Acer TravelMate 663LMi (P-M 1.6GHz; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home) Review

Femme 14 april 2005, laatste update op 1 januari 1970, 1.901 views

Acer TravelMate 663LMi (P-M 1.6GHz; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Pentium M 1,6GHz presteert goed
  • Resolutie beeldscherm

Minpunten

• Matige helderheid van beeldscherm
  • Slechte kleurweergave van beeldscherm
  • Matige prestaties van harde schijf
  • Accu verliest snel capaciteit

Ik heb mijn Acer Travelmate 663LMi sinds januari 2004 in gebruik. Overweging die destijds meespeelden om deze laptop aan te schaffen waren vooral de prestaties en het lage energieverbruik van de Pentium M 1,6GHz, de resolutie (1400 x 1050px) van het beeldscherm en de slanke behuizing. Aanvankelijk was ik behoorlijk tevreden over de laptop maar inmiddels is mijn mening helaas negatiever geworden.

Featureset

De Travelmate 663LMi heeft een matige featureset. Alleen de snelheid van de processor (het 1,6GHz model van de Pentium M was destijds één van de snelste) en de resolutie van het beeldscherm springen eruit. De WLAN-kaart is slechts 11Mbit en de standaard harde schijven draait op slechts 4200rpm. De flashkaart-reader is voor mij zo goed als waardeloos wegens het ontbreken van CompactFlash-ondersteuning. De dvd-brander is wel een leuke feature. Dit model heeft ingebakken Intel graphics waar je dus niet al te veel van moet verwachten. Aangezien ik de laptop niet voor games gebruik zullen de prestaties van de GPU mij een zorg wezen. Verder noemenswaardig is de hoeveelheid geheugen van 512MB.

Prestaties

De processor presteert zeker voldoende. 512MB geheugen is wat krap dus dat verdiend een upgrade, wat ik inmiddels ook gedaan heb. De standaard harde schijf is behoorlijk traag. Vervanging door een Toshiba MK4026GAX 5400rpm drive met 16MB cache leverde een merkbare verbetering van de prestaties op. De bereik van de WLAN-kaart is matig. Ik heb dit ding vervangen door een Senao 802.11g mini PCI-kaart, echter die presteert net zo beroerd. Met een Belkin 54Mbit PCMCIA-adapter heb ik meer succes.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit ben ik slecht te spreken. Het scherm heeft een blauwzweem die de kleurweergave verpest. Nog ergelijker is de zeer matige helderheid van het scherm. In een kantooromgeving met TL-licht is het scherm slecht leesbaar als zon tevoorschijn komt. Buiten valt er al helemaal niets te beginnen met deze laptop.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De behuizing is overduidelijk van plastic en voelt ook als zodanig aan. Er is nog niets stuk gegaan of afgebroken, dus in zoverre ben ik tevreden, maar de kwaliteitsbeleving is niet overweldigend. De USB-slots hebben veel speling (misschien is ook wel beter dat ze een beetje meegeven).

Ergonomie

Iets waar ik wel over te spreken ben is de ergonomie van het toetsenbord. De aanslag is prettig en ik kan het toetsenbord goed voor langere tijd gebruiken zonder RSI-klachten te krijgen. De toetsen zijn uiteengelegd langs een enigzins cirkelvormige lijn (iets naar buiten geplaatst aan de buitenzijden van het toetsenbord, in het verlengde van de natuurlijke stand van de hand). Het touchpad gebruik ik nauwelijks omdat ik de voorkeur geef aan een losse Logitech MX 510.

Warmte- en geluidsproductie

De warmte- en geluidsproductie is uitstekend. De laptop laat zich bij normaal gebruik (browsen, officewerk en dergelijke) passief koelen en wordt dan nauwelijks warm. De standaard 4200rpm harde schijf doet vrijwel geruisloos zijn werk.

Mobiliteit

De Travelmate 663LMi is goed draagbaar danzij zijn lage gewicht en platte behuizing. De voeding is ook laag van gewicht en beperkt in omvang. Helaas ben ik zeer slecht te spreken over de accuduur. De laptop is in het afgelopen jaar intensief gebruikt waarbij de accu bijna dagelijks opnieuw werd opgeladen. De laatste maanden is het uithoudingsvermogen van de accu drastisch afgenomen. Op dit moment houdt ie het niet langer dan een uur vol, wat dus echt waardeloos is. Ik weet niet of dit een exemplarisch probleem is of iets dat zich structureel voordoet bij deze laptops.

De Travelmate 663LMi wordt inmiddels niet meer geleverd. De prijs begin 2004 van zo'n 1600 euro was goed te noemen voor een Pentium M 1,6GHz met 1400 x 1050px beeldscherm en dvd-brander.

Heb jij ook een Acer TravelMate 663LMi (P-M 1.6GHz; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home)?