Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 60fps - Bekijk alle specificaties

Sony HDR-AS15 Grijs Review

FireBladeX 6 oktober 2013, 1.445 views

Sony HDR-AS15 Grijs

Pluspunten

• Mogelijkheid tot opnemen terwijl de batterij eruit is.
  • Mooie beeld en soms ook (voor een action cam) goed geluid
  • Heel veel accesoires verkrijgbaar
  • Heel makkelijk in gebruik (bediening)
  • Wifi (+ app)

Minpunten

• Je kan de camera niet ergens bevestigen zonder de onderwatercase
  • Tijdens het motorrijden kan de behuizing beslaan (door tempratuurverschil). Er zijn wel "anti-fog matjes te krijgen via Sony)
  • De knopjes aan de zijkant is niet te bedienen in de onderwatercase. Aan de achterkant (de opneemknop) is wel te bedienen.

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Ik heb nu de Sony HDR-AS15 voor een week. De keuze voor de sony ipv de gopro was toch de prijs/kwaliteit verhouding. De black edition is natuurlijk wel wat beter maar die kost ook 150e meer. De sony HDR-AS15 inclusief adventure kit kost me 200 euro. Om nu bijna het dubbele te betalen voor iets beter kwaliteit was het voor mij niet waard. Ik ben tevens ook een beginner in de wereld van filmen.

Je hebt de mogelijk om te filmen terwijl die aan de lader zit. Door mogelijke hitte is wel aan te raden om de batterij eerst te verwijderen. Maar let wel op, je kunt niet opladen als die in de onderwatercasezit. In andere woorden, je kan de camera niet ergens bevestigen.

De filmkwaliteit voor z'n kleine camera is in mijn beleving goed. Het is natuurlijk belangrijk om te weten waarvoor je het wilt gebruiken en of de extra investering in bijv. GoPro wel waard is. Ik ben niet thuis in de wereld van specificaties en die mag je dan ook in andere reviews lezen.

De geluidskwaliteit is iets waar veel actioncams last van hebben. Je hebt de mogelijkheid tot externe mic aan te sluiten maar (ja daar komt het weer!) je kan dit niet doen terwijl die in de case zit. Maar behalve dat, vind ik de geluidskwaliteit wel prettig. Niet uitstekend maar voldoende.

Ze hebben bij Sony wel ingezien dat sommige dingen niet zo handig waren. Daarom hebben ze ook tientallen verschillende accesoires. Inclusief twee andere 'lenzen' voor de onderwatercase. De een is een plattelens en de andere lens heeft opening voor beter geluid (ook beter geluid onder water).

Tijdens het motorrijden heb ik een keer (van de tien keer) last gehad van het beslaan van de onderwatercase. Dit komt omdat de camera in de behuizing warm wordt. En tijdens de motorrijden kan het aardig fris worden. Hierdoor beslaat het soms. Maar wees gerust je hebt (ook via sony) anti-fog matjes. Dit moet het probleem voorkomen.

Ik heb twee videos, een op de motor (camera zit achter een vizie windscherm), en een timelapse. Het kan zijn dat ik ze niet goed heb gerenderd. Hou hier dan ook rekening mee.

Motor: http://www.youtube.com/watch?v=rEgo2cF1tek
Timelapse: http://youtu.be/nGcOl1tgUnk

Batterij:
- Batterij gaat voor mij (tijdens het filmen) rond de drie uur mee. Heb nog niet gehad dat de batterij helemaal leeg was maar er was dan nog 1 balkje over. Het zou best kunnen dat drie en half haalbaar is... of zelfs vier?

Samenvatting: Nieuw in de wereld van actioncams, maar je wilt wel gelijk een goed product? Ik zou de Sony HDR-AS15 wel aanraden. Mocht ik na tweejaar zien dat actioncams echt mijn ding zijn en dat ik goed mee uit de voeten kan, dan kan ik altijd nog upgraden tegen die tijd. Want vergelijken met de nieuwe GoPro black edition, kan je eigenlijk 2x een Sony HDR-AS15 kopen.

Heb jij ook een Sony HDR-AS15 Grijs?

Hoe voelt de camera aan(goedkoop, robuust enz)? Is deze ook stevig(heb je hem bijvoorbeeld wel eens laten vallen oid?)
De camera voelt robuust aan en zeker in de onder watercase kan hij tegen een stootje. Ik vind de onderkant van de camera, het klepje wel irritant. Ik ben bang dat ik het te ver openbuig en breek.

Ik heb de camera nog niet laten vallen. Ik zou zeggen, ik heb een motorongeluk mer gefilmd, echter de camera zat vast op het stuur en liep hierdoor weinig schade/klappen.