MSI 865PE Neo2-PFISR, 865PE (Sound, Lan, Sata, Raid, 1394) Review

IceEyz 27 juni 2006, 1.472 views

MSI 865PE Neo2-PFISR, 865PE (Sound, Lan, Sata, Raid, 1394)

Pluspunten

• Veel features:
  • FireWire, 8xUSB, Gbit Lan
  • S-ATA, P-ATA, RAID (0,1,0+1)
  • Redelijke layout
  • D-Bracket met debug-leds
  • Automatische overclock-functies

Minpunten

• Niet zo'n goede overclocker als beweerd werd
  • Niet stabiel genoeg voor critical-systemen
  • Support kan stukken beter
  • Vlam in de pan

Layout Score: 4
Hoewel dit bord er kwa features erg aantrekkelijk uitziet, met name op het gebied van overclocking, is het bordje mij toch enigszins tegengevallen.

De layout van het bord is helemaal niet verkeerd, alle grote logge stekkers zitten aan de zijkanten van het moederbord, enkel de 12V Aux zit ergens in het midden. De mogelijkheden van het bord zijn erg uitgebreid. FireWire, USB2.0, S-ATA, P-ATA, RAID (0,1,0+1), Gbit Lan, Automatisch overgeklok, D-Bracket met Led-indicatie..

Maar uiteindelijk valt het overklokken erg tegen. SPD-timings worden niet goed uitgelezen, handmatig ingestelde timings worden niet altijd opgevolgd, het aanzetten van PAT geeft enkel problemen en automatisch overclocken maakt het systeem overduidelijk instabieler.

Het belangrijkste is nog wel dat de chipset, de 865PE, eigenlijk helemaal niet overweg kan met snelheden boven de 200Mhz FSB (effectief 800Mhz). Hoewel elke stress-test op processor gebied geen enkele foutmelding geeft op dik 240Mhz, zijn het spellen die meteen over hun nek gaan. Blijkbaar kan de chipset het niet aan als zowel videokaart en processor gelijktijdig iets met het geheugen willen doen. Dit wordt vooral duidelijk als het geheugen in Dual Channel draait, aangezien in Single Channel het systeem stabiel op 240Mhz FSB loopt.

Daarom is elk bord gebaseerd op de 865 al af te raden voor mensen die continue willen overclocken.

Buiten het overclock-gebeuren om is het moederbord een redelijk moederbord met soms enkele eigenaardige kanten. Zo piepen sommige dingetjes (spoelen/condensator, moeilijk te bepalen :)) op het moederbord tijdens zwaar werk. Ook geeft het moederbord bij normale instellingen eigenlijk een te laag voltage wat in extreme situaties ook tot vastlopers kan leiden.

Support van MSI zelf valt ook redelijk tegen. De software zit soms zwaar onder de bugs en BIOS-updates komen nu amper nog uit en geven vaak meer problemen dan oplossingen.

Is het moederbord daarom z'n geld wel waard? In 2004 zei ik van wel, maar achteraf zeg ik van niet. Voor een klein beetje meer geld krijg je een stuk meer kwalieit. Ik doel daarbij op een mobo met 875 chipset, Intel Lan-controllers, FireWire-800 en meer S-ATA aansluitingen. Zeker nu met de nieuwe platformen is het aanraden van deze moederborden eigenlijk al overbodig geworden.

Update 27-06-2006:
Tijdens normaal gebruik merkte ik een geel licht vanuit mijn kast op. Een vlugge blik naar de daar aanwezige steekvlam deed mij besluiten onmiddelijk de stekker uit het stopcontact te trekken. Onderaan het moederbord, in de buurt van de FireWire aansluitingen, waren twee zwarte vegen te zien, een condensator miste en een zwart stukje logica was gesmolten.

De computer werkte wel rustig door tijdens het vlammetje, maar ik heb niet nog eens geprobeerd de pc te starten om verdere schade te voorkomen. Dit vlammetje had dus ook 's nachts kunnen ontstaan, maar de gevolgen daarvan hoef ik gelukkig niet te overzien.

Heb jij ook een MSI 865PE Neo2-PFISR, 865PE (Sound, Lan, Sata, Raid, 1394)?

Je zegt dat het bordje erg slecht is in overclocken, maar toch geef je 3 van de 5 punten. Gezien je omschrijving zou ik zeggen dat 1 a 2 punten beter zou zijn.

Overigens ben ik het niet met je eens dat de 865PE chipset per definitie een slechte overclocker is. Ik loop al maanden op een FSB van 267MHz (1066MHz effectief) met een ASUS P4P800
De rest van het overclocken is wel behoorlijk: veel voltages, geheugen-instellingen, ratio's en dergelijke zijn allemaal wel te gebruiken. 1 Punt op dat gebied kun je bij Intel-mobo's doen.

Heb je Dual-Channel geheugen draaien, geen PAT aan staan en speel je spellen? Als je dan geen artifacts hebt, zijn blijkbaar niet alle 865-chipsets getroffen.
Heb je Dual-Channel geheugen draaien, geen PAT aan staan en speel je spellen?
Dual Channel: ja
PAT: Weet ik eigenlijk niet, volgens mij wel (ASUS noemt dat anders)
Spellen: zeer zeker! Met een overgeclockte 6800GT op 412 / 1120 ipv 350 / 1000.
Dat vind ik nogal wat, zo'n steekvlam. Ik zou zeker stappen ondernemen, of het in ieder geval aangeven bij MSi. Spontane ontbranding is niet niets.
Heb zelf dat bord ook! Overclocken gaat goed, behalve het AGP gedeelte...
Wat gezegd werdt over spellen die crashen, klopt helemaal. Pc trekt dat echt niet, met een fx5700 kaart erin. Nog even wachten tot ik een nieuwe kaart heb.

Volgende keer een Asus bord trouwens, ben niet wild van MSI.