Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) Review

TTarmor 10 oktober 2013, laatste update op 10 oktober 2013, 1.212 views

Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)

Pluspunten

• Price/performance
  • Uiterlijk
  • overklokpotentieel
  • crossfire performance

Minpunten

• Temperatuur
  • Geluidsproductie
  • Energieverbruik

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Bij dezen mijn ervaringen met de 7870 XT (crippled 7950)

Rond februari 2013 was ik opzoek naar een nieuwe videokaart. Dit aangezien mijn 6870 moeite had met games op de hoogste instellingen. Nu ben ik geen fps Nazi maar als deze onder de 40 duikt begin ik mij toch wel licht te ergeren.

Ter info:

Ik draai:
AMD phenom 1090T op 4 GHz
16 GB Kingston HyperX op 1600 MHz
Corsair SSD van 120 GB
Thermaltake Armor met 25 cm side fan (wat mij goed uit leek te komen)

Nu ben ik opzoek gegaan naar een set videokaarten voor crossfire met een (stiekem toch wel) gelimiteerd budget van EUR 450,-. Hierbij ben ik qua prijs/performance uitgekomen op de bovengenoemde videokaart.

Deze kaarten heb ik beide in crossfire opstelling geplaatst en hierbij zijn deze per direct overgeklokt van 925 MHz naar 1150 MHz. Hierbij heb ik middels de ati software het voltage naar +20% opgeschroefd. Ik wilde eigenlijk de 1200 MHz per kaart halen maar de temperaturen werden op dit punt toch wel een beetje "toasty". Hierbij kan je denken aan temperaturen in de richting van 89 graden. Op 1150 MHz bleef de temperatuur bij maximale belasting (furmark) hangen rond de 79 graden. Het geheugen heb ik ongemoeid gelaten op 1500 MHz. Dit aangezien deze opstelling ongeveer 2 jaar moet overleven en de geheugenchips niet!!! over een koellichaam beschikken. Het is in ieder geval duidelijk dat voldoende koeling van de behuizing een noodzaak is!!

Qua geluid geef ik de kaarten een krappe voldoende. Dit aangezien ze toch wel goed hoorbaar worden als ze zwaar belast worden. Met furmark en 3Dmark zou ik dit bijna standje turbine kunnen noemen. Het zal mij ook niet verbazen als veel mensen de kaarten in dit geval een onvoldoende zullen geven. Hierbij valt wel op te merken dat als er 1 kaart geplaatst wordt in het systeem, de temperaturen wel netjes blijven waardoor de "herrie" binnen de perken blijft.

Op een gegeven moment heb ik een draai gegeven aan de laatste 3dmark. De daarmee behaalde score is 9389. Dit is volgens mij best redelijk te noemen. Vermoedelijk is er met een snellere i7 of overklokte i5 meer uit te halen.

Verdere info met betrekking tot frame pacing:

In het begin had ik behoorlijk last met een vreemd soort lag terwijl mijn fps toch echt hoog genoeg was. verder onderzoek wees uit dat dit framepacing genoemd werd. Hier heb ik mij dan ook een hele tijd behoorlijk aan zitten ergeren. Echter sinds de laatste driverupdates zijn deze problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Waardoor ik toch besloten heb deze review te schrijven.

Samengevat:

De 7870xt is een uitstekende kaart voor zijn geld. Vooral aangezien hij (met overclock) sneller is dan zijn niet kreupele broer, de 7950. Dit voornamelijk door de hogere kloksnelheid met oc.

Mocht iemand meer informatie willen, dan zal ik mijn review uiteraard uitbreiden. (excuses als er veel ontbreekt. Dit is mijn eerste review)
Wijzig

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)?

Zomaar een offtopic vraagje: hoe heb jij je Phenom op 4Ghz gekregen?