HiFiMAN HE-400 (Blauw) Review

Harm Lokesz 7 oktober 2013, laatste update op 9 november 2013, 2.761 views

HiFiMAN HE-400 (Blauw)

Pluspunten

• Betaalbaar voor een planar magnetic koptelefoon
  • Warme klank
  • Goed voor elektronische muziek en muziek die een zware bas kan gebruiken

Minpunten

• Zwaar en groot
  • Te wollig voor akoestische instrumenten
  • Slechte en dure kabel

Het bijzondere van de Hifiman HE-400 is de planar magnetic techniek. Die werd tot voor kort alleen in de allerhoogste prijsklasse gebruikt, maar is nu dus veel betaalbaarder geworden. Planar magnetic koptelefoons hebben veel detail en de kwaliteit van de bassen is uitstekend.

Omdat deze HE-400 voor een groter publiek is gemaakt zijn de bassen nog iets versterkt. Dat vind ik wat jammer want klassieke muziek klinkt daarmee toch minder natuurlijk. Populaire muzieksoorten klinken fantastisch.

De producent van deze koptelefoon beweert dat het ook zonder aparte koptelefoon-versterker goed is te gebruiken. Tja, is mogelijk, maar de klank is er dan ook naar. Het beste resultaat heb ik met niet al te dure koptelefoon-versterkers. Daarmee worden de bassen wat getemperd en doordat ik het volume meestal laag heb staan krijg ik geen vervorming door te laag vermogen.

De HE-400 is zwaar en groot. Ik heb persoonlijk geen last van het gewicht, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zullen zijn die het vervelend vinden. De grootte is lastig als ik met mijn hoofd op een kussen lig. Het kussen drukt de koptelefoon weg.

Het is een open systeem. Dus is er geen isolatie met de buitenwereld. Je hoort alles om je heen en iedereen hoort jouw muziek.

Inmiddels heb ik diverse over-het-oor koptelefoons en de HE-400 vind ik daarvan het meest volwassen. Lekker vaag begrip ... De HE-400 geeft veel muziek op indrukwekkende wijze ten gehore.

Update:
Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik ook met een Sennheiser HD600 en een Burson Audio HA-160DS versterker kunnen spelen. Tot mijn verbazing klinkt de Hifiman He-400 helemaal niet zo goed met de Burson versterker. De goedkopere Sennheiser HD600 klinkt gewoon evenwichtiger. Op de Lehmann Rhinelander klinkt de Hifiman He-400 weer rijker.

De Hifiman He-400 wordt standaard geleverd met kunstleer pads. Bij mij worden ze vrij snel zweterig. Er zijn ook pads van velour te koop. Die zitten veel comfortabeler. Diverse reviewers vinden de velour ook beter klinken. Ik vind de pads van kunstleer beter, omdat daarmee de kwaliteit van de bassen beter wordt en de s-klanken wat worden gedempt.

En dan nog iets over de kabel.
Een vervangend exemplaar kost 99,- euro. Dan moet het wel een goeie wezen zou je denken. Mwa, niet echt .. De kabel is behoorlijk stug en lijkt degelijk. Bij de aansluiting van de plug die de koptelefoon ingaat gaat het fout. De kabel knakt en de buitenkant splijt. Het zal wel een tijdje duren voor het echt aan de binnenste bedrading hangt, maar dit is duidelijk niet de bedoeling. De eerste kabel had het probleem na verloop van tijd zowel links als rechts. Ik heb onder garantie en nieuwe gekregen en daar zie ik ook al direct een beschadiging. Mijn waardering voor 'bouwkwaliteit en afwerking' heb ik daarom bijgesteld naar beneden.

• Argon HA1
  • Burson Audio HA-160DS
  • Lehmann Rhinelander
  • Micromega Mydac
  • Audioengine D1

Heb jij ook een HiFiMAN HE-400 (Blauw)?