben van de zware triggers. Maar voor mij is dit product helemaal niks.

Deze review heeft een erg negatieve toon. Maar er is ook gewoon zo veel mis met deze gamepad! Misschien niet voor de onbewuste consument, die weinig ervaring heeft met concurrerende producten. Maar ik denk wel voor de gemiddelde Tweaker.

Heb jij ook een Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver?

Kan me helemaal niet vinden in de review, heb de controller nu een week thuis en werkt perfect.

Geen verbindings problemen of iets wat daar op lijkt.

Bij mij werden de drivers direct automatisch geinstalleerd (zijn dit dan de 360 drivers?) de controller werkt igg in steam's big picture en Uplay en de games die ik er tot nu mee gespeeld heb.

De te zware triggers hebben bij mij misschien een uurtje nodig gehad om er aan te wennen maar heb er verder geen enkele moeite mee en voelen eigenlijk best lekker.

Hiervoor had ik overigens een rumble pad 2 en deze controller is iig een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.

[Reactie gewijzigd door Scavy op 13 december 2013 05:30]

Waarom ben je uberhoubt voor deze controller gegaan?
Tegenwoordig is de xbox controller een beetje standaard, en heeft brede ondersteuning onder windows games.
Hoi Rutger. Ik hoorde van een kennis goeie verhalen over andere Logitech gamepads zoals de F310. Daarnaast promoot Steam met haar Big Picture Mode ook exact het F710 model. ;)

[Reactie gewijzigd door jensoosterkamp op 14 oktober 2013 17:44]

Ik heb totaal geen problemen met deze controller.
wat betreft de verbindingsproblemen, deze zijn bij mij opgelost door geen oplaadbare batterijen te gebruiken. het lijkt erop dat die 0,4 volt verschil teveel is.
Ik kan me ook HELEMAAL niet vinden in deze review. Ik heb een wireless Microsoft xbox 360 controller en was hier tevreden mee. Tot ik in de Mediamarkt deze Logitech in mijn handen kreeg. Wat mij meteen opviel is dat de analoge sticks, groter zijn in diameter, dan die van de Microsoft. Dat geeft een veel nauwkeuriger besturing! Daarom heb ik 'em gekocht. Ik heb hem thuis ingeplugd en heb geen drivers van Logitech nodig gehad; hij werkt gewoon onder de Microsoft's Xbox 360 drivers die ik al geinstalleerd had. Er zit een schakelaartje op, zodat je hem als Direct Input device kan laten herkennen. Dat is mooi voor de wat oudere games, daar zal dan de Logitech software wel van pas komen.

Maar de joypad is zo'n verbetering op die van Microsoft! De rubber handgrepen, de nauwkeuriger besturing, de 5 systeembuttons die erop zitten(Back, Start, Mode, Vibration(waarmee je de vibratie kan testen(en de batterijen)), en natuurlijk de Guide button). En de batterijen heb ik na inmiddels 60 uur spelen nog steeds niet hoeven vervangen. De batterijen die mooi in het apparaat zijn weggewerkt, niet zoals bij de Microsoft, als een vierkante klomp onderop geplakt.

Het wegvallen van de verbinding is mij nog niet een enkele keer overkomen.

De triggers zijn exact even gevoelig, ik bedoel even zwaar(in te drukken), als op de Microsoft Xbox 360 controller. Dat is in mijn opinie gewoon licht.

De garantie is 3 jaar(op de Microsoft controller zit 1 jaar garantie).

De ontvanger is zo'n 3 mm. x 10 mm. klein.

In de software voor DirectInput kan je een deadzone instellen voor de analoge sticks.

En de force feedback doet het gewoon overal, in tegenstelling tot die van de Microsoft controller.

[Reactie gewijzigd door Nillfist73 op 16 augustus 2014 19:53]