Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart) Review

hjkv 11 oktober 2013, 5.592 views

Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)

Pluspunten

• Ontwerp en formaat
  • Weergave van notificaties
  • Vervangbare polsband

Minpunten

• Geen AMOLED scherm
  • Touchscreen werkt soms matig
  • Meerdere vrij belangrijke functies moet je zelf installeren
  • Polsband is goedkoop en onhandig

Sinds een paar dagen heb ik de SmartWatch 2 in mijn bezit. Hier wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.

Ontwerp en ergonomie
Ik vind het apparaatje zeer stijlvol. Sony heeft goed begrepen dat een SmartWatch primair een horloge is (in tegenstelling tot Samsung, imo). Het is niet vervelend groot, maar het was wel fijn geweest als er in de hoogte en breedte een paar mm af had gekund. Verder zit de SmartWatch 2 lekker om de pols.
De siliconen polsband vind ik gruwelijk. Hij voelt niet fijn aan, ziet er goedkoop uit en het stukje band wat na de gesp uitsteekt, moet met 2 friemelige bandjes op zijn plek gehouden worden. Het schijnt dat Sony ook een versie met metalen band uitbrengt. De band hiervan is echter niet los te koop. Gelukkig passen er op de SmartWatch standaard 24mm banden. Voor zo'n 15 euro heb je op Ebay een mooie, zwarte rvs schakelband.

Scherm en hardware
Hier ben ik minder tevreden over.
Het is erg jammer dat Sony een LCD schermpje heeft gebruikt. Bij een AMOLED scherm kan de wijzerplaat permanent aangelicht worden zonder dat dit al teveel stroom kost (desnoods niet op maximale helderheid). Het scherm in de SW2 is wel weer een reflectief scherm, zie ook de hands-on van de redactie. De wijzerplaat is bij redelijk licht wel af te lezen, maar dat had beter gekund. De resolutie vind ik voldoende. Het is inderdaad niet fantastisch scherp, maar je kunt lezen wat je wilt lezen. Evt op een later moment is een hogere resolutie wel een goed idee voor Sony.
De kleurweergave en helderheid zijn verder in orde. De kijkhoeken zijn inderdaad slecht, maar daar heb ik geen last van.
Verder reageert het touchscreen niet altijd goed. Soms als je iets aantikt of swipet, registreert het apparaatje het gewoon niet.
De hardware is mijns inziens gewoon traag. Als ik de muziek-app aantik, duurt het zeker 3 seconden, vaak langer, voordat de app geopend is.

Functionaliteit en software
Ik vind dat Sony hier heel veel had kunnen winnen. Een paar voorbeelden:
- Standaard worden whatsapp, snapchat, facebook en vergelijkbare notificaties niet op de SW2 weergegeven. Ik heb hier WatchIt! voor geÔnstalleerd.
- De muziekspeler-widget die o.a. in veel reclames is weergegeven, is niet standaard geÔnstalleerd en heb ik tot op heden niet kunnen vinden. Ik heb wel een muziek-app gevonden en geÔnstalleerd.
- Er zijn maar 5 klokken om uit te kiezen, waarvan maar 1 digitaal. Dit hadden er best een stuk of 30 mogen zijn, waarvan 10 digitaal. Extra wijzerplaten zijn alleen te krijgen via betaalde apps.

Het lijkt mij geen enorme taak om deze punten in de software te verwerken. Ik hoop dat Sony dit in een update doet, aangezien het het gebruiksgemak van de SW2 sterk verhoogt.

Positieve punten:
- Notificaties worden duidelijk weergegeven. Je kunt kiezen uit 3 versies voor weergave.
- Muziek app is goed vormgegeven. Door vegen kun je nummers wisselen en bovenin zit een volume rocker.

De Sony SmartWatch 2 is een mooi apparaat, dat goed dienst doet als horloge. De smart-functionaliteiten, zoals bediening van de mp3-speler en ontvangen van notificaties, werken prettig, maar je moet er wel zelf achteraan om het werkend te krijgen.
Het ontwerp is mooi, maar de polsband valt tegen. Gelukkig kun je deze zelf vervangen.
Het scherm en touchscreen zijn best aardig en werken goed, maar ze hadden beiden veel beter gekund.

Al met al is de SW2 een mooi apparaat voor mensen die een horloge willen met wat handige functionaliteiten i.c.m. je telefoon. Mensen die alles op hun SmartWatch willen hebben en kunnen, zijn waarschijnlijk beter af met de Galaxy Gear.

Heb jij ook een Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)?

Reviews door de redactie

U vraagt, wij leveren! Foto's coming up!

[Reactie gewijzigd door hjkv op 11 oktober 2013 21:40]

Bedankt voor de review. Zo lang notificaties weergeven nog een probleem is, voegt een smartwatch nog weinig toe heb ik het idee.
Kort, bondig en duidelijk. Prima review :)
Had nog wel graag een foto gezien dat je de SW2 draagt.
Top review! Heeft me geholpen in de beslissing of ik de watch wel of niet (of vergelijkbare) ga kopen. Je geeft als plust punt prijs, ben je tevreden met de prijs/kwaliteit verhouding?
Ik heb hem bij de T-mobile openingsactie gekocht. Daar was hij half geld. 95 euro ipv 190.
Dat vind ik het absoluut waard. Een net horloge kost je al snel 60-70 euro (hiervoor had ik een standaard RVS horloge van 25 euro). De meerprijs is makkelijk te rechtvaardigen door de functies. Met name bediening van de muziek vind ik handig, net als uiteraard de notificaties.

