Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia SP Zwart Review

Mrjraider 30 september 2013, laatste update op 6 oktober 2013, 8.575 views

Sony Xperia SP Zwart

Pluspunten

• Lekker vlot
  • Mooi design
  • Lichte Sony Skin
  • Toffe Sony Apps (zoals Walkman)
  • Geweldige notificatie led(s)

Minpunten

• 155 gram zwaar (is niet echt een minpunt maar zorgt wel voor een wat zwaardere tas)
  • Geen standaard zaklamp aanwezig
  • Camera is niet van de hoogste kwaliteit

De Sony Xperia SP. Mijn tweede smartphone ooit en mijn allereerste Sony smartphone. Ik kom oorspronkelijk van Samsung met een Samsung Galaxy S Plus wel te verstaan.
In deze review ga ik een enkele keer mijn Samsung Galaxy S Plus te voorschijn toveren om enkele vergelijkingen te maken.
Benchmarks doe ik in de vorm van Antutu en CF-Bench. Ik plaats hier screenshots voor in deze review.

Sony Xperia SP
De Sony Xperia SP komt in enkele uitvoeringen; de C5303, C5302 en C5306. De laatste ben ik op XDA Developers nog niet tegen gekomen. Wellicht komt die alleen in Amerika uit? (Geen idee) De C5303 is die met Nederlandse LTE ondersteuning en de C5302 heeft dit niet (?)
Het toestel heeft de volgende specificaties (Thanks CLB)

Het toestel heeft een leuke toevoeging al zeg ik het zelf en dat is de notificatieled aan de onderzijde van de telefoon. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Ik vind dit een enorme plus voor het toestel. De lampjes zijn lekker vel, hebben meerdere functies en geven een echte + aan het design van het toestel.

Design
Het toestel heeft de volgende afmetingen: 130.6 x 67.1 x 9.9 mm. Het toestel is een enkele mm groter dan mijn Galaxy S Plus (122.4 x 64.2 x 9.9 mm). Het scherm daarin tegen is wel een heel stuk groter; 4,0 inch (S Plus) tegen 4,6 inch (XSP).
De Xperia weegt een slordige 155 gram en dat is een stuk forser dan dat ik ben gewend van mijn Samsung. Deze woog maar 119 gram. Een verschill van 36 gram. Dit voel je wel degelijk en dit went ook erg snel ben ik van mening.
Het toestel heeft de volgende knoppen aan de rechterzijde: Volume, Power, Camera. Ja dit toestel heeft een fysieke camera knop en deze werkt zeer prettig. Dit vind ik erg handig aangezien ik moeite heb met mijn handen stil houden (medicatie) Net voor de camera knop zit een mini knopje. Deze is in te drukken met een paperclip en is waarschijnlijk bedoelt als reset/power off.
Aan de linkerzijde bevind zich alleen de micro usb port. Welke, helaas niet is afgedekt met een klepje oid. Jammer want dit verhoogt de kans op beschadigingen en vuil.
Aan de bovenzijde bevind zich de 3,5 mm aansluiting voor je oortjes. Deze zit op een prima plaats voor gebruik.
Aan de onderzijde bevind zich dus de notificatie ledbalk. Deze bevat 3 ledjes die verschillende kleuren kunnen tonen.
Aan de achterzijde zit de 8MP camera en de single led. De led werkt prima, alleen heeft het toestel zelf geen zaklamp applicatie wat jammer is. Deze heb ik hier: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2309345 vandaan getoverd!
Het scherm was voor mij wel even wennen. Mijn Samsung Galaxy S Plus heeft een AMOLED scherm en mijn Sony heeft een TFT scherm. Beide zijn totaal verschillend ( IK MAAK EEN FOTO TER VERDUIDELIJKING) ook de kijkhoeken zijn net even anders maar ik ben hier heel kort in. Ik kijk recht naar mijn scherm en niet onder een hoek van 45 graden dus ik ga ook niet lopen zeuren over een goede of slechte kijkhoek.

Camera
De Camera van deze Sony is een 8 MP Exmor RS sensor. Deze zou in theorie dus goede foto's moeten schieten. Niets is minder waar. De foto's - zeker bij avond - zijn slecht en behoorljk "bewerkt".. Dit is jammer aangezien het toch een potentie kan hebben zou je denken.
Standaard staat de camera op Superieur Automatisch in gesteld. Nu ben ik van mening dat ze het woord Superieur er uit mogen laten want er is niks superieurs aan.
Alhoewel overdrijven een vak is vind ik de foto's niet geweldig. Zeker bij inzoomen zie je een behoorlijke ruis. Dit kan een softwareprobleem zijn maar dan nog.
Deze foto maakte ik enkel uren terug. Het was wat schemerig en ik had de flitser op auto staan:
Deze ziet er nog goed uit naar mijn idee, afgezien van het feit dat deze wat gelig overkomt..

