Specificaties Draadloos Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Trust Adura Wireless Multimedia (Qwerty US) Review

Bazz0847 4 oktober 2013, laatste update op 4 oktober 2013, 1.051 views

Trust Adura Wireless Multimedia (Qwerty US)

Pluspunten

• Formaat
  • Trackball
  • Scrollwiel
  • Looks geschikt voor de salontafel
  • Geen-vieze-kruimels-tussen-de-toetsen-cover
  • Multimedia toetsjes

Minpunten

• Wat sober
  • Afwerking wat magertjes
  • Niet mogelijk trackball uit te schakelen

Ik heb dit toetsenbord aangeschaft om mijn PC te kunnen bedienen vanaf de bank. Ik heb bewust gekozen voor een maatje groter dan de super compacte entertainment toetsenborden vanwege het typgemak. Daarnaast was draadloze communicatie een must, net als een trackball. Touchpads werken doorgaans niet geweldig op deze kleine toetsenbordjes vanwege hun lage nauwkeurigheid.

Dit toetsenbord is wat mij betreft het ideale formaat: het kan nog prima opgeborgen worden, neemt niet teveel ruimte in op de salontafel en het typt nog best aardig. Het USB-stickje kan, indien nodig, opgeborgen worden in de onderzijde van het toetsenbord. De bouwkwaliteit is redelijk tot goed, maar ietwat sober. Desondanks is het door zijn soberheid geen opvallende of lelijke unit en je kunt hem daardoor best op tafel laten liggen als je visite (of een vriendin) krijgt. Daarnaast zit er een siliconen cover bij, welke ervoor zorgt dat het toetsenbord in je linker hand ook compatible is met de zak chips in je rechter hand. Ikzelf gebruik deze cover niet, maar het is een fijne toevoeging als je dieet deze versnapering wel omvat.

Het typcomfort is natuurlijk niet hemelshoog; de knopjes zijn vrij klein. Toch is de toetsaanslag heel behoorlijk en, met wat oefening, is er prima op te typen. Geschikt voor webbrowsen en wat korte forum-posts, maar niet voor het rammelen van code of documenten (daarvoor zou ik een Logitech UltraX Premium aanraden). De Trust heeft ook wat multimediatoetsen voor bijvoorbeeld het volume, play/pause, etc. Het zijn er niet weldadig veel, maar precies genoeg zodat je ook in het donker de juiste toets kunt vinden. Ideaal tijdens het kijken van een film.

De trackball werkt redelijk, maar is wat klein. Nauwkeurigheid is voldoende tot goed, maar soms wordt de cursor in beweging gezet door lichte drukverandering op de trackball. Gelukkig is het een stalen trackball; plastic had dit effect mijns inziens veel erger gemaakt. De muistoetsen zijn uitgevoerd in tweevoud: als schouderknoppen en direct onder het scrollwieltje. De locatie van deze knoppen is prima en ze klikken ook goed. Daarnaast is het scrollwiel een welkome aanvulling; webpagina's scrollen wordt zo veel gemakkelijker dan wanneer je de trackball icm muisknoppen zou moeten gebruiken. Wat ik tot nu toe mis is de mogelijkheid de trackball uit te schakelen. Wanneer je film kijkt en het toetsenbord oppakt of verplaatst wordt meestal de muiscursor zichtbaar omdat deze verplaatst.

Tot slot: de prijs. Mijns inziens is het gezien de features aan de dure kant voor dit product.

Al met al ben ik tevreden met het toetsenbord, maar de prijs zou wat mij betreft zo'n 20% lager mogen liggen.

Heb jij ook een Trust Adura Wireless Multimedia (Qwerty US)?

Goedendag,

Heb jij er ook last van dat het bereik van dit toetsenbord heel wisselvallig is en dat er een vrije lijn moet zijn met de ontvanger?
Het bereik is niet altijd even goed, maar bij mij valt het niet op: er is altijd vrij zicht op de ontvanger en ik zit slechts zo'n 4 meter van de TV. Dat haalt hij altijd wel, maar verder dan dat wordt het signaal onbetrouwbaar. Heb je al een USB verlengstukje geprobeerd? Daarmee kun je de ontvanger wellicht wat gunstiger positioneren.
Bedankt voor je reactie, op 4 meter afstand werkte het toetsenbord bij mij niet meer goed ook niet als er een vrije lijn met de reciever was, dus heb ik em terug gestuurd.

Ik heb in de plaatselijke media markt eentje geprobeerd en daar werkte die wel op meer dan 4 meter dus het zal wel aan mijn exemplaar liggen.
'Wat ik tot nu toe mis is de mogelijkheid de trackball uit te schakelen. Wanneer je film kijkt en het toetsenbord oppakt of verplaatst wordt meestal de muiscursor zichtbaar omdat deze verplaatst.'

ik ken dit toetsenbord verder niet maar het lijkt erg op het KB-2950 keyboard van Trust. En daar kon je gewoon de trackball uitschakelen met het knopje wat onder de trackball zit. Datzelfde knopje zie ik volgens mij ook op dit keyboard.
Nope, dat knopje is het "Computer" knopje. Helaas :)
domme ontwerp-fout dan. Want het is inderdaad wel erg handig om de trackball uit te kunnen zetten..