De pricewatch-prijs zal vermoedelijk tussen de 120 en 150 uitkomen. Dat zou ik er nog wel voor over hebben, maar boven de 140-150 zou ik afhaken.
Als Sony wat aan de software sleutelt, zoals ik in de review suggereer, kan dat de functionaliteit van de SmartWatch 2 aardig vergroten. Dan kan een iets hogere prijs misschien nog wel gerechtvaardigd zijn.

En, ga je de SW2 kopen? Of ben je er nog niet helemaal uit?
Ik ben zo iemand die altijd lang wacht tot je (nog) meer waar voor je geld krijgt. Ik heb veel apple producten en een eigenschap van Apple producten is dat ze goed met elkaar communiceren. Ben dus erg benieuwd naar de (nog niet aangekondigde) iWatch. Weet je toevallig ook winkels waar je ze kan proberen? Het ziet er namelijk wel leuk uit.
Misschien in de T-mobile winkels?
De SW2 werkt in ieder geval alleen met android. De Galaxy Gear zelfs alleen met Samsung telefoons.
Thanks voor het advies, ga ik dat eens doen. is overigens geen probleem ik gebruik voor prive gewoon android :)

edit: ik kan overigens geen + geven op bovenstaande reacties dus ik heb je "u vraagt wij leveren" reactie er 5 gegeven en je artikel een +2. Je bent de eerste met een review hier op tweakers en ik vindt dat alles goed samen gevat is :)

[Reactie gewijzigd door Sneek op 11 oktober 2013 23:03]

Ik zat me al af te vragen waarom die reactie ineens spotlight was :P
Glad I could help!
terecht lijkt me "De reactie is een essentiŽle toe≠voe≠ging op de discussie of het artikel."
Ik vraag mij af, werkt dit horloge ook zonder smartphone connectie, en wat is er dan allemaal mogelijk?

Ben ook erg benieuwd hoe de telefoon met een iPhone werkt, ook al wordt het niet ondersteund. Tot nu toe heb ik geen reviews oid kunnen vinden van mensen die geprobeerd hebben een SW2 te pairen met een iPhone. Misschien zou je dit willen proberen, als jij de beschikking hebt over een iPhone?
Helaas, ik heb niet de beschikking over een iPhone. Als je wilt, mag je met je iPhone wel langskomen om het te testen :P
Trouwens, alle apps voor de SW2 komen uit de Play store. Zo ook de essentiŽle Smart Connect en SW2-app. Zonder die apps, verbindt ie niet.

Zonder telefoon connectie doet de smartwatch vrij weinig. Je kunt het klokje zien en wat instellingen bewerken, verder eigenlijk niets. Allerlei icoontjes in het menu worden dan grijs. De belangrijkste functies zoals notificaties en bedienen van muziek e.d. werken dan uiteraard ook niet.

[Reactie gewijzigd door hjkv op 12 oktober 2013 00:24]

Welke wijzerplaten zijn betaald dan? voor zover ik weet kun je nog geen wijzerplaten maken via de SDK en kan dit alleen via een applicatie. daar heb ik er 2 van gemaakt op de oude smartwatch. mocht de nieuwe dit wel ondersteunen ga ik deze applicaties porten.
Er zitten standaard 4 analoge en 1 digitale wijzerplaat in de SW2. Via de software kun je uit de playstore apps plukken, waaronder wijzerplaten. Die wijzerplaten zijn echter allemaal betaald.

Er zijn ook aardig wat handige Sony apps voor de SW2 te downloaden. Nogal jammer dat Sony er niet meer voorgeÔnstalleerd heeft.
Hoe zit het met de batterijduur? Hoe lang houdt ie het uit?
Ik heb hem donderdagavond voor het laatst opgeladen. Nu (zaterdagavond) zit hij op zo'n 60%. Ik gok dus zo'n 5 dagen.
Bedankt voor deze review.
Ik moet zeggen dat hij er nog erger uit ziet dat zijn voorganger en eigenlijk nog wat lomper.
Dat deze smartwatch als stand-alone/horloge kan werken maakt het wat mij betreft een echte smartwatch. De Samsung gear zal niet alleen werken op Samsungs, maar zelfs alleen op de huidige top modellen met een prijskaartje boven de 500 euro. Daarnaast kun je hem niet gebruiken zonder telefoon en is het daardoor wat mij betreft alleen maar een gadget als sieraad.

Ik hoop dat Sony de huidige bugs op gaat lossen zodat het een aantrekkelijk alternatief is voor de volgende generatie smartwatches.
Is hij dan ook 5 dagen lang 24u per dag verbonden met BlueTooth, en wat voor Neerslag heeft dit op de Accu van je Telefoon?
_________________________

Is dit niet de Muziek Extension die je zoekt?
Dat is de muziek-app die ook op mijn foto te zien is, niet de midget die in de reclame-foto's staat. Hij is inderdaad 24/7 verbonden met bluetooth. Ik merk niet dat mijn Xperia Z1 heel hard achteruit gaat als ik hem verbonden heb. (Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, want hij is altijd verbonden)
Snap nu inderdaad wat je bedoeld. Had ergens gelezen dat Widgets nog niet ondersteund werden in SW2 (maar zie dit eigenlijk ook niet werken op het nog kleinere scherm van de SW1).

[Reactie gewijzigd door JunkieXP op 3 december 2013 12:31]