Bij daglicht ziet een foto er zo uit (had een luie zondag :) )

Camera interface:

Ik moet zeggen dat ik betere foto's heb gezien die gemaakt zijn met een telefoon maar om nu te zeggen dat deze waardeloos zijn?

Software in combinatie met hardware
Sony Xperia SP draait op Android 4.1.2 out of the box. Deze Android versie bevat de Sony Skin welke, naar mijn mening licht, snel en verfrissend is (tegenover Touchwiz van Samsung). Zodra je het toestel aan zet is er direct een update beschikbaar voor het toestel.
Vanaf Android 4.1.x heeft Google Project Butter geintroduceerd. Deze feature zorgt voor een snelle, gelikte ervaring binnen Android waardoor alles zo glad als boter verloopt.
Het toestel is uitgerust met een 1.7 ghz dualcore en 1 GB aan RAM. Deze twee samen zorgen voor een vlotte telefoon die alle apps moeiteloos opend en afsluit. Een hele enkele keer heb ik een hapering ontdekt. Het toestel heeft geen fysieke of capitatieve knoppen. De HOME/BACK/RECNT zitten verwerkt in het scherm in de vorm van de virtuele toesten zoals je ziet bij nexus toestellen.

Net als Samsung, levert ook Sony de nodige bloatware mee. De meeste zijn zo te verwijderen (Quickoffice, Mcafee) en de overige kan je via instellingen > Apps > Alle uitschakelen (zoals het freezen van applicaties via Titanium Backup Pro).

Sony heeft ook enkele leuke toevoegingen gedaan aan Android. Zo zitten er enkele Sony apps op
Enkele apps die aanwezig zijn:
- Sony Walkman
- Sony Album
- Sony Movies
- TrackID
- Sony Select
(er zijn er meer maar ik noem niet alles op)

Vooral de Walkman is een leuke verandering dan de kale MP3 speler van mij Samsung Galaxy S Plus.
Ook een leuk weetje. De ledbalk van het toestel kleurt mee met de albumhoes en (indien je die instelling aan heb staan) knippert mee met de beat van je muziek (ongeveer dan)

Sony heeft ook de zogenaamde Stamina mode. Deze kan je accuduur aanzienlijk verbeteren (aldus Sony). Nadelen van deze functie zijn:
- Geen data (mits correct ingesteld)
- Geen notificatie led (download illumination bar vanuit de market > Toestel Xperia U en voeg deze toe aan de uitzonderingen binnen de Stamina mode)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de Stamina mode nog niet uitgebreid heb getest omdat ik mijn toestel de afgelopen dagen uitvoerig heb gebruikt.

Benchmarking
Ik heb geen out of the box benchmarks gedaan maar de scores zijn veel belovend.
Antutu (na de FW update)

Camera stuk toegevoegd
Screenshots verkleind :)

• Samsung Galaxy S Plus
  • Acer Aspire E1-522

Heb jij ook een Sony Xperia SP Zwart?

"Net voor de camera knop zit een mini knopje. Deze is in te drukken met een paperclip en is waarschijnlijk bedoelt als reset/power off."

Druk deze nooit in want dit is the 2nd mirco voor video opname. de reset/power off knop dit onder het kapje. Ik zou het aan raden om dit aan de passen want er kunnen altijd nog mensen zijn die dit lezen en niet het instuctie boekie en vernielen hun 2nd microphone.
- Geen standaard zaklamp aanwezig
Maar die zet je er zo bij (als 'small app' bijvoorbeeld)..
Klopt maar het was prettig geweest al deze er al standaard opzit. De link die ik in de review naar XDA heb gezet bevat volgens de OP de officiele.
Ik installeer alleen apps uit de playstore...
Maar goed, daar staan er ook voldoende.
Mooie telefoon voor 'weinig' hoor!
Ik heb die app + myXperia en een LWP geinstalleerd. Werken alle drie prima :)
Is er eigenlijk out-of-the-box een Screenprotector opgeplakt?
Ik geloof het wel, net als bij de XZ..
In mijn geval toch niet, heb er snel eentje geplaatst. (nu ja, snel...)

PS, ik zie geen knopje naast de camera button.
Aan de ene kant is er een camera icoontje, aan de andere kant een klein torx schroefje
aan de rechterzijde zit onder de powerbutton de camera button :)
Mooie review. Ik heb zelf ook eentje gekocht enkele maanden geleden.
Op dit moment probeer ik 4G aan het werken te krijgen, maar dit lijkt niet te lukken.

Is er nog iemand met dit probleem?
Hangt van je provider af en de dekking. Vodafone heeft nog geen 4G dekking in Gelderland.. En daar wacht ik op